Giro 555

06-03-2017 19:06 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer zover...honger in Afrika. Het NOS journaal maar ook het jeugdjournaal besteden er aandacht aan. Hier op het forum vond ik al wat oudere berichten, meestal niet positief.

Het is erg voor de gewone burgers maar komt het geld wel goed terecht als ik aan Giro 555 doneer vraag ik mij af.



De website van giro 555 is niet eens actueel, ik wil best geld geven maar dan aan een kleinschalige stichting die daar actief is. Ik ga even kijken welke niet bij de Samenwerkende Hulporganisaties aangesloten zijn. De site van EO Meterdaad is wel up-to-date- Wilde Ganzen helaas niet.

Ik weet niet of dit onder SPAM valt, dan hoor ik het graag want het is echt geen reclame boodschap!
Alle reacties Link kopieren
Het hele probleem van Afrika is dat men na de Tweede Wereldoorlog, toen koloniale banden als not done werden beschouwd, zo nodig zelfstandig moest worden. Independance was de kreet toen. Nou, volgens mij betekent independance ook de eigen broek ophouden. Maar ze kwamen van de regen in de drup, want nu zijn al die landen (of veel van die landen) het slachtoffer van een corrupte bovenklasse die hun eigen land laten verdommen. Begrijp me goed, zal helemaal niet zeggen dat in het koloniale tijdperk altijd alles rozengeur en maneschijn was, maar vanuit het moederland werd wel gezorgd dat de mensen te eten hadden, er waren medische voorzieningen, er was een goede infrastructuur, mensen hadden werk, enz. Niks mis mee als ze dat voortaan liever zelf regelen, maar we hebben nou al 50-60 jaar gezien dat daar weinig van terecht komt, en veel van de inwoners van die landen zoeken alsnóg hun heil in Europa... hadden we dan niet beter gewoon het moderne kolonialisme nog even voort kunnen laten duren? Dan hadden die migraties niet plaatsgevonden, want dan hadden de respectievelijke moederlanden ter plaatse voorzieningen getroffen... enz...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jejoue schreef op 06 maart 2017 @ 19:27:

Ik vind Unicef wel effectief goede dingen doen in Afrika.

Unicef is wel inorde maar blijft er niet geld aan de strijkstok hangen? Jaarverslag lezen is best belangrijk, tussen haakjes de website van Giro 555 is inmiddels aangepast. EO Metterdaad zit daar niet bij dus ik denk dat ik mijn keuze al gemaakt heb.



Klopt dat er al zolang wij leven er problemen in Afrika zijn, het is ook het meest problematisch continent van deze aardbol.
Alle reacties Link kopieren
Het is wéér zover inderdaad. Ik begin er niet meer aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 06 maart 2017 @ 19:13:

Het is weer zover...honger in Afrika.



Inderdaad het is weer zover.

Inplaats van geld storten op 555 kunnen we beter voor 5 miljoen vfan de overheid werkloze agrariërs er betaald heensturen. We hebben de beste land en akkerbouw verdiensten laten we dat ook eens in Afrika opzetten. Kan Afrika zelfvoorzienend zijn en nooit meer honger hebben



Alleen aan kennis hebben ze daar niets als er geen vruchtbare grond is en (genoeg )water.

En ook moet er genoeg materiaal zijn om als het uberhaupt lukt om het akkergewas te laten groeien om het bij te houden
quote:Boekenwurm2016 schreef op 06 maart 2017 @ 19:25:

[...]





Als het er zo nat was als bij ons zou het probleem opgelost kunnen worden maar er heerst daar droogte!In Israël lukt het ook hoor. En in de Emiraten.
quote:pejeka schreef op 06 maart 2017 @ 19:33:

Het hele probleem van Afrika is dat men na de Tweede Wereldoorlog, toen koloniale banden als not done werden beschouwd, zo nodig zelfstandig moest worden. Independance was de kreet toen. Nou, volgens mij betekent independance ook de eigen broek ophouden. Maar ze kwamen van de regen in de drup, want nu zijn al die landen (of veel van die landen) het slachtoffer van een corrupte bovenklasse die hun eigen land laten verdommen. Begrijp me goed, zal helemaal niet zeggen dat in het koloniale tijdperk altijd alles rozengeur en maneschijn was, maar vanuit het moederland werd wel gezorgd dat de mensen te eten hadden, er waren medische voorzieningen, er was een goede infrastructuur, mensen hadden werk, enz. Niks mis mee als ze dat voortaan liever zelf regelen, maar we hebben nou al 50-60 jaar gezien dat daar weinig van terecht komt, en veel van de inwoners van die landen zoeken alsnóg hun heil in Europa... hadden we dan niet beter gewoon het moderne kolonialisme nog even voort kunnen laten duren? Dan hadden die migraties niet plaatsgevonden, want dan hadden de respectievelijke moederlanden ter plaatse voorzieningen getroffen... enz...Misschien. Maar ik denk ook dat 'we' misschien wel moeten beseffen dat mensen niet allemaal het zelfde denken en willen. En ook hun problemen anders aan pakken. Want ik denk zelf niet dat nog 50 jaar kolonialisme (kolonialisme light dan) iets had uit gemaakt.
quote:queenfan25 schreef op 06 maart 2017 @ 19:36:

[...]





Alleen aan kennis hebben ze daar niets als er geen vruchtbare grond is en (genoeg )water.

En ook moet er genoeg materiaal zijn om als het uberhaupt lukt om het akkergewas te laten groeien om het bij te houdenKan zat zie link

http://www.emergingafrica ... nvesteren-afrika-landbouw
quote:queenfan25 schreef op 06 maart 2017 @ 19:36:

[...]





Alleen aan kennis hebben ze daar niets als er geen vruchtbare grond is en (genoeg )water.

En ook moet er genoeg materiaal zijn om als het uberhaupt lukt om het akkergewas te laten groeien om het bij te houden

Poosje geleden een documantaire gezien over een project dat speciale (goedkope) pompen maakten en leverden ergens in Afrika, simpel systeem, makkelijk te onderhouden. Na 6 maanden liepen ze allemaal weer met hun emmers te slepen en lag het pompsysteem te verroesten.

De enige die Afrika kan helpen is Afrika zelf; of terug naar koloniale tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 06 maart 2017 @ 19:33:

[...]



En daar is de eerste racistische post weer



Ik heb je gestaft.O dit had ik niet verwacht, ik ga stemmen op een partij die meer geld gaat geven aan ontwikkelingshulp. En ik zal me vandaag niet meer mengen in deze discussie want ik raak daardoor van slag.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 06 maart 2017 @ 19:38:

[...]



Misschien. Maar ik denk ook dat 'we' misschien wel moeten beseffen dat mensen niet allemaal het zelfde denken en willen. En ook hun problemen anders aan pakken. Want ik denk zelf niet dat nog 50 jaar kolonialisme (kolonialisme light dan) iets had uit gemaakt.Ik denk het wel. Die mensen hadden dan nu geen honger gehad (omdat de moederlanden hun verantwoordelijkheid voor hun koloniale onderdanen écht wel genomen hadden), er waren geen enorme migrantenstromen deze kant op geweest door verkeerde heersers in die landen, interne conflicten daar waren minder geweest omdat mensen dan niet hadden hoeven strijden over de zeggenschap, er had veel eerder ingegrepen kunnen worden bij het opkomen van extremistische (moslim)groeperingen in die landen, enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Boekenwurm2016 schreef op 06 maart 2017 @ 19:40:

[...]





O dit had ik niet verwacht, ik ga stemmen op een partij die meer geld gaat geven aan ontwikkelingshulp. En ik zal me vandaag niet meer mengen in deze discussie want ik raak daardoor van slag.?
Alle reacties Link kopieren
quote:Boekenwurm2016 schreef op 06 maart 2017 @ 19:40:

[...]

O dit had ik niet verwacht, ik ga stemmen op een partij die meer geld gaat geven aan ontwikkelingshulp. En ik zal me vandaag niet meer mengen in deze discussie want ik raak daardoor van slag.Serieus? Éen mafkees (die gestaft is, ook door mij) en je raakt daardoor van slag? Kwam je niet gewoon om te spammen?
quote:pejeka schreef op 06 maart 2017 @ 19:40:

[...]





Ik denk het wel. Die mensen hadden dan nu geen honger gehad (omdat de moederlanden hun verantwoordelijkheid voor hun koloniale onderdanen écht wel genomen hadden), er waren geen enorme migrantenstromen deze kant op geweest door verkeerde heersers in die landen, interne conflicten daar waren minder geweest omdat mensen dan niet hadden hoeven strijden over de zeggenschap, er had veel eerder ingegrepen kunnen worden bij het opkomen van extremistische (moslim)groeperingen in die landen, enz.Wat ik meer bedoel te zeggen dat Afrika in feite nooit anders is geweest dan wat we nu zien. Die interne conflicten waren er lang voor kolonisatie.
quote:Boekenwurm2016 schreef op 06 maart 2017 @ 19:40:

[...]





O dit had ik niet verwacht, ik ga stemmen op een partij die meer geld gaat geven aan ontwikkelingshulp. En ik zal me vandaag niet meer mengen in deze discussie want ik raak daardoor van slag. Serieus, hier raak je al van slag door?
Het enige waar ik wel in geloof zijn de zogenaamde micro kredieten.
Klimaatveranderingen o.a.

Maar vaak ook bomenkap. In Somalië bv trekken nomaden naar een stukje gras, hakken de jonge boompjes meteen om, maken er een omheining van om de kamelen en geiten 's nachts te houden. Na een paar weken trekken ze weer verder, op zoek naar een groen stukje.

En geloven niet dat bomen voor regen zorgen en kappen tot droogte leidt.

Allemaal inshallah. Allah beslist!
Ik ga doorgaans voor de kleinere stichtingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 06 maart 2017 @ 19:43:

[...]



Wat ik meer bedoel te zeggen dat Afrika in feite nooit anders is geweest dan wat we nu zien. Die interne conflicten waren er lang voor kolonisatie.



Klopt. Maar die hadden gedurende de kolonisatie niet zo'n invloed, omdat die door de westerse wereld in bedwang werden gehouden.



Maar waar het om gaat is dat vrijwel alle landen daar onder koloniaal bewind een rustig leven kenden, er was goede infrastructuur, er was industrie en handel, en zeker na 1900 had de lokale bevolking ook aandeel in de bedrijvigheid en welvaart. En als er dan eens een probleem was, een oogst viel tegen ofzo, dan werd dat opgelost door het moederland. Tot 1960 hoorde je nooit over kinderen die dood lagen te gaan van de honger, of geen medische hulp hadden, of wat dan ook. Dat kwam allemaal nádat de landen vonden dat ze het zelf wel konden regelen. En sindsdien ligt de infrastructuur in puin, de spoorwegen zijn verwaarloosd, mensen kunnen niet overleven. En komen ze alsnóg bij Europa aankloppen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Boekenwurm2016 schreef op 06 maart 2017 @ 19:20:

[...]



Of ik moet geven aan giro 555? Ik las vorig jaar oktober al in de krant dat in Jemen de kinderen ledematen hebben als stokjes. Ik heb toen geld gegeven aan een organisatie voor kinderen. Maar het probleem is niet verholpen, dus lost ons gedoneerd geld iets op?Al helpt het maar 1 kind ben ik blij.
Alle reacties Link kopieren
het ligt niet aan de gewone mensen daar, hun kleinschalige landbouw ging behoorlijk goed.

maar grote multinationals pachten of kopen daar grote stukken vruchtbare landbouwgrond en exporteren het voedsel naar de China en Arabische landen.



de lokale boer wordt dus van zijn grond verdreven.



daarnaast is er nog ergens een burgeroorlog, dus vluchtelingen en zijn aan IS gerelateerde groepen bezig met terreur.
wij slapen nooit.
quote:Boekenwurm2016 schreef op 06 maart 2017 @ 19:40:

[...]





O dit had ik niet verwacht, ik ga stemmen op een partij die meer geld gaat geven aan ontwikkelingshulp. En ik zal me vandaag niet meer mengen in deze discussie want ik raak daardoor van slag.Ik heb jou niet gestaft
quote:pejeka schreef op 06 maart 2017 @ 19:51:

[...]





Klopt. Maar die hadden gedurende de kolonisatie niet zo'n invloed, omdat die door de westerse wereld in bedwang werden gehouden.



Maar waar het om gaat is dat vrijwel alle landen daar onder koloniaal bewind een rustig leven kenden, er was goede infrastructuur, er was industrie en handel, en zeker na 1900 had de lokale bevolking ook aandeel in de bedrijvigheid en welvaart. En als er dan eens een probleem was, een oogst viel tegen ofzo, dan werd dat opgelost door het moederland. Tot 1960 hoorde je nooit over kinderen die dood lagen te gaan van de honger, of geen medische hulp hadden, of wat dan ook. Dat kwam allemaal nádat de landen vonden dat ze het zelf wel konden regelen. En sindsdien ligt de infrastructuur in puin, de spoorwegen zijn verwaarloosd, mensen kunnen niet overleven. En komen ze alsnóg bij Europa aankloppen.Ik denk dat dat op elk moment zal gebeuren, wanneer je je ook terug trekt. En ik ben tegen massale immigratie overigens. Lokale projecten steunen, ok (maar eerlijk is eerlijk ik vind dat minder belangrijk dan nationale bestedingen, het zou enkel uit een surplus moeten komen).
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 06 maart 2017 @ 19:43:

[...]





Serieus? Éen mafkees (die gestaft is, ook door mij) en je raakt daardoor van slag? Kwam je niet gewoon om te spammen?Nee geen SPAM ik zocht eerst met giro 555 zag dat daar al in het verleden ook berichten over waren en daarom vroeg ik het. Ik wilde jullie mening horen, had geen discriminerende opmerking verwacht. Ik ben nog redelijk nieuw hier.
quote:Boekenwurm2016 schreef op 06 maart 2017 @ 19:57:

[...]





Nee geen SPAM ik zocht eerst met giro 555 zag dat daar al in het verleden ook berichten over waren en daarom vroeg ik het. Ik wilde jullie mening horen, had geen discriminerende opmerking verwacht. Ik ben nog redelijk nieuw hier.Één gekkie post iets racistisch, de rest zijn allemaal meningen. Kom op zeg.
quote:Boekenwurm2016 schreef op 06 maart 2017 @ 19:57:

[...]





Nee geen SPAM ik zocht eerst met giro 555 zag dat daar al in het verleden ook berichten over waren en daarom vroeg ik het. Ik wilde jullie mening horen, had geen discriminerende opmerking verwacht. Ik ben nog redelijk nieuw hier.

Op actueel is het niet de vraag of er racistisch gepost gaat worden, maar wanneer.



Op actueel stinkt het van de rasisten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven