Giro 555

06-03-2017 19:06 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer zover...honger in Afrika. Het NOS journaal maar ook het jeugdjournaal besteden er aandacht aan. Hier op het forum vond ik al wat oudere berichten, meestal niet positief.

Het is erg voor de gewone burgers maar komt het geld wel goed terecht als ik aan Giro 555 doneer vraag ik mij af.



De website van giro 555 is niet eens actueel, ik wil best geld geven maar dan aan een kleinschalige stichting die daar actief is. Ik ga even kijken welke niet bij de Samenwerkende Hulporganisaties aangesloten zijn. De site van EO Meterdaad is wel up-to-date- Wilde Ganzen helaas niet.

Ik weet niet of dit onder SPAM valt, dan hoor ik het graag want het is echt geen reclame boodschap!
Er ligt ook heel wat landgoed te verpieteren sinds de blanken verjaagd werden.

Gewoon een feit.

Enkele Afrikaanse landen ontwikkelen zich wèl, trouwens.
quote:Boekenwurm2016 schreef op 06 maart 2017 @ 19:57:

[...]





Nee geen SPAM ik zocht eerst met giro 555 zag dat daar al in het verleden ook berichten over waren en daarom vroeg ik het. Ik wilde jullie mening horen, had geen discriminerende opmerking verwacht. Ik ben nog redelijk nieuw hier.Joh dat is iemand die zit te zieken, ik heb zijn geschiedenis bekeken en is gewoon trolling. Laat je niet weg jagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:[Jejoue schreef op 06 maart 2017 @ 20:00[/message]:

Er ligt ook heel wat landgoed te verpieteren sinds de blanken verjaagd werden.

Gewoon een feit.

Enkele Afrikaanse landen ontwikkelen zich wèl, trouwens.





je vergeet dat landbouwgrond uitgeput raakt na intensief gebruik.

daar groeit dus niks meer, of wat er groeit bevat weinig vitamines en mineralen.



in afrika heb je ontzettend veel ecosystemen, daar moet echt goed naar de grond gekeken worden wat er het beste verbouwd kan worden. daarom is grootschalige landbouw daar erg moeilijk.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 06 maart 2017 @ 20:08:

[...]





je vergeet dat landbouwgrond uitgeput raakt na intensief gebruik.

daar groeit dus niks meer, of wat er groeit bevat weinig vitamines en mineralen.



in afrika heb je ontzettend veel ecosystemen, daar moet echt goed naar de grond gekeken worden wat er het beste verbouwd kan worden. daarom is grootschalige landbouw daar erg moeilijk.Denk je nou echt dat de Afrikanen daar zelf rekening mee houden?
Er groeit van alles aan onkruid.

Ze doen er niks mee.



Kijk maar terug naar de reizen van Bram Vermeulen door diverse Afrikaanse landen.

Heeft zelf ook jaren in Afrika gewoond.

Bekijkt het behoorlijk objectief.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loca_Loca schreef op 06 maart 2017 @ 20:13[/message]:

[...]



Denk je nou echt dat de Afrikanen daar zelf rekening mee houden?ja natuurlijk wel, de lokale boer kent zijn eigen grond.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 06 maart 2017 @ 20:16:

[...]





ja natuurlijk wel, de lokale boer kent zijn eigen grond.Oh okee, omdat je schreef grootschalige landbouw.
quote:Boekenwurm2016 schreef op 06 maart 2017 @ 19:40:

[...]





O dit had ik niet verwacht, ik ga stemmen op een partij die meer geld gaat geven aan ontwikkelingshulp. En ik zal me vandaag niet meer mengen in deze discussie want ik raak daardoor van slag.Dat is dan ook wel weer wat overdreven..
Probleem is ook dat 'wij' in het westen vooral aan lange termijn denken doen, iets wat in Afrika niet gebeurd. Het is onmogelijk deze twee denkwijzes te verenigen, het staat te ver van elkaar af.
Alle reacties Link kopieren
quote:[Loca_Loca schreef op 06 maart 2017 @ 20:22[/message]:

[...]



Oh okee, omdat je schreef grootschalige landbouw.



door grootschalige landbouw raakt daar de grond uitgeput, zoals die multinationals dat daar doen.

die houden geen rekening met het ecosysteem, hoe de gewassen reageren op de grond, de dieren die meedoen in de kringloop.



zo verliezen we jaarlijks 10 miljoen hectare aan landbouwgrond, wereldwijd.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:[Loca_Loca schreef op 06 maart 2017 @ 20:24[/message]:

Probleem is ook dat 'wij' in het westen vooral aan lange termijn denken doen, iets wat in Afrika niet gebeurd. Het is onmogelijk deze twee denkwijzes te verenigen, het staat te ver van elkaar af.





in het westen hebben we 2 miljard mensen die ondervoed zijn door ongezond eten.

1 miljard wereldwijd mensen lijdt honger.



dat ongezonde eten is korte termijn denken, volgens mij.
wij slapen nooit.
Tja, deze Chinees die in de Congo keihard werkt aan infrastructuur snapt helemaal niks van de mentaliteit.

https://youtu.be/A0C4_88ub_M



Aan het eind vraagt hij waarom er in de 50 jaar na de kolonietijd niks is gedaan. "Experience should be passed on. Only that way you can develop".
quote:valentinamaria schreef op 06 maart 2017 @ 20:28:

[...]





in het westen hebben we 2 miljard mensen die ondervoed zijn door ongezond eten.

1 miljard wereldwijd mensen lijdt honger.



dat ongezonde eten is korte termijn denken, volgens mij.

Ik weet niet zeker wat je hiermee bedoelt.

Als je ermee bedoelt dat vooral de westerse wereld aan korte termijn denken doet:

de Afrikaanse levensverwachting is 51 voor mannen en 54 voor vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
er sterven wereldwijd meer mensen aan overgewicht dan aan honger.

terwijl wij gezond kunnen eten, mensen die honger lijden hebben geen enkele keus.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
trouwens, Somalie is tot aan de jaren 70 zelfvoorzienend geweest in voedsel.

toen besloot het IMF hun regels en sancties op te leggen, om hun schulden aan de rijke landen af te betalen.



de beurzen bepalen de voedselprijzen, Somalie moest de markt openen voor gesubsidieerde rijst en granen van westerse bedrijven.

wat er dus gebeurde , de lokale boeren konden hun producten niet meer verkopen omdat die duurder waren.

de Somalische munt werd steeds minder waard, kunstmest was niet meer te betalen, en de boeren vertrokken naar de steden.

daarna stegen de voedselprijzen enorm.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jejoue schreef op 06 maart 2017 @ 19:27:

Ik vind Unicef wel effectief goede dingen doen in Afrika.Dat doen ze ook maar Afrika moet zoals eerder gezegd zelfvoorzienend worden. En niet, ook al eerder gezegd, niet in die eeuwige loop hangen.
quote:valentinamaria schreef op 06 maart 2017 @ 21:07:

trouwens, Somalie is tot aan de jaren 70 zelfvoorzienend geweest in voedsel.

toen besloot het IMF hun regels en sancties op te leggen, om hun schulden aan de rijke landen af te betalen.



de beurzen bepalen de voedselprijzen, Somalie moest de markt openen voor gesubsidieerde rijst en granen van westerse bedrijven.

wat er dus gebeurde , de lokale boeren konden hun producten niet meer verkopen omdat die duurder waren.

de Somalische munt werd steeds minder waard, kunstmest was niet meer te betalen, en de boeren vertrokken naar de steden.

daarna stegen de voedselprijzen enorm.De constante staat van (burger)oorlog in het land zal ook niet helpen.
Net als is Sudan/Zuid Sudan en Jemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 06 maart 2017 @ 19:40:

[...]





Ik denk het wel. Die mensen hadden dan nu geen honger gehad (omdat de moederlanden hun verantwoordelijkheid voor hun koloniale onderdanen écht wel genomen hadden), er waren geen enorme migrantenstromen deze kant op geweest door verkeerde heersers in die landen, interne conflicten daar waren minder geweest omdat mensen dan niet hadden hoeven strijden over de zeggenschap, er had veel eerder ingegrepen kunnen worden bij het opkomen van extremistische (moslim)groeperingen in die landen, enz.



Serieus? In 1943 nog een hongersnood in India omdat de Britten de Bengalen lieten verhongeren door al het voedsel naar hun troepen te sturen. Vier miljoen doden. In het laatste decennium van de 19e eeuw, zes miljoen doden in India dankzij het Britse bewind.



Onze Zuiderburen dan, twaalf miljoen doden in het begin van de twintigste eeuw in de Kongo-Vrijstaat.



In de 19e eeuw miljoenen Ieren dood, weer door Brits toedoen.

Dit zijn voorbeelden die ik uit mijn hoofd weet, er valt vast nog meer te vinden.



En je dan afvragen waarom de koloniën zo graag zelfstandig wilden worden .
Alle reacties Link kopieren
Ik geef niet aan giro 555, ik betaal genoeg mee aan de giften van Mevrouw Ploumen via mijn blauwe envelop.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
De website van Giro55 is nu wel actueel.



Is voedselhulp een duurzame oplossing? Nee. Gaat deze actie van Giro 555 helpen om te voorkomen dat dit in de toekomst weet gebeurt? Nee. Komt het steeds weer door de onrust en instabiliteit en wanbeleid ter plaatse? Jazeker.



Maar ja, moeten we dan maar niks doen? Mensen hebben honger, mensen hebben niks te eten, mensen sterven. Dan vind ik voedselhulp de eerste stap. Daarna komt (voor de zoveelste keer...) werken aan een duurzamer landbouw ter plaatse. En dat zal misschien ook weer stranden, door instabiliteit, wanbeleid, klimaatverandering, weetikveel. Maar je kunt mensen toch niet gewoon dood laten gaan en de andere kant op kijken?



Het mag duidelijk zijn, ik steun dit soort acties dus wél. En ik ben echt niet naïef, ik snap heus dat dit geen lange-termijn oplossing is. Maar ik weiger de andere kant op te kijken.
TO, als je wel wil doneren maar niet aan Giro555 zou je misschien SOS Kinderdorpen kunnen overwegen. Zij bieden in verschillende landen die nu getroffen zijn zowel noodhulp als structurele hulp.



Artsen zonder grenzen vind ik zelf ook een mooie organisatie en is ook in het getroffen gebied actief.



Ik wilde ook nog OxfamNovib noemen, maar ik zie dat zij één van de partners in Giro555 zijn. Ook OxfamNovib doet zowel noodhulp als structurele hulp.
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 10 maart 2017 @ 12:04:

TO, als je wel wil doneren maar niet aan Giro555 zou je misschien SOS Kinderdorpen Artsen zonder grenzen vind ik zelf ook een mooie organisatie en is ook in het getroffen gebied actief.



Ik wilde ook nog OxfamNovib noemen, maar ik zie dat zij één van de partners in Giro555 zijn. Ook OxfamNovib doet zowel noodhulp als structurele hulp.



Ik heb gekozen maar om spammen te voorkomen meld ik maar beter niet voor welke.

[…] start een noodhulp actie om in verschillende Afrikaanse landen mensen te helpen. Door te voorzien in voedsel en drinkwater willen we voorkomen dat er mensen overlijden.

Help mee. Steun de mensen in Oost-Afrika door online te doneren of uw gift over te maken op […] o.v.v. Noodhulp Afrika.

Toch bedankt voor de tip, ik ben benieuwd of er een tv actie komt zie ook:Giro 555
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 06 maart 2017 @ 19:33:

[...]



En daar is de eerste racistische post weer



Ik heb je gestaft.Filee kun je jouw quote verwijderen het bericht is al weggedaan door een van de moderatoren.
quote:valentinamaria schreef op 06 maart 2017 @ 20:08:

[...]





je vergeet dat landbouwgrond uitgeput raakt na intensief gebruik.

daar groeit dus niks meer, of wat er groeit bevat weinig vitamines en mineralen.



in afrika heb je ontzettend veel ecosystemen, daar moet echt goed naar de grond gekeken worden wat er het beste verbouwd kan worden. daarom is grootschalige landbouw daar erg moeilijk.Zimbabwe was de graanschuur van Afrika. Nu de blanke boeren van de boerderijen verjaagd zijn en vervangen zijn door aanhangers van Mugabe die totaal geen verstand van akkerbouw hebben, wordt er nauwelijks nog iets geproduceerd. Dat is toch diep triest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven