Giro 555

06-03-2017 19:06 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer zover...honger in Afrika. Het NOS journaal maar ook het jeugdjournaal besteden er aandacht aan. Hier op het forum vond ik al wat oudere berichten, meestal niet positief.

Het is erg voor de gewone burgers maar komt het geld wel goed terecht als ik aan Giro 555 doneer vraag ik mij af.



De website van giro 555 is niet eens actueel, ik wil best geld geven maar dan aan een kleinschalige stichting die daar actief is. Ik ga even kijken welke niet bij de Samenwerkende Hulporganisaties aangesloten zijn. De site van EO Meterdaad is wel up-to-date- Wilde Ganzen helaas niet.

Ik weet niet of dit onder SPAM valt, dan hoor ik het graag want het is echt geen reclame boodschap!
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 28 maart 2017 @ 13:21:

[...]



Maar ik moet wel vanuit een westerse denkwijze (schuldgevoel, ander moreel besef) geld geven? Geld geven is ook zinloos. 'Verlichting', een andere duurzame denkwijze moet van binnenuit komen. Gaan we met westers geld niet oplossen.

Overigens is er inmiddels al 15 miljoen opgehaald op giro 555. Dat zal morgen met de nationale hulpdag nog wel verdubbeld worden. Dat plus geld dat in andere landen opgehaald wordt, zal de ergste nood hopelijk kunnen ledigen. Tot de volgende hongersnood.



Je moet niets geven uit schuldgevoel, dat is weer een andere discussie. Ik reageerde puur op jouw redenatie over verantwoordelijkheid e.d.

Als het dan ergens uit voort zou moeten komen is het uit medemenselijkheid, niet uit schuldgevoel denk ik dan maar.

En wat betreft jouw opmerking hierboven, dat is ook weer een andere discussie. Dit gaat om noodhulp. Gewone burgers die slachtoffer zijn van een combinatie van oorlog, conflicten die over de hoofden van mensen wordt uitgevochten, armoede en extreme droogte.

Daar helpt verlichting en duurzame denkwijzen introduceren niet zoveel tegen.

Al snap ik overigens wel wat je bedoelt hoor, dat zou uiteindelijk de weg moeten zijn.

Maar daar kopen de mensen die nu de dupe zijn niets voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 28 maart 2017 @ 13:26:

[...]





Dat dus investeren in preventiebeleid in plaats van ad hoc acties.

Het lastige is dat sommige landen een corrupte regering hebben, maar toch zie ik meer heil in investeren in preventie zodat er minder of geen noodhulp nodig is dan als een kip zonder kop van alles en nog wat opzetten.

Ik denk ook dat noodhulp meer geld kost dan andere vormen van hulp, omdat het in een vrij kort tijdsbestek opgezet moet worden.

Maar goed, ik geef niet aan 555, ik geef liever "lokaal".



Bereiken die 'lokale' hulporganisaties ook de mensen die nu hulp nodig hebben?

Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ten tijde van de Haïti ramp heb ik geld gedoneerd aan een Franse priester die school en opvang verzorgde. Die man werkte daar al jaren dus ik ga ervan uit dat dat goed gekomen is want hij hielp toen ook met noodhulp.



Ik ken geen kleinschalige organisaties in Afrika, dus daar zou ik niet weten of het geld/goederen voor noodhulp aan komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snarky schreef op 28 maart 2017 @ 13:50:





Of je moet onder 'preventie' verstaan dat je iedereen daar gewoon moet laten doodhongeren, zodat er bij de volgende hongersnood niemand meer over is om honger te hebben. Mijn oplossing zou het niet zijn, maar lekker anoniem achter de computer hoef je je natuurlijk nergens voor te schamen.



.In principe zou je dit moeten doen, zo ging het wereldwijd eeuwen, de bevolking paste zich aan naar de beschikbaarheid van voedsel, zelfs in Europa gebeurde dit tot in de 19e eeuw

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ierse_hon ... 1845-1850)



Maaaaaaaaaaar gezien de volledig scheef gegroeide economische verhoudingen wereldwijd kan het natuurlijk niet zo zijn dat de gemiddelde Nederlander 135 kilo voedsel per jaar weggooit en er 12.000 km verderop mensen dood gaan van de honger.

http://nos.nl/artikel/212 ... 135-kilo-per-persoon.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag gedoneerd aan giro 555. Ben benieuwd hoeveel daarvan terecht komt, als het al terechtkomt
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinarcik schreef op 28 maart 2017 @ 21:10:

Vandaag gedoneerd aan giro 555. Ben benieuwd hoeveel daarvan terecht komt, als het al terechtkomt Het idee is goed maar helaas blijft er te veel achter de strijkplank hangen. De kleine goede Doelen die er ter plaatse werken besteden het gedoneerde geld het beste. De groter de organisatie hoe groter de bureaucratie en het verspillen van geld. Daarom geef ik ook niks aan 555.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinarcik schreef op 28 maart 2017 @ 21:10:

Vandaag gedoneerd aan giro 555. Ben benieuwd hoeveel daarvan terecht komt, als het al terechtkomt



Als je een donatie doet doe het aan de kleine organisaties daar die je kent. Dan weet je waar je donatie wordt besteed.

Ik doneerde vroeger aan het WNF tot dat ik hoorde dat ze de nieuwe directeur elke dag uit Luxemburg lieten overvliegen naar Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Dus de Afrikaan is een luie donder die niet weet hoe hij moet boeren en zijn eigen waterput afbreekt en teveel kinderen bij elkaar neukt en als de kolonisatie nog bestond was dit alles niet gebeurd en hadden ze niet al 100 jaar honger en vliegen om hun ogen. Grote hongersnoden en ziektes houden bovendien het evenwicht in de wereld dus het trekt vanzelf wel weer recht nu er zoveel doden vallen (en dat wij dat natuurlijke evenwicht al lang volledig zelf in handen hebben en manipuleren doet er niet toe?).



Ik lees net in de krant (NRC) dat in Zuid Soedan genoeg voedsel is, maar de mensen door oorlog en kogels en plunderingen en het vernietigen van hun dorpen verdreven zijn en uitgeput en uitgehongerd aankomen in opvangkampen waar niet genoeg voedsel is, terwijl in hun verwoeste dorpen de vissen in de rivieren zwemmen en de oogst nog op het land staat omdat de boeren die die oogst binnen wilden halen van hun eigen akker werden afgeschoten.



Maar dat zal op zichzelf ook wel weer een reden zijn om niet te geven, want het helpt toch niet en bovendien, hadden ze maar op andere leiders moeten stemmen.

Alsof wij en onze voorvaderen niet hard gewerkt hebben voor onze warme bedjes en volle buikjes, wij kregen het toch ook niet zomaar cadeau.



Wat een niveau. Ik ben weer weg hier.
Niet inhoudelijk reageren en wel een boel dingen uit zijn verband rukken die in de discussie voorbij zijn gekomen. Knap...
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 29 maart 2017 @ 08:57:

Niet inhoudelijk reageren en wel een boel dingen uit zijn verband rukken die in de discussie voorbij zijn gekomen. Knap...En dan snoevend het topic de rug toekeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ineke98 schreef op 28 maart 2017 @ 21:23:

[...]





Het idee is goed maar helaas blijft er te veel achter de strijkplank hangen. De kleine goede Doelen die er ter plaatse werken besteden het gedoneerde geld het beste. De groter de organisatie hoe groter de bureaucratie en het verspillen van geld. Daarom geef ik ook niks aan 555.Nogmaals giro 555 kent geen bureaucratie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat veel mensen hier te makkelijk zeggen dat er teveel aan de strijkstok blijft hangen en dat we dan maar helemaal niks geven. Hebben jullie echt onderzocht hoeveel er precies aan de strijkstok blijft hangen? Ook worden, zoals al eerder vermeld, noodhulp en ontwikkelingshulp door elkaar gehaald.



Als je op de website van Giro 555 kijkt kun je zien dat er best veel transparantie is over hoe de gelden besteed worden. Zo kun je voor iedere actie de financiele verantwoording bekijken. Er staat precies vermeld hoeveel geld er van de giften is ingehouden als 'apparaatkosten'.



Zie bijvoorbeeld de actie voor Nepal: https://giro555.nl/dit-do ... saties-achter-giro555-nu/
Alle reacties Link kopieren
Maar kleinschalige hulporganisaties steunen is natuurlijk altijd goed!

Al ben ik dus wel benieuwd in hoeverre kleinschalige hulporganisaties bij deze ramp betrokken zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of kleinschalige hulporganisaties steunen per definitie altijd goed is. Feit is dat er nu eten en drinken die kant op moet. Als je dat in grote volumes kan doen is dat goedkoper dan wanneer er 10 kleine organisaties zijn die dat allemaal los van elkaar doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 29 maart 2017 @ 12:46:

Ik weet niet of kleinschalige hulporganisaties steunen per definitie altijd goed is. Feit is dat er nu eten en drinken die kant op moet. Als je dat in grote volumes kan doen is dat goedkoper dan wanneer er 10 kleine organisaties zijn die dat allemaal los van elkaar doen.Dat is dus precies wat ik me afvraag.
Het is noodhulp. Acuut. Er vallen mensen dood neer van honger en de droogte. Hoe kun je dat negeren.

Lekker makkelijk, heerlijk afgeven vanonder het dak boven je hoofd, op de bank in een huis met altijd beschikbaar kraanwater en elke dag minimaal een paar boterhammen in je mik.

Ja, we kennen hier onze eigen problematieken, onze eigen armoede en die wil ik niet bagatelliseren. Maar... die valt in het niets bij de situatie waar we het nu over hebben.

Mensen, kinderen die langzaam dood liggen te gaan in de snikhitte. En die zijn allemaal zelf verantwoordelijk voor hun situatie?? Knettergek.

Ja, ik heb geld overgemaakt. Geen zin om me druk te maken over eventuele strijkstokken (die er m.i. overigens niet zijn). Alles wat daar aankomt aan hulpmiddelen en voedsel (er gaat geen geld heen) is van levensbelang.

Wil je niet doneren? Ook prima. Kun je het niet missen? Alle begrip.

Maar kap met dat oeverloze gezeik toch zeg.
Alle reacties Link kopieren
€50,- gestort



Ik ben voorstander van opvang in de regio dus ja dan moet je ook de knip trekken.



Overigens onder vrienden die PVV stemmen veel onbegrip, nee ze mogen niet naar Europa komen (vind ik ook)

maaaaaaaar ook niet doneren
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:doemijdiemaardan schreef op 29 maart 2017 @ 13:14:



Wil je niet doneren? Ook prima. Kun je het niet missen? Alle begrip.

Maar kap met dat oeverloze gezeik toch zeg.Eens met alles wat je zegt. En dat oeverloze gezeik inderdaad, verschrikkelijk. Hoe helpt dat wie dan ook?
Alle reacties Link kopieren
quote:doemijdiemaardan schreef op 29 maart 2017 @ 13:14:



Wil je niet doneren? Ook prima. Kun je het niet missen? Alle begrip.

Maar kap met dat oeverloze gezeik toch zeg.



Och lees eens op FB

Zoals ik al schreef, mensen die al 2 jaar gillen "opvang in de regio" maar nu niet geven want: Strijkstok, corrupte regiems, ook honger in Nederland etc.





Dus ik geef het rekeningnummer van de voedselbank

http://voedselbankennederland.nl/doneer/



Maaaaaaaar dan hoor je niets meer
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 29 maart 2017 @ 13:17:

€50,- gestort



Ik ben voorstander van opvang in de regio dus ja dan moet je ook de knip trekken.



Overigens onder vrienden die PVV stemmen veel onbegrip, nee ze mogen niet naar Europa komen (vind ik ook)

maaaaaaaar ook niet doneren

Wat je beweegredenen ook zijn om te doneren, maakt mij (in deze situatie) niets uit.

Je kijkt in ieder geval niet weg.
quote:pussywillow schreef op 29 maart 2017 @ 13:24:

[...]





Eens met alles wat je zegt. En dat oeverloze gezeik inderdaad, verschrikkelijk. Hoe helpt dat wie dan ook?Zit me hier echt op te fokken over sommige reacties. Zinloos natuurlijk. Ga maar eens wat doen.
quote:Maaaaaaaar dan hoor je niets meer



Oh, herkenbaar hoor.

De grootste roeptoeters die overal wat over te melden hebben. Maar puntje bij paaltje nog nooit een cent hebben gedoneerd en dat ook niet van plan zijn. Knieperts.

Je pikt ze er vaak snel uit. Ga er geen discussie meer mee aan. Voor mijn eigen gezondheid.
Eigenlijk zouden hulporganisaties het beste de comment-functie uitzetten onder hun oproepjes. Scheelt een aantal mensen daar op kantoor ook veel tijd om overal op te reageren.
Topic niet doorgelezen, misschien is deze al geplaatst maar wil graag delen:



http://www.volkskrant.nl/ ... ijk-op-giro-555~a4479919/
Trouwens, ik doneer wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven