Goede manieren

21-10-2016 01:41 65 berichten
Goede manieren, ik vind het belangrijk om mijn kinderen te leren hoe je netjes omgaat met mensen. Mijn kinderen spreken volwassenen aan met u, zeggen dank u. Ze zijn beleeft naar vreemden toe en helpen waar het nodig is.



Het is misschien iets kleins maar ik denk dat goede manieren soms ver te zoeken zijn tegenwoordig.



Een hele strenge moeder ben ik trouwens niet, maar ik vind wel dat je een kind een basis van beleefdheid en manieren moet bijbrengen. Of ben ik hierin te ouderwets?
Nee dat vind ik helemaal niet ouderwets. Het lijkt wel steeds erger te worden onder een grote groep kinderen, afentoe hoor en zie ik dingen en dan denk ik echt * dat had ik vroeger moeten proberen * haha dan werd ik toch echt even op mijn plaats gezet.
Eens met poebeer. Ik vind het ook absoluut niet ouderwets. Vreemd eigenlijk ook. Waarom zouden goede manieren ouderwets zijn? Het lijkt wel alsof we allemaal maar moeten vinden dat alles maar kan. Ik vind een kind die een oudere man aanspreek met "hey! mag ik jou wat vragen" in elk geval zeer ongepast.



Goede manieren zijn heel erg belangrijk, juist ook in hun verdere leven. Ik vind dus dat je het heel goed doet!
Volledig eensch.
* mijn kinderen weten waar ze de vorken en lepels moeten leggen, en ook hoe ze die bij alle gangen moeten gebruiken;

* dat roken smerig is;

* in een wachtrij een scheet laten nog smeriger is;

* nooit de eerste klap uit mogen geven;

* opkomen voor een ander;

* altijd beleefd te zijn;

* ben vriendelijk tegen iedereen, al vindt je ze niet leuk;

* er geen verschil is tussen mensen;

* geloof is een keuze, respecteer dat;

* iedereen is gelijk, ongeacht de kleur van het haar, de huid of de keuze voor een geloof;

* en heb vooral veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
quote:serrisy schreef op 21 oktober 2016 @ 02:58:

* mijn kinderen weten waar ze de vorken en lepels moeten leggen, en ook hoe ze die bij alle gangen moeten gebruiken;

* dat roken smerig is;

* in een wachtrij een scheet laten nog smeriger is;

* nooit de eerste klap uit mogen geven;

* opkomen voor een ander;

* altijd beleefd te zijn;

* ben vriendelijk tegen iedereen, al vindt je ze niet leuk;

* er geen verschil is tussen mensen;

* geloof is een keuze, respecteer dat;

* iedereen is gelijk, ongeacht de kleur van het haar, de huid of de keuze voor een geloof;

* en heb vooral veel plezier!Dit zijn goede manieren, het zit 'm in acties en houding, niet in het woordje 'u' gebruiken.
Eh roken is ook een vrije keuze he. Ik denk dat je kinderen zelf wel uit kunnen maken wat ze vies vinden, maar goed. Wat iedereen tegenwoordig toch tegen roken heeft, leer ze dat alcohol tot vreselijke ongelukken en drama's leidt. Lijkt me belangrijker dan ze leren dat roken vies is. De meeste kinderen walgen uit zichzelf van roken.



Ik vind het wel prettig. Dus ik kan het wel waarderen als kinderen beleefd zijn. Te beleefd hoeft nou ook weer niet, dat vind ik een beetje eng. Kinderen mogen kinderen zijn, die nog niet alles perfect in orde hebben. Ik vind alsjeblieft, dankjewel en doei, al genoeg. U zeggen, vind ik niet nodig, tenzij iemand echt bejaard is dus boven de 70 ofzo. De meeste mensen onder die leeftijd, vinden tutoyeren volgens mij toch prettiger. Dan voel je je wat minder oud, ik wel.
Ik denk eigenlijk dat die goeie manieren vanzelf komen als ze een baan moeten gaan vinden. Je zegt geen: yo vet man, ik wil hier wel werken, cool. Want dan krijg je die baan niet. Lijkt mij hoor. Pubers, ik zou al blij zijn, als ik ze had, als ze iig niet schelden en schreeuwen, en alsjeblieft en dankjewel zeggen.



O en dat rijtje wat je opsomt, dat zijn normen en waarden. Goeie manieren zijn daar een onderdeel van. Als het je normen en waarden zijn dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind manieren bijbrengen heel belangrijk. Daarin ben ik streng, voor de rest een relaxte moeder.

Maar ik wil dat de kinderen leren rekening met anderen houden. Dat geldt voor dingen zoals hierboven. Maar ook zorgen dat anderen geen 'last' van je hebben: geen handen op de glazen schermen bij de bakker, je gaat netjes aan de kant lopen als er iemand op de stoep passeert, je zet je fiets niet zomaar ergens neer, dat soort dingen.

Ik verbaas me er ook regelmatig over hoe kinderen zich gedragen omdat volwassenen niet het moment aangrijpen om hen dit aan te leren. Kinderen neem ik het niet kwalijk, wat hen niet geleerd wordt, kunnen zij niet laten zien. Dus eigenlijk vind ik de volwassenen minder gemanierd dan de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 21 oktober 2016 @ 06:48:

Ik denk eigenlijk dat die goeie manieren vanzelf komen als ze een baan moeten gaan vinden. Je zegt geen: yo vet man, ik wil hier wel werken, cool. Want dan krijg je die baan niet. Lijkt mij hoor. Pubers, ik zou al blij zijn, als ik ze had, als ze iig niet schelden en schreeuwen, en alsjeblieft en dankjewel zeggen.



O en dat rijtje wat je opsomt, dat zijn normen en waarden. Goeie manieren zijn daar een onderdeel van. Als het je normen en waarden zijn dan.En tot die tijd dat ze een baan hebben hebben ze vrij spel? Ik vind dat je als ouder al heel vroeg hoort te beginnen met fatsoensnormen bij brengen. Dat is voor het kind zelf ook fijner. Mensen gaan nou eenmaal liever met een aardig, goedgemanierd kind om dan een kind met hoog tokkiegehalte. De maatschappij is fijner als we prettig met elkaar omgaan. En kinderen zijn een onderdeel van deze maatschappij. Dus zij moeten de kansen krijgen om dit te leren.
apiejapie, de dingen die je noemt, dat vind ik eigenlijk gewoon bij de opvoeding horen. Niet per se goeie manieren. Maar gewoon sociaal gedrag itt asociaal gedrag. Goeie manieren vind ik handjes schudden, vork links mes rechts, niet je neus ophalen tijdens het eten, iedereen groeten op een verjaardag. Dat vinden kinderen nogal lastig, denk ik, om dat altijd te doen.



Maar goed, ik snap soms ook niet waarom ouders hun kinderen keihard laten gillen in openbare gelegendheden, of rondjes rennen door een restaurant. Da's gewoon super-aso. En ja, dan kun je het wel vergeten, dat ze later uit zichzelf heel braaf gedrag vertonen. Maar vaak kun je aan de ouders wel zien, waarom de kinderen zich zo gedragen. Die letten gewoon totaal niet op ze. Of ze hebben het opgegeven.
Ja okee, misschien een beetje laat als je er pas mee begint als ze pubers zijn, bedoel ik.
Respect zit niet in 'U' zeggen. Dat zit in de manier waarop je praat. Je kunt ook heel respectloos praten en toch 'u' zeggen.



Verder leer ik mijn kinderen geen trucjes, zijn het geen marionetten, maar gewoon jongeren die zelf denken. Soms gaat dat nog niet helemaal goed, dan wil ik dat ze daarover nadenken zodat het de volgende keer wel goed gaat.
Volgens mij is de basis van goede manieren dat je een kind leert dat de wereld niet om zichzelf draait en dat ze moeten leren denken vanuit de ander. "Roken is vies" is geen beleefdheid, het is een mening, als je kind dat tegen een roker zegt is het kind juist onbeleefd.



Goede manieren zijn ook dat een kind zijn/haar plek kent, namelijk achteraan de rij in het bijzijn van volwassenen. Aan het gedrag van een kind weet je bijna altijd zeker hoe de ouders zijn. Laatst zei een kindje dat donkere mensen slecht zijn. Haar ouders hoef ik bijvoorbeeld al niet te ontmoeten.
quote:Ameliaaa schreef op 21 oktober 2016 @ 06:44:

Eh roken is ook een vrije keuze he. Ik denk dat je kinderen zelf wel uit kunnen maken wat ze vies vinden, maar goed. Wat iedereen tegenwoordig toch tegen roken heeft, leer ze dat alcohol tot vreselijke ongelukken en drama's leidt. Lijkt me belangrijker dan ze leren dat roken vies is. De meeste kinderen walgen uit zichzelf van roken.



Ik vind het wel prettig. Dus ik kan het wel waarderen als kinderen beleefd zijn. Te beleefd hoeft nou ook weer niet, dat vind ik een beetje eng. Kinderen mogen kinderen zijn, die nog niet alles perfect in orde hebben. Ik vind alsjeblieft, dankjewel en doei, al genoeg. U zeggen, vind ik niet nodig, tenzij iemand echt bejaard is dus boven de 70 ofzo. De meeste mensen onder die leeftijd, vinden tutoyeren volgens mij toch prettiger. Dan voel je je wat minder oud, ik wel. Als ieder willekeurig vriendje en vriendinnetje van mijn puber zoon hier binnenkomt en begint met jij en voornaam tegen mij, dan zeg ik daar toch echt wel wat van.
Of een kind 'u' zegt en 'dank je' intersseert me niet zoveel, ook niet of ze netjes een handje geven. Ik zou al dolblij zijn als ouders hun kinderen het volgende zouden leren:

- alleen gillen als er echt iets is (anders weten mensen niet of je hulp nodig hebt)

- nooit je water- of klapperpistool op vreemde mensen richten (ik vind dat zó grof)

- niet met je handen in andermans eten (dus niet schattig de sla opscheppen of koekjes uitdelen als je dat niet kunt)
Alle reacties Link kopieren
Van mij mogen de (puber)vrienden van mijn kinderen rustig "je" tegen me zeggen en ze mogen me ook nog tutoyeren, ik ben amper 40, niet (bijkans) bejaard. Het gaat mij om de omgangsvorm, dat zegt veel meer dan de aanspreekvorm. Tot op heden heb ik nog geen onbeleefde pubers hier in huis gehad, ondanks het feit dat ze geen "u" zeggen.

Ik had vroeger een vriendin die haar ouders met "u" moest aanspreken. Ze was zo onbeschoft als maar kon tegen die ouders, maaaar...die "u" zat er toch maar mooi ingestampt, die vergat ze nooit
Ik doe dat niet, ze mogen mensen aanspreken zoals ze willen, bestek is overbodig en als ze iets niet zint mogen ze dat best duidelijk maken door te schreeuwen en te schelden. Respect voor ouderen is overrated en u zeggen overbodig.



Zo.



Dacht je echt dat er mensen zijn die zoiets zouden komen melden? Iedereen vindt goede manieren belangrijk, alleen niet iedereen vindt dezelfde dingen goede manieren.
Alle reacties Link kopieren
Eens Rhae. En dan ook nog de vraag 'of ben ik ouderwets'
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Rhae schreef op 21 oktober 2016 @ 08:48:

Ik doe dat niet, ze mogen mensen aanspreken zoals ze willen, bestek is overbodig en als ze iets niet zint mogen ze dat best duidelijk maken door te schreeuwen en te schelden. Respect voor ouderen is overrated en u zeggen overbodig.



Zo.



Dacht je echt dat er mensen zijn die zoiets zouden komen melden? Iedereen vindt goede manieren belangrijk, alleen niet iedereen vindt dezelfde dingen goede manieren.En niet iedereen hanteert dezelfde methode om het doel te bereiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 21 oktober 2016 @ 08:48:

Ik doe dat niet, ze mogen mensen aanspreken zoals ze willen, bestek is overbodig en als ze iets niet zint mogen ze dat best duidelijk maken door te schreeuwen en te schelden. Respect voor ouderen is overrated en u zeggen overbodig.



Zo.



Dacht je echt dat er mensen zijn die zoiets zouden komen melden? Iedereen vindt goede manieren belangrijk, alleen niet iedereen vindt dezelfde dingen goede manieren.Nou, ik ben niet zo streng hoor. Mijn kind eet met mes en vork, maar als ze er geen zin in heeft, dan niet. Ze heeft nog nooit van het woord u gehoord en begint gewoon te kletsen tegen vreemden. Ze is pas net 2, daar niet van, maar ik heb me eigenlijk nog nooit bezig gehouden met de kwestie om mijn kind 'met goede manieren' op te voeden. Ik heb zelf wel een aantal normen en waarden die ik gewoon door zal geven natuurlijk.
Nou, gefeliciteerd TO. Je doet het fantastisch.
[quote]Rhae schreef op 21 oktober 2016 @ 08:48:

Ik doe dat niet, ze mogen mensen aanspreken zoals ze willen, bestek is overbodig en als ze iets niet zint mogen ze dat best duidelijk maken door te schreeuwen en te schelden. Respect voor ouderen is overrated en u zeggen overbodig.



Zo.



Dacht je echt dat er mensen zijn die zoiets zouden komen melden? Iedereen vindt goede manieren belangrijk, alleen niet iedereen vindt dezelfde dingen goede manieren.[/quote]





Als iedereen goede manieren belangrijk zou vinden hadden we die hele discussie over roken in de wachtrij en de daarbij behorende reacties op facebook niet gehad, toch?
Alle reacties Link kopieren
Heel goed. Beleefdheid heb je heel je leven wat aan. En zo leert een kind ook om zich goed uit te drukken en niet alles wat er in hem opborrelt meteen te zeggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:serrisy schreef op 21 oktober 2016 @ 09:15:

[quote]Rhae schreef op 21 oktober 2016 @ 08:48:

Ik doe dat niet, ze mogen mensen aanspreken zoals ze willen, bestek is overbodig en als ze iets niet zint mogen ze dat best duidelijk maken door te schreeuwen en te schelden. Respect voor ouderen is overrated en u zeggen overbodig.



Zo.



Dacht je echt dat er mensen zijn die zoiets zouden komen melden? Iedereen vindt goede manieren belangrijk, alleen niet iedereen vindt dezelfde dingen goede manieren.[/quote]





Als iedereen goede manieren belangrijk zou vinden hadden we die hele discussie over roken in de wachtrij en de daarbij behorende reacties op facebook niet gehad, toch?Als iemand roken nou eenmaal niet onder slechte manieren vindt vallen ben je uitgepraat toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven