Griekenland en schuldencrisis

28-06-2015 12:13 455 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volg de media en kijk naar het NL journaal. Vergelijkingen met particulieren die hun rekeningen niet kunnen betalen dringen zich aan me op: als je geld wilt lenen zitten daar voorwaarden aan: take it or leave it.



Maar de Griekse regering is ook niet gek natuurlijj: wat is de andere kant van het verhaal? Zijn hier mensen die dat weten?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Ik heb me altijd afgevraagd of de man die dat referendum wilde heeft gehandeld met voorkennis op de aandelenmarkt.



Verder ben ik voor annexeren en verkopen, maar dat is jouw vraag niet.
Alle reacties Link kopieren
"Vergelijkingen met particulieren die hun rekeningen niet kunnen betalen dringen zich aan me op: als je geld wilt lenen zitten daar voorwaarden aan: take it or leave it."



Voor particulieren geldt dat wel zo ongeveer. Maar als een bedrijf een hele grote lening heeft bij een bank, dan gaat het wel eens anders: Bedrijf: "Bank, ik kan die 100 miljoen nu niet terugbetalen. Als je me nu dwingt, dan ben ik failliet, en dan heb jij niks. Als je de helft kwijtscheldt, en ik mag die resterende 50 miljoen over twee jaar betalen, dan lukt het wel en hebben we een deal". En soms wordt zo'n deal dan gemaakt.



Maar er spelen in Griekenland nog meer dingen:

- de bevolking vindt dat zij niet om die leningen hebben gevraagd, maar dat ze zijn opgedrongen

- de bevolking vindt dat andere Euro-landen solidair moeten zijn

- de bevoling vindt dat andere Euro-landen zich niet moeten bemoeien met Griekse pensioenen en BTW
Alle reacties Link kopieren
De andere kant van het verhaal is de Eu verdient aan de schuld vanwege de rente. En dat het politiek gezien handiger is als Griekenland gewoon bij de EU blijft.

En ja er zijn fouten gemaakt in Griekenland. Maar daar heeft de EU ook aandeel in. Verder bezuinigen en hervormen is haast onmogelijk daar. De gemiddelde mens daar leeft nu al in armoede door alle door Europa opgelegde bezuinigingen. Door de crisis hebben vele huishoudens al geen electra meer. Ik snap heel goed dat Tsipras niet zomar akkoord gaat. Dat zou nog meer ellende voor de bevolking betekenen. Het siert hem wel dat ie niet zomaar alles accepteert. Hij komt op voor de Grieken.



Ik vind het onterecht dat de Grieken in dit verhaal als slecht worden afgewimpeld. Naar mijn idee chanteert de EU ze. En geloof me dit is ook een politiek spelletje. Griekenland ligt tegzb het midden oosten aan en heeft verschillende Amerikaanse legerbasissen. Waarol denk je dat t land maar niet failliet verklaard wordt?
Alle reacties Link kopieren
Het ligt een stuk genuanceerder als alle media ons voorspiegelen. Het is heel makkelijk om het verhaal terug te brengen tussen goed/fout of zwart/wit, dat gaat er lekker in bij de gemiddelde media consument. Het is een heel ingewikkeld verhaal eigenlijk. Ewoud Engelen (en dat is echt wel een autoriteit!) heeft onlangs een stuk geschreven waarin in ieder geval de boel een stuk genuanceerd wordt, voor zo ver mogelijk in een klein stuk. Lees het maar eens, het is niet compleet, maar geeft wel een heldere andere kijk.

http://www.joop.nl/opinie ... gelogen_over_griekenland/
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 28 juni 2015 @ 12:34:

Het is een heel ingewikkeld verhaal eigenlijk. Ewoud Engelen (en dat is echt wel een autoriteit!)



Op de wikipedia:

"Hij [Ewald Engelen] was, met René Cuperus en Thierry Baudet, initiatiefnemer van het Burgerforum EU, dat een referendum over machtsoverdracht van Den Haag naar Brussel bepleitte."



Dan lijkt Ewald Engelen me wel een pro-EU-persoon. Dat zal zijn verhaal dus kleuren.
Alle reacties Link kopieren
Interessant, maar verhaal vab Dhr Engelen lijkt toch ook niet helemaal wars van politieke kleur?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
De tweeluik van Radar (uitzending gemist) was voor mij heel verhelderend. Ik ga niet pretenderen dat ik dat in één post kan samenvatten. Kan alleen maar zeggen: zien als je de andere kant van t verhaal wil horen.
quote:mick87 schreef op 28 juni 2015 @ 12:27:

De andere kant van het verhaal is de Eu verdient aan de schuld vanwege de rente. En dat het politiek gezien handiger is als Griekenland gewoon bij de EU blijft.

En ja er zijn fouten gemaakt in Griekenland. Maar daar heeft de EU ook aandeel in. Verder bezuinigen en hervormen is haast onmogelijk daar. De gemiddelde mens daar leeft nu al in armoede door alle door Europa opgelegde bezuinigingen. Door de crisis hebben vele huishoudens al geen electra meer. Ik snap heel goed dat Tsipras niet zomar akkoord gaat. Dat zou nog meer ellende siert hem wel dat ie niet zomaar alles accepteert. Hij komt op voor de Grieken.



Ik vind het onterecht dat de Grieken in dit verhaal als slecht worden afgewimpeld. Naar mijn idee chanteert de EU ze. En geloof me dit is ook een politiek spelletje. Griekenland ligt tegzb het midden oosten aan en heeft verschillende Amerikaanse legerbasissen. Waarol denk je dat t land maar niet failliet verklaard wordt?



Eens. Ik vind het misselijkmakend dat wij het allemaal ok vinden Griekse burgers in armoede te storten terwijl er individuen stinkend rijk zijn geworden van de crisis en we die mensen met naam en toenaam kennen.

Ik ken iemand die in die contreien woont en het is echt belachelijk. Mensen zijn enorm in inkomen gedaald, gespaard pensioen lijkt weg, er is een periode geweest dat mensen hun eigen geld niet konden opnemen.

Schandelijk dat wij deze crisis afwentelen op hardwerkende burgers.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. De gemiddelde Griek kan hier niets aan doen. Hulde aan Tsipras die opkomt voor eigen volk!
Alle reacties Link kopieren
Maar heeft de Griekse burger er voordeel van als men uit de Euro stapt?

Ik kan dat niet overzien eigenlijk?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hét probleem met de EU (en vooral de Euro-zone): er is wel een monetaire unie (iedereen de euro), maar geen politieke unie (onduidelijk wie nou over de begroting gaat: het land, of Brussel).



Binnen Nederland (ook/juist onder de gulden) heb je én een monetaire unie én een politieke unie. Dus als een gemeente financieel mis lijkt te gaan, dan neemt de Provinciale/Rijksoverheid de macht over en gaat de gemeente onder financiele curatele (en verliest de gemeente zijn financiele autonomie).



Zo is dat met Den Haag gegaan (http://www.trouw.nl/tr/nl ... weer-onder-curatele.dhtml), en zo kan het met Delft gaan (http://www.volkskrant.nl/ ... le-van-het-rijk~a3943173/)



En zo'n gemeente kan dan echt niet meer zeggen "Nou, ik weet het nog niet zo net. Weet je wat: ik ga het mijn burgers in een referendum vragen!".
Alle reacties Link kopieren
quote:haakje schreef op 28 juni 2015 @ 12:47:

[...]





Eens. Ik vind het misselijkmakend dat wij het allemaal ok vinden Griekse burgers in armoede te storten terwijl er individuen stinkend rijk zijn geworden van de crisis en we die mensen met naam en toenaam kennen.

Ik ken iemand die in die contreien woont en het is echt belachelijk. Mensen zijn enorm in inkomen gedaald, gespaard pensioen lijkt weg, er is een periode geweest dat mensen hun eigen geld niet konden opnemen.

Schandelijk dat wij deze crisis afwentelen op hardwerkende burgers.



De grieken hebben het aan zichzelf te danken.Ze willen blijven leven als god in frankrijk.

Ze hebben zich in de euro gelogen,de staatsschuld was veel hoger dan zij deden voorkomen.

Gewoon uit de EU flikkeren,ze laten zich maar redden
Alle reacties Link kopieren
quote:cijfernerd schreef op 28 juni 2015 @ 12:55:

[...]

dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:haakje schreef op 28 juni 2015 @ 12:47:

[...]





Eens. Ik vind het misselijkmakend dat wij het allemaal ok vinden Griekse burgers in armoede te storten terwijl er individuen stinkend rijk zijn geworden van de crisis en we die mensen met naam en toenaam kennen.

Ik ken iemand die in die contreien woont en het is echt belachelijk. Mensen zijn enorm in inkomen gedaald, gespaard pensioen lijkt weg, er is een periode geweest dat mensen hun eigen geld niet konden opnemen.

Schandelijk dat wij deze crisis afwentelen op hardwerkende burgers.



De Griekse burger wordt inderdaad heel hard getroffen. Maar hoe verkoop je het aan de andere Euro-landen waar heel veel armoede heerst als je maar geld blijft lenen aan Griekenland. De Griekse regering heeft heel weinig hervormingen doorgevoerd de afgelopen jaren en daar is de gewone burger nu de dupe van.

Daarbij heeft Tsipras allemaal beloften gedaan die hij niet kan nakomen. De meeste Grieken hebben waarschijnlijk op hem gestemd uit protest.
Alle reacties Link kopieren
Griekenland heeft de afgelopen jaren boven haar stand geleefd, ik bedoel dus de regering, en dat is ze behoorlijk opgebroken. En inderdaad, het volk is hier de dupe van. Ik geef ze groot gelijk dat ze massaal hun geld van de rekening halen, mijn vertrouwen zouden ze ook niet meer hebben.



Maar ja, sommige EU landen wilden Griekenland in 1981 met alle geweld in de EU hebben, terwijl het land toen financieel daar helemaal niet aan toe was.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Nou er is echt heel wat bezuinigd en hervormt daar. En waar komt de info vandaan dat men daar als een god in Frankrijk wil leven? Erg stigmatiserend en generaliserend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alixane schreef op 28 juni 2015 @ 13:01:

Maar ja, sommige EU landen wilden Griekenland in 1981 met alle geweld in de EU hebben, terwijl het land toen financieel daar helemaal niet aan toe was.



In de EU is ook geen enkel probleem voor Griekenland of de EU. Het probleem is dat Griekenland in de Euro-zone zit, en dus geen eigen munt meer heeft.

Met wel een eigen munt kan je als land doen wat je wilt (inclusief inflatie en leningen), en zie je wel aan de wisselkoers hoeveel waarde andere landen aan je munt en economie hechten.
Alle reacties Link kopieren
Grieken kunnen (of konden) toch al met 55 jaar met pensioen? En wij maar werken voor al die miljarden die daar naartoe gebracht worden en die heus niet terug komen. Iedereen met 'n gezond boerenverstand weet ook wel dat die 'leningen' nooit terugbetaald zullen worden. Waar zouden ze het van moeten betalen? Je gaat toch geen geld lenen aan iemand die al zwaar in de schulden zit? Dat doen ze niet bij particulieren, waarom dan wel bij 'n heel land? Laat Griekenland maar uit de euro, dan stijgt onze munt wellicht weer wat. En vooral geen andere armlastige Oost Europese landen toelaten tot de euro. Gewoon weer terug naar de EEG, dus vrij handelen met elkaar, maar niet de West Europese welvaart nog verder verkwanselen door het moeten spekken van al die armere landen.
Shoot first, ask questions later!
Duitsland is ook niet vrij van schuld (nou ja, inmiddels wel, maar alleen dankzij flinke afschrijvingen aan de kant van, jawel, Europese schuldeisers): https://decorrespondent.n ... pocriet/61127550-a5cb5ea1
quote:leuketas schreef op 28 juni 2015 @ 12:54:

Maar heeft de Griekse burger er voordeel van als men uit de Euro stapt?

Ik kan dat niet overzien eigenlijk?



Griekenland kan met devaluatie van de Drachme weer concurerend worden, ipv telkens de loonkosten te drukken en zijn burgers de armoede in te duwen. Tis een gok, maar het zou dus kunnen dat het voor de Griekse burger positief uit gaat pakken als ze uit de monetaire unie stappen.



Dat is overigens het grootste doemscenario wbt Duitsland en co: dat de Grieken het prima gaan doen zonder euro. Spanje en Portugal hebben later dit jaar verkiezingen, en partijen alla Syriza boeken daar ook al tijden winst (bv Podemos in Spanje). Als het de Grieken lukt, waarom de Portugezen en Spanjaarden dan niet? Als die besluiten er ook mee te kappen wordt de euro wel erg instabiel. Dat is het "domino-effect" waar iedereen zo bang voor is.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 28 juni 2015 @ 13:11:

Grieken kunnen (of konden) toch al met 55 jaar met pensioen? En wij maar werken voor al die miljarden die daar naartoe gebracht worden en die heus niet terug komen. Iedereen met 'n gezond boerenverstand weet ook wel dat die 'leningen' nooit terugbetaald zullen worden. Waar zouden ze het van moeten betalen? Je gaat toch geen geld lenen aan iemand die al zwaar in de schulden zit? Dat doen ze niet bij particulieren, waarom dan wel bij 'n heel land? Laat Griekenland maar uit de euro, dan stijgt onze munt wellicht weer wat. En vooral geen andere armlastige Oost Europese landen toelaten tot de euro. Gewoon weer terug naar de EEG, dus vrij handelen met elkaar, maar niet de West Europese welvaart nog verder verkwanselen door het moeten spekken van al die armere landen.Dat is allang niet meer, is inmiddels 65 jaar. Het was overigens met 52 jaar en ik dacht dat alleen voor ambtenaren was.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:onipaa schreef op 28 juni 2015 @ 13:12:

Duitsland is ook niet vrij van schuld (nou ja, inmiddels wel, maar alleen dankzij flinke afschrijvingen aan de kant van, jawel, Europese schuldeisers): https://decorrespondent.n ... pocriet/61127550-a5cb5ea1



Het gaat er niet om of je schulden hebt, maar of je je schulden kan afbetalen. Ter vergelijking: sommige particulieren betalen netjes hun hypotheek van 500.000 Euro af, terwlijl andere particulieren niet eens hun huurschuld van 1000 Euro kunnen betalen.



Het gaat erom hoe je huishoudboekje er nu en in de toekomst uit ziet.



En Nederland houdt zijn huishoudboekje wel enigszins op orde, zoals bijvoorbeeld met het verhogen van de pensioenleeftijd van 65 naar 68-70 jaar. Niet leuk, wel nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:evaq schreef op 28 juni 2015 @ 13:10:

[...]





In de EU is ook geen enkel probleem voor Griekenland of de EU. Het probleem is dat Griekenland in de Euro-zone zit, en dus geen eigen munt meer heeft.

Met wel een eigen munt kan je als land doen wat je wilt (inclusief inflatie en leningen), en zie je wel aan de wisselkoers hoeveel waarde andere landen aan je munt en economie hechten.Oeps, sorry, ik bedoelde de Euro-zone.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:mick87 schreef op 28 juni 2015 @ 13:04:

Nou er is echt heel wat bezuinigd en hervormt daar.Maar niet genoeg om weer een beetje de goede kant op te gaan. En Syriza zou wel even naar Europa gaan en zeggen hoe het moest met die schulden en leningen. Helaas werkt het niet zo. Schuldeisers hebben ook wel iets te zeggen in het geheel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven