Help jij?

27-05-2007 14:23 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik dat bericht lees over die homo doe in het water is gemieterd, denk ik er weer aan: als ik dat zou zien, zou ik helpen?



Er zijn genoeg verhalen geweest over mensen die werden afgetuigd terwijl er een grote groep mensen omheen stonden die niets uitvoerden. Persoonlijk lijkt me dat het meest traumatische van de gebeurtenis. Ik herinner me nog goed dat een meisje in een Franse trein door vier kerels werd verkracht, en niemand stak een poot uit. Verkracht én het vertrouwen in de mensheid kwijt. Genoeg om enorm depressief te worden lijkt me.



Als klein meisje moet ik toch bekennen dat ik het niet zou opnemen tegen vier kerels. En dat vind ik rottig van mezelf. Ik kan namelijk wel heel kwaad worden als iemand me probeert te beroven (al eens iemand een goede stomp uitgedeeld), maar als iemand anders iets overkomt ben ik kennelijk te egocentrisch en te bang voor mijn eigen hachie om iets te doen. Hopelijk heb ik de tegenwoordigheid van geest om 112 te bellen, of om wat grote kerels te mobiliseren. Maar zeker weten doe ik het helaas niet.



Wat zou jij doen? Of heb je het weleens meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het geheel afhankelijk is van de situatie. Zo heb ik eens een keer een kerel aangesproken die op het punt stond zijn vriendin een knoepert te verkopen. Ik moet zeggen dat ik (waarschijnlijk) stukken heldhaftiger was dan normaliter daar het een gezellige uitgaansavond betrof maar koud laten doet het me dus niet. Tijdens een kroegvechtpartij is ook het clubje waar ik mee was er tussen gesprongen om de partijen uit elkaar te plukken, ik stond helaas wat flabbergasted aan de zijlijn omdat ik net iets te hard opzij werd geduwd door de menigte. Maar wat ik had gedaan als ik had gezien wat die gasten hebben gedaan? Ik weet het eerlijk niet, ik ben geen angsthaas en kan heel, HEEL slecht tegen oneerlijkheid maar die haat en onoverwinnelijkheid/onschendbaarheid die zij denken te bezitten zou mij denk ik het gevoel geven dat ze tot veel in staat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wat de situatie is.



Als het 1 tegen 1 is zal ik me, denk ik, er niet mee bemoeien.



Mocht het zo zijn dat het 2 of 3 of meer tegen 1 is, dikke kans dat ik me er dus wel mee bemoei.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit eens ergens tussen gesprongen. Een groepje meiden was een ander meisje in elkaar aan het slaan. Heel gemeen, ze lag op de grond, 2 meiden zat bovenop haar en de anderen waren op haar in aan het meppen.

Ik ben er op af gevlogen met een grote mond, dus ze waren afgeleid waardoor dat meisje er vandoor kon gaan.

Toen ben ik zelf ook maar gauw doorgelopen...



Gelukkig liep dit dus wel goed af, maar achteraf vond ik het behoorlijk stom van mezelf dat ik zonder er over na te denken naar toe ben gegaan. Voor hetzelfde geldt had ik een mes tussen mijn ribben gehad :o Ik zal ten slotte niet de eerste noch de laatste zijn die dat kan overkomen.

het verstandigste is denk ik 'gewoon' 112 bellen, of aanbellen bij mensen in de buurt, of andere mensen op straat aanspreken. Met meerderen sta je sterker dan in je eentje...



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren
Ben 2 keer tussen een paar vechtende mannen gesprongen. Een keer werd de vechtpartij gstopt, een andere keer werd ik vakkundig buiten westen geslagen. Dat was in mijn puberteit, ik weet niet of ik nu zo roekeloos zou zijn.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
tot een paar jaar geleden zou ik per direkt er wat van zeggen. en proberen de boel te sussen.

maar door mijn grote waffel heb ik een aantal keer de stoeprand van wel heel dichtbij gezien  .

nu ben ik zo iemand die wel blijft kijken of het niet escaleert en als het dreigt te escaleren of dat al doet , dan ben ik zo een schijnheil die om het hoekje een een twee gaat bellen :$.



en wat betreft de knokkende junkies bij ons achter op de flat ... dan ga ik in de tuin met mijn mechelse herder staan... aangelijnt want als er trammelant is springt hij gretig over de schutting van 1,80

dan laat ik mijn hond aanslaan en brul dat als het niet afgelopen is dan laat ik mijn hond in de flat naar boven komen. meestal is het dan klaar stelletje bangerikken ... zo niet bel ik de politie
Alle reacties Link kopieren
Doe mij ook zo'n beest Yamuna:D Van mijn kat loopt niemand weg, enkel xenofobe en bijgelovige typetjes. 't Is een zwarte poes namelijk;)



Is het cultuurgebonden trouwens? Ik heb het idee dat in andere landen men eerder voor elkaar opkomt dan hier. Doorgedreven individualisering?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in het geval van de homo te water onmiddelijk 112 bellen. Hier stap ik niet tussen, juist omdat er drie man staan die al opgefokt zijn.

Ik kijk dus wel naar hoe de situatie is en of het logischer wijze gevaar voor mezelf en een ander oplevert als ik ga handelen en wat de beste manier is iets aan te pakken. Weglopen en doen of mijn neus bloed gaat me te ver.

Dit zit zo in mijn aard en intussen heb ik er een deel van mijn werk van gemaakt. Ik zit in een buurtpreventieteam en ook daar hoor je te handelen indien nodig en wel op een zo veilig mogelijke manier. Soms helpt aanspreken, maar soms moet je gewoon hulp inschakelen. Momenteel ben ik bezig met een cursus ehbo en hoop binnenkort meer cursussen te kunnen volgen die meer op dit gebied liggen. Zelf wil ik graag veilig zijn, maar wil zeker ook dat anderen veilig zijn en dus ben ik dit gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt zo te zijn, dat de meeste mensen inderdaad geen poot uisteken als er geweld is op straat.



Ik heb het zelf meegemaakt, ik werd, alweer een jaar of 6 geleden, door mijn toenmalige Libanese "vriendje" even vakkundig in elkaar gemept op straat. Er kwam een stelletje langs, maar ze staken geen poot uit. Zelfs geen telefoontje naar 112, zoals Lolotte oppert...:(



Door die ervaring zou ik zelf altijd helpen. Ik spring er zeker tussen, al is het gevaar voor mijn eigen leven. Ik heb dat inmiddels ook al eens meegemaakt, trouwens. Het laatste wat ik wil, is iemand zo achterlaten zoals mij destijds is overkomen, want ik kan je verzekeren, het is een onthutsend gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Uit ervaring weet ik inmiddels dat ik er in Nederland niet meer zo één twee drie tussen zal springen. Ik dacht altijd dat ik natuurlijk niet zo iemand zou zijn die aan de kant zou blijven staan, maar ja:$.

Vorig jaar werd er voor mijn deur een jongen in elkaar geslagen door een groep van 6/7 jongens. Ik hoorde hem roepen en heb mijn raam opengegooid en hard geroepen waar ze mee bezig waren etc..



Mijn eerste instinct was dus wel naar buiten lopen, tot die kerels naar boven keken en mij zagen. Heel erg, maar ik durfde echt niet meer naar buiten te gaan. Wel heb ik met mijn mobiel foto's van die groep gemaakt (jaja, dat was nog eens nuttig, maar ter verdediging: ik stond als een gek te trillen en kon niet heel scherp nadenken o pdat moment) en na een minuut of zo de politie gebeld. Later hoorden we dat er uit de straat door 4 verschillende mensen is gebeld, terwijl niemand naar buiten is gegaan. En dat vind ik zo erg voor het slachtoffer. Hij weet dat mensen dit hoorden, maar niemand is echt voor hem opgekomen....



Conclusie: in dit soort gevallen niet dus. Terwijl ik er in de meeste gevallen vanuit ga dat ik juist als 'blond meisje' in een goede positie ben om wel wat te doen. Ik kom niet als bedreiging over en de kans dat ze mij in elkaar slaan is gewoon kleiner dan wanneer een man te hulp komt. Maar toch....
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Conclusie: in dit soort gevallen niet dus. Terwijl ik er in de meeste gevallen vanuit ga dat ik juist als 'blond meisje' in een goede positie ben om wel wat te doen. Ik kom niet als bedreiging over en de kans dat ze mij in elkaar slaan is gewoon kleiner dan wanneer een man te hulp komt. Maar toch....
Wil je alsjeblieft oppassen met het idee dat je geen bedreiging vormt met je blonde haren?!! Het gaat onder meer om je algehele houding en dan wordt er niet naar je kapsel gekeken. Ook lieve aardige blonde meisjes kunnen van sommige lowlifes klappen krijgen. Bel dan liever 112 en hou jezelf op de achtergrond.



Je houding moet zeker overkomen, moet geen agressie uitstralen (ondanks dat je van binnen misschien kookt) en ook je manier van iemand aanspreken zal daaraan aangepast moeten zijn. Overschat jezelf niet en onderschat zeker een ander of anderen niet!

Alle reacties Link kopieren
quote: websje reageerde Wil je alsjeblieft oppassen met het idee dat je geen bedreiging vormt met je blonde haren?!! Het gaat onder meer om je algehele houding en dan wordt er niet naar je kapsel gekeken. Ook lieve aardige blonde meisjes kunnen van sommige lowlifes klappen krijgen. Bel dan liever 112 en hou jezelf op de achtergrond.

Je houding moet zeker overkomen, moet geen agressie uitstralen (ondanks dat je van binnen misschien kookt) en ook je manier van iemand aanspreken zal daaraan aangepast moeten zijn. Overschat jezelf niet en onderschat zeker een ander of anderen niet!

Lolotte: ik weet het. Daarom deed ik in dit geval ook niets, denk ik. Wat ik bedoelde (en in de praktijk ook al een paar keer gemerkt heb) is dat het een escalatie kan voorkomen. Voor dat mensen zijn doorgedraaid dus. Ik overschat mezelf dan niet, maar wordt wel onderschat. In sommige situaties kan het echt een voordeel zijn om veel jonger, kleiner en zwakker over te komen dan ik ben. Maar ik ben het met je eens dat het dan nog oppassen blijft.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Ik spring er wel tussen weet ik uit ervaring. Ik krijg liever klappen of erger dan dat ik zie dat iemand iets aangedaan wordt en ik achteraf moet denken 'had ik maar'. Niet altijd even slim, maar ik merk dat ik niet echt nadenk op zo'n moment. Zag ooit eens een zwerver die in elkaar geschopt werd door een uitsmijter. Zonder reden. De man was dronken, kon niet meer op zijn benen staan en werd gewoon geschopt en geslagen om niets. Daar ben ik wel naartoe gerend ja. Wat een eikel was die uitsmijter. Achteraf sta ik dan te trillen hoor, en ben ik doodsbenauwd, maar tot nu toe komt dat pas achteraf.



Maar het is bekend dat mensen zich niet verantwoordelijk voelen om iets te doen als er meerdere mensen staan te kijken. Wat helpt om mensen in actie te krijgen is ze persoonlijk aanspreken. Dus roepen 'jij met die rode jas, bel 112', jij met dat staartje, en jij met dat zwarte t-shirt, kom me helpen' Als slachtoffer zul je de tegenwoordigeheid van geest niet hebben om dat te doen, maar als omstander is het heel effectief.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat ik wel zou helpen, ik ben zo'n type die eerst reageert en dan pas nadenkt...

Gek genoeg werkt dat meestal ook nog...komt omdat ik dan eerst boos word en dan pas schrik.

Misschien is het zien van een klein boos vrouwtje zo verbijsterend dat alle actie gestaakt wordt...
Alle reacties Link kopieren
Ja, Bronny, die ervaring heb ik dus ook. !!

Ik spring ertussen...mensen reageren beduusd...proberen elkaar nog een mep te verkopen, maar ik sta er tussen. Mij raken ze niet...misschien heb ik een bepaalde uitstraling, ik weet het niet. Ik denk dat angst verkeerd is. 



Omdat ik in eerste instantie niet bang ben, maar heel erg verontwaardigd, heeft dat een bepaald effect.
Alle reacties Link kopieren


nu ben ik zo iemand die wel blijft kijken of het niet escaleert en als het dreigt te escaleren of dat al doet , dan ben ik zo een schijnheil die om het hoekje een een twee gaat bellen :$.



 




Pardon? Schijnheil? :o Wat een onzin. Als jij de situatie op dat moment inschat als bedreigend; een opgefokt groepje jongens die even lekker bezig zijn, dan vind ik 112 bellen gewoon het slimste wat je kan doen. Je zou niet de eerste zijn die ertussen springt en dat met een paar rake klappen of nog veel erger moet bekopen.



Is dat dan flink? Ja, waarschijnlijk wel. Maar schijnheilig als je het níet aandurft? Nee, vind ik niet. Mijn leven is me ook lief, dus vind dat wel begrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt al boos als ik deze verhalen lees. Ik spring er idd ook tussen, heb daarmee ook al eens een blauw oog opgelopen.



Het is voor mij wel een verschil wat of wie het overkomt, als het een dier/kind/gehandicapte zijn dan krijg ik wel een waas voor mn ogen en weet ik niet meer wat ik doe.
Alle reacties Link kopieren


Ik wordt al boos als ik deze verhalen lees. Ik spring er idd ook tussen, heb daarmee ook al eens een blauw oog opgelopen.



Het is voor mij wel een verschil wat of wie het overkomt, als het een dier/kind/gehandicapte zijn dan krijg ik wel een waas voor mn ogen en weet ik niet meer wat ik doe.
Ja, daar heb je wat aan.  Ik ben het met je eens dat je wat moet doen, maar hou ajb je hoofd erbij!
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat moet wel, maar werkeloos aan de kant blijven staan kan toch niet? Hoe wil je dat aan jezelf verkopen?

Tot nu toe is het bij mij altijd goed afgelopen. (misschien geluk gehad.)



Als je zelf ooit slachtoffer bent geweest, piep je wel anders.
Alle reacties Link kopieren


Ja, dat moet wel, maar werkeloos aan de kant blijven staan kan toch niet? Hoe wil je dat aan jezelf verkopen?

Tot nu toe is het bij mij altijd goed afgelopen. (misschien geluk gehad.)



Als je zelf ooit slachtoffer bent geweest, piep je wel anders.




Ja mij ook, niet dat het nou dagelijkse kost is maar ik schijn een soort gezag uit te stralen als ik boos ben of me ergens mee bemoei.

Soms denk ik wel dat het niet verstandig is maar ik word boos van onrecht en daarna pas bang.



En dan mijn tante, die had een juwelierszaak en daar kwam een vent met een mes binnen om haar te bereoven, ze stond even alleen, maar ze werd zo boos en heeft die vent gewoon eruit gezet.

Ze riep alleen maar "Eruit" en dat wel 7 keer of en die vent was zó overdonderd dat ie ging!

Heeft ze hem nog een schop onder zijn kont gegeven ook haha!
Alle reacties Link kopieren
Goed verhaal van je tante, Zamirah (of was het Bronny, sorry...). :) Maar het had ook heel erg verkeerd afgelopen kunnen zijn. Nu weet ik niet wat het alternatief zou moeten zijn geweest, als iemand zo je winkel in rent met een mes, wat kan je doen? Niks, een alarmknopje heb je zo snel ook niet echt veel aan. Waar ik woon staan in zulke winkels bewakers met geweren, maarja, zover zijn we in NL nog niet.



Ik vind het gewoon te makkelijk om hier heel stoer te roepen dat je kennelijk wat uitstraalt en je er zonder bij na te denken in zou storten.
Alle reacties Link kopieren
Als horecamedewerkster vaak genoeg ingegrepen. Zelfs als zwangere bij een massale vechtpartij waarbij met barkrukken en zelfs tafels gesmeten werd. (eeeuh, ja, stom natuurlijk en heb achteraf ook op mijn donder gehad van portiers :D). Deels vanwege beroep, ik denk namelijk dat ik het op straat niet zo snel zou doen eigenlijk. Misschien dat de wetenschap dat er binnen enkele minuten versterking aan zou komen in de vorm van sterke mannen sowieso a; helpt. Kortom: ik denk dat het op straat afhankelijk is van de situatie. Mocht het echt "erg" zijn, dan bel ik politie wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar keer geluk gehad...

Maar inderdaad het kan ook anders lopen, daar heb je helemaal gelijk in. Maar toch is dat op dat moment niet het eerste waar ik aan denk. Ik denk in eerste instantie aan het slachtoffer.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor je, Zamirah. Maar ik denk dat je ook gewoon realistisch moet zijn. De meeste mensen blijken toch bang te zijn in dit soort situaties en dat is niet voor niks. Helaas, maar dat is de realiteit.
Het ligt helemaal aan de situatie.



Ik ben een klein opdondertje en kan weinig uitrichten, maar toen twee pubers (een moddervet blondje dat een kop groter was dan ik en en een schriel hindoestaantje) ijsballen naar een hoogbejaarde meneer stonden te gooien, die man stond echt in een hoek gedreven, flipte ik compleet. Ik heb ze bij de nek gegrepen en met de koppen tegen elkaar aan geslagen.

Heel hard ! :@



Ze renden weg, maar ik zag dat ze om de hoek naar hun mobieltjes grepen en heb (nadat ik de meneer had aangesproken of ik hem naar huis / politieburo moest brengen) de veiligste weg gekozen en ben met mijn auto ergens anders boodschappen gaan doen. Wat voor nut heeft het om mijzelf en/of mijn auto achteraf nog in elkaar te laten beuken door de vriendjes van die etters ?



Eigenlijk had ik contact op moeten nemen met de schooldirecties, er zijn maar twee middelbare scholen in die plaats, en het identificeren zou niet veel tijd in beslag hebben genomen. Laat ze maar een dagje stront schijten op het buro, ik schatte ze een jaar of 14.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven