Het gaat steeds beter

16-07-2016 14:19 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Anno 2016 is het nog nooit zo goed gegaan als in welke tijd hiervoor. Er vallen nu minder doden door geweld, er is minder misdaad en het milieu staat er beter voor. Ook is de gemiddelde wereldburger minder arm dan welk moment dan ook in de geschiedenis.

Door de snelle informatiestromen, waarbij iedere scheet binnen een paar minuten op ieders beeldscherm staat, plus het feit dat goed nieuws geen nieuws is, denken de meeste mensen dat de wereld in brand staat en dat het overal kommer en kwel is. De mensen weten niet meer hoe gewelddadig de 20e eeuw was met twee wereldoorlogen en alle proxyoorlogen tijdens de Koude Oorlog. De mensen weten niet meer dat er in de jaren '60 op 4 miljard mensen nog 1,3 miljard mensen ondervoed waren. Nu zitten we met 0,5 miljard ondervoeden op 7 miljard mensen, een hele vooruitgang dus. Het verkeer is veiliger geworden, de misdaad is afgenomen en zelfs terrorisme zit nauwelijks op het niveau van de jaren '70 en '80.



Lees ook het artikel http://www.groene.nl/arti ... og-ruilen-met-rockefeller
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
quote:Dormouse schreef op 21 juli 2016 @ 14:54:

[...]





Het gaat om externe inmenging en daar is geen sprake van. Verder ben ik het geheel met je eens dat het "kopschoppen" tot de verleden tijd zou moeten behoren. Maar dat staat los van dat de officier volgens de letter van de wet het maximum eist wat hij kan. Wat een teken is dat het wel degelijk zeer hoog opgenomen wordt. Maar er zitten grenzen aan wat de mogelijkheden zijn om te straffen. In dit geval is de geëiste straf dan wellicht gevoelsmatig ontoereikend, maar dat maakt het nog niet onjuist.Daaruit blijkt dan maar weer dat onze wetten ontoereikend zijn voor het soort misdaden dat gepleegd wordt. Ik las vanmorgen dat onze wetgeving ook niet afdoende is bij gevallen van corruptie, zoals in de zaak Van Rey.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat steeds beter, máár:

- de sociale voorzieningen worden al jarenlang uitgekleed.

- het aanspraak kunnen maken op WW na ontslag buiten eigen schuld, wordt steeds korter.

- bejaardentehuizen bestaan niet meer, mensen moeten zelfreddend zijn, maar ook de thuiszorg is uitgekleed.

- gisteren nog op het nieuws: pensioenen moeten waarschijnlijk voor de zoveelste keer gekort worden.

- loonsverhogingen zijn in vele cao's al jaren niet doorgevoerd, terwijl de kosten van levensonderhoud wel stegen.

- steeds meer zorg (met name voor ouderen, daklozen, psychiatrisch patiënten, enz.) verdwijnt, zodat die mensen het zelf maar uit moeten zoeken, met alle maatschappelijke narigheid van dien.

- de grenzen moesten in 2002 open voor vrijwel het hele Oostblok, waardoor vele vrachtwagenchauffeurs, bouwvakkers, en andere vakkrachten nu werkloos thuis zitten. Maar voor hén was geen "plan B".

- Het zorgstelsel moest zo nodig geprivatiseerd, want het zou goedkoper zijn voor iedereen en de kosten zouden dalen. Tot nu toe hebben de mensen de premies alleen maar zien stijgen en het aantal vergoede behandelingen voor dat geld zien dalen, de zorginstellingen worden kieremesjokke van de administratieve rompslomp die bakken vol met geld kost, dus?



Wat is er nou voor de gewone mensen zoveel beter geworden de afgelopen 20 jaar?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 21 juli 2016 @ 19:12:

[...]





Daaruit blijkt dan maar weer dat onze wetten ontoereikend zijn voor het soort misdaden dat gepleegd wordt. Ik las vanmorgen dat onze wetgeving ook niet afdoende is bij gevallen van corruptie, zoals in de zaak Van Rey.



Er zullen denk ik altijd zaken blijven waarbij de straf als niet afdoende wordt ervaren. Wanneer dit zich met (grote) regelmaat voordoet/voor zal doen lijkt dat mij inderdaad een signaal dat de wet aangepast dient te worden, en vaak gebeurt dit ook. Echter loopt de wet, net als de misdaadbestrijding an sich, vaak achter op de actuele gebeurtenissen. Wat jammer is, maar helaas niet te vermijden.



Maar goed, ik wilde ook niet zeggen dat ik 4 jaar per se gepast vind, enkel aangeven dat het binnen de kaders welke de OvJ tot zijn beschikking heeft het inderdaad een fikse straf is, zoals in het artikel wordt gezegd. Een maximum wordt niet vaak geëist. Wat overigens een teken is dat, in de meeste gevallen, de wet afdoende werkt.



Al komen er zo nu en dan enkele daders er "makkelijk" vanaf. Nadeel van een rechtsstaat. Maar voor mij persoonlijk geen reden om te stellen dat de Nederlandse wetgeving ontoereikend is. Al verhoog je de maximum naar 20 jaar, dan nog zullen er grensgevallen zijn waarvan men denkt dat de dader meer had moeten krijgen.



Het is een lastige kwestie.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 juli 2016 @ 19:30:

Het gaat steeds beter, máár:

- de sociale voorzieningen worden al jarenlang uitgekleed.

- het aanspraak kunnen maken op WW na ontslag buiten eigen schuld, wordt steeds korter.

- bejaardentehuizen bestaan niet meer, mensen moeten zelfreddend zijn, maar ook de thuiszorg is uitgekleed.

- gisteren nog op het nieuws: pensioenen moeten waarschijnlijk voor de zoveelste keer gekort worden.

- loonsverhogingen zijn in vele cao's al jaren niet doorgevoerd, terwijl de kosten van levensonderhoud wel stegen.

- steeds meer zorg (met name voor ouderen, daklozen, psychiatrisch patiënten, enz.) verdwijnt, zodat die mensen het zelf maar uit moeten zoeken, met alle maatschappelijke narigheid van dien.

- de grenzen moesten in 2002 open voor vrijwel het hele Oostblok, waardoor vele vrachtwagenchauffeurs, bouwvakkers, en andere vakkrachten nu werkloos thuis zitten. Maar voor hén was geen "plan B".

- Het zorgstelsel moest zo nodig geprivatiseerd, want het zou goedkoper zijn voor iedereen en de kosten zouden dalen. Tot nu toe hebben de mensen de premies alleen maar zien stijgen en het aantal vergoede behandelingen voor dat geld zien dalen, de zorginstellingen worden kieremesjokke van de administratieve rompslomp die bakken vol met geld kost, dus?



Wat is er nou voor de gewone mensen zoveel beter geworden de afgelopen 20 jaar?We worden zo dik dat de levensverwachtingen weer dalen dus het lichtpuntje is dat we korter van alle ellende hoeven te genieten en niet verhongeren
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 21 juli 2016 @ 19:48:

[...]





We worden zo dik dat de levensverwachtingen weer dalen dus het lichtpuntje is dat we korter van alle ellende hoeven te genieten en niet verhongeren Ja, dat was ik even vergeten. Klopt. en ik zit er sterk aan te denken alvast een aanvraag voor een doodskist in te dienen bij mijn werkgever, want tegen de tijd dat ik met pensioen mag (als het zo doorgaat) ben ik de 70 al gepasseerd, en heeft men het liefst dat ik direct na de receptie in die kist kruip, anders word ik te duur voor alle voorzieningen waar ik dan inmiddels 45 jaar aan heb betaald...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 juli 2016 @ 19:51:

[...]





Ja, dat was ik even vergeten. Klopt. en ik zit er sterk aan te denken alvast een aanvraag voor een doodskist in te dienen bij mijn werkgever, want tegen de tijd dat ik met pensioen mag (als het zo doorgaat) ben ik de 70 al gepasseerd, en heeft men het liefst dat ik direct na de receptie in die kist kruip, anders word ik te duur voor alle voorzieningen waar ik dan inmiddels 45 jaar aan heb betaald...Ik zou proberen door te beunen tot de 80 immers kosten al die enorme kisten voor die vloedgolf aan overleden dikke mensen zoveel dat de uitvaartkosten ook omhoog gaan schieten, en dan kan die 45 jaar weleens te weinig zijn- dat geld zit dan niet meer in de voorzieningen maar in de nieuwe crematiefabrieken die moeten worden gebouwd
Alle reacties Link kopieren
Toch grappig dat zo'n positieve OP binnen no time door de usual suspects omgebogen kan worden tot Auslander Raus!
Am Yisrael Chai!
Ligt aan de pijler, vermoedelijk.
Ligt aan de pijler, vermoedelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 juli 2016 @ 19:30:

Het gaat steeds beter, máár:

- de sociale voorzieningen worden al jarenlang uitgekleed.

- het aanspraak kunnen maken op WW na ontslag buiten eigen schuld, wordt steeds korter.

- bejaardentehuizen bestaan niet meer, mensen moeten zelfreddend zijn, maar ook de thuiszorg is uitgekleed.

- gisteren nog op het nieuws: pensioenen moeten waarschijnlijk voor de zoveelste keer gekort worden.

- loonsverhogingen zijn in vele cao's al jaren niet doorgevoerd, terwijl de kosten van levensonderhoud wel stegen.

- steeds meer zorg (met name voor ouderen, daklozen, psychiatrisch patiënten, enz.) verdwijnt, zodat die mensen het zelf maar uit moeten zoeken, met alle maatschappelijke narigheid van dien.

- de grenzen moesten in 2002 open voor vrijwel het hele Oostblok, waardoor vele vrachtwagenchauffeurs, bouwvakkers, en andere vakkrachten nu werkloos thuis zitten. Maar voor hén was geen "plan B".

- Het zorgstelsel moest zo nodig geprivatiseerd, want het zou goedkoper zijn voor iedereen en de kosten zouden dalen. Tot nu toe hebben de mensen de premies alleen maar zien stijgen en het aantal vergoede behandelingen voor dat geld zien dalen, de zorginstellingen worden kieremesjokke van de administratieve rompslomp die bakken vol met geld kost, dus?



Wat is er nou voor de gewone mensen zoveel beter geworden de afgelopen 20 jaar?Ik ben een tamelijk gewoon mens; binnen de kaders van de Nederlandse maatschappij, natuurlijk. Globaal gezien hoor ik bij de allerrijksten. Maar hier geldt de Nederlandse norm, want je hebt het over Nederlands beleid. Voor mij is er een hoop beter geworden de afgelopen 20 jaar. Ik ben veel meer geld gaan verdienen. Ben van een studentenkamer naar een gedeelde verdieping naar een startersappertement naar een jaren '30 woning gegaan in een fijne wijk in een mooie stad. Heb na mijn studie altijd werk gehad, keuze uit banen zelfs. Nooit een vast contact, maar daar zit ik niet mee; ik investeer in mezelf en geloof er in altijd aan het werk te kunnen. En mocht het een keer niet lukken, dan kan ik gebruik maken van de WW. Ik heb helaas een chronische ziekte gekregen maar ben zeer tevreden over de zorg die ik ontvang. Ik ben blij met een aantal ontwikkelingen in de maatschappij; bijvoorbeeld dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt en dat bedrijven en overheden daar steeds meer op inzetten. Ik ben minder blij met andere ontwikkelingen, maar gelukkig, omdat parttime en flexibel werken steeds meer de norm wordt, kan ik mezelf inzetten voor vrijwilligerswerk. Voor mijn man is 4 dagen werken en zorgtaken op zich nemen ook de normaalste zaak van de wereld en we hebben volop betaalbare opvang in de buurt. Ik denk al met al dat ik het echt beter heb dan mijn ouders toen zij op mijn leeftijd een gezin met opgroeiende kinderen hadden. Mijn ouders denken hetzelfde en zijn blij voor ons.
quote:fashionvictim schreef op 21 juli 2016 @ 20:50:

Toch grappig dat zo'n positieve OP binnen no time door de usual suspects omgebogen kan worden tot Auslander Raus!Ja, jammer.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 juli 2016 @ 19:51:

[...]





Ja, dat was ik even vergeten. Klopt. en ik zit er sterk aan te denken alvast een aanvraag voor een doodskist in te dienen bij mijn werkgever, want tegen de tijd dat ik met pensioen mag (als het zo doorgaat) ben ik de 70 al gepasseerd, en heeft men het liefst dat ik direct na de receptie in die kist kruip, anders word ik te duur voor alle voorzieningen waar ik dan inmiddels 45 jaar aan heb betaald...



Dan werk je toch 5 jaar minder dan mijn vader die wel op zijn 63e met de vut kon.

Gaat het nu beter of slechter?
quote:quiaquia schreef op 21 juli 2016 @ 22:24:

[...]





Dan werk je toch 5 jaar minder dan mijn vader die wel op zijn 63e met de vut kon.

Gaat het nu beter of slechter?





Mijn opa stopte met werken op zijn 55e. Exorbitante luxe, vond hij zelf. Maar hij had al 43 jaar fulltime gewerkt en vanaf zijn 6e elke zomer drie maanden lang.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland zijn vorig jaar 120 mensen omgekomen door moord of doodslag. Dat aantal is in de afgelopen twintig jaren niet zo laag geweest.

77 mannen en 43 vrouwen kwamen op deze manier om het leven, meldt het CBS vrijdag.



Meer dan de helft van de vrouwen die in de afgelopen vijf jaar zijn vermoord, werd omgebracht door de partner of een ex. Bij vermoorde mannen was een kennis of vriend vaak de dader.



De meeste mannen die tussen 2011 en 2015 zijn vermoord, waren tussen de twintig en vijftig jaar. Onder de vermoorde vrouwen vielen ook relatief veel slachtoffers onder zestigplussers.



Daders

Bij zeven op de tien mannen die tussen 2011 en 2015 zijn vermoord was een dader in beeld. Mannen werden meestal omgebracht met een vuur- of steekwapen en vooral in eigen huis of op straat.



Vrouwen worden in bijna drie kwart van de gevallen vermoord in hun eigen woning. Verwondingen met een steekwapen en wurging waren de meest voorkomende doodsoorzaken bij moord op vrouwen.



Naar verhouding overlijden meer mensen van allochtone herkomst door moord of doodslag dan autochtonen. Onder mannen van Antilliaanse herkomst is het risico slachtoffer te worden veertien keer hoger dan onder autochtone mannen.



De meeste moorden in 2015 werden in de twee grootste steden van Nederland gepleegd: dertien in Amsterdam en twaalf in Rotterdam.



Europa en de wereld

In Europa behoort Nederland tot de landen waar verhoudingsgewijs de minste moorden worden gepleegd. In Zwitserland en Oostenrijk is het moordcijfer het laagst. Het moordcijfer van België ligt tweeënhalf keer hoger dan dat van Nederland. Rusland staat in Europa op de eerste plek met negenenhalf moorden per honderdduizend inwoners.



Wereldwijd worden in Japan relatief de minste moorden gepleegd. In Midden-Amerika ligt het moordcijfer beduidend hoger.



Bron: nu.nl
Alle reacties Link kopieren
Objectief, concreet, en positief - daar houden we op deze pijler niet van, Dormouse - wegwezen jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lorelai schreef op 29 juli 2016 @ 10:53:

Objectief, concreet, en positief - daar houden we op deze pijler niet van, Dormouse - wegwezen jij.







Wat zal ik zeggen, ik hou wel van de sleur doorbreken hahaha.
Dormouse, je blijft ervoor gaan! Respect!
Alle reacties Link kopieren
quote:Elianora schreef op 29 juli 2016 @ 11:26:

Dormouse, je blijft ervoor gaan! Respect!Wat lief, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 29 juli 2016 @ 09:30:

In Nederland zijn vorig jaar 120 mensen omgekomen door moord of doodslag. Dat aantal is in de afgelopen twintig jaren niet zo laag geweest.

77 mannen en 43 vrouwen kwamen op deze manier om het leven, meldt het CBS vrijdag.



l



Die tendens is er als vanaf eind jaren 90 (Doe het even uit mijn hoofd)

Minder moord en doodslag



Hebben wel eens jaren tussen gezeten met een lichte stijging maar heel rustig van rond de 250 naar 120



Ik heb wel eens gelezen dat het met de vergrijzing te maken heeft, oudjes maken minder ruzie, of in ieder geval minder heftig.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 29 juli 2016 @ 11:59:

[...]





Die tendens is er als vanaf eind jaren 90 (Doe het even uit mijn hoofd)

Minder moord en doodslag



Hebben wel eens jaren tussen gezeten met een lichte stijging.



Ik heb wel eens gelezen dat het met de vergrijzing te maken heeft, oudjes maken minder ruzie, of in ieder geval minder heftig.Dat van de jaren '90 staat mij ook bij ja. Maar ik vond het wel een mooi artikeltje (nou ja, nu.nl, stukje haha) voor dit topic
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 29 juli 2016 @ 12:01:

[...]





Dat van de jaren '90 staat mij ook bij ja. Maar ik vond het wel een mooi artikeltje (nou ja, nu.nl, stukje haha) voor dit topic



Ik heb er heel wat boeken over in de kast staan.

De cijfers vind ik altijd interessant, in 70% van de gevallen kennen dader en slachtoffer elkaar.



Dit boek heb ik net gelezen, een aanrader





Ook een aanrader (Kijktip)

https://www.televizier.nl ... van-je-leven.812680.lynkx



3 waargebeurde moorden gereconstrueerd door de rechercheurs van toen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 29 juli 2016 @ 12:10:

[...]





Ik heb er heel wat boeken over in de kast staan.

De cijfers vind ik altijd interessant, in 70% van de gevallen kennen dader en slachtoffer elkaar.



Dit boek heb ik net gelezen, een aanrader

[img]http://www.berneboek.com/394285-thickbo ... r-lijk.jpg[/img]



Ook een aanrader (Kijktip)

https://www.televizier.nl ... van-je-leven.812680.lynkx



3 waargebeurde moorden gereconstrueerd door de rechercheurs van toenDankjewel voor de aanraders! Heb het even overgenomen, en zou het graag lezen/kijken. Ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
quote:Diamondbooty schreef op 16 juli 2016 @ 14:29:

Ik weet niet onder welke steen jij hebt gelegen maar er was eergisteren een aanslag in Nice met maar liefst 84 doden. En gisteren een coup in Turkije waarbij 265 mensen het leven lieten.....



Nog geen cijfers voor 2016, maar om het allemaal even in het juiste perspectief te zetten:







Ook goed voor je perspectief trouwens:



Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 29 juli 2016 @ 12:19:

[...]





Nog geen cijfers voor 2016, maar om het allemaal even in het juiste perspectief te zetten:



[img]https://d28wbuch0jlv7v.cloudfront.net/i ... 1970_n.jpg[/]



Ook goed voor je perspectief trouwens:



[img]https://d28wbuch0jlv7v.cloudfront.net/i ... t_al_n.jpg[/]



Komt aardig overeen met de tabel die ik eerder vond (maar niet kan plakken haha). Elke aanslag is en blijft uiteraard ernstig, maar het was erger en ook toen was het eindig.



https://mobile.twitter.co ... 57590375724974081/photo/1
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 29 juli 2016 @ 12:12:

[...]





Dankjewel voor de aanraders! Heb het even overgenomen, en zou het graag lezen/kijken. Ben benieuwd



Wat ik ook machtig interessant vind / vond is de Bende van Nijvel

Zelfs een keer alle plaatsen afgereden waar de moordpartijen plaats hebben gevonden.



Weet je dat er zelfs een Bende forum is.

http://www.bendevannijvel.com/forum/



Wel lol, als je af en toe leest lossen ze het wel even op daar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven