Het Racisme in Nederland Wat Volgens Vele Niet Bestaat!

18-11-2014 08:13 613 berichten
Heel erg jammer maar ook verbaas ik me er niet over. Nu is het wachten op de ontkenningen..





http://www.nu.nl/sport/39 ... -foto-raken-fer-diep.html



Ik kon me niet voorstellen dat dit in 2014 in Nederland voorkomt. De geplaatste teksten raken me diep", zegt Fer tegen De Telegraaf. "Ik ben verdrietig en teleurgesteld tegelijk."



De speler van Queens Park Rangers plaatste vrijdag een foto op Twitter met daarop negen 'gekleurde' spelers van het Nederlands elftal. In reacties op de foto werden de voetballers vergeleken met apen, slaven en Zwarte Pieten.



"Als voetballer krijg je vooral in de voormalige Oostbloklanden vanaf de tribunes met apengeluiden te maken", stelt de 24-jarige Fer. "Maar wat er nu is gebeurd vind ik nog erger."



"Het voelt alsof die mensen willen zeggen: jij hoort niet in het Nederlands elftal… En dat zijn waarschijnlijk de fans die het hardst stonden te juichen toen ik op het WK scoorde tegen Chili."
quote:Baudolino schreef op 19 november 2014 @ 20:24:

[...]





Zal ook wel aan de regio liggen. Bij ons op het werk hoor ik allerlei accenten, dat is bij ons ook geen issue. Ik vind het eigenlijk wel mooi dat je kan horen waar iemand vandaan komt, of dat nou Tukkers is of Antilliaans. Beide aanwezig in ons bedrijf trouwens. In dit specifieke geval ging het echt om het spreken van de taal. En dat ging gewoon nog niet.



Ik denk ook dat er een groot verschil is tussen een accent hebben en niet goed Nederlands spreken. Ik ken mensen met allerlei verschillende accenten die goede banen hebben. Maar ik heb ook een kennis, een Poolse, die graag een betere baan zou vinden maar de taal (nog) gebrekkig spreekt. Daar loopt het op stuk. Een praatje bij de koffie gaat prima, met "handen en voeten" soms, maar klantcontact op zo'n manier gaat natuurlijk niet.

Het verschil met Nederlanders die dialect spreken, is dat die ook "gewoon" ABN daarnaast spreken.
Alle reacties Link kopieren
Racisme bestaat, seksisme bestaat, en alle vormen van pesterijen bestaan. Wellcome to the world. Ik denk dat dit zolang zal blijven als dat de mensheid bestaat.



Maar het zijn gelukkig niet de normen conform onze beschaving.
Het maakt deel uit van onze beschaving Iones, hoe hard er via wetten ook aan gewerkt wordt om het uit te drijven, het is menseigen, dus je hebt gelijk, het zal er altijd zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 19 november 2014 @ 21:22:

[...]





.

Het verschil met Nederlanders die dialect spreken, is dat die ook "gewoon" ABN daarnaast spreken.





Da's natuurlijk onzin, lang niet alle Nederlanders die een accent hebben spreken ook ABN.



Wist je trouwens dat de grootste groep analfabeten autochtone Nederlanders zijn? Heeft er verder niet zoveel mee te maken, maar ik moest er ineens aan denken omdat men er vaak zo klakkeloos vanuit gaat dat autochtone Nederlanders dus ook de Nederlandse taal beheersen.
Am Yisrael Chai!
Wat grappig, kleurlingen, halfbloedjes en blanken hebben hier allemaal verschillende meningen en soms gaat het er verhit aan toe zonder dat je kan zien wie er aan de andere kant van het scherm zit, en toch zijn heel veel mensen het hier wel met elkaar eens maar gaat het in de nuance fout. Eigenlijk net als in de grote mensen wereld. Daarom vinden we onze Turkse buurman een schat maar de rest eng.



Niettemin, het zou maar 2 tot 3 generaties te hoeven duren om te integreren als je in een nieuwe samenleving komt te wonen. Met dit verschil dat je als ouder wel moet willen dat je kinderen hier een nieuwe toekomst opbouwen met dezelfde kansen als anderen. Dat betekent dat je ook aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.



Aan de andere kant zijn wij, historisch gezien, ook niet bepaald een volkje wat graag deelt en al snel bang is dat we ,in al onze luxe, iets te kort komen en zijn we dol op zondebokken aanwijzen. Voor en tijdens WOII waren dat de joden en nu de moslims. We roepen dolgraag dat we tolerant zijn maar niet zodra we denken dat het ons ook maar iets kost. (Kijk maar naar Europa).
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 19 november 2014 @ 13:43:

[...]



Dat is dus strafbaar Daar kun je een dikke smiley achter zetten, maar denk je nou echt dat ze in het bedrijfsleven daar een boodschap aan hebben. Nope. Gewoon niet aangenomen. En de reden zullen ze nooit geven.
quote:fashionvictim schreef op 19 november 2014 @ 22:48:

[...]





Da's natuurlijk onzin, lang niet alle Nederlanders die een accent hebben spreken ook ABN.



Wist je trouwens dat de grootste groep analfabeten autochtone Nederlanders zijn? Heeft er verder niet zoveel mee te maken, maar ik moest er ineens aan denken omdat men er vaak zo klakkeloos vanuit gaat dat autochtone Nederlanders dus ook de Nederlandse taal beheersen.



Ik ga daar echt niet klakkeloos vanuit hoor Natuurlijk zijn er analfabete, slordig sprekende, de taal niet beheersende autochtone Nederlanders, maar die hebben evenmin een betere baan. Iemand die uitsluitend dialect spreekt, kan prima werken bij de plaatselijke bakker, maar niet in een bedrijf met klantcontacten door het hele land. Daarvoor moet je naast je dialect ook ABN spreken. Hetzelfde geldt uiteraard voor Nederlanders met een accent. Hoewel het ook niet altijd opgaat: ik kende vroeger een Française die helemaal niet zo goed Nederlands sprak, maar die een goede baan had bij een bedrijf waar Frans de voertaal was. Dat kan natuurlijk ook.

Dat bedoelde ik te zeggen, maar het was inderdaad onvolledig geformuleerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 20 november 2014 @ 08:49:

[...]





Ik ga daar echt niet klakkeloos vanuit hoor Natuurlijk zijn er analfabete, slordig sprekende, de taal niet beheersende autochtone Nederlanders, maar die hebben evenmin een betere baan. Iemand die uitsluitend dialect spreekt, kan prima werken bij de plaatselijke bakker, maar niet in een bedrijf met klantcontacten door het hele land. Daarvoor moet je naast je dialect ook ABN spreken. Hetzelfde geldt uiteraard voor Nederlanders met een accent. Hoewel het ook niet altijd opgaat: ik kende vroeger een Française die helemaal niet zo goed Nederlands sprak, maar die een goede baan had bij een bedrijf waar Frans de voertaal was. Dat kan natuurlijk ook.

Dat bedoelde ik te zeggen, maar het was inderdaad onvolledig geformuleerd.Dat hangt dus ook van de regio af. Ik zit hier in het oosten van het land, en daar hoor ik veel accenten in de top van het bedrijfsleven, die door heel Nederland zaken doen. Niets mis mee. En zo vind ik het ook niet erg dat ik aan een salesmanager van een leverancier van ons kan horen dat hij uit Brabant komt, of een andere uit Rotterdam. Ze spreken allemaal Nederlands, al dan niet met een accent. Dat is anders dan alleen maar dialect kunnen spreken of helemaal geen Nederlands.
quote:Cateautje schreef op 19 november 2014 @ 22:48:

Het maakt deel uit van onze beschaving Iones, hoe hard er via wetten ook aan gewerkt wordt om het uit te drijven, het is menseigen, dus je hebt gelijk, het zal er altijd zijn.

Het is juist geen deel van onze beschaving maar van onze biologie. De vraag is of je streeft naar het beest in je, of naar een beschaving die wij allemaal kunnen bereiken.



Point in case:

In Nederland leefden jood en katholiek en protestant vreedzaam met elkaar samen in 1939. Tegelijkertijd ging in Duitsland de beschaving failliet met alle gevolgen van dien, men zag het gebeuren en men liet het gebeuren. Het is een bewuste keuze keuze of je streeft naar beschaving of beestachtigheid.



Achterover leunen en zeggen 'ach, we kunnen die racisten toch niet veranderen' is onzin.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 november 2014 @ 22:48:

[...]





Da's natuurlijk onzin, lang niet alle Nederlanders die een accent hebben spreken ook ABN.



Wist je trouwens dat de grootste groep analfabeten autochtone Nederlanders zijn? Heeft er verder niet zoveel mee te maken, maar ik moest er ineens aan denken omdat men er vaak zo klakkeloos vanuit gaat dat autochtone Nederlanders dus ook de Nederlandse taal beheersen.Procentueel gezien, ja?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn gevoel zijn de grootste racisten de mensen die zelf nog geen fatsoenlijke zin in ABN kunnen formuleren, laat staan uitspreken. In mijn omgeving in ieder geval wel. Hoe kleiner mensen hun wereld is, hoe groter de vooroordelen.



Ik woon nu sinds anderhalf jaar in een klein dorp ver weg van de randstad, maar racisme is hier belachelijk veel sterker aanwezig dan ik het in veertig jaar Amsterdam West ooit heb meegemaakt. Het onbekende is kennelijk zo doodeng. Lompe benepen domheid is het.
quote:Baudolino schreef op 19 november 2014 @ 20:24:

[...]





Zal ook wel aan de regio liggen. Bij ons op het werk hoor ik allerlei accenten, dat is bij ons ook geen issue. Ik vind het eigenlijk wel mooi dat je kan horen waar iemand vandaan komt, of dat nou Tukkers is of Antilliaans. Beide aanwezig in ons bedrijf trouwens. In dit specifieke geval ging het echt om het spreken van de taal. En dat ging gewoon nog niet.

Misschien moet je het van een andere kant bekijken.

Had je die Antilliaanse jongen wel aangenomen als stagiair als zijn naam Martin Jones was, afkomstig uit Bristol, uit een welgestelde familie, met een onberispelijk Engels accent? Met daarbij een behoorlijke Nederlandse beheersing voor iemand die pas zes maanden hier is? Was je dan wat meer geneigd om hem een kans te geven op jullie afdeling? Zou zijn enigszins gebroken Nederlands met een onberispelijk Engels accent wat minder bezwaarlijk zijn geweest voor de functie dan een Antilliaans accent?



Deze vraag moet je wel echt 100% eerlijk beantwoorden.
quote:Baudolino schreef op 20 november 2014 @ 09:57:

[...]





Dat hangt dus ook van de regio af. Ik zit hier in het oosten van het land, en daar hoor ik veel accenten in de top van het bedrijfsleven, die door heel Nederland zaken doen. Niets mis mee. En zo vind ik het ook niet erg dat ik aan een salesmanager van een leverancier van ons kan horen dat hij uit Brabant komt, of een andere uit Rotterdam. Ze spreken allemaal Nederlands, al dan niet met een accent. Dat is anders dan alleen maar dialect kunnen spreken of helemaal geen Nederlands.



Nog een keer ten overvloede voor alle duidelijkheid: het gaat erom dat je een voor iedereen verstaanbaar Nederlands spreekt. Iedereen heeft een accent, behalve prinses Beatrix misschien maar dat klinkt toch ook weer enigszins vreemd. Pas als iemand een zeer zwaar accent heeft/dialect spreekt/de taal niet voldoende beheerst dan kán het een probleem worden, afhankelijk van de functie die je hebt.

(Duidelijker kan ik het echt niet formuleren hoor )
quote:kadanz schreef op 20 november 2014 @ 11:37:

[...]



Misschien moet je het van een andere kant bekijken.

Had je die Antilliaanse jongen wel aangenomen als stagiair als zijn naam Martin Jones was, afkomstig uit Bristol, uit een welgestelde familie, met een onberispelijk Engels accent? Met daarbij een behoorlijke Nederlandse beheersing voor iemand die pas zes maanden hier is? Was je dan wat meer geneigd om hem een kans te geven op jullie afdeling? Zou zijn enigszins gebroken Nederlands met een onberispelijk Engels accent wat minder bezwaarlijk zijn geweest voor de functie dan een Antilliaans accent?



Deze vraag moet je wel echt 100% eerlijk beantwoorden.Dat ligt toch aan de soort stage Kadanz. Als het een stageplaats is waar je je aan de telefoon verstaanbaar moet kunnen maken, dan is een goede beheersing van de Nederlandse taal een vereiste, ongeacht je afkomst en wat voor accent je hebt. Dan kun je zo'n jongen wel een kans geven met het risico dat hij het grootste deel van de tijd kopieerwerk staat te doen, maar wat heeft hij daaraan?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 20 november 2014 @ 11:37:

[...]



Misschien moet je het van een andere kant bekijken.

Had je die Antilliaanse jongen wel aangenomen als stagiair als zijn naam Martin Jones was, afkomstig uit Bristol, uit een welgestelde familie, met een onberispelijk Engels accent? Met daarbij een behoorlijke Nederlandse beheersing voor iemand die pas zes maanden hier is? Was je dan wat meer geneigd om hem een kans te geven op jullie afdeling? Zou zijn enigszins gebroken Nederlands met een onberispelijk Engels accent wat minder bezwaarlijk zijn geweest voor de functie dan een Antilliaans accent?



Deze vraag moet je wel echt 100% eerlijk beantwoorden.Jemig, wil jij gewoon echt overal discriminatie in zien?
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 20 november 2014 @ 12:21:

[...]





Nog een keer ten overvloede voor alle duidelijkheid: het gaat erom dat je een voor iedereen verstaanbaar Nederlands spreekt. Iedereen heeft een accent, behalve prinses Beatrix misschien maar dat klinkt toch ook weer enigszins vreemd. Pas als iemand een zeer zwaar accent heeft/dialect spreekt/de taal niet voldoende beheerst dan kán het een probleem worden, afhankelijk van de functie die je hebt.

(Duidelijker kan ik het echt niet formuleren hoor )Ik las de zin " zelfde geldt ook voor mensen met een accent' in je vorige post verkeerd dan denk ik.
quote:Baudolino schreef op 20 november 2014 @ 14:19:

[...]





Ik las de zin " zelfde geldt ook voor mensen met een accent' in je vorige post verkeerd dan denk ik.Zie ook mijn post ervoor, bovenaan de pagina. Dat is de post waar FV op reageerde. Nu bedoelde ik een onverstaanbaar accent, dat had ik duidelijker kunnen formuleren idd. (Dat leer ik hier wel op dit forum )
quote:Baudolino schreef op 20 november 2014 @ 14:17:

[...]





Jemig, wil jij gewoon echt overal discriminatie in zien?Nee. Jij komt met dit voorbeeld, waar ik in eerste instantie geen discriminatie in zie. En in tweede instantie ook niet. Vanochtend vroeg ik me dus af of je precies hetzelfde had gereageerd als het een Engelsman betrof. Ook omdat je toch in je eerste post uitweidde over zijn accent. Immers, wat heeft een accent hiermee te maken? Het is dan heel normaal om je af te vragen of onbewust er toch een andere keuze is gemaakt... Vandaar de vraag aan jou.
quote:meivogel schreef op 20 november 2014 @ 12:27:

[...]





Dat ligt toch aan de soort stage Kadanz. Als het een stageplaats is waar je je aan de telefoon verstaanbaar moet kunnen maken, dan is een goede beheersing van de Nederlandse taal een vereiste, ongeacht je afkomst en wat voor accent je hebt. Dan kun je zo'n jongen wel een kans geven met het risico dat hij het grootste deel van de tijd kopieerwerk staat te doen, maar wat heeft hij daaraan?

Had een ander eerder een kans gekregen, dat vraag ik me af.

Het gaat hier om een eerstejaarsstageplek..geen betaalde baan.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 november 2014 @ 22:48:

[...]





Da's natuurlijk onzin, lang niet alle Nederlanders die een accent hebben spreken ook ABN.



Wist je trouwens dat de grootste groep analfabeten autochtone Nederlanders zijn? Heeft er verder niet zoveel mee te maken, maar ik moest er ineens aan denken omdat men er vaak zo klakkeloos vanuit gaat dat autochtone Nederlanders dus ook de Nederlandse taal beheersen.Maar lezen of de taal spreken, zijn toch twee verschillende dingen? Een kind van 5 kan prima ABN spreken, maar het nog niet kunnen lezen.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:natasha_poet schreef op 19 november 2014 @ 23:10:

[...]



Daar kun je een dikke smiley achter zetten, maar denk je nou echt dat ze in het bedrijfsleven daar een boodschap aan hebben. Nope. Gewoon niet aangenomen. En de reden zullen ze nooit geven.

Het is heel belangrijk dat je dit zegt want het geeft namelijk perfect weer hoe het staat in Nederland met racisme en discriminatie:



quote:natasha_poet schreef op 19 november 2014 @ 13:38:

[...]



Het klinkt heel prachtig, dat gesnotter dat ze maar een kansjes nodig hebben en dan pakt alles geweldig uit, maar dat valt vies tegen. Als anderen 10 stappen op je voorlopen, dan zal je dat niet zo maar inhalen. De anderen ontwikkelen zich ook verder. Mijn ex ging over het aannemen van controllers voor klanten, dit ging om een groot consultantcy bedrijf, waar veel jongeren met financiele opleidingen graag willen werken. Als er dan gedonder komt, omdat ze ramadan hebben en tig excuses om het werk niet goed te doen en af te krijgen, dan houdt je carrière daar op. Het maakt dan al minder uit dat je met een dik accent spreekt, want je zit met je neus in de cijfers, de opdrachten worden door anderen aan de klant verkocht. Maar je moet wel opleveren. Needless to say, mensen met bepaalde achternamen werden na een tijdje gewoon niet meer aangenomen. Het bedrijfsleven is hard, dat is het voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd, dat is het voor mensen waarvan verwacht wordt dat ze steken gaan laten vallen. In de echte wereld is geen ruimte voor gepoezeleneuzel van elitaire Sunny Bergman.Het enige wat jij kunt antwoorden op mijn opmerking dat dit soort discriminatie strafbaar is is dat het bedrijfsleven hier geen boodschap aan heeft en dat het niet te bewijzen is. Maar jij beschikt over de informatie. Jij en je ex hebben bewijs van racisme en discriminatie. Jullie kunnen de klok luiden. Maar je verkiest ervoor om te verkondigen dat bepaalde achternamen en vrouwen in de vruchtbare leeftijd terecht niet worden uitgenodigd.

De wet geldt wat jou betreft dus niet voor bepaalde groepen en vrouwen.



Is dit Nederland anno 2014?



(en dan zeggen ze dat ik overal racisme en discriminatie in zie )
quote:kadanz schreef op 20 november 2014 @ 18:11:

[...]



Had een ander eerder een kans gekregen, dat vraag ik me af.

Het gaat hier om een eerstejaarsstageplek..geen betaalde baan.



Een stage heeft bepaalde leerdoelen. Als je als werkgever de juiste begeleiding niet kunt bieden, dan doe je de stagiair echt geen plezier door hem toch maar aan te nemen (en hem vervolgens klusjes op te laten knappen waar hij niets van leert).

Mijn man ging vroeger over het aannemen en begeleiden van stagiaires. Het gaat er om de eerste plaats om dat de stagiaire iets heeft aan zijn stage, m.a.w. dat hij op de juiste plek zit. Ten tweede moet je je realiseren, dat een werkgever tijd vrij moet maken om de stagiair te begeleiden. Dat moet binnen het redelijke blijven. Natuurlijk hebben werkgevers baat bij goed opgeleide mensen, maar aan de andere kant zijn het geen filantropische instellingen. Zie het als een investering. Zo zakelijk is het. En natuurlijk steken ze hun nek wel eens uit om iemand die heel gemotiveerd is een kans te geven. Maar nogmaals, ze moeten zo'n jongen wel iets te bieden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg nergens dat het terecht is, ik zeg dat het in de grote mensen wereld zo gaat. En dat klokken luiden, give me a break.
quote:meivogel schreef op 20 november 2014 @ 20:56:

[...]





Een stage heeft bepaalde leerdoelen. Als je als werkgever de juiste begeleiding niet kunt bieden, dan doe je de stagiair echt geen plezier door hem toch maar aan te nemen (en hem vervolgens klusjes op te laten knappen waar hij niets van leert).

Mijn man ging vroeger over het aannemen en begeleiden van stagiaires. Het gaat er om de eerste plaats om dat de stagiaire iets heeft aan zijn stage, m.a.w. dat hij op de juiste plek zit. Ten tweede moet je je realiseren, dat een werkgever tijd vrij moet maken om de stagiair te begeleiden. Dat moet binnen het redelijke blijven. Natuurlijk hebben werkgevers baat bij goed opgeleide mensen, maar aan de andere kant zijn het geen filantropische instellingen. Zie het als een investering. Zo zakelijk is het. En natuurlijk steken ze hun nek wel eens uit om iemand die heel gemotiveerd is een kans te geven. Maar nogmaals, ze moeten zo'n jongen wel iets te bieden hebben.

Ben er helemaal mee eens wat je hierboven schrijft.

En wellicht melk ik het een beetje uit, maar toch.

De school van de jongen zag wél kansen.

De school ging zelfs zo ver dat ze lieten doorschemeren dat de jongen volgens hun op oneerlijke wijze is afgewezen, hetgeen Baudolino een vreemd gevoel gaf.



Je ziet zelf hier hoe gemakkelijk bepaalde groepen worden gediscrimineerd en bij voorbaat niet uitgenodigd worden voor een gesprek vanwege hun afkomst. Het schijnt in ieder geval niemand te verbazen in dit topic! Het is bijvoorbeeld ook een bekend verschijnsel dat allochtonen stelselmatig een lager schooladvies krijgen vergeleken met klasgenootjes die dezelfde cijfers en resultaten halen. Dát is dus Nederland anno 2014. Is het dan echt zo gek dat ik Baudolino toch nog één keer vraag of er, wellicht onbewust, ook andere zaken hebben meegespeeld bij de afwijzing van deze jongen?
quote:natasha_poet schreef op 20 november 2014 @ 21:04:

Ik zeg nergens dat het terecht, ik zeg dat het in de grote mensen wereld zo gaat. En dat klokken luiden, give me a break.

Tsja, ik zou er op z'n minst schande van spreken, maar ja, dat ben ik.

En dit is NIET hoe het in de grote mensen wereld gaat, dit is hoe er gediscrimineerd wordt in het bedrijf van jouw ex. Jij doet alsof dat de normaalste zaak van de wereld is maar dat is het niet. Er zijn genoeg bedrijven, grotere bedrijven, succesvollere bedrijven, die wél alle mensen een eerlijke kans geven. Die er specifiek op toezien dat iedereen met de juiste kwalificaties welkom is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven