Elektrische fiets en patella klachten

07-05-2024 17:23 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al heel lang heb ik last van patellaklachten, mijn knieschijven scharnieren niet helemaal goed in mijn knieen. Dit speelde vooral door fietsen en traplopen. Jarenlang heb ik beide activiteiten vermeden.
Een aantal jaren geleden ben ik toch weer trap gaan lopen en dat ging goed. Ook nu ik verhuisd ben naar een huis met trap heb ik geen problemen. Tijdens een vakantie twee jaar terug heb ik gefietst op een elektrische fiets. Geen grote afstanden, maar het ging.

Nu overweeg ik een elektrische fiets aan te schaffen. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel merken en modellen.

Wat belangrijk is:
Licht kunnen trappen en toch goed vooruit komen.
Niet te ver naar achter moeten trappen, dus mijn benen niet al te ver moeten buigen.
Comfortabele zit.
Betaalbaar, ik wil liever niet veel meer dan 2500 euro uitgeven.

Vroeger reed ik altijd graag op oma fietsen. Geen idee of zo'n soort zit / verhouding met trappers ook bestaat voor elektrische fietsen.

Wie heeft tips? Zijn er hier mensen met vergelijkbare klachten die een fijne fiets hebben?
Zijn er modellen of merken die hier goed in zijn of juist niet?

Ik weet dat er plekken zijn waar je uitgebreid fietsen kunt testen, maar hoop hier een beetje inzicht te krijgen, zodat ik niet in het wilde weg maar overal fietsen ga testen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn wel wat fietsen, die op een opoefiets lijken.
Ik heb de Cortina E-U4 transport. Fijne fiets. Alleen heb ik een voorwielmotor genomen ivm het budget. Denk dat ik een volgende keer voor een middenmotor zou gaan.

Gazelle heeft ook zo’n model.
Via Google zijn een aantal te vinden als je zoekt op “elektrische omafiets”.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een Giant Entour. Wilde een gewone fiets waar ik rechtop op zit. Met middenmotor trouwens.
Heb er wel een ander zadel op gezet, zat een sportief zadel op maar ik fiets niet sportief. Gewoon op mijn dooie gemak heen en weer naar kantoor :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een Stella, tevreden over en ze hebben ook oma fietsen uitvoeringen(maar die hebben wij niet)
Bij Stella kan je uitgebreid proef fietsen.
Ik fietste bijna nooit , nu doe ik alles op de fiets.
Donderdag ga ik op visite bij iemand op 46 km afstand, dus ws bijna 100 km(neem ik wel een extra accu mee, want ik fiets graag op de hoogste stand en 100 km op de hoogste stand redt de accu niet)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook een Stella en patellaklachten en dat fiets prima maar ik koop nooit meer een Stella. De laatste jaren is de service zo ontzettend beroerd en duur geworden dat mijn volgende fiets een ander gaat worden. Ze hebben o.a. her servicecenter in Amsterdam gesloten en geen idee of er nog 1 terugkomt. Service aan huis is heel duur geworden en grotere reparaties duren heel lang en leenfietsen doen ze niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zenuwpijnklachten en moeilijk been en rug en heb ook een Cortina maar ik vind bij mijn model nu achteraf nu ik er meer op fiets dat er qua zadel en positie van de trappers niet fijn fietst.

Eigenlijk moet zadel nog een stukje naar achter voor een betere fietshouding en dat kan niet ivm accu die bij mij daar zit.

Mijn tip is dus de juiste maat fiets kopen en dan ook goed kijken of de trappers en zadel qua plaatsing wel echt goed zitten voor jou en je knieën.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie wel voor alle tips.

Jammer dat Stella de service zo slecht is geworden.
Luci, dat zijn zeker dingen die heel belangrijk zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dezelfde klachten, jarenlang ook amper gefietst, of met pijn, dus elektrisch was een uitkomst. Ik had eerst een goedkopere met voorwielmotor via matrabike, met de gedachte om het uit te proberen, die ging uiteindelijk ruim tien jaar mee.
Nu een cortina e-common, transportfiets met middenmotor, en dat fietst ook prima. Wel een ander zadel erop gezet.

Ik pak nu zo vaak mogelijk de fiets, behalve als het met bakken uit de lucht komt en als het te koud wordt (dat vindt mijn Raynaud niet leuk).
Alle reacties Link kopieren Quote
Malva24 schreef:
07-05-2024 19:31
Ik heb dezelfde klachten, jarenlang ook amper gefietst, of met pijn, dus elektrisch was een uitkomst. Ik had eerst een goedkopere met voorwielmotor via matrabike, met de gedachte om het uit te proberen, die ging uiteindelijk ruim tien jaar mee.
Nu een cortina e-common, transportfiets met middenmotor, en dat fietst ook prima. Wel een ander zadel erop gezet.

Ik pak nu zo vaak mogelijk de fiets, behalve als het met bakken uit de lucht komt en als het te koud wordt (dat vindt mijn Raynaud niet leuk).

dank je voor de tip. Ik zal blij zijn als het lukt om weer gewoon te fietsen. Rij nu al jaren op een scooter, maar die heeft ook niet het eeuwige leven en dan zou ik graag een fiets willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb patella luxaties en lang getwijfeld of een electrische fiets beter zou zijn. Mijn oma gebruikte haar Stella fiets niet meer, die heb ik uiteindelijk over genomen. Eigenlijk een te klein frame, maar zit perfect! En voor mijn knie zoveel beter.

Mijn tip aan jou zou zijn om eens een ergotherapeut te vragen mee te kijken. Die zien meer wat jij nodig hebt dan jijzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uitproberen hoe het fietst. Ik heb een Gazelle Orange met middenmotor. Het Gazelle testcentrum in Groningen ligt naast twee hoge bruggen.

Slimme locatie, als je dáár merkt hoe gemakkelijk je omhoog komt, wil je eigenlijk al niet anders meer.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tsunami schreef:
07-05-2024 19:37
Ik heb patella luxaties en lang getwijfeld of een electrische fiets beter zou zijn. Mijn oma gebruikte haar Stella fiets niet meer, die heb ik uiteindelijk over genomen. Eigenlijk een te klein frame, maar zit perfect! En voor mijn knie zoveel beter.

Mijn tip aan jou zou zijn om eens een ergotherapeut te vragen mee te kijken. Die zien meer wat jij nodig hebt dan jijzelf.
Dat is een goed idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
07-05-2024 20:07
Uitproberen hoe het fietst. Ik heb een Gazelle Orange met middenmotor. Het Gazelle testcentrum in Groningen ligt naast twee hoge bruggen.

Slimme locatie, als je dáár merkt hoe gemakkelijk je omhoog komt, wil je eigenlijk al niet anders meer.
Ja, zeker allerlei fietsen uitproberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkie schreef:
07-05-2024 18:17
Ik heb ook een Stella en patellaklachten en dat fiets prima maar ik koop nooit meer een Stella. De laatste jaren is de service zo ontzettend beroerd en duur geworden dat mijn volgende fiets een ander gaat worden. Ze hebben o.a. her servicecenter in Amsterdam gesloten en geen idee of er nog 1 terugkomt. Service aan huis is heel duur geworden en grotere reparaties duren heel lang en leenfietsen doen ze niet.
Een fiets hoeft toch maar 1x per jaar voor een beurt heen? Bij een Batavus dealer is dat 33 euro geloof ik. Wat zijn de kosten bij Stella?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf een Gazelle Orange C7 en ben er heel blij mee. Wel gekozen voor verstelbaar stuur en verende pennen. Zit fijn rechtop, omdat ik anders rugpijn krijg. Meer dan genoeg ondersteuning.

Mijn buurvrouw heeft meerdere fysieke problemen en heeft een fiets gekocht bij Holland Wheels. Daar kijken ze goed met je mee en hebben ze een test center: https://www.holland-wheels.com/
Moet eerlijk zeggen dat ik niet naar de prijzen heb gekeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vader38 schreef:
07-05-2024 21:19
Een fiets hoeft toch maar 1x per jaar voor een beurt heen? Bij een Batavus dealer is dat 33 euro geloof ik. Wat zijn de kosten bij Stella?
Onderhoudsbeurt is €70 en als ze bij je langs moeten komen komt daar €30 bij. In Amsterdam hebben ze het servicecenter gesloten dus moet je uitwijken naar een servicecenter flink wat km verderop. Slechte zaak voor zo een grote stad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn fiets gaat braaf elk jaar naar de Gazelledealer voor een beurt. Met onderdelen vervangen erbij zit ik tot nu toe onder de 100 euro per keer. Mijn fiets is vijf jaar oud. Gelukkig krijg ik een fietsvergoeding van de baas.

Tussendoor kan ik gewoon langs komen voor kleine dingetjes zoals handremmen afstellen. Ze kijken wel altijd op het stickertje of de fiets bij hen gekocht is, dan word je direct geholpen.

Morgen toevallig weer heen.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Malva24 schreef:
07-05-2024 19:31
Ik heb dezelfde klachten, jarenlang ook amper gefietst, of met pijn, dus elektrisch was een uitkomst. Ik had eerst een goedkopere met voorwielmotor via matrabike, met de gedachte om het uit te proberen, die ging uiteindelijk ruim tien jaar mee.
Nu een cortina e-common, transportfiets met middenmotor, en dat fietst ook prima. Wel een ander zadel erop gezet.

Ik pak nu zo vaak mogelijk de fiets, behalve als het met bakken uit de lucht komt en als het te koud wordt (dat vindt mijn Raynaud niet leuk).

Ik heb een e-common family, is dat dezelfde (dat is geen transportfiets nl, de e-u4 wel)? Ik vind het een prima fiets, maar ik heb geen klachten. Ik vind wel dat ik eigenlijk net zo hard moet trappen als bij een gewone fiets. Alleen ga ik dan harder. Met wind tegen of heuvelop trap ik behoorlijk. Ik fiets wel meestal op max snelheid.
Ik kan me dus niet voorstellen dat dit een fijne fiets is met fysieke klachten. Het ding heeft ook geen vering. Daar heb ik geen last van, maar ik denk dat het wel klappen op je lijf geeft die je voelt als je al pijn hebt, je butst over elke hobbel of verkeersdrempel. En eigenlijk vind ik alleen de 7e versnelling zinvol, bij de rest trap je je suf, zo snel draaien die trappers dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dezelfde klachten als jij. Ik adviseer je toch gewoon om te gaan proberen . Het liefst bij een centrum waar ze meerdere merken verkopen . Mijn ervaring was dat zelfs binnen een merk fietsen waren die goed waren, maar ook die niet goed waren . Ik heb zelfs overigens een Koga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist gebeld door de fietsenmaker. Mijn remzuigers zijn naar de kl*ten. Moet besteld worden.
160 euro inclusief de beurt...

Ik moet zeggen dat mijn remmen altijd wel een dingetje zijn geweest, regelmatig opnieuw aandraaien e.d. Hopelijk is dat dan ook voorbij.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkie schreef:
07-05-2024 22:30
Onderhoudsbeurt is €70 en als ze bij je langs moeten komen komt daar €30 bij. In Amsterdam hebben ze het servicecenter gesloten dus moet je uitwijken naar een servicecenter flink wat km verderop. Slechte zaak voor zo een grote stad.
Maar moet je perse naar een Stella center? Ik breng mijn Giant gewoon naar de plaatselijke fietsenmaker.
Alle reacties Link kopieren Quote
La_Galette schreef:
09-05-2024 17:36
Maar moet je perse naar een Stella center? Ik breng mijn Giant gewoon naar de plaatselijke fietsenmaker.
Ja, geen fietsenmaker maakt een stella fiets volgens mij.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven