Hogere leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol aan jongeren.

09-05-2007 11:40 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
DEN HAAG - De Tweede Kamer is tegen een hogere leeftijdsgrens voor de verkop van alcohol aan jongeren. PvdA-minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) wil deze verhogen van 16 naar 18 jaar, maar stuit op verzet van haar eigen partij, het CDA, VVD en GroenLinks.De vier partijen vinden dat de bestaande leeftijdsgrens eerst beter moet worden gehandhaafd.CDA-Kamerlid Ciska Joldersma meent dat de minister een te brede maatregel voorstelt om een kleine groep probleemjonderen aan te pakken. Zij bepleit een gerichte aanpak van jongeren die "gigantisch veel drinken" in combinatie met betere controle van de huidige leeftijdsgrens. "Die norm is nog steeds niet ingeburgerd."AfsprakenOok volgens de PvdA moeten de bestaande afspraken eerst goed worden nageleefd. "Het werkelijke probleem zijn de jongeren van onder de 16 die in korte tijd veel drinken", constateerde Kamerlid Lea Bouwmeester. "Je moet gewoon zorgen dat zij er niet aan kunnen komen."VerbiedenBouwmeester wil daarom het bezit van alcohol door jongeren onder de 16 jaar strafbaar stellen, als aanvullig op een plan om de aankoop te verbieden. Pas als dit soort maatregelen zijn ingevoerd, wil de PvdA-fractie kijken naar een hogere leeftijdsgrens. Ook D66 kan zich hierin vinden.De ChristenUnie schaart zich wel achter een hogere leeftijdsgrens. "Het is een belangrijke maatregel om alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan", zei Kamerlid Joël Voordewind. Ook hij stelt dat daarnaast de controle op de alcoholverkoop moet worden verbeterd. "Er zijn nog steeds te weinig controleurs die toezien op naleving daarvan."ControleHet plan van Ter Horst om een betere controle mogelijk te maken door verkoop van drank ik supermarkten te verbieden, kan evenmin op bijval rekenen. Het CDA noemt die maatregel te rigoreus en ook de ChristenUnie is niet enthousiast over het idee om alle lichte dranken uit de supermarkt te weren.Minister Ab Klink (Volksgezondheid) komt later dit jaar nog mar plannen om het drankgebruik door jongeren in te tomen.EnqueteDriekwart van de Nederlanders (76 procent) is voorstander van een verbod op de verkoop van alcohol aan minderjarige jongeren in supermarkten, cafés en discotheken. Dat blijkt uit een enquete van TNS NIPO in opdracht van het RTL Nieuws. Bij de jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 19 jaar, ligt het percentage dat voor het voorstel is iets lager, namelijk op 71 procent. Ongeveer 55 procent van de Nederlanders is tegen het voorstel om de verkoop van alcohol in supermarkten te verbieden. In de categorie 34- tot 54-jarigen is zelfs 65 procent tegen het voorstel.(Bericht van nu.nl)Wat vinden wij hiervan???
Alle reacties Link kopieren
Laat ouders eerst maar eens wat beter op hun eigen kroost letten. Beboet verder niet alleen de verkoper van alcohol, maar ook de minderjarige zelf.

Pubers moeten hun grenzen leren kennen. Omdat er een groep is die daar niet toe in staat is (en hun ouders kennelijk ook niet) moet het maar verboden worden?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de leeftijdgrens verhogen naar 18 een goed plan.

Zo komen kinderen (want dat zijn het nog) minder snel in de verleiding om (veel) te drinken.



Ik ben het er wel ook mee eens, dat ook de ouders beter toezicht moeten houden, en het goede voorbeeld moeten geven.

Het dus niet goed vinden dat je kind van 14 of 15 (of nog jonger!) laveloos thuis komt.



Nu is de grens 16, het zal waarschijnlijk altijd zo zijn dat kinderen iets jonger al drinken.

Als de grens 18 wordt, trekt dat de leeftijd waarop kinderen gaan drinken mischien ook iets op.



Ik ben het er ook mee eens dat je niet alle verantwoordelijkheid bij de horeca en verkoopers van drank kan  leggen
Alle reacties Link kopieren
En als de leeftijdgrens 18 wordt, wordt het moeilijker op je voor te doen als 18 jarige als je pas 14 of 15 bent

kinderen van 14 of 15 kunnen vaak wel doorgaan voor iemand van 16, maar niet voor iemand van 18
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de leeftijdsgrens zelf wel naar 21 kan. :D

Het is onverantwoord om te zuipen op je 16de, 17de levensjaar. En heel slecht voor de hersenen. Dsu iig moet de grens ogehoogd worden naar 18 en dan eens wat meer controle uitoefenen op die grens, want die is er natuurlijk niet voor niets.



Ik vind sowieso dat het alcoholbeleid aangescherpt moet worden, ook wat betreft het verkeer.

Alcohol maakt meer kapot dan je lief is.  ...Helaas.
Alle reacties Link kopieren
En ik vind het een zaak van de ouders, ik krijg wat van die betutteling!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf ook een prima idee om de leeftijdsgrens voor alle soorten alcohol te verhogen naar 18 jaar. 18 jaar is de leeftijd waarop je meerderjarig wordt en niet 16, dus ik vind het verschil: "op 16 mag bier en wijn wel en sterke drank niet en vanaf 18 mag alles" een heel achterlijk verschil. Ik bedoel... als je veel bier drinkt wordt je net zo zat en dat is net zo schadelijk! Officieel hoort er per consumptie bovendien in elk glas verhoudingsgewijs evenveel alcohol te zitten, dus het verschil 16/18 vind ik op zich best vreemd als je erover nadenkt.



Het argument van: we moeten eerst 16 maar gaan handhaven vind ik een argument van niks. Natuurlijk moet je ook handhaven als je iets verbied, maar doe dat dan ook!!!! Wat is dat nou voor reden om te zeggen dat je eerst dat maar eens moet doen?? Aan de slag en meteen die leeftijd hoger erbij nemen. En ik snap... dat kost geld, mensen, prioriteiten, blablabla, maar hoe moeilijk is het nou? Waar ik wel eens op stap ga daar drinken heel veel jongeren zich elk weekend laveloos. Dat gaat echt nergens over! Wanneer iedereen naar huis gaat staat de politie te controleren voor de orde op straat, maar waarom komen ze niet eerder die avond en gaan ze in de kroeg controleren? Ik heb ze daar zelden gezien!



Ik vind het ook een erg goed idee om niet alleen de verantwoordelijkheid te leggen bij de verkopers maar ook bij de jongeren zelf. Strafbaar stellen vind ik prima! Laat ze maar een boete betalen oid. Moeten ze toch ook als ze hun lamp op hun fiets niet aan hebben staan? Waarom dan niet als ze in de kroeg een biertje drinken terwijl ze 15 zijn? Dit geeft ook veel meer mogelijkheden voor de handhaving!



Wat betreft de verantwoordelijkheid van ouders... zij moeten meer hun verantwoordelijkheid nemen, maar het is niet alleen de verantwoordelijkheid van ouders. De overheid is ook verantwoordelijk om in te grijpen als ze zien dat ouders het niet goed doen. Een helehoop ouders zien de gevaren niet, interesseren zich er niet voor, of weten gewoon simpelweg niet waar hun kinderen mee bezig zijn. Je kunt ze toch niet alles aanrekenen? Mijn ouders hebben mij en mijn broers en zussen altijd gewezen op de gevaren van alcohol. Natuurlijk kregen wij thuis ook wel eens een glaasje, maar daar zaten/zitten zeker grenzen aan en het werd/wordt echt niet geaccepteert als we dronken waren, maar mijn zusje trekt zich daar gewoon niet zo veel van aan en wat moeten mijn ouders dan nog meer??? Bij de rest is het wel gelukt om enigszins verantwoord alcoholgebruik bij te brengen. Ze is inmiddels wel over de 18, maar drinkt nog hardstikke veel en dan denk ik... jong geleerd is oud gedaan hoor. Vanaf dat ze op stap is gegaan is dat geassocieerd met alcohol drinken. Een helehoop jongeren weten zich geen houding te geven zonder alcohol, ook al is het niet per se te veel. Ze leren maar amper stappen zonder te drinken.



En nu heb ik het dan nog gehad over ouders die echt hun best doen, maar het gewoon niet lukt vanwege karaktereigenschappen van het kind, maar moet de overheid niks doen tegen ouders en in het belang van het kind wanneer ouders alles prima vinden??? Wanneer een kind van 17 elk weekend dronken is en geen haan die er naar kraait, dat kan toch niet? De jeugd is ook onze toekomst!



En nog 1 ding: ik vind die slogan over alcoholgebruik die overal gebruik wordt (volgens mij op initiatief van de overheid) echt niet kunnen: "Alcohol onder de 16, nog even niet". En daarna mag je het op een zuipen zetten?? Mag wat mij betreft wel wat serieuzer en afschrikwekkender, want de gevaren en problemen zijn groter dan we denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het verhogen van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol geen zoden aan de dijk zet. Volgens mij is het alcoholprobleem vooral een mentaliteitsprobleem. Veel mensen vinden het normaal om elke dag alcohol te drinken, drinken zelf regelmatig (iets) te veel en vinden het dus ook geen probleem als hun kind dit doet. Ook de gevaren van alcoholgebruik op jonge leeftijd worden gebagatelliseerd. Ik heb echt het idee dat mensen regelmatig alcohol drinken en ook wel eens te veel drinken niet als probleem zien.
Alle reacties Link kopieren
En ik vind het een zaak van de ouders, ik krijg wat van die betutteling!
Eens (uiteraard :D) met Yasmijn.



Sorry hoor, maar als je kinderen na het stappen apelazerus thuiskomen en dat elke week, dan gaat er toch een belletje rinkelen als ouder zijnde? Waar is de eigen verantwoording gebleven? Die betutteling wordt steeds erger. Er is geen plek meer voor eigen keuzes. Alleen omdat een zwik dombo's geen maat kunnen houden (en hun ouders erbij). Wordt er f*cking niet meer opgevoed ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik ook helemaal met je eens, dat er een mentaliteitsprobleem is over het gebruik van alcohol. Maar ik denk dat als je als overheid laat zien dat het alcoholgebruik van jongeren in Nederland wel degelijk een serieus probleem is dat aandacht behoeft door de leeftijdsgrens te verhogen, strenger te handhaven, overal in Nederland te handhaven en dit consequent te doen en de jongeren zelf verantwoordelijk stellen, met nog een aantal goede reclame en voorlichtingscampagnes er tegenaan, dat je een heel stuk verder komt dan zeggen...... tjaaa, tis een probleem. What are you gonna do? En vervolgens helemaal niets doen.....
Alle reacties Link kopieren
En nee, er wordt door heel veel ouders niet meer en niet goed opgevoed.
Alle reacties Link kopieren
De leeftijdsgrens oprekken naar 18 jaar helpt geen fluit! Nu komen ze ook aan alcohol, laten het gewoon kopen door een ouder vriendje. Dat zouden ze niet kunnen als de grens 18 wordt? Nou, ik denk het toch wel. En wat te denken van ouders die zelf aan de bar een pilsje komen kopen voor hun 14-jarige? Leg de verantwoordelijkheid voor het grootste deel maar bij de ouders. Er zal altijd een groep zijn die toch wel drinkt. En er zal ook een groep zijn die dat niet doet.



Controles zijn wel belangrijk, maar helpen helaas dus weinig. Ik ben het ermee eens dat veel drinken bij jongeren een probleem is, maar met dit soort maatregels los je het probleem niet op.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg er overigens ook ondertussen schoon genoeg van dat men steeds meer met angst werkt om iets gedaan te krijgen. Van roken ga je dood, van meeroken ga je dood, drank is slecht, daar sterven je hercencellen van af. En dus verbieden we gewoon alles. Lekker makkelijk, dan hoeft niemand meer zelfstandig na te denken over de consequenties van je gewoontes en gedrag. Wat een fantastische samenleving.:(
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dan niet dat door minderjarigen zelf strafbaar te stellen die alcohol in hun bezit hebben er beter kan worden gehandhaafd? Dan kunnen ze het nog wel laten kopen door een ouder vriendje, maar als ze dan betrapt worden zijn ze nog nat. Bovendien is het oudere vriendje ook strafbaar die dat koopt voor een minderjarige (is nu al). En ik hoor hier een paar keer vallen... waar is de eigen verantwoordelijkheid? Op deze manier zijn ze dan toch ook zelf verantwoordelijk? En hoeveel verwachten jullie van een puber? In hoeverre beslist die zo bewust over zijn verantwoordelijkheden? In hoeverre kan een kind dat?



Overigens blijkt in landen waar het alcohol beleid scherper is dat er ook daadwerkelijk minder gedronken wordt door jongeren. Wat is er dan zo onzinnig aan de voorgestelde maatregelen als het in andere landen wel werkt? Het is toch geen toeval dat Nederland op 1 land na de grootste zuipers heeft?
Alle reacties Link kopieren
Nederland beschikt sowieso over bijzonder veel onopgevoede kinderen. Ik ben er ook 100% voor om een minderjarige ook te beboeten als ze met alcohol worden betrapt. Prima zelfs. Dat nu alleen de verkoper een prent kan krijgen vind ik echt idioot.



Alleen waar ik me vaak nogal aan stoor is de mening dat pubers als een soort meningloze, gedachtloze kinders worden neergezet. Je weet als puber echt wel wat wel en niet mag. Dat ze de grenzen opzoeken oke, maar daar zijn de ouders voor. Als overheid kun je voorlichten, maar kinderen voor alle mogelijke gevaren behoeden is een taak van de ouders.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met Nessemeisje. Hoe meer de overheid regelt hoe minder mensen zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun daden en de verantwoordelijkheid bij de overheid leggen.
Alle reacties Link kopieren
En de pubers die zelf hun verantwoordelijkheden niet kennen en niet nemen en waarvan de ouders dat ook niet doen, hebben die gewoon domweg pech???
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet alleen de verantwoordelijkheid van de ouders, de gemeenschap is verantwoordelijk. Dat zijn we dus allemaal.

Drugs zijn ook aan banden gelegd. Hard drugs, en dan met name XTC, speed en cocaine maken veel slachtoffers, maar alcohol maakt helaas nog meer slachtoffers.

Men moet meer stelling nemen inzake alcohol..! :@
Alle reacties Link kopieren
En de pubers die zelf hun verantwoordelijkheden niet kennen en niet nemen en waarvan de ouders dat ook niet doen, hebben die gewoon domweg pech???
Stel je niet aan, die kan je best aanpakken. Beboeten bijvoorbeeld. Ouders op laten draaien voor vandalisme etc. Maar nu is het zo dat iedereen mag opdraaien voor de domme keuzes van een ander. Omdat een zwik mensen te dom is om de gevolgen in te zien van hun gedrag en die van hun kinderen moet alles maar verboden worden?



En hoezo "pech"? Als iemand ergens verslaafd aan raakt gebeurt dat toch wel hoor. Daar helpt geen alcoholverbod onder de 18 jaar aan. 
 

Er zijn zat mensen die ook op hun al eens een biertje dronken toen zij onder de 16 jaar waren.  Volgens mij is het nog altijd zo dat het groepsgevoel het slechtste in de mens (puber) naar boven brengt. Hordes dronken jongeren op vakantie en tijdens uitgaan. Treedt gewoon eens wat harder op. Iedereen kan van alles uitvreten zonder consequenties. Geen wonder dat grenzen steeds meer verlegd worden.
Alle reacties Link kopieren
Waar is de eigen verantwoording gebleven? Die betutteling wordt steeds erger. Er is geen plek meer voor eigen keuzes. Alleen omdat een zwik dombo's geen maat kunnen houden (en hun ouders erbij). Wordt er f*cking niet meer opgevoed ofzo?




Nee, er wordt niet meer opgevoed; ga maar eens werken in het onderwijs. Dan zie je dat men vergeet op te voeden.

Men is te druk met zichzelf misschien? Moeder aan de sherry en vader aan de whiskey? Zoiets???:o
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het wat met zuipende ouders ;)te maken heeft. Meer met te druk met zichzelf en het jaren 70-idee dat je vooral vriendjes moet zijn met je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Precies ja. Die fucking jaren zeventig. Ik was toen ook jong, maar mijn ouders waren wel de baas over mij, reken maar.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste heb ik het niet alleen over de jongeren die drinken en overlast opleveren. Ik heb het over alle jongeren, want er zijn ook genoeg jongeren die meer drinken dan goed is voor hun gezondheid (en dan heb ik het niet over 1 biertje, er zijn er hier genoeg die én op zaterdag én op zondag 15 biertjes drinken... nog al een verschil niet?) zonder dat ze overlast veroorzaken. Maar als wij er maar geen last van hebben moeten we het dan allemaal maar gedogen??? Nogal individualistisch...



Ten tweede, Nessemeisje, jij zegt dat je die ouders aan kan pakken door ze te beboeten en op te laten draaien voor het vandalisme??? Wie moet dat doen? De overheid dan toch? Daar heeft de overheid dan toch middelen voor nodig? Ik snap dat punt van je niet zo goed, want het komt op mij over alsof je voor minder overheidsbemoeienis en meer eigen verantwoordelijkheden bent, maar hieruit blijkt juist het tegenovergestelde. Ik vind ook dat ouders en pubers zelf verantwoordelijk zijn, maar ik vind daarnaast dat de ouders en pubers die hun verantwoordelijkheden niet kennen en niet nemen daarop aangepakt moeten kunnen worden door de overheid. Dat is wat ik daarmee bedoelde. Anders is het maar een loze uitspraak om te zeggen dat iedereen zelf verantwoordelijk is, maar iedereen die dat niet is daar doen we niks aan. Dat worden nu juist de probleemgevallen (nee, ik wil niet generaliseren, niet allemaal) waar we laten allemaal voor op kunnen draaien. Kunnen we beter nu optreden? En juist ja, door boetes, maar misschien ook door het verplicht volgen van opvoedingstrajecten oid. En het is toch juist eigen verantwoordlijkheid bij de jeugd leggen door ze zelf strafrechtelijk aansprakelijk te stellen??? 



Daarnaast ken ik een helehoop ouders die het vervelend vinden hoe laconiek er over het alcoholbeleid in Nederland wordt gedaan. Ze zien hun eigen kinderen geregeld dronken worden, treden daar tegenop, geven ze straf, en daarna laten die kinderen zich in het weekend toch weer volgieten. Ik vind dat dan de overheid wel eens wat meer mag doen. Er wordt zo weinig gedaan en gehandhaaft en ben het met je eens dat het stellen van meer regels geen garantie geeft voor een verbetering, maar de handhaving moet dat wel doen maar het is dan toch nog niet slecht om regels te stellen als ze dan ook echt van plan zijn die te handhaven?



En nog even voor de duidelijkheid, ik wil echt niet zeggen dat je van het drinken van alcohol een slecht mens wordt en mensen raken heus wel verslaafd als ze verslaafd willen raken, maar beeldvorming speelt hierbij wel een hele grote rol. En dat heel veel mensen alles maar normaal vinden en vinden dat het moet kunnen wil in mijn mening nog niet zeggen dat de OH er ook maar zo over moet denken.
Alle reacties Link kopieren
En ik vind dat de overheid zich al met teveel dingen bemoeit (vooral nu met dit enge kabinet) en ik ben heel erg voor Eigen Verantwoordelijkheid!

Ouders zijn hiervoor verantwoordelijk en als hun kind ontspoort zijn ze Nog verantwoordelijk!



Het is toch allemaal te gek voor woorden.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me geen goed plan de leeftijdsgrens voor alcohol te verhogen tot 18 of ouder. Er is namelijk volgens mij lang niet genoeg draagvlak voor. Als de ouders gewoon drank gaan kopen voor hun kinderen schiet het nog niet op. Ja, alleen misschien als er ook streng gehandhaafd wordt, maar laten we daar dan nu alvast maar mee beginnen. Een belangrijke reden om de grens niet te verhogen tot 18 vind ik dat jongeren dan tegelijk leren drinken en autorijden, wat me een hele slechte combinatie lijkt.

Ik kan wel één voordeel bedenken van het verhogen van de grens tot 18, jongeren leren dan misschien de lol te gaan zien van uitgaan zonder drank. Als ze eenmaal weten hoe het leuk kan zijn zonder drank gaan ze misschien ook minder drinken als ze het eenmaal mogen. Wat denken jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven