Hoofdpiet en Paniekpiet stoppen ermee

24-05-2016 13:49 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoofdpiet Van Muiswinkel stopt omdat de NTR geen ander soort Piet wilde



"De lol is er wel een beetje af", zegt cabaretier Erik van Muiswinkel in het Algemeen Dagblad over zijn vertrek bij het Sinterklaasjournaal.



Volgens Van Muiswinkel heeft hij drie jaar geleden al gezegd dat de NTR gehoor moest geven aan de roep om een andere Piet, maar er veranderde naar zijn zin niet genoeg.



Na de intocht in Groningen drie jaar geleden knakte er iets bij hem. Achteraf hoorde hij dat er acht zwaarbewapende commando's mee waren om hem en de andere hoofdpersonen te beveiligen. "Dat heeft me wel geschokt. Is dit de manier waarop we voortaan de intocht vieren?"



In 2014 waren er rellen in Gouda, "ook geen pleziertje", en vorig jaar in Meppel was er een demonstratie.



De Publieke Omroep kan er volgens Van Muiswinkel niet aan voorbijgaan dat sommigen Zwarte Piet als kwetsend en racistisch zien. De Roetpieten die in 2014 hun intrede deden in het Sinterklaasjournaal vond hij een "slimme oplossing". "Maar vorig jaar stokte alles, helaas. De hoofdpersonages bleven gewoon zwart, ook mijn personage."



Een evaluatie in februari gaf hem ook niet het idee dat er een revolutie op komst was. Voorstellen van Van Muiswinkel en anderen om naar een andere Piet toe te werken, vonden bij de NTR geen gehoor. Dus is zijn conclusie: het is mooi geweest.



Het afscheid van zijn rol als Hoofdpiet valt de cabaretier zwaar. "Natuurlijk doet het afscheid pijn: ik houd van die rol, speel hem al 18 jaar en had graag de 20 jaar volgemaakt."









Bron: NOS



We zijn er vroeg bij dit jaar.... Hoofdstuk tig in de ZwartePietensaga. Voor wie in de Sylvana-discussie nog niet genoeg had van het onderwerp.



Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Erik van Muiswinkel en Jochem Myjer stoppen, en vind ik de keuze van de NTR om geen aanpassingen te willen doen een enorm zwaktebod.
Am Yisrael Chai!
Ze doen wel aanpassingen, maar kennelijk niet snel genoeg.



We hadden vorig jaar al de Roetpieten en witte Pieten. Ze hoefden niet meer door de schoorsteen.



Het lijkt me ook enorm lastig om zoiets in een keer te doen zonder dat duizenden kleuters van hun geloof vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ah wat jammer! Die veranderingen moeten ze inderdaad langzaam doorvoeren. Anders werkt het niet denk ik. Voor mij had het niet hoeven veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Er is veel te veranderen in het topbestuur van Sinterklaas mbt diversiteit.

Ik vind dat ook Sinterklaas een bepaald percentage vrouwelijke topbestuurders/-pieten moet aanstellen. Daarnaast is er maar één bevolkingsgroep vertegenwoordigd.

Volgens sommigen blanke mensen met roet (erg veel roet....), volgens anderen alleen zwarte mensen.

Terwijl er 185 (geloof ik) nationaliteiten in Nederland wonen, (en in Spanje ook wel veel, gok ik).

Ik mis dus ook Aziaten en Arabieren.

Dan kon 350 jaar geleden misschien nog... tijden veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet alles veranderen? Ik zag er als Surinaamse werkelijk geen kwaad in.

Ik mis het zelfs een beetje.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 24 mei 2016 @ 14:05:

Waarom moet alles veranderen? Ik zag er als Surinaamse werkelijk geen kwaad in.

Ik mis het zelfs een beetje.



Om te voorkomen dat we nu een groepje tevreden stellen, en volgend jaar andere protesten komen.

Maak er een leuke, representatieve groep van. Klaar!

En dat kan makkelijk in etappes. Volgende roetpiet is een marokaan, daarna komt er een chinees bij. En deze kunnen wel of niet besmeerd zijn van het harde werken.

(en dat van weinig vrouwelijke pieten is idd wel een doorn in mijn oog. Heb ik ook wat te zeuren).
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik zag er ook geen kwaad in. Maar sommigen wel. En ik ben meer zo van: als het anderen echt pijn doet, en mij maakt het niet uit of iemand zwart, groen, blauw, geel of rood is, dan kiezen we toch een leuk kleurtje waar niemand last van heeft (of gewoon bestaande mensen om de samenleving te representeren)
Alle reacties Link kopieren
Er zijn twee kampen in de pieten discussie ( ik laat het I dont' care kamp er even buiten )



Het kamp anti, die het racistisch vinden en pleiten voor veranderen/ afschaffen



Het kamp pro, die het een Nederlandse traditie vinden van een kinderfeest, er geen racisme in zien en pleiten voor niet veranderen en behoud.



Wat het Sinterklaasjournaal ook doet, het zal hoe dan ook als zwaktebod gezien worden door 1 van de kampen.



Lijkt mij dat ze daar ook behoorlijk in een spaghaat zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:japin schreef op 24 mei 2016 @ 14:10:

Oh, ik zag er ook geen kwaad in. Maar sommigen wel. En ik ben meer zo van: als het anderen echt pijn doet, en mij maakt het niet uit of iemand zwart, groen, blauw, geel of rood is, dan kiezen we toch een leuk kleurtje waar niemand last van heeft (of gewoon bestaande mensen om de samenleving te representeren)Ja maar waarom gaat dat allemaal zo moeizaam? Er zijn toch wel ergere problemen op de wereld?
Alle reacties Link kopieren
Ik mis wel die gezellige Sinterklaas tijd door deze stomme discussie. Dat vind ik dan wel weer jammer ook al heb ik twee ongelovigen.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 24 mei 2016 @ 14:17:

[...]



Ja maar waarom gaat dat allemaal zo moeizaam? Er zijn toch wel ergere problemen op de wereld?Is dat niet met bijna elk probleem? (aantal ziektes uitgesloten)
Alle reacties Link kopieren
"Na de intocht in Groningen drie jaar geleden knakte er iets bij hem. Achteraf hoorde hij dat er acht zwaarbewapende commando's mee waren om hem en de andere hoofdpersonen te beveiligen. "Dat heeft me wel geschokt. Is dit de manier waarop we voortaan de intocht vieren?"



Mijn god, dit gaat toch veel te ver!



Mijn man en mijn zoon zijn vorig jaar naar de viering in Utrecht geweest. Daar werd op een vijandige manier gedemonstreerd. Echt een rotsfeer. Mijn zoon is er dagen beroerd van geweest. Hij begreep er niets van.



Ik ben helemaal voor de discussie en ik vind het ook prima dat er dingen anders gaan maar dit kan echt niet....
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 24 mei 2016 @ 14:13:

Er zijn twee kampen in de pieten discussie ( ik laat het I dont' care kamp er even buiten )



Het kamp anti, die het racistisch vinden en pleiten voor veranderen/ afschaffen



Het kamp pro, die het een Nederlandse traditie vinden van een kinderfeest, er geen racisme in zien en pleiten voor niet veranderen en behoud.



Wat het Sinterklaasjournaal ook doet, het zal hoe dan ook als zwaktebod gezien worden door 1 van de kampen.



Lijkt mij dat ze daar ook behoorlijk in een spaghaat zitten.Dit idee heb ik ook, geleidelijk naar Pieten met hier en daar een roetveeg, verschillende haarstijlen en kleuren lijkt mij een mooie Nederlandse polderoplossing. Maar ik ben bang dat dan beide groepen ontevreden zijn. De discussie is al zo verhard dat ik geen oplossing zie.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
Wat Klever zegt. Zo is het gewoon niet meer leuk.
Alle reacties Link kopieren
Bij 'het er niet aan voorbij kunnen gaan dat sommigen Zwarte Piet als racistisch zien' (en daar dan rekening mee gaan houden) moet ik denken aan de oudejaarsconference van Herman Finkers: https://www.youtube.com/watch?v=g_DTdvjElgg
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Enige wat ik er eigenlijk over wil zeggen....iedereen is knettergek geworden.Zoveel zinloze discussies en protestacties.Ik mis de gemoedelijke sfeer van vroegahh.



Jammer dat de hoofdpiet en paniekpiet er mee stoppen,maar kan het goed begrijpen.



Tegenwoordig moet het iedereen naar de zin gemaakt worden en als dat niet gebeurt,komen er protesten,bedreigingen en komen steeds meer mensen lijnrecht tegenover elkaar te staan.



Jammer....
Tja, als ze ermee willen stoppen, stoppen ze ermee. Zwarte piet is veel zijdig en er komt vast wel een andere opvolger.



Ik vind de pieten discussie onzin. Maar ik prijs me gelukkig dat als de zwarte pieten discussie het meest indrukwekkendste nieuws is dat we het super goed getroffen hebben in ons regenachtig landje.
Ontzettend jammer.

Wéér een paar die onder druk van de Sylvana's van deze wereld zijn bezweken. Treurig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Klever schreef op 24 mei 2016 @ 14:21:

"Na de intocht in Groningen drie jaar geleden knakte er iets bij hem. Achteraf hoorde hij dat er acht zwaarbewapende commando's mee waren om hem en de andere hoofdpersonen te beveiligen. "Dat heeft me wel geschokt. Is dit de manier waarop we voortaan de intocht vieren?"



Mijn god, dit gaat toch veel te ver!



Mijn man en mijn zoon zijn vorig jaar naar de viering in Utrecht geweest. Daar werd op een vijandige manier gedemonstreerd. Echt een rotsfeer. Mijn zoon is er dagen beroerd van geweest. Hij begreep er niets van.



Ik ben helemaal voor de discussie en ik vind het ook prima dat er dingen anders gaan maar dit kan echt niet....



Utrecht was inderdaad heel afschuwelijk. Mijn vriendin was daar met haar zoontje van vijf, die heel enthousiast "Zwarte Piet, Zwarte Piet" riep naar - inderdaad en niet verrassend- de Zwarte Pieten.



Hierop werd mijn vriendin uitgescholden door een paar als Black Panthers verklede en gemaskerde donker gekleurde medelanders, die haar instrueerden dat zij haar zoontje "zijn bek moest laten houden". Een van de vrouwelijke Black Panthers sprak haar zoontje aan, en vertelde hem dat zij medelijden met hem had "omdat zijn moeder een racist was".



Wat een haat.
Alle reacties Link kopieren
Ach, Pieten komen en gaan, maar het Sinterklaasfeest blijft bestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:sophie_emma schreef op 24 mei 2016 @ 17:36:

[...]

werd mijn vriendin uitgescholden door een paar als Black Panthers verklede en gemaskerde donker gekleurde medelanders, die haar instrueerden dat zij haar zoontje "zijn bek moest laten houden". Een van de vrouwelijke Black Panthers sprak haar zoontje aan, en vertelde hem dat zij medelijden met hem had "omdat zijn moeder een racist was".

Wat een idioten. Het wordt allemaal steeds gekker in dit land.
Alle reacties Link kopieren
Zo, die idiote discussie begint ieder jaar vroeger. Natuurlijk is Zwarte Piet compleet door de tijd ingehaald, maar een aantal van die domme volwassenen willen dat niet snappen en blijven halsstarrig vasthouden aan het verleden. Dat je de maatschappij te moeilijk vind worden, kan gebeuren. Maar misbruik dan geen kinderfeest maar ga jezelf liever ontwikkelen zodat je de moderne wereld wel snapt. 1 ding is zeker: veranderingen zullen nooit meer zo langzaam gaan als nu.



Kinderen kunnen prima met veranderingen omgaan, maar hun ouders....
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 24 mei 2016 @ 14:13:

Er zijn twee kampen in de pieten discussie ( ik laat het I dont' care kamp er even buiten )



Het kamp anti, die het racistisch vinden en pleiten voor veranderen/ afschaffen



Het kamp pro, die het een Nederlandse traditie vinden van een kinderfeest, er geen racisme in zien en pleiten voor niet veranderen en behoud.



Wat het Sinterklaasjournaal ook doet, het zal hoe dan ook als zwaktebod gezien worden door 1 van de kampen.



Lijkt mij dat ze daar ook behoorlijk in een spaghaat zitten.



Ik zit in kamp "I do care zonder er zelf iets van te vinden zoals racisme/bedreiging-van-life-as-we-know-it, maak er gewoon een pimpelpaarse piet met groene stippen van want die kinderen geloven nog godbetert in een paashaas die met een mandje eieren door de tuin huppelt als dit ervoor zorgt dat meer KINDEREN kunnen genieten van dit KINDERFEEST"

Alle pro- en anti's die een kinderfeest verstoren met geschreeuw en gedreig mogen ze van mijn part samen opsluiten ergens ver weg zolang het feest duurt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Klever schreef op 24 mei 2016 @ 14:21:

"Na de intocht in Groningen drie jaar geleden knakte er iets bij hem. Achteraf hoorde hij dat er acht zwaarbewapende commando's mee waren om hem en de andere hoofdpersonen te beveiligen. "Dat heeft me wel geschokt. Is dit de manier waarop we voortaan de intocht vieren?"



Mijn god, dit gaat toch veel te ver!



Mijn man en mijn zoon zijn vorig jaar naar de viering in Utrecht geweest. Daar werd op een vijandige manier gedemonstreerd. Echt een rotsfeer. Mijn zoon is er dagen beroerd van geweest. Hij begreep er niets van.



Ik ben helemaal voor de discussie en ik vind het ook prima dat er dingen anders gaan maar dit kan echt niet....



Zo sta ik er ook in.

Sinds ik kinderen heb vind ik die intocht zoiets indrukwekkends. Zo mooi te zien hoeveel we in nl van onze kinderen houden en daar dit leuke feest voor maken.

Zo jammer dat dat door sommige volwassenen zo wordt verpest.

Ik ben zelf erg voor verandering van de Pieten.



Maar ik vind het verwerpelijk dat dit naar kinderen op deze manier wordt geuit. Wat sneu voor je zoontje.
quote:viva1966 schreef op 24 mei 2016 @ 17:59:

Zo, die idiote discussie begint ieder jaar vroeger. Natuurlijk is Zwarte Piet compleet door de tijd ingehaald, maar een aantal van die domme volwassenen willen dat niet snappen en blijven halsstarrig vasthouden aan het verleden. Dat je de maatschappij te moeilijk vind worden, kan gebeuren. Maar misbruik dan geen kinderfeest maar ga jezelf liever ontwikkelen zodat je de moderne wereld wel snapt. 1 ding is zeker: veranderingen zullen nooit meer zo langzaam gaan als nu.



Kinderen kunnen prima met veranderingen omgaan, maar hun ouders....Ach , de tegenstanders blijven anders ook aardig in het verleden hangen vind je niet??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven