Imam op openbare school

01-07-2016 21:16 718 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier in onze stad, op onze school is er in de combigroep 7-8 discussie ontstaan. Vanwege het suikerfeest kregen de moslim-kinderen twee dagen vrij. De andere kinderen vonden dat niet eerlijk en dat leverde een beetje vervelende sfeer.

De reactie van de school vind ik best opmerkelijk, om de gemoederen onder de kinderen te bedaren komt er een imam in de klas die even klassikaal gaat uitleggen wat het suikerfeest inhoud.

Persoonlijk vind ik dat idioot, het is een openbare school en tijdens kerstmis word er immers ook geen priester uitgenodigd.

Mijn eigen kind zit niet in die groep maar wel de zoon van een vriendin van mij en zij laat haar zoon gewoon naar die middag gaan. Ikzelf zou mijn kind die middag thuis houden denk ik. Ik vind namelijk dat religie niet in de schoolbanken hoort.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Als je kind op een openbare school zit dan lijkt het me inderdaad niet dat daar een Imam thuishoort. Van de andere kant is het niet het einde van de wereld als je kind iets mee krijgt van een bepaalde religie.
Alle reacties Link kopieren
Prima dat hij komt uitleggen wat het Suikerfeest inhoudt. Zou ik geen problemen mee hebben. Hier op school komen alle religies aan bod.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het prima dat kinderen op een openbare school leren over (alle) verschillende geloven en gebruiken bij verschillende religies/culturen.



Wij vieren thuis zowel suikerfeest/offerfeest als pasen en kerst, ik zou het juist toejuichen als mijn kind op school meer leert over bijv joodse feestdagen of andere gebruiken die ons onbekend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat leren over andere culturen en religies hoort bij de opvoeding. Ik zou het zien als een leerzaam uitje. Hij komt je kind niet bekeren.
Alle reacties Link kopieren
Mag dat? Twee dagen extra vrij?
Alle reacties Link kopieren
Je woont blijkbaar in een multi-cultie wijk. Wat leuk dat de school bewust omgaat met religie/cultuur educatie.

Kennismaking met een andere religie lijkt mij een leuke verrijking van het lesprogramma.

Waar ben jij bang voor?
Alle reacties Link kopieren
Niks mis mee dat bepaalde gebruiken worden uitgelegd. Maar als die islamitische kinderen nu twee dagen vrij krijgen, en de andere kinderen niet, neem ik dús aan dat die islamitische kinderen gewoon met Kerstmis wél naar school gaan, als de andere kinderen vrij hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Een openbare school houdt in dat elke leerling daar kan zitten en dat alle culturen daar ook welkom zijn. Als kinderen zo akelig gaan doen dat er leerlingen twee dagen vrij zijn voor een religieus feest dat zij vieren, vind ik het niet meer dan normaal dat er dan aandacht aan besteed wordt en wie kan het beter uitleggen dat iemand uit het geloof zelf.
Alle reacties Link kopieren
Kerst wordt op een openbare school toch ook gewoon gevierd? Wellicht anders dan op een christelijke school, maar er zijn wel vieringen, musical, kerstdiner. Paas idem dito. Tweede paasdagen zijn ook de openbare scholen vrij. Hemelvaart is een vrije dag.



Er is dus wel aandacht en vrije dagen voor de christelijke feesten. Misschien als openbaar onderwijs op dezelfde manier aandacht zou geven aan oa het Suikerfeest, was de uitzondering voor deze kinderen niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Leren over verschillende godsdiensten hoort gewoon bij de kerndoelen. Dus als kinderen in groep 7 en 8 nog geen idee hebben waarom moslimkinderen vrij krijgen met het suikerfeest dan lijkt het me hoognodig dat ze hier wat scholing in krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 01 juli 2016 @ 21:23:

Niks mis mee dat bepaalde gebruiken worden uitgelegd. Maar als die islamitische kinderen nu twee dagen vrij krijgen, en de andere kinderen niet, neem ik dús aan dat die islamitische kinderen gewoon met Kerstmis wél naar school gaan, als de andere kinderen vrij hebben?Wellicht zouden hun ouders daar wel voor kiezen, als de mogelijkheid er was. Maar de scholen, ook openbare, zijn gewoon dicht op christelijke feestdagen.
Alle reacties Link kopieren
Uitleg enzo. Allemaal

Prima



Maar een deel van de kinderen wel vrij en een deel niet? Ik ben benieuwd hoe leerplicht daar over denkt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Falathiel schreef op 01 juli 2016 @ 21:23:

Een openbare school houdt in dat elke leerling daar kan zitten en dat alle culturen daar ook welkom zijn. Als kinderen zo akelig gaan doen dat er leerlingen twee dagen vrij zijn voor een religieus feest dat zij vieren, vind ik het niet meer dan normaal dat er dan aandacht aan besteed wordt en wie kan het beter uitleggen dat iemand uit het geloof zelf.Volgens mij houdt een openbare school juist in dat de religies buiten de schooldeuren worden beleefd (als men daar behoefte aan heeft) en niet op school. Vind het dan ook een beetje wonderlijk dat men enerzijds neutraal wil zijn als school, dus zonder geloofsinvloeden, maar anderzijds wel meegaat in bepaalde religies. Maar OK, misschien komen de dominee en de pastoor dan in december op school, om op hun beurt de moslimkindertjes te onderwijzen in het christelijk geloof.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 01 juli 2016 @ 21:23:

Niks mis mee dat bepaalde gebruiken worden uitgelegd. Maar als die islamitische kinderen nu twee dagen vrij krijgen, en de andere kinderen niet, neem ik dús aan dat die islamitische kinderen gewoon met Kerstmis wél naar school gaan, als de andere kinderen vrij hebben?Die zitten eerste- en tweede kerstdag gewoon in de schoolbanken hoor. Wist je niet?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
en wanneer was het Suikerfeest
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 01 juli 2016 @ 21:22:

Mag dat? Twee dagen extra vrij?Ja dat mag, zie de leerplichtwet.
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 01 juli 2016 @ 21:25:

[...]





Wellicht zouden hun ouders daar wel voor kiezen, als de mogelijkheid er was. Maar de scholen, ook openbare, zijn gewoon dicht op christelijke feestdagen.Dan zou ik zeggen: als de moslimkindertjes gewoon vrij krijgen op christelijke feestdagen, dan ook de christelijke kindertjes vrij laten zijn op moslimfeestdagen als je die dagen vrij geeft voor moslims. Eerlijk is eerlijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Als er aandacht zou zijn voor alle religies zou het nog enigszins te begrijpen zijn. Daar is geen sprake van hoor. Er mogen bijvoorbeeld geen kerstliedjes gezongen worden waarin de naam Jezus voorkomt (dus alleen 'O denneboom') en als kerstversieringen slechts ballen en sterren, een verdwaalde kerstengel word zonder pardon weggegooid want is te christelijk. Voor het jodendom of Hindoeisme is al helemaal geen aandacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:miriam1 schreef op 01 juli 2016 @ 21:27:

en wanneer was het Suikerfeest
Uitleg prima

Vrij krijgen belachelijk
Alle reacties Link kopieren
quote:miriam1 schreef op 01 juli 2016 @ 21:27:

en wanneer was het Suikerfeest Begin volgende week misschien?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 01 juli 2016 @ 21:25:

Uitleg enzo. Allemaal

Prima



Maar een deel van de kinderen wel vrij en een deel niet? Ik ben benieuwd hoe leerplicht daar over denkt.



Mag mijn kind vrij om het Suikerfeest te vieren?

Ja. Een leerling heeft recht op verlof als hij plichten moet vervullen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging. Dus ook voor het Suikerfeest, om het einde van de vastenperiode te vieren. Als de leerling gebruik wil maken van extra verlof om het Suikerfeest of een ander religieus feest te kunnen vieren, moeten zijn ouders – of de leerling zelf als hij niet meer bij zijn ouders woont – dit minimaal twee dagen van tevoren schriftelijk melden bij de directeur van de school. Per verplichting geeft de school in principe één dag vrij, in verreweg de meeste situaties is dit voldoende. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om terughoudend met dit verlof om te gaan. Het is niet in het belang van het kind school te moeten missen.



Bron: leerplichtwegwijzer.nl
Ik ben het met je eens. Religie is in eerste instantie een privé hobby. Je kind zit niet voor niets op een openbare school.

Daar hoort geen Imam, Rabbijn of Priester aan te pas te komen.



Als school zich geïnformeerd genoeg acht om kinderen twee dagen vrij te geven voor een religieus feest verwacht ik ook dat school dat zelf kan uitleggen. Prima dus, uitleg over de verschillende religies en levensbeschouwingen maar door de school zèlf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 01 juli 2016 @ 21:26:

[...]





Die zitten eerste- en tweede kerstdag gewoon in de schoolbanken hoor. Wist je niet?Ah, OK, nee, dan is het goed natuurlijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven