Internationale vrouwendag!

08-03-2017 18:36 128 berichten
Het valt me op dat het hierover stil blijft op Viva, hét vrouwenforum van het land.



Is er echt niemand die hier iets mee heeft gedaan?

Op alle media die ik vandaag heb bezocht staat het er bol van. Vele vrouwen die iets betekent hebben voor de emancipatie van de vrouw zijn aan mijn oog voorbij getrokken vandaag, niets van gemerkt?



Wat vinden jullie van deze dag en hebben we deze dag nodig om in het zonnetje gezet te worden of is de emancipatie nu zover gevorderd dat het allemaal niet meer hoeft?
Alle reacties Link kopieren
En voor alle dames (inclusief die met smart uitzien naar 19 november):







Zet hem op.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 08 maart 2017 @ 19:17:

Er zijn genoeg delen op de wereld waar qua rechten voor vrouwen nog heel wat te halen is, maar in Nederland?



In geen enkel land in Europa werken zó veel vrouwen slechts parttime, die hebben het beste van twee werelden. Ná hun uiterst interessante werkdag van 6 uur (waarin minstens 2 uur opgaat aan geleuter onderling) trekken ze om 1400 uur de deur achter zich dicht en leve de vrijheid. En echt niet dat die dan nog gaan sloven boven een wastobbe of met sopdoeken de badkamer te lijf gaan. Die gaan nog even "naar de stad", lunchen met vriendinnen, of een wijntje drinken met vriendinnen, of thuis lekker op de bank hangen, terwijl hun lieve echtgenoot die wél 40+ uur werkt, de rest van het inkomen bij mag (moet) sloffen. Ken verdomd weinig vrouwen die uit zichzélf tegen hun man zeggen: Joh, schat, ga jij lekker 24 uur per week werken, ik doe wel 40+, OK?



Want de meeste vrouwen die in de positie zitten dat ze een fulltime werkende echtgenoot hebben en zelf slechts luttele uurtjes per week in touw hoeven zijn, vinden het wel prima, want die zouden de rollen niet eens omgekeerd WILLEN zien. Een collega van me bevestigde dat zelf, die zei "OK, die 24 uur per week dat ik werk, vind ik gewoon leuk, maar echt niet dat ik 40 uur zou willen, want ik wil gewoon lekker thuis zijn vaak, nee, moet er niet aan denken"...

Het gaat er toch om dat je de keuze hebt.

Niet dat je iets wel of niet mag omdat je vrouw bent.
When they go low, we go high. (M.Obama)
quote:SaveAngie schreef op 08 maart 2017 @ 19:18:

[...]



Ik denk niet dat ik hoef te onderbouwen dat er nog vele vrouwen ter wereld vreselijk onderdrukt worden.Klopt, maar ik vind het vertroebelend werken als de wage gap myth in het westen er nog tussen staat. Want dat is een mythe en is berekend door voor iedere sekse (zijn er twéé, voor mensen aan komen met gender fluid other kin en weet ik het) het totaal verdiende over alle banen door het aantal werkenden te delen, zonder rekening te houden met beroepsgroep en part time werken. Dat is gewoon niet eerlijk. Doet ook af aan de slechte positie van vrouwen buiten de westerse cultuur.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 08 maart 2017 @ 19:18:

[...]



en die hele grote groep mannen dan? Die ervoor gezorgd hebben dat wij leven in een land zoals Nederland? Daar hebben we pas ongelofelijk veel aant e danken.



19 november he?



Overigens zijn vrouwen eeuwenlang achtergesteld wat betreft onderwijs en in de wet.



In veel landen konden vrouwen vaak niet eens patent aanvragen. Dus dan gebruiken dat mannen meer hebben uitgevonden, met zulke obstakels die vrouwen in de weg gelegd werden, is nogal eenzijdig.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 08 maart 2017 @ 19:22:

[...]



Klopt, maar ik vind het vertroebelend werken als de wage gap myth in het westen er nog tussen staat. Want dat is een mythe en is berekend door voor iedere sekse (zijn er twéé, voor mensen aan komen met gender fluid other kin en weet ik het) het totaal verdiende over alle banen door het aantal werkenden te delen, zonder rekening te houden met beroepsgroep en part time werken. Dat is gewoon niet eerlijk. Doet ook af aan de slechte positie van vrouwen buiten de westerse cultuur.

did u just assume my gender?

verder eens met wat je zegt.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:ladygaga_xx schreef op 08 maart 2017 @ 19:23:

[...]



did u just assume my gender?

verder eens met wat je zegt.
quote:Defietsboer schreef op 08 maart 2017 @ 19:22:

[...]





19 november he?



En alle andere dagen dat die mannen en politici (en toenmalige politici) gevierd worden.

Plus alle medailles die ze er toendertijd voor gekregen hebben en die vast nog wel ergens ophangen in één of ander museum / stadhuis.

Plus alle foto's en schilderijen waar geen één vrouw op te zien is, tenzij als bijzit.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 08 maart 2017 @ 19:22:

[...]



Klopt, maar ik vind het vertroebelend werken als de wage gap myth in het westen er nog tussen staat. Want dat is een mythe en is berekend door voor iedere sekse (zijn er twéé, voor mensen aan komen met gender fluid other kin en weet ik het) het totaal verdiende over alle banen door het aantal werkenden te delen, zonder rekening te houden met beroepsgroep en part time werken. Dat is gewoon niet eerlijk. Doet ook af aan de slechte positie van vrouwen buiten de westerse cultuur.Eens
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveAngie schreef op 08 maart 2017 @ 19:21:

[...]



Het gaat er toch om dat je de keuze hebt.

Niet dat je iets wel of niet mag omdat je vrouw bent.Ik denk zelfs dat vrouwen (maatschappelijk gezien dan) tegenwoordig meer keuzes hebben in de maatschappij dan mannen. Van mannen wordt het nog steeds vreemd gevonden als ze huisman willen zijn, of als ze parttime werken terwijl hun vrouw fulltime werkt. Omgekeerd wordt het wel geaccepteerd. Dus komop, waar zijn al die vrouwen dan die fulltime willen werken en hun vent zijn gemak laten nemen met een baantje van 20 uur?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 08 maart 2017 @ 19:24:

[...]



[afbeelding]nu ben ik echt wel triggered
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 08 maart 2017 @ 19:25:

[...]





Ik denk zelfs dat vrouwen (maatschappelijk gezien dan) tegenwoordig meer keuzes hebben in de maatschappij dan mannen. Van mannen wordt het nog steeds vreemd gevonden als ze huisman willen zijn, of als ze parttime werken terwijl hun vrouw fulltime werkt. Omgekeerd wordt het wel geaccepteerd. Dus komop, waar zijn al die vrouwen dan die fulltime willen werken en hun vent zijn gemak laten nemen met een baantje van 20 uur?mannen moeten werken, vrouwen zijn prinsessen die de hele dag mooi kunnen zijn helaas geld dat niet voor mij,... Moet werken namelijk anders leef ik van een uitkering en dan kan ik geen mooie kleren meer kopen
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:SaveAngie schreef op 08 maart 2017 @ 19:18:

[...]



Ik denk niet dat ik hoef te onderbouwen dat er nog vele vrouwen ter wereld vreselijk onderdrukt worden.



Klopt. Dus waarom haal je dan zelf die cijfers aan van een of andere vage site.



En zeg nou 'ns zelf, hoe helpt het vrouwen die echt onderdrukt worden (vooral in andere landen) dat jouw werkgever je bloemen en een cadeautje geeft? Gewoon omdat je vrouw bent? Een zwak, zielig wezentje dat af en toe wat aandacht moet krijgen voor haar zware leven als werknemer ipv dat het salaris genoeg is? Ik vind het behoorlijk kleinerend eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 08 maart 2017 @ 19:26:

[...]



mannen moeten werken, vrouwen zijn prinsessen die de hele dag mooi kunnen zijn helaas geld dat niet voor mij,... Moet werken namelijk anders leef ik van een uitkering en dan kan ik geen mooie kleren meer kopen



Waarom kan jij dan helaas geen prinses zijn?



Maar in ieder geval goed dat je full time werkt
Alle reacties Link kopieren
quote:Kinase3000 schreef op 08 maart 2017 @ 19:28:

[...]





Klopt. Dus waarom haal je dan zelf die cijfers aan van een of andere vage site.



En zeg nou 'ns zelf, hoe helpt het vrouwen die echt onderdrukt worden (vooral in andere landen) dat jouw werkgever je bloemen en een cadeautje geeft? Gewoon omdat je vrouw bent? Een zwak, zielig wezentje dat af en toe wat aandacht moet krijgen voor haar zware leven als werknemer ipv dat het salaris genoeg is? Ik vind het behoorlijk kleinerend eigenlijk.Laat je werkgever dan geld geven aan een goed doel ipv die kut bloemen die je naar 2 weken weg tyft
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:Defietsboer schreef op 08 maart 2017 @ 19:28:

[...]





Waarom kan jij dan helaas geen prinses zijn?



Maar in ieder geval goed dat je full time werkt wie zegt fulltime?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Marga Klompé bevrijdde vrouwen uit verrotte huwelijken door de algemene bijstandswet in het leven te roepen in 1965 waardoor vrouwen onafhankelijk werden van mannen en voor zichzelf en eventuele kinderen konden zorgen. Dat is nou één van die vrouwen waar heel veel vrouwen heel veel aan te danken hebben. Het was het begin van de nieuwe emancipatie die er later toe zou leiden dat vrouwen zich gingen ontplooien en later een leuke baan konden zoeken.

Een prachtige vrouw om te herdenken op deze dag, want zonder haar zou het er voor veel vrouwen nu heel anders uit hebben gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 08 maart 2017 @ 19:25:

[...]





Ik denk zelfs dat vrouwen (maatschappelijk gezien dan) tegenwoordig meer keuzes hebben in de maatschappij dan mannen. Van mannen wordt het nog steeds vreemd gevonden als ze huisman willen zijn, of als ze parttime werken terwijl hun vrouw fulltime werkt. Omgekeerd wordt het wel geaccepteerd. Dus komop, waar zijn al die vrouwen dan die fulltime willen werken en hun vent zijn gemak laten nemen met een baantje van 20 uur?

Die zijn er wel. In mijn omgeving wel. Vrouwen die meer verdienen of kostwinner zijn.

Ook zie je steeds meer mannen ouderschapsverlof opnemen. Het is een ongoing proces dat met elke generatie een stukje meer wordt rechtgetrokken.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 08 maart 2017 @ 19:30:

Marga Klompé bevrijdde vrouwen uit verrotte huwelijken door de algemene bijstandswet in het leven te roepen in 1965 waardoor vrouwen onafhankelijk werden van mannen en voor zichzelf en eventuele kinderen konden zorgen. Dat is nou één van die vrouwen waar heel veel vrouwen heel veel aan te danken hebben. Het was het begin van de nieuwe emancipatie die er later toe zou leiden dat vrouwen zich gingen ontplooien en later een leuke baan konden zoeken.

Een prachtige vrouw om te herdenken op deze dag, want zonder haar zou het er voor veel vrouwen nu heel anders uit hebben gezien.toch nog steeds een aftreksel van de Armenwet, die door een man is bedacht
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 08 maart 2017 @ 19:29:

[...]



wie zegt fulltime? Mijn fout, dacht dat de dames die de mannen bewonderden om hun inzet voor werk, zelf full time zouden werken
Alle reacties Link kopieren
quote:Defietsboer schreef op 08 maart 2017 @ 19:32:

[...]





Mijn fout, dacht dat de dames die de mannen bewonderden om hun inzet voor werk, zelf full time zouden werken nah moet nog tot mn 75e werken ofzo, kan ik maar beter van t leven genieten
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:ladygaga_xx schreef op 08 maart 2017 @ 19:32:

[...]



toch nog steeds een aftreksel van de Armenwet, die door een man is bedachtNee hoor. Het werd een recht en daarmee is heel veel gewonnen op dat moment.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 08 maart 2017 @ 19:33:

[...]



nah moet nog tot mn 75e werken ofzo, kan ik maar beter van t leven genieten



Of een baan vinden waarin je je kan onplooien? Al is dat vandaag de dag niet meer zo makkelijk natuurlijk.



Wens je een goede toekomst overigens, maar vind ook dat we wel een dagje stil mogen staan bij de miljoenen (miljarden?) vrouwen die in uiterst moeilijke omstandigheden leven in deze wereld. Als je op 19 november een mannendag topic opent, ben ik uiteraard ook van de partij
Alle reacties Link kopieren
quote:Defietsboer schreef op 08 maart 2017 @ 19:36:

[...]





Of een baan vinden waarin je je kan onplooien? Al is dat vandaag de dag niet meer zo makkelijk natuurlijk.



Wens je een goede toekomst overigens, maar vind ook dat we wel een dagje stil mogen staan bij de miljoenen (miljarden?) vrouwen die in uiterst moeilijke omstandigheden leven in deze wereld. Als je op 19 november een mannendag topic opent, ben ik uiteraard ook van de partij

Er leven toch ook miljoenen/miljaren mannen in een kut wereld? Ik snap niet waarom we een groot deel uitsluiten, alleen omdat in de gs die mannen hetzelfde deden? Maar dat is normen en waarden van nu met die van toen vergelijken en dat is een grote dnekfout. Net zoals dat slavernij toen als normaal werd gezien en nu vind iedereen het ook onethisch.



en ja ik zal zeker een topic openen
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:Kinase3000 schreef op 08 maart 2017 @ 19:28:

[...]





Klopt. Dus waarom haal je dan zelf die cijfers aan van een of andere vage site.



En zeg nou 'ns zelf, hoe helpt het vrouwen die echt onderdrukt worden (vooral in andere landen) dat jouw werkgever je bloemen en een cadeautje geeft? Gewoon omdat je vrouw bent? Een zwak, zielig wezentje dat af en toe wat aandacht moet krijgen voor haar zware leven als werknemer ipv dat het salaris genoeg is? Ik vind het behoorlijk kleinerend eigenlijk.Ik liet zien wat we besproken hebben op het werk. Ik werk in een internationaal bedrijf waar het voor sommige collega's zelfs een vrije dag is. Dus wordt het gevierd en is er aandacht en wordt er stil gestaan bij andere vrouwen die nog aan de rand van emancipatie staan. Ik voel me daardoor niet gekleineerd, integendeel.
When they go low, we go high. (M.Obama)
quote:ladygaga_xx schreef op 08 maart 2017 @ 19:38:

[...]



Er leven toch ook miljoenen/miljaren mannen in een kut wereld? Ik snap niet waarom we een groot deel uitsluiten, alleen omdat in de gs die mannen hetzelfde deden? Maar dat is normen en waarden van nu met die van toen vergelijken en dat is een grote dnekfout. Net zoals dat slavernij toen als normaal werd gezien en nu vind iedereen het ook onethisch.



en ja ik zal zeker een topic openenOver het algemeen hebben vrouwen minder rechten ed dan mannen, als je alleen al denkt aan ontwikkelingslanden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven