Is Nederland druk, vol of te vol?

29-12-2015 14:58 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin jaren '90 had Nederland 15 miljoen mensen, toen ook al op dat hele kleine stukje aarde.



Nu wonen er officieel ongeveer 17 miljoen mensen in ons land. Misschien nog wel wat meer, want er zijn vast ook mensen die niet in de officiële statistieken voorkomen maar die hier wel wonen.



Een vriendin van mij heeft een serie atlassen van Nederland die eind jaren '80 is gemaakt. Als je bij een willekeurige gemeente de bebouwde kom van toen (ruim 25 jaar geleden) vergelijkt met nu, zie je een enorme uitbreiding van de bebouwing. Weilanden hebben plaats gemaakt voor bedrijventerreinen, woonwijken, wegen etc etc.



Ik kan mij herinneren dat je vanaf de snelweg in mijn gemeente uitkeek over de weilanden. Dat is nog niet eens zo lang geleden (ik denk dat het ergens tussen de 10 en 15 jaar terug is volgebouwd, nu kijk je naar bedrijfsgebouwen.



Volgens het CBS groeit het inwoneraantal van Nederland door naar 18 miljoen mensen. Dat is al 20% meer dan in 1990. En in 1990. De groei komt inmiddels bijna volledig door immigratie.



Ik vraag mij af wanneer een land als Nederland nu echt vol is. Aan de ene kant voel ik in het dagelijks leven niet meteen dat we in een heel dichtbevolkt land wonen: ons huis is ruim, onze wijk is best ruim opgezet, als je gaat fietsen kom je op een gegeven moment toch ook weer weilanden en bomen tegen. Aan de andere kant zijn er best wel veel momenten dat ik Nederland wel erg vol vind. Bijvoorbeeld als je in de buurt van Schiphol komt, met de enorm brede snelwegen en de af en aan vliegende vliegtuigen. Of in het algemeen, als je over zo'n snelweg rijdt met 3 of 4 rijstroken en het is er nog steeds hartstikke druk. Of in de trein in de spits. Of wanneer je van stad A naar stad B rijdt en je ziet eigenlijk alleen maar bebouwing, ook tussen de steden in.



Misschien hangt het er ook van af hoe je Nederland ziet. Als je het ziet als een stedelijk land, dan is er nog best veel groen en zijn de steden mooi ruim opgezet. Als je Nederland nog steeds ziet als een land met veel open en groen landschap, dan leef je inmiddels wel een beetje in een sprookje.



Is Nederland druk, vol of gewoon al te vol?
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
De Kalverstraat is te vol. Verder vind ik het aardig meevallen.
Alle reacties Link kopieren
IK vind Nederland helemaal niet druk of vol eigenlijk
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het te vol vergeleken met andere landen. En ik baal van de files en dat je in het weekend en de vakanties nergens heen kan zonder dat het stervensdruk is. Het heeft wat mij betreft niks te maken met vluchtelingen of andere immigranten, want als het echt nodig is, is er altijd nog wel ergens een plekje. Maar te druk en vol vind ik het wel degelijk.
Alle reacties Link kopieren
Het is best druk ja.
Alle reacties Link kopieren
tja, als je niet verder dan de randstad komt....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk elk weekend wel ergens te vinden, maar sterversdruk?

Neuh...dat vind ik wel meevallen

Ja, of je moet de IKEA bedoelen op zaterdagochtend om 11.00

Das druk!

Maar die is 7 dagen per week open tot ik meen 22.00 dan ga ik wel op een ander tijdstip



De dag voor kerst ging ik boodschappen doen

Niets geen drukte, niets geen rijen voor de kassa

(en ja ik woon in een grote stad)



En file?

Ja die staat er wel ergens

Maar niet 24 uur per dag
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het te vol, ik woon in de randstad en vind het vreselijk dat ik hier nergens rust en stilte kan vinden.

(en ja, dan moet ik verhuizen naar een hutje op de hei - wat ik erg graag zou willen maar niet mogelijk is vanwege ons bedrijf en man die wel een echte westerling is)



Ook ga ik niet met plezier de deur uit, overal waar je komt zijn veel mensen, ze staan deze week in de file voor de Efteling en wachten 140 minuten om in een achtbaan te mogen - leuk dagje uit!

Boodschappen doe ik bij voorkeur op rustige tijden, bij een super buiten een winkelcentrum, met de hond ga ik wandelen als het regent want dan is het minder druk.



Van mij mag emigratie dus gestimuleerd worden, immigratie gestopt en kinderbijslag afgeschaft
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Kom eens in de provincie, daar is het bij lange na niet vol. Kwamen er maar eens wat meer mensen deze kant op te wonen, goed voor de werkgelegenheid en de economie. In Friesland en Groningen heb je hele gebieden die leeg lopen of waar geen jongeren meer wonen. Daar kunnen nog zat mensen bij.
Hier is het lekker rustig, maar ik zeg niet waar dat is, anders is het met de rust gedaan



Maar ik herken het wel, TO. Elke keer wanneer ik onder Zwolle of Lelystad kom, dan overvalt me de drukte. En het gebrek aan ruimte. En óveral betaald parkeren
Alle reacties Link kopieren
Net zoiets als de meningen over het weer. Ik denk niet dat iemand van het NL- en EU-bestuur er zich iets van aantrekt wat mensen ervan vinden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Heb je een bron voor de bewering dat de huidige bevolkingsgroei vrijwel volledig door immigratie komt?
Ik vind het in de supermarkt af en toe aardig vol
quote:Amand schreef op 29 december 2015 @ 15:07:

Hier is het lekker rustig, maar ik zeg niet waar dat is, anders is het met de rust gedaan



Maar ik herken het wel, TO. Elke keer wanneer ik onder Zwolle of Lelystad kom, dan overvalt me de drukte. En het gebrek aan ruimte. En óveral betaald parkeren Als ik in Zwolle kom valt het me juist op hoe leeg het daar is. En hoeveel bejaarden er lopen.
Alle reacties Link kopieren
De Efteling in de kerstvakantie is vol. Verder is er best nog veel ruimte.

Alle reacties Link kopieren
quote:Corona67 schreef op 29 december 2015 @ 15:11:

Ik vind het in de supermarkt af en toe aardig vol

Echt?

Dan woon ik zeker in een afgelegen gedeelte van de grote stad want ik kan me echte drukte bij de Appie of d JUMBO me niet eens meer herinneren eigenlijk
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Een arm land als Bangladesh heeft een bevolkingsdichtheid die meer dan twee keer zo groot is dan die van Nederland. Ik denk dus dat het wel mee valt.
Te vol.
quote:nimbus schreef op 29 december 2015 @ 15:15:

Een arm land als Bangladesh heeft een bevolkingsdichtheid die meer dan twee keer zo groot is dan die van Nederland. Ik denk dus dat het wel mee valt.Maar is het in Bangladesh ook zo leuk en goed geregeld? Is het leuk leven daar? Volgens mij niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 29 december 2015 @ 15:10:

Heb je een bron voor de bewering dat de huidige bevolkingsgroei vrijwel volledig door immigratie komt?(...)

Link

Tot 1970: vooral natuurlijke groei

Tot ongeveer 1970 werd de bevolkingsgroei vrijwel volledig bepaald door natuurlijke groei. Het geboorteoverschot, het verschil tussen geboorte en sterfte, was hoog vanwege hoge geboortecijfers, waaronder de naoorlogse geboortegolf tussen 1946 en 1970. Negatieve uitschieters in het geboorteoverschot vonden plaats in de jaren 1918 en 1945; de Spaanse Griep en de hongerwinter veroorzaakten hoge sterftepieken (zie figuur 2).



Na 1970: migratie wordt belangrijker

Na 1970 nam het aandeel van de buitenlandse migratie in de bevolkingsgroei geleidelijk toe. Dit kwam doordat enerzijds de natuurlijke groei afnam door een daling van het aantal geboorten. Anderzijds nam het migratiesaldo (immigratie minus emigratie) toe als gevolg van een stijging van het aantal immigranten. De piek van het migratiesaldo in 1975 is echter geflatteerd. In dat jaar zijn circa 10.000 illegalen bij de immigratie meegeteld, terwijl ze in werkelijkheid al jaren eerder naar Nederland waren gekomen (zie figuur 2).

Niettemin draagt de natuurlijke groei nog altijd meer bij aan de bevolkingsgroei dan het migratiesaldo (Garssen, 2011; zie figuur 2). Zo heeft de geboorte van kinderen de afgelopen vijftig jaar het sterkst bijgedragen aan de toename van de bevolking (Garssen, 2011).



Laatste decennium: bevolkingsgroei fluctueert vooral door verandering migratiesaldo

Het afgelopen decennium fluctueert de bevolkingsgroei voornamelijk door schommelingen in de immigratie en emigratie. De sterfte- en geboorteaantallen veranderden, hiermee vergeleken, minder (Van Duin & Garssen, 2011).

In de afgelopen tien jaar daalde de bevolkingsgroei eerst van 0,54% in 2002 tot een dieptepunt van 0,18% in 2006; vooral doordat het aantal immigranten daalde en het aantal emigranten steeg. Na 2006 steeg het migratiesaldo weer en daarmee steeg de bevolkingsgroei tot 0,54% in 2009 om daarna weer te zakken tot 0,29% in 2012. De bijdrage van de natuurlijke aanwas (geboorte minus sterfte) aan de bevolkingsgroei is sinds 1900 niet zo laag geweest (0,21%) (CBS, 2013e).
Voor zij die het te druk vinden:

Kom lekker bij mij wonen mensen!

Kilometers, letterlijk ki-lo-me-ters hélemaal niks en niemendal.



Na Hoogeveen is de snelweg bijna voor jezelf en wat vrachtwagens op weg naar de oosterbuurtjes en het is dan nog iets van tachtig kilometer naar Groningen, de enige grote plaats, na Zwolle, in die contreien.



Dus vol?

Bij mij niet.

Kom maar hier.

Gezellig!
Ik vind het helemaal niet vol. De stad waar ik woon is omgeven met weilanden, bossen en ander natuurschoon.

In provincies als Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Flevoland etc is sowieso nog ruimte genoeg.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 29 december 2015 @ 15:11:

[...]





Als ik in Zwolle kom valt het me juist op hoe leeg het daar is. En hoeveel bejaarden er lopen.Onder Zwolle dus he (en dan tellen we de Biblebelt niet mee)
Hier is het best wel druk, maar er is echt nog wel plaats in Nederland. Dus vol/te vol zou ik het zeker niet noemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora-1 schreef op 29 december 2015 @ 15:18:

Voor zij die het te druk vinden:

Kom lekker bij mij wonen mensen!

Kilometers, letterlijk ki-lo-me-ters hélemaal niks en niemendal.



Na Hoogeveen is de snelweg bijna voor jezelf en wat vrachtwagens op weg naar de oosterbuurtjes en het is dan nog iets van tachtig kilometer naar Groningen, de enige grote plaats, na Zwolle, in die contreien.



Dus vol?

Bij mij niet.

Kom maar hier.

Gezellig!

Weet je, ik ben ergens stikjaloers op hoe jij woont

Maar aan de andere kant zou ik niet zonder mijn stadsgeluiden kunnen



IK ben heel voorzichtig aan het rondkijken in Zeeland, maar vind het best eng...zoveel stilte
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven