Is Nederland druk, vol of te vol?

29-12-2015 14:58 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin jaren '90 had Nederland 15 miljoen mensen, toen ook al op dat hele kleine stukje aarde.



Nu wonen er officieel ongeveer 17 miljoen mensen in ons land. Misschien nog wel wat meer, want er zijn vast ook mensen die niet in de officiële statistieken voorkomen maar die hier wel wonen.



Een vriendin van mij heeft een serie atlassen van Nederland die eind jaren '80 is gemaakt. Als je bij een willekeurige gemeente de bebouwde kom van toen (ruim 25 jaar geleden) vergelijkt met nu, zie je een enorme uitbreiding van de bebouwing. Weilanden hebben plaats gemaakt voor bedrijventerreinen, woonwijken, wegen etc etc.



Ik kan mij herinneren dat je vanaf de snelweg in mijn gemeente uitkeek over de weilanden. Dat is nog niet eens zo lang geleden (ik denk dat het ergens tussen de 10 en 15 jaar terug is volgebouwd, nu kijk je naar bedrijfsgebouwen.



Volgens het CBS groeit het inwoneraantal van Nederland door naar 18 miljoen mensen. Dat is al 20% meer dan in 1990. En in 1990. De groei komt inmiddels bijna volledig door immigratie.



Ik vraag mij af wanneer een land als Nederland nu echt vol is. Aan de ene kant voel ik in het dagelijks leven niet meteen dat we in een heel dichtbevolkt land wonen: ons huis is ruim, onze wijk is best ruim opgezet, als je gaat fietsen kom je op een gegeven moment toch ook weer weilanden en bomen tegen. Aan de andere kant zijn er best wel veel momenten dat ik Nederland wel erg vol vind. Bijvoorbeeld als je in de buurt van Schiphol komt, met de enorm brede snelwegen en de af en aan vliegende vliegtuigen. Of in het algemeen, als je over zo'n snelweg rijdt met 3 of 4 rijstroken en het is er nog steeds hartstikke druk. Of in de trein in de spits. Of wanneer je van stad A naar stad B rijdt en je ziet eigenlijk alleen maar bebouwing, ook tussen de steden in.



Misschien hangt het er ook van af hoe je Nederland ziet. Als je het ziet als een stedelijk land, dan is er nog best veel groen en zijn de steden mooi ruim opgezet. Als je Nederland nog steeds ziet als een land met veel open en groen landschap, dan leef je inmiddels wel een beetje in een sprookje.



Is Nederland druk, vol of gewoon al te vol?
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Alle reacties Link kopieren
quote:AnDu schreef op 30 december 2015 @ 18:42:

Ik denk dat als je ongeveer 7 jaar moet wachten op een huurwoning dat je kunt spreken van een te vol land.



Of teveel eenpersoonshuishoudens?



De randstad, waar ik niet woon, vind ik druk. De rest van Nld niet. En drukte hoor natuurlijk ook bij grote stad.
quote:MarianneDavids schreef op 30 december 2015 @ 17:13:

[...]





Veel van die huizen staan er een beetje gammel en gestut bij, aardgas, weetjewel?, daarom kosten ze bijna niets.Nee voor die tijd al! Enorme panden met enorm veel kamers voor anderhalve ton.
quote:Gisselle schreef op 30 december 2015 @ 17:22:

[...]



Lijkt me heerlijk om daar te wonen, zo veel ruimte…denk je dat ik daar ook een mooie woning kan kopen met mijn WAO uitkering?Geen idee of je zonder een vast contract kunt kopen, maar de hypotheek zal niet zo hoog zijn maandelijks denk ik..
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 30 december 2015 @ 18:50:

[...]

Of teveel eenpersoonshuishoudens?



De randstad, waar ik niet woon, vind ik druk. De rest van Nld niet. En drukte hoor natuurlijk ook bij grote steden. Ga eens kijken in Mexico city ofzo....Waarom moet je nou persee elders kijken? Waarom mag iemand het in haar eigen omgeving nou niet gewoon druk vinden?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 30 december 2015 @ 17:01:

[...]



Pak het OV, je kan in de randstad werken en in een rustige omgeving worden. met het ov heb je nooit meer last van files en parkeerdrukteZeker wel. De stadsbus waarmee ik naar het station kan, staat regelmatig vast in het verkeer in het centrum.
Alle reacties Link kopieren
Als we het puur over ruimte hebben,vind ik Nederland niet vol. Zelf woon ik in het noorden, maar heb ook in de Randstad gewoond (in twee van de dorpen rondom Amsterdam.) Ook daar vond ik het nog goed te doen, ook in de periode dat ik in Amsterdam werkte. En ook al ga ik op vrijdag regelmatig van de Randstad terug naar het noorden, via Almere, rond een uur of 5, ik sta toch zelden in de file. Dus qua ruimte vind ik Nederland oke. Qua huizen daarentegen en dan vooral de Randstad, drama! En ook het noorden wordt erger. Bovendien ben je vanuit de Randstad zo in een leuk stuk natuur.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 30 december 2015 @ 12:45:

[...]



knap dat nu pas het woord migratie valt. Maar het is je gelukt en nu?Ik citeer letterlijk wat er in de link staat en die link heb ik gegeven als antwoord op iemand anders'vraag. Is gewoon een neutraal antwoord, ik hang er verder geen waardeoordeel aan. Maar door jou word ik in een verdacht hoekje geplaatst. Waar slaat dat in hemelsnaam op? Ben je niet helemaal goed bij je hoofd?
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 30 december 2015 @ 18:50:

[...]





Of teveel eenpersoonshuishoudens?



De randstad, waar ik niet woon, vind ik druk. De rest van Nld niet. En drukte hoor natuurlijk ook bij grote steden. Ga eens kijken in Mexico city ofzo....We wonen in Nederland, niet in Mexico.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het te vol, dat je je afvraagd of je wel naar het strand zal gaan op een mooie dag, of dat je dan toch op je balkonnetje blijft zitten vanwege de drukte, speeltuinen of een dagje veluwe zijn hetzelfde, ik ben eigenlijk zover dat ik op zondagen nergens heen ga want te druk overal. Zaterdagen doen we het wel, want dan doen mensen kennelijk boodschappen of sport en dan valt het best mee.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 30 december 2015 @ 20:39:

[...]





We wonen in Nederland, niet in Mexico.Ja en in China zal het nog wel erger zijn, Einstein zei het al, alles is relative!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:nessemeisje schreef op 30 december 2015 @ 20:02:

[...]





Ik citeer letterlijk wat er in de link staat en die link heb ik gegeven als antwoord op iemand anders'vraag. Is gewoon een neutraal antwoord, ik hang er verder geen waardeoordeel aan. Maar door jou word ik in een verdacht hoekje geplaatst. Waar slaat dat in hemelsnaam op? Ben je niet helemaal goed bij je hoofd?Is dit een vraag uit nieuwsgierigheid?
quote:sabbaticalmeds schreef op 30 december 2015 @ 21:40:

[...]



Is dit een vraag uit nieuwsgierigheid?Ik denk zomaar dat het een retorische vraag is.......
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 30 december 2015 @ 21:47:

[...]

Ik denk zomaar dat het een retorische vraag is.......Correct.
quote:nessemeisje schreef op 30 december 2015 @ 21:50:

[...]



Correct.

Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger (toehoorder, lezer) zich aangesproken voelt en voor waarheid aanneemt wat de zender (spreker, schrijver) suggereert.





mislukt
Alle reacties Link kopieren
Nou poeh poeh, heb jij me even tuk. Oeh burn hoor. En uiteraard negeer je maar even het feit dat je volstrekt onnodig verdachtmakingen het internet oppleurt en daarmee as usual de boel loopt te traineren en te provoceren.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook mogelijk dat iemand niet reageert omdat diegene de opmerking van de ander niet de moeite waard vindt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
http://www.anwb.nl/verkee ... 52.3734447&lon2=4.5309399



Van Amsterdam naar Zandvoort , 51 minuten. Met een beetje file misschien een uur of een uur en een kwartier.



https://www.google.nl/maps/place/Nederl ... ceffbd0a9f



Naar IJmuiden, 37 minuten.



Tussen die twee in een enorm natuurgebied. Frisse lucht. Vanaf amsterdam nog geen uur rijden. Geen uren. Dus.





http://www.anwb.nl/verkee ... 2=52.2254879&lon2=5.17787



Van Amsterdam naar Hilversum. 39 minuten, ik de wijde omtrek heel veel bos en heide. Enzo. Ook geen uren rijden.





In nl hoef je géén uren te rijden om in de buitenlucht te komen. Zo moeilijk is het niet. Hoor.
Dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 30 december 2015 @ 16:28:

[...]



Kijk, jij kan rijden!



Néé joh..

, de Man kan rijden. Ik zit slechts naast hem. Met mijn thermoskan en voorzie hem van koffie tijdens onze ellenlange barre tochten op zoek naar buitenlucht. Met een koekje ( of als ik in een dolle bui ben een Kano. )
Dus.
quote:boro_ schreef op 30 december 2015 @ 22:31:

http://www.anwb.nl/verkee ... 52.3734447&lon2=4.5309399



Van Amsterdam naar Zandvoort , 51 minuten. Met een beetje file misschien een uur of een uur en een kwartier.



https://www.google.nl/maps/place/Nederl ... ceffbd0a9f



Naar IJmuiden, 37 minuten.



Tussen die twee in een enorm natuurgebied. Frisse lucht. Vanaf amsterdam nog geen uur rijden. Geen uren. Dus.





http://www.anwb.nl/verkee ... 2=52.2254879&lon2=5.17787



Van Amsterdam naar Hilversum. 39 minuten, ik de wijde omtrek heel veel bos en heide. Enzo. Ook geen uren rijden.





In nl hoef je géén uren te rijden om in de buitenlucht te komen. Zo moeilijk is het niet. Hoor.'



Ik woon niet in Amsterdam, dus om de plaatsen die jij noemt te bereiken zou ik al veel langer onderweg zijn. Als je op een mooie dag in het weekend naar Zandvoort wilt dan staan alle wegen vast met verkeer. Als ik de natuur op zoek dan wil ik ook vooral ook stilte, ruimte en natuur om mij heen en geen drommen mensen op het strand. Zulke stille plekjes zijn er in het westen nagenoeg niet meer. Dat jij dat anders ervaart dan ik dat neem ik direct aan, maar ik blijf Nederland gewoon erg vol vinden.
quote:Zebraa schreef op 30 december 2015 @ 17:29:

[...]



Dat is aangelegde infrastructuur.

In Nederland is nauwelijks ongerepte natuur. Zelfs in het midden van de Veluwe heb je nog om de paar honderd meter een brandgang. Buitenlanders die hier komen noemen ons land niet voor niets een groot aangelegd park.Das ook waar. Destijds was er een politieke partij die vond dat je natuur meer op Europees niveau moet zien. Dus dat hier in ongeveer heel NL de metropool is zoals de echte grote steden in t buitenland, en dat we als natuur dan vanaf oud oost Duitsland moesten zien. Dus groter denken, echt zoals Rio enzo. En dat we dan dus ook onze natuur in dat deel van Europa moesten beschermen en echt woest houden, en voor het werken etc etc de Nederlandse delta. Idee is niet echt van de grond gekomen, jammer want het is lastig om het hier te laten verwilderen terwijl zoveel banen afhankelijk zijn van het park-landschap
Alle reacties Link kopieren
Vol ja in de randstad, als ik richting het noorden, noordoosten of limburg ga valt het reuze mee.

Nog mooier de dorpen lopen her en der leeg en in limburg hebben ze een commercial nodig om mensen aan te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vooral de randstad en grote steden (bij elkaar gekropte flats etc.) te druk. In Nederland valt het eigenlijk wel mee. We hebben veel weilanden, bossen, natuurgebieden etc. Er zijn nog steeds veel prachtige dorpjes. Als ik dat vergelijk met de wereld hebben wij het zo slecht nog niet. Ik kan wel zeggen dat ik de wereld overbevolkt vind, maar Nederland zelf? Nee.
Alle reacties Link kopieren
ik woon in Friesland en word gek van de weilanden !

Je kunt hier uren door zwarte gaten rijden s avonds !!



Vol = ook gezellig = mensen = werk !! = toekomst.

In het niks is niks
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben het helemaal met je eens. Het is te vol. Teveel bebouwing, te weinig natuur en groen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het waar ik woon ook niet te vol



Maar goed, als je lekker met zijn allen op een kluitje in de randstad wilt gaan wonen, prima, maar waarom dan klagen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven