Is Nederland druk, vol of te vol?

29-12-2015 14:58 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin jaren '90 had Nederland 15 miljoen mensen, toen ook al op dat hele kleine stukje aarde.



Nu wonen er officieel ongeveer 17 miljoen mensen in ons land. Misschien nog wel wat meer, want er zijn vast ook mensen die niet in de officiële statistieken voorkomen maar die hier wel wonen.



Een vriendin van mij heeft een serie atlassen van Nederland die eind jaren '80 is gemaakt. Als je bij een willekeurige gemeente de bebouwde kom van toen (ruim 25 jaar geleden) vergelijkt met nu, zie je een enorme uitbreiding van de bebouwing. Weilanden hebben plaats gemaakt voor bedrijventerreinen, woonwijken, wegen etc etc.



Ik kan mij herinneren dat je vanaf de snelweg in mijn gemeente uitkeek over de weilanden. Dat is nog niet eens zo lang geleden (ik denk dat het ergens tussen de 10 en 15 jaar terug is volgebouwd, nu kijk je naar bedrijfsgebouwen.



Volgens het CBS groeit het inwoneraantal van Nederland door naar 18 miljoen mensen. Dat is al 20% meer dan in 1990. En in 1990. De groei komt inmiddels bijna volledig door immigratie.



Ik vraag mij af wanneer een land als Nederland nu echt vol is. Aan de ene kant voel ik in het dagelijks leven niet meteen dat we in een heel dichtbevolkt land wonen: ons huis is ruim, onze wijk is best ruim opgezet, als je gaat fietsen kom je op een gegeven moment toch ook weer weilanden en bomen tegen. Aan de andere kant zijn er best wel veel momenten dat ik Nederland wel erg vol vind. Bijvoorbeeld als je in de buurt van Schiphol komt, met de enorm brede snelwegen en de af en aan vliegende vliegtuigen. Of in het algemeen, als je over zo'n snelweg rijdt met 3 of 4 rijstroken en het is er nog steeds hartstikke druk. Of in de trein in de spits. Of wanneer je van stad A naar stad B rijdt en je ziet eigenlijk alleen maar bebouwing, ook tussen de steden in.



Misschien hangt het er ook van af hoe je Nederland ziet. Als je het ziet als een stedelijk land, dan is er nog best veel groen en zijn de steden mooi ruim opgezet. Als je Nederland nog steeds ziet als een land met veel open en groen landschap, dan leef je inmiddels wel een beetje in een sprookje.



Is Nederland druk, vol of gewoon al te vol?
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Alle reacties Link kopieren
Tja de randstad is behoorlijk vol. Maar daar willen ook alle bedrijven zitten, en mensen willen niet al te ver van hun werk wonen dus woont iedereen daar. Dat is gewoon niet handig.

Mijn man staat iedere dag minimaal een half uur in de file. Dat is randstad dus druk traject. Dus als je het hem vraagt denk ik wel dat hij het te druk vindt.

En tja op een mooie zomerdag naar het strand willen. Dat is gewoon vragen om file. De wegen naar het strand zijn niet erg breed. Gelukkig maar want op de rest van de dagen is het prima.

Ik denk ook omdat we rijk zijn (als volk, individuele gevallen even buiten beschouwing laten) we gewoon veel ruimte gebruiken.

We willen erop uit als het mooi weer is en allemaal in het weekend, want dan zijn we vrij. We willen lekker shoppen, naar de Efteling, naar de dierentuin enz.

Allemaal met de auto en allemaal met mooi weer in het weekend. Dan is het wel druk ja.

En we willen allemaal een huis met een tuintje.

Ben een paar jaar terug een keer met regen voorspellingen naar de Efteling gegaan. Prima te doen (en de regen viel mee).

En waar we vroeger (ik word oud) 1x per jaar zo'n soort uitje hadden, doen veel mensen dit nu vaker dan 1x per jaar. Wij in ieder geval wel.

Die rijkdom zorgt ook voor meer drukte denk ik. Meer mensen hebben een auto. Veel gezinnen twee auto's.



En huizen in de grote stad zijn schaars, maar de dorpen in de provincie lopen leeg.

We doen gewoon iets fout.
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 10 maart 2017 @ 08:29:

Ik vind het waar ik woon ook niet te vol



Maar goed, als je lekker met zijn allen op een kluitje in de randstad wilt gaan wonen, prima, maar waarom dan klagen?Waarom denk jij dat het een kwestie van willen is? Ik zou graag ergens willen wonen waar het niet zo overvol is, maar ik kan hier niet weg, net als velen met mij, mensen die in de randstad werken kunnen hier ook niet weg, er moet ook brood op de plank komen.
quote:Gisselle schreef op 10 maart 2017 @ 10:09:

[...]



Waarom denk jij dat het een kwestie van willen is? Ik zou graag ergens willen wonen waar het niet zo overvol is, maar ik kan hier niet weg, net als velen met mij, mensen die in de randstad werken kunnen hier ook niet weg, er moet ook brood op de plank komen.

Ok, maar zeg dan niet dat Nederland vol is. Zeg dan dat de randstad vol is.

En natuurlijk kun je weg uit de drukte, die hele Flevopolder staat leeg met uitstekende verbindingen met de randstad.
Alle reacties Link kopieren
Zeeland ook plek zat !
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Nou dan is het toch opgelost. Lekker volbouwen alles. Weg met de natuur. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.
quote:Manonna schreef op 11 maart 2017 @ 00:58:

Nou dan is het toch opgelost. Lekker volbouwen alles. Weg met de natuur. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.Juist, en anders dreggen we nog wat, flevoland kan best groter.
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 29 december 2015 @ 15:15:

Een arm land als Bangladesh heeft een bevolkingsdichtheid die meer dan twee keer zo groot is dan die van Nederland. Ik denk dus dat het wel mee valt.Nvt
Alle reacties Link kopieren
NL is te vol. Daarom hebben wij geen natuur en is het een van de meest vervuilde landen van EU.

5 miljoen mensen was wel genoeg geweest.
Life is fun. Live it.
Kijk rond, elk festival, elk pretpark, elke binnenstad.. je ziet het gewoon steeds drukker worden in de laatste 20-30 jaar.

Te vol is het niet maar voller dan waar de meeste dingen op gebouwd zijn dat wel.
Toenmalige koningin Juliana zei het al in haar troonrede van 1950 en herhaalde het in 1979 nog een keer toen ons land nog geen 10 miljoen inwoners had..



“Nederland is vol, ten dele overvol.”
Alle reacties Link kopieren
We gaan wel door tot 20 miljoen denk ik
don't forget that i'm fabulous, and you're not
quote:Fairytalelover schreef op 11 maart 2017 @ 10:55:

We gaan wel door tot 20 miljoen denk ikOngetwijfeld..
Alle reacties Link kopieren
Op Rottumeroog is ook nog wel plaats.
Alle reacties Link kopieren
West Nederland, en brabant, is eigenlijk één groot stedelijk gebied geworden. Te vergelijken met groot-Londen, het Ruhrgebied of de Northeast Megalopolis in de verenigde staten. Als je het met die gebieden vergelijkt is het eigenlijk nog vrij rustig en groen.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
er wonen wel veel mensen in dit kleine kikkerlandje, maar ik denkt niet dat dat het grootste probleem is, een groter porbleem is denk ik dat je als je een bepaald doel voor ogen hebt, je je altijd in de drukte moet begeven

werk bv is alleen in de randstad, winkels zitten bijeengepakt in dichtbevolkte steden, en ook als je van je vrije tijd wil genieten in de vrije natuur, zit het park vol met mensen, en dat is benauwend
Alle reacties Link kopieren
quote:Fairytalelover schreef op 11 maart 2017 @ 10:55:

We gaan wel door tot 20 miljoen denk ik



Ja en waar is de grens? Of is er geen grens. Volproppen die hap totdat men wil emigreren. Waar ik woon wordt elke cm bebouwd. Ten koste van bomen die gekapt worden. En er moeten nog veel meer huizen bij: woningnood he?

Het valt vooral op als je op vakantie bent geweest. Die ruimte en rust. Natuurlijk zijn sommige gebieden ook druk. Maar alleen al in Engeland en Frankrijk is nog zoveel meer ruimte.

Hoe drukker een land, hoe meer problemen.
Ik zie Nederland als een modern, redelijk gezond en interessant want veelzijdig land. Het is niet perfect, ook is het momenteel een beetje uit balans, maar ik vertrouw op dit land, de basis is nuchter waardoor het in elke situatie het hoofd boven water houdt, het komt haar nooit tot de lippen en daar hou ik van. Het mag van mij alleen een paar graadjes warmer zijn.



Te vol zeker nooit! Druk op steeds meer plekken.
Misschien naïef, maar mensen die het hier echt verstikkend druk (gaan) vinden, die gaan hun geluk ook zeker ergens anders zoeken?



En uiteindelijk koloniseren we Mars!
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk gebeurd er een ramp waarmee de mensheid een stuk inkrimpt. Zou goed zijn voor de natuur Zou heel natuurlijk zijn, want de mensheid is een plaag. En bij plagen gebeurd er uiteindelijk altijd wel iets om de boel weer in evenwicht te brengen. Ziekte's etcetera.
Zoals aids bedoel je? Of dacht je meer aan Trump en Poetin? Vogelgriep?
Alle reacties Link kopieren
Een of ander dodelijk virus. Natuurlijk kut als ik zelf getroffen wordt, maar objectief gezien is het beter voor het voortbestaan van al het leven op aarde.
quote:appelientjex schreef op 11 maart 2017 @ 18:20:

Hopelijk gebeurd er een ramp waarmee de mensheid een stuk inkrimpt. Zou goed zijn voor de natuur Zou heel natuurlijk zijn, want de mensheid is een plaag. En bij plagen gebeurd er uiteindelijk altijd wel iets om de boel weer in evenwicht te brengen. Ziekte's etcetera.
Alle reacties Link kopieren
Komeetinslag kan ook. Wordt er ook flink wat weggevaagd.

Wij mensen zijn niet zo uniek als we denken.

Als de mensheid zo door blijft groeien, gebeurd er trouwens vanzelf wel wat. Hongersnoden, oorlogen, doorgaande vluchtelingenstromen die de boel intwrichten, grondstoffen die uitgeput raken waardoor nog meer oorlogen en inkrimpende welvaart, etc.

Haha ik ben niet erg positief

Wel erg benieuwd hoe 'het afloopt'.
De mens maakt ook deel uit van de natuur, en de natuur reguleert zichzelf. Mensen willen daar helaas ook controle over hebben, dus weet niet hoe of wat.
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 11 maart 2017 @ 18:26:

De mens maakt ook deel uit van de natuur, en de natuur reguleert zichzelf.Precies! We staan niet boven de natuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven