Is Nederland druk, vol of te vol?

29-12-2015 14:58 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin jaren '90 had Nederland 15 miljoen mensen, toen ook al op dat hele kleine stukje aarde.



Nu wonen er officieel ongeveer 17 miljoen mensen in ons land. Misschien nog wel wat meer, want er zijn vast ook mensen die niet in de officiële statistieken voorkomen maar die hier wel wonen.



Een vriendin van mij heeft een serie atlassen van Nederland die eind jaren '80 is gemaakt. Als je bij een willekeurige gemeente de bebouwde kom van toen (ruim 25 jaar geleden) vergelijkt met nu, zie je een enorme uitbreiding van de bebouwing. Weilanden hebben plaats gemaakt voor bedrijventerreinen, woonwijken, wegen etc etc.



Ik kan mij herinneren dat je vanaf de snelweg in mijn gemeente uitkeek over de weilanden. Dat is nog niet eens zo lang geleden (ik denk dat het ergens tussen de 10 en 15 jaar terug is volgebouwd, nu kijk je naar bedrijfsgebouwen.



Volgens het CBS groeit het inwoneraantal van Nederland door naar 18 miljoen mensen. Dat is al 20% meer dan in 1990. En in 1990. De groei komt inmiddels bijna volledig door immigratie.



Ik vraag mij af wanneer een land als Nederland nu echt vol is. Aan de ene kant voel ik in het dagelijks leven niet meteen dat we in een heel dichtbevolkt land wonen: ons huis is ruim, onze wijk is best ruim opgezet, als je gaat fietsen kom je op een gegeven moment toch ook weer weilanden en bomen tegen. Aan de andere kant zijn er best wel veel momenten dat ik Nederland wel erg vol vind. Bijvoorbeeld als je in de buurt van Schiphol komt, met de enorm brede snelwegen en de af en aan vliegende vliegtuigen. Of in het algemeen, als je over zo'n snelweg rijdt met 3 of 4 rijstroken en het is er nog steeds hartstikke druk. Of in de trein in de spits. Of wanneer je van stad A naar stad B rijdt en je ziet eigenlijk alleen maar bebouwing, ook tussen de steden in.



Misschien hangt het er ook van af hoe je Nederland ziet. Als je het ziet als een stedelijk land, dan is er nog best veel groen en zijn de steden mooi ruim opgezet. Als je Nederland nog steeds ziet als een land met veel open en groen landschap, dan leef je inmiddels wel een beetje in een sprookje.



Is Nederland druk, vol of gewoon al te vol?
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
quote:Pientjexxxx schreef op 30 december 2015 @ 16:43:

[...]





En dat in deze tijd van vrede op aarde.....

Ja precies! Laten we de drukte gebruiken om hand in hand door het leven te gaan, dat brengt ons dichter bij elkaar.



*modus uit*
quote:alinea schreef op 30 december 2015 @ 16:46:

Was wel een interessant topic, scroll je acht pagina's verder is er uiteraard al ruzie, jammerrr.



In Groningen is ruimte zat maar daar is ook bijna geen werk er is ...niks, dus wil je meer kans op werk dan moet je richting randstad hutje mutje bij de rest en dus niet zoals iemand zei: als je in de drukte gaat wonen is het je eigen domme schuld.

Wat dan? Moet je zonder baan in een hutje op de hei gaan zitten dan?Ik denk dat je zonder baan in ieder geval niet meer dan een hutje kunt bekostigen.
quote:Cateautje schreef op 30 december 2015 @ 16:47:

[...]



Ja precies! Laten we de drukte gebruiken om hand in hand door het leven te gaan, dat brengt ons dichter bij elkaar.



*modus uit*Omdat het zo vol is, hoef je in ieder geval niet te zoeken naar al die handen. Dat is dan weer een voordeel.
Jij begrijpt het.



Ik vind het wel gezellig allemaal.
quote:MarianneDavids schreef op 30 december 2015 @ 16:42:

Zo te zien zijn er veel mensen die nog nooit in een file hebben gestaan. Gelukkig heb ik een hekel aan het strand dus die file hebben we nooit maar er zijn ook mensen die om een andere reden juist die kant uit moeten, bijvoorbeeld omdat ze er werken.Pak het OV, je kan in de randstad werken en in een rustige omgeving worden. met het ov heb je nooit meer last van files en parkeerdrukte
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 30 december 2015 @ 17:01:

[...]



Pak het OV, je kan in de randstad werken en in een rustige omgeving worden. met het ov heb je nooit meer last van files en parkeerdrukteOoit dagelijks met het Rotterdamse OV gereisd? Dan zou je moeten weten hoe geweldig dat functioneert.
verba volant, scripta manent.
Het Rotterdamse OV functioneert inderdaad top!
quote:Pientjexxxx schreef op 30 december 2015 @ 16:48:

[...]





Ik denk dat je zonder baan in ieder geval niet meer dan een hutje kunt bekostigen.De huizen op het Groningse platteland kosten haast niks, er is toch geen volk om het te kopen, je hebt daar veel hele grote huizen voor hetzelfde bedrag als een koopflatje in de randstad.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in hartje Amsterdam. En ja, daar is het druk. Maar het grootste probleem is mijns inziens niet zozeer de drukte zelf, maar meer hoe mensen zich gedragen als ze in die drukte zijn. Ik liep vanmiddag bijvoorbeeld door Amsterdam Centraal (niet voor de lol, geloof me ...). Één grote mensenstroom. Loopt er een gezin voor me, vader, moeder en twee (niet meer zo kleine) kinderen. Alle vier naast elkaar, hand in hand. Niemand kon er langs. Noem mij maar gek, maar dat soort dingen doe je gewoon niet op Amsterdam CS op de dag voor de jaarwisseling als half Nederland kennelijk besloten heeft om een dagje naar Amsterdam te gaan. Maar ook andere dingen: mensen niet eerst uit de trein laten stappen voordat je zelf instapt, als achterste in de rij bij de supermarkt meteen naar de net geopende kassa rennen, etc. Als iedereen zich gewoon fatsoenlijk zou gedragen, zouden we denk ik een stuk minder last hebben van drukte...
Winter is coming...
quote:Pientjexxxx schreef op 30 december 2015 @ 16:28:

[...]





Ik ben in drie kwartier in het Amsterdamse bos, alleen vind ik dat niet een echt bos.Misschien moet je dan 45 minuten een andere windrichting in gaan. Kijken waar je dan uit komt! Leuk!
quote:alinea schreef op 30 december 2015 @ 17:08:

[...]





De huizen op het Groningse platteland kosten haast niks, er is toch geen volk om het te kopen, je hebt daar veel hele grote huizen voor hetzelfde bedrag als een koopflatje in de randstad.Je moet wel werk hebben om een huis te kunnen kopen. Of een flinke sok met spaargeld.
quote:linjmh schreef op 30 december 2015 @ 17:10:

[...]





Misschien moet je dan 45 minuten een andere windrichting in gaan. Kijken waar je dan uit komt! Leuk!Vermoedelijk in het Kralingse bos, wat ook geen bos is. Dan moet ik wel op een gunstig tijdstip gaan rijden, anders mag ik aansluiten in de file.
Alle reacties Link kopieren
quote:alinea schreef op 30 december 2015 @ 17:08:

[...]





De huizen op het Groningse platteland kosten haast niks, er is toch geen volk om het te kopen, je hebt daar veel hele grote huizen voor hetzelfde bedrag als een koopflatje in de randstad.Veel van die huizen staan er een beetje gammel en gestut bij, aardgas, weetjewel?, daarom kosten ze bijna niets.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 30 december 2015 @ 17:08:

Het Rotterdamse OV functioneert inderdaad top!Ook altijd zo lekker op tijd.
verba volant, scripta manent.
Inderdaad. Nooit last gehad van vertragingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:alinea schreef op 30 december 2015 @ 17:08:

[...]





De huizen op het Groningse platteland kosten haast niks, er is toch geen volk om het te kopen, je hebt daar veel hele grote huizen voor hetzelfde bedrag als een koopflatje in de randstad.Lijkt me heerlijk om daar te wonen, zo veel ruimte…denk je dat ik daar ook een mooie woning kan kopen met mijn WAO uitkering?
quote:Pientjexxxx schreef op 30 december 2015 @ 17:12:

[...]





Vermoedelijk in het Kralingse bos, wat ook geen bos is. Dan moet ik wel op een gunstig tijdstip gaan rijden, anders mag ik aansluiten in de file.Moet het bos zijn? Leeg en natuur kan ook duinen zijn? Of een zandafgraving? Het IJsselmeer? Langs de grote rivieren? Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
quote:winterqueen schreef op 30 december 2015 @ 17:10:

Ik woon in hartje Amsterdam. En ja, daar is het druk. Maar het grootste probleem is mijns inziens niet zozeer de drukte zelf, maar meer hoe mensen zich gedragen als ze in die drukte zijn. Ik liep vanmiddag bijvoorbeeld door Amsterdam Centraal (niet voor de lol, geloof me ...). Één grote mensenstroom. Loopt er een gezin voor me, vader, moeder en twee (niet meer zo kleine) kinderen. Alle vier naast elkaar, hand in hand. Niemand kon er langs. Noem mij maar gek, maar dat soort dingen doe je gewoon niet op Amsterdam CS op de dag voor de jaarwisseling als half Nederland kennelijk besloten heeft om een dagje naar Amsterdam te gaan. Maar ook andere dingen: mensen niet eerst uit de trein laten stappen voordat je zelf instapt, als achterste in de rij bij de supermarkt meteen naar de net geopende kassa rennen, etc. Als iedereen zich gewoon fatsoenlijk zou gedragen, zouden we denk ik een stuk minder last hebben van drukte...Die hebben @Cateautjes bericht gelezen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:linjmh schreef op 30 december 2015 @ 17:23:

[...]

Moet het bos zijn? Leeg en natuur kan ook duinen zijn? Of een zandafgraving? Het IJsselmeer? Langs de grote rivieren? Zoiets?

Dat is aangelegde infrastructuur.

In Nederland is nauwelijks ongerepte natuur. Zelfs in het midden van de Veluwe heb je nog om de paar honderd meter een brandgang. Buitenlanders die hier komen noemen ons land niet voor niets een groot aangelegd park.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 30 december 2015 @ 17:27:

[...]



Die hebben @Cateautjes bericht gelezen. Aaahhhh, dat was het. Het was eigenlijk gewoon heel mooi!
Winter is coming...
Ach Pientjexxxx toch, zit ik je weer dwars omdat ik veel relaxter in het leven sta en niet overal van uit mijn panty schiet? Arm ding Maak je nou maar niet zo druk om een ander en al helemaal niet om mij. Ik ben er niet op uit om jouw leven ongelukkig en krap zonder frisse lucht te maken hoor. Ik deel graag, ook mijn stukje ruimte op deze aardol, ook met jou, maar dat wist je al toch?



Ik ga je zelfs niet staffen voor "op de man" Ook op het forum mag iedereen zijn plekje hebben.
quote:Gisselle schreef op 30 december 2015 @ 17:22:

[...]



Lijkt me heerlijk om daar te wonen, zo veel ruimte…denk je dat ik daar ook een mooie woning kan kopen met mijn WAO uitkering?kopen niet maar huren zeker
Alle reacties Link kopieren
Ongetwijfeld. Voor ¤50000 heb je al een woning.
Life is fun. Live it.
Ik denk dat als je ongeveer 7 jaar moet wachten op een huurwoning dat je kunt spreken van een te vol land.
Dat heeft niets met te vol te maken, maar alles met het feit dat de regering geen sociale huurwoningen bij wil laten bouwen, die zijn hoognodig, maar die rare flierefluiter in Den Haag blijft erbij dat dat niet nodig is. Die landverrader.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven