ISIS in Nederland ? *angst* ?

24-09-2014 10:40 632 berichten
Er zijn al paar topics over islam, maar ik wilde het over de *angst* hebben voor de ISIS...Al die duizenden mensen die bij de grenzen staan wachtend om naar Turkije o.d. te gaan. Naar een tentenkamp op de vlucht voor de ISIS. Prima dat we vluchtelingen van daar naar NL halen om ze hier op te vangen, de opvangkampen in de landen rondom Syrie zijn overvol.



Maar... wat mij sinds gisteravond vooral bezig houd is dat VS raketaanvallen heeft uitgevoerd op de ISIS in Syrie. Een NL jihadist die nederlandse *broeders* oproept om de nederlandse regering aan te pakken. Nu zagen de jihadisten daar o.a. in de schilderswijk er niet erg aardig uit. Wat voor praktijken gaan we hier krijgen ? Zijn die ook net zo extreem als die halve zolen daar in Syrie ? Gaan ze hier ook ongelovigen, christenen, anders gelovigen onthoofden ?



Moeten wij net als de mensen in Syrie ook op de vlucht ? Moet ik nu de mannen met baarden argwanend gaan aankijken ? Moet ik ook op de vlucht binnen nu en paar maanden/jaren ?

Of is het stemmingmakerij van mijzelf en is mijn kleine angst voor wat er gaat gebeuren in de wereld totaal ongegrond en stel ik mij aan ?



Vind het best wel zorgwekkend! Zowel wat er in de wereld met name in Syrie gebeurd nu, maar ook de gedachten die in mijn hoofd rondspoken. Iets waar ik nooit eerder bij stil heb gestaan, t voelt alsof het nu erg dichtbij komt en dat het mij toch ietwat angstig maakt. Angstig is misschien ook niet het juiste woord, maar vind het wel zorgwekkend.
Alle reacties Link kopieren
quote:nini28 schreef op 24 september 2014 @ 12:28:

[...]





Dat schrijf jij die in een islamitisch land woont?

Zijn de burqua vrouwen en baardmannen allemaal zo moordlustig zoals ze hier in NL worden afgeschilderd in SA?

Is een oprechte vraag.Ik denk dat ze in Saoedi Arabië juist bang zijn voor radicalisering, omdat ze hun geld verdienen met handel (olie enz.) met het westen. Neemt niet weg dat het naar onze maatstaven geen fijn land is , waar geen vrijheid is voor vrouwen , homoseksuelen zoals we dat hier in Nederland kennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gisellecarterx schreef op 24 september 2014 @ 12:26:

@nwdesie, ik vind dat een beetje een botte reactie, "je stelt je aan" iedereen heeft zo zijn angsten, waarvan je denkt "je stelt je aan" maar ik vind dit toch wel zorgwekkend, het is namelijk niet niks wat er allemaal gebeurt, en ja ook ik ben bang, niet voor IS maar voor een derde wereldoorlog!





Juist!

Inderdaad, dat boezemt ij wel eens ook angsten in als je naar het verleden kijkt is een 3e WO niet uitgesloten....

Of het nou veroorzaakt wordt door de Is of de VS, hopelijk blijft het in NL veilig.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Moslimextremisme is er al hele vele jaren. Nu is het weer even volop in de media door het conflict in het Midden-Oosten. Dat gevaar ligt echter al jaren op de loer en zal nog jaren op de loer blijven liggen. Ongetwijfeld zal er nog wel ergens een aanslagje gepleegd gaan worden. Gelukkig zit de AIVD er dik bovenop en doet men meer aan terreurbestrijding dan voorheen. Een hoop zal verijdeld kunnen worden. Ik snap je angst, maar laat je niet bang maken door de media. Sowieso vind ik dat de media veel te veel aandacht besteden aan de IS. Als ze dit niet zouden doen zou men minder bang zijn. Die zogenaamde jihadisten zijn vooral uit op paniek zaaien en willen aandacht. De media geeft ze daarvoor re veel een platform. Zoals dat filmpje van die Nederlandse jongen. Waarom wordt dat zo veel in beeld gebracht? Geeft die gozer alleen maar aandacht en trekt daarmee verkeerde types aan. Laat je niet gek maken. Dit waait wel weer over. Zo'n beetjd de hele wereld is tegen de IS, die hebben uiteindelijk geen schijn van kans.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel banger dan voorheen, omdat het zo dichtbij komt. Ik fiets elke dag langs een buurt waar jonge mannen met baarden en lange jurken rondlopen. En dat vind ik angstaanjagend ja. Ze isoleren zich met opzet. Ze gaan niet (meer) mee met de westerse wereld en het land waar ze nu in wonen.



Ik reed langs het Centraal Station in Den Haag laatst en er reden heel hard een aantal politieauto´s langs met sirenes en al, en een gewone auto met sirene en zwaailicht. Reden naar het station en, noem me maar gek, maar ik dacht meteen dat er iets was gebeurd dat met IS te maken had. Kreeg er een heel raar, benauwd gevoel van.



De IS aanhangers hier in Nederland zijn mensen die zich niet verbonden voelen met onze maatschappij. Ze voelen zich achtergesteld en geïsoleerd. Ze zullen zich verbitterd voelen. En aangespoord door berichten vanuit IS kunnen ze best weleens hele rare dingen gaan doen. Ik denk niet dat je je aanstelt als hier bang voor bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk hoe schandalig ook dat ik bevooroordeeld ga denken, ik was vandaag spelen met mijn jongste en daar was ook een Marokkaans jongentje aan het spelen, toen ik in zijn mooie zwarte ogen keek dacht ik, " zul jij ook zo worden? " ik vond het ineens zo triest, z'on onschuldig ventje nog, als hij eens wist hoe het er nu aan toe gaat in de wereld...
Heeft deze angst een positieve functie?



Je hebt nu eenmaal niet alles onder controle. Er zitten altijd radicaal denkende mensen en mensen in potentieel gevaarlijke psychiatrische toestand in je omgeving, van welke afkomst dan ook.



Naar mijn visie verergert angst alles alleen maar. Door angst verslechteren relaties alleen maar, het zet soms zelfs aan tot haat.



Kijk maar naar de opkomst van de PVV. Dat is een partij die leeft op angst. Hoeveel negatieve reacties hebben we daar van het buitenland op gekregen? Juist.
Alle reacties Link kopieren
quote:poeziewoezie schreef op 24 september 2014 @ 11:58:

Mijn angst is dat Isis de oliebronnen gaat aansteken. Er zijn er immers al een aantal in hun handen.

Dan zal de zon voorlopig (lees een aantal jaren) verdwijnen, de gevolgen hiervan kan je zelf wel bedenken.



Of je/ en wat je gelooft of niet: de bijbel schrijft er over: Dat je moet letten op het gevaar uit het oosten, en dat er volledige duisternis zal zijn.......



Och, leef met de dag.Ik schrik hier wel van......... En ja net als TO ben ik ook bang.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb wel een bepaalde angst dat er iets zal gebeuren ja.

Slaap ik er slecht door? Nee dat niet. Maar hoe het tegenwoordig gaat, ben ik wel bang dat het in Nederland nog wel eens uit de hand kan gaan lopen.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Absoluut 0.0 angst voor die gasten. Het handje vol aanhangers wat hier zit rot vanzelf die kant op, en wat hier overblijft wordt zeer nauwlettend in de gaten gehouden door de overheid. Ze weten meer dan wij denken hoor. Nee, ik ga niet paniekerig zitten doen om mannen in lange jurken zoals Phoebexx, dat vind ik zwaar, zwaar overdreven, discriminerend en generaliserend
Alle reacties Link kopieren
quote:geordie schreef op 24 september 2014 @ 12:48:

Absoluut 0.0 angst voor die gasten. Het handje vol aanhangers wat hier zit rot vanzelf die kant, en wat hier overblijft wordt zeer nauwlettend in de gaten gehouden door de overheid. Ze weten meer dan wij denken hoor. Nee, ik ga niet paniekerig zitten doen om mannen in lange jurken zoals Phoebexx nee, dat vind ik zwaar, zwaar overdreven, discriminerend en generaliserendHet enge is dat de persoon waar je langs fietst, dezelfde persoon kan zijn die van plan is naar Syrie te reizen en uiteindelijk een onschuldig persoon zal onthoofden. De man die gijzelaars heeft onthoofd was gewoon een Brit, een van de hoofdbewakers van de gijzelaars was een Nederlander. Als de jihadisten terugkeren worden ze idd goed in de gaten gehouden.. Maar stel dat er eentje doorheen glipt. Ik vind het een gevaar dat je vooral niet moet onderschatten. En ik slaap er ook niet minder om, maar het houdt me wel degelijk bezig.
Alle reacties Link kopieren
Poeziewoezie, de zon verdwijnt niet hoor, die blijft wel staan. Bedoel je dat de zonkracht minder wordt door de rookgassen? Volgens mij worden die rookdeeltjes vrij snel uitgeregend. Maar als je dit beter uit kunt leggen of een link hebt, graag. Vind ik interessant.
Ik vrees meer voor de toenemende polarisatie in de maatschappij dan voor ISIS.
Alle reacties Link kopieren
quote:meelezer1984 schreef op 24 september 2014 @ 12:13:

Ik denk dat het zo'n vaart niet loopt , de meeste ''terroristen'' in Nederland hebben een grote waffel maar doen niks, valt ook niet mee om een bom te knutselen als je nooit natuur en scheikunde in je pakket hebt gehad.Net als de moordenaar van Theo van Gogh zeker??
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Misschien een domme vraag maar waarom worden de jihadisten, willens en wetens, weer binnengelaten in Nederland? Zijn hier wetten over ed, welke? En waarom worden ze niet geschrapt?

Ik, als simpele burger, zou denken dat je jihadisten het land kunt weigeren. Laat ze maar lekker wegploeteren in het oorlogsgebied waar ze vrijwillig naar vertrokken zijn. Volgens mij denk ik er te simpel over. Is er een forummer die het eea kan ophelderen?
Ik heb 66 problemen en op z'n kop staan is daar 1 van.
Alle reacties Link kopieren
quote:getailleerdbreinaaldje schreef op 24 september 2014 @ 13:10:

Misschien een domme vraag maar waarom worden de jihadisten, willens en wetens, weer binnengelaten in Nederland? Zijn hier wetten over ed, welke? En waarom worden ze niet geschrapt?

Ik, als simpele burger, zou denken dat je jihadisten het land kunt weigeren. Laat ze maar lekker wegploeteren in het oorlogsgebied waar ze vrijwillig naar vertrokken zijn. Volgens mij denk ik er te simpel over. Is er een forummer die het eea kan ophelderen?Het gaat om Nederlandse Moslims. Voor zover ik weet zijn ze er wel mee bezig maar is het niet zo simpel om iemand zn paspoort af te nemen. Ga maar eens bewijzen dat er misdaden zijn gepleegd. En als iemand een Nederlands paspoort heeft, dan mag hij Nederland gewoon weer in. Maar hij/zij wordt dan wel goed in de gaten gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet perse bang maar wel bezorgd. Stel dat ze de overheid in nl aanvallen? Of nog erger: scholen, openbare trekpleisters. Moet me niet druk maken er zijn ergere dingen aan de gang in de wereld: ebola die zomaar dichterbij kan komen, (hoeft maar één besmet persoon hier terecht te komen en t hek is van de dam)
Alle reacties Link kopieren
quote:guesswhat schreef op 24 september 2014 @ 13:16:

Ik ben niet perse bang maar wel bezorgd. Stel dat ze de overheid in nl aanvallen? Of nog erger: scholen, openbare trekpleisters. Moet me niet druk maken er zijn ergere dingen aan de gang in de wereld: ebola die zomaar dichterbij kan komen, (hoeft maar één besmet persoon hier terecht te komen en t hek is van de dam)Of makkelijker maar net zo eng: 1 kind ontvoeren... en dan met dezelfde gevolgen als wat er ´daar´ gebeurt. Dat komt toch vreselijk dichtbij?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen zin om overal maar bang voor te moeten zijn, omdat er weer het 1 of ander oplaait in de media.

IS, taliban, ebola, de vogelgriep, natuurrampen, neergeschoten vliegtuigen, rusland en zo kan ik nog wel even doorgaan. Angst verlamt, ik begin er niet aan. Mocht IS hier wat willen uithalen dan ga ik er van uit dat de autoriteiten dat tegen houden. Zo niet, dat zie ik dan wel weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 24 september 2014 @ 12:25:

Ik schrik ook van de houding van sommige moslims die 'gematigd' genoemd worden. Zo heb ik een Marokkaanse collega die de daden van ISIS zeker niet afkeurt, en ze volgens mij stiekem wel stoer vindt. En dingen zegt als 'onthoofden is een humane manier van doden'. Dat vind ik eng.Die noem ik niet gematigd als ze dat zo uitspreekt en het wel stoer vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phoebexx schreef op 24 september 2014 @ 13:13:

[...]





Het gaat om Nederlandse Moslims. Voor zover ik weet zijn ze er wel mee bezig maar is het niet zo simpel om iemand zn paspoort af te nemen. Ga maar eens bewijzen dat er misdaden zijn gepleegd. En als iemand een Nederlands paspoort heeft, dan mag hij Nederland gewoon weer in. Maar hij/zij wordt dan wel goed in de gaten gehouden.



Dat vind ik dus echt geen logica van de overheid. Welk vredelievend persoon gaat naar Syrië of Irak (Noord-Irak buiten gehouden) om daar ff vakantie te houden. Vluchtelingen in NL, oorspronkelijk uit die gebieden, willen daar in deze situatie ook niet heen. Want waarom ben je dan gevlucht? Om het gevaar weer op te zoeken? Dan kon je daar net zo goed blijven.

Ik denk dat ze hier gewoon heel drastisch mee om moeten gaan. Als je naar een oorlogsgebied gaat om redenen die niet aan je baan gelinkt zijn (journalist, rode kruis etc.) dan heb je daar niks te zoeken en ben je automatisch verdachte. En dus moet je niet verbaasd opkijken als je het land niet meer wordt binnengelaten.



Volgens mij denk ik er echt te makkelijk over
Ik heb 66 problemen en op z'n kop staan is daar 1 van.
quote:getailleerdbreinaaldje schreef op 24 september 2014 @ 13:10:

Misschien een domme vraag maar waarom worden de jihadisten, willens en wetens, weer binnengelaten in Nederland? Zijn hier wetten over ed, welke? En waarom worden ze niet geschrapt?

Ik, als simpele burger, zou denken dat je jihadisten het land kunt weigeren. Laat ze maar lekker wegploeteren in het oorlogsgebied waar ze vrijwillig naar vertrokken zijn. Volgens mij denk ik er te simpel over. Is er een forummer die het eea kan ophelderen?



Die mensen zijn Nederlanders, met een Nederlands paspoort. Je kunt mensen hun paspoort/nationaliteit niet afpakken, omdat je dan staatloze burgers krijgt, die onder geen enkel juridisch systeem vallen en voor je het weet helemaal van de radar verdwijnen.



Dit staat zelfs in de universele verklaring van de rechten van de mens, artikel 15:

Een ieder heeft het recht op een nationaliteit.

Aan niemand mag willekeurig zijn nationaliteit worden ontnomen, noch het recht worden ontzegd om van nationaliteit te veranderen.



Ook bij een dubbele nationaliteit is het niet zo simpel. Je kunt namelijk niet iemand zijn ene nationaliteit afpakken, en dan tegen het land van de tweede nationaliteit zeggen dat zij dat niet ook mogen doen omdat iemand dan staatloos wordt.



Mensen met een Nederlands paspoort worden altijd binnengelaten. Als ze dingen hebben gedaan die niet door de beugel kunnen, vallen ze onder het Nederlands rechtssysteem.
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 24 september 2014 @ 12:41:

Ik merk hoe schandalig ook dat ik bevooroordeeld ga denken, ik was vandaag spelen met mijn jongste en daar was ook een Marokkaans jongentje aan het spelen, toen ik in zijn mooie zwarte ogen keek dacht ik, " zul jij ook zo worden? " ik vond het ineens zo triest, z'on onschuldig ventje nog, als hij eens wist hoe het er nu aan toe gaat in de wereld...Gedver, ik hoop toch dat mensen niet zo denken als ze in de blauwe ogen van mijn half Turkse zoon van 4 kijken. Of dat ze bang zijn als mijn man ongeschoren op het schoolplein staat, de zachtaardige ziel die zich bezighoudt met filosofie en literatuur en onze kinderen grotendeels opvoedt terwijl ik op kantoor zit
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:nini28 schreef op 24 september 2014 @ 12:28:

[...]





Dat schrijf jij die in een islamitisch land woont?

Zijn de burqua vrouwen en baardmannen allemaal zo moordlustig zoals ze hier in NL worden afgeschilderd in SA?

Is een oprechte vraag.Nee
Alle reacties Link kopieren
Ik denk altijd maar zo, als het écht gevaarlijk wordt hier, dan worden we toch wel gewaarschuwd door het luchtalarm, die dingen zijn er niet voor niets, ( hoewel ik soms wel eens vergeet dat het de 1e maandag van de maand is )
We all gonna die, we bleed from similar veins..
Alle reacties Link kopieren
quote:getailleerdbreinaaldje schreef op 24 september 2014 @ 13:21:

[...]

Dat vind ik dus echt geen logica van de overheid. Welk vredelievend persoon gaat naar Syrië of Irak (Noord-Irak buiten gehouden) om daar ff vakantie te houden. Vluchtelingen in NL, oorspronkelijk uit die gebieden, willen daar in deze situatie ook niet heen. Want waarom ben je dan gevlucht? Om het gevaar weer op te zoeken? Dan kon je daar net zo goed blijven.

Ik denk dat ze hier gewoon heel drastisch mee om moeten gaan. Als je naar een oorlogsgebied gaat om redenen die niet aan je baan gelinkt zijn (journalist, rode kruis etc.) dan heb je daar niks te zoeken en ben je automatisch verdachte. En dus moet je niet verbaasd opkijken als je het land niet meer wordt binnengelaten.



Volgens mij denk ik er echt te makkelijk over Tja.. dat is de wet he Natuurlijk is het verdacht om nu naar die gebieden te reizen, maar een verdenking maakt je nog niet bewezen schuldig. Als ik besluit naar Syrie te gaan, wie houdt me dan tegen? En wie zegt mij dat ik dan niet terug mag komen als Nederlander?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven