Kabinet wil stervenshulp bij 'voltooid leven' toestaan

13-10-2016 01:03 1031 berichten
Mensen met een 'voltooid leven' moeten wettelijk de mogelijkheid krijgen om hun leven met medicijnen te beëindigen, begeleid door een speciale 'stervenshulpverlener'.



Daarvoor pleiten de minister Schippers (Volksgezondheid) en Van der Steur (Justitie) vanavond in een brief aan de Tweede Kamer namens het kabinet. Het voorstel volgt na jaren van discussie, burgerinitiatieven, proefballonnen, rechtszaken en onderzoekscommissies.



In de visie van het kabinet mogen 'oudere' mensen met een consistente en weloverwogen doodswens - ook als ze niet ziek zijn - straks met hulp van een hulpverlener een dodelijk middel innemen. Familie mag daarbij aanwezig zijn, maar het middel niet geven.



Een speciaal opgeleide stervenshulpverlener en een onafhankelijk deskundige beoordelen of de doodswens geen opwelling is of dat er oneigenlijke druk van de familie meespeelt.



Het gaat nadrukkelijk niet om euthanasie, waarbij sprake is van ondraaglijk en onbehandelbaar lijden en artsen actief een rol spelen. In deze gevallen van 'voltooid leven' is sprake van 'lijden aan het leven'.



"Het kabinet is van mening dat het niet alleen een taak van de arts is om barmhartig te handelen, maar ook van de overheid om barmhartigheid te tonen", schrijven de ministers Schippers en Van der Steur aan de Kamer.



Het kabinet wil het recht op autonomie erkennen en het ook vormgeven. "Zodat recht gedaan kan worden aan de legitieme en groeiende wens van mensen in de samenleving."



Met name door de vergrijzende bevolking willen steeds meer mensen op een waardige manier sterven omdat ze het leven als voltooid beschouwen. Ook als er geen sprake is van ziekte.



De euthanasiewet helpt deze groep nu niet. Volgens die wet, die sinds 2002 van kracht is, is euthanasie alleen toegestaan als twee artsen vinden dat er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden door een ernstige lichamelijke of psychische ziekte die niet meer te behandelen is.



Het kabinet wil de mogelijkheden nu dus verruimen. "Wij zijn als kabinet van mening dat bij mensen met een voltooid leven het uitgangspunt voor hun vraag om hulp bij zelfdoding hun recht op autonomie is. Wij hechten er waarde aan dat mensen dit recht kunnen uitoefenen, ook als dit gebeurt in de context van hulp bij zelfdoding."



Eerder dit jaar concludeerde een commissie van wijzen nog dat euthanasie vanwege een 'voltooid leven' niet zou moeten worden toegestaan. De commissie-Schnabel, in 2014 ingesteld door minister Schippers om te onderzoeken of de juridische mogelijkheden voor hulp bij zelfdoding moesten worden uitgebreid, zag geen noodzaak om de wet aan te passen. De Coöperatie Laatste Wil en de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) pleitten daarna voor een proef met een laatste-wil-middel, een dodelijke pil, voor mensen vanaf 75 jaar.



Voor de plannen is er een nieuwe wet nodig, los van de huidige euthanasiewet. In die wet moeten de eisen worden omschreven waaraan hulp bij zelfdoding in geval van 'voltooid leven' moet voldoen. Ook moet daarin duidelijk worden vanaf welke leeftijd mensen stervenshulp kunnen krijgen.



Achteraf toetsen blijft net als bij de huidige euthanasiewet verplicht. "Om te waarborgen dat de eisen daadwerkelijk worden nageleefd en in te grijpen in situaties waarin dit niet het geval is geweest. Ook helder zal moeten zijn aan welke criteria wordt getoetst", schrijft het kabinet.

Bron
Als ik dit plan lees komen er allerlei vragen bij me naar boven. Hoe oud is oud genoeg? Er hoeft geen sprake te zijn van lijden, dus het is genoeg als je zegt klaar te zijn met het leven? Maar het meest vraag ik me af hoe ze denken dit te gaan klaarspelen terwijl de euthanasiewet al niet tegemoet komt aan hen die wel uitzichtloos lijden?



Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook niet hoe er precies vorm aan moet worden gegeven maar ik weet wel dat ik, op basis van de nu beschikbare informatie, helemaal voor ben.
Perfect. Je hebt als volwassen persoon om autonoom te beslissen over je leven als je het goed kan beargumenteren. Ik denk dat iemand van 65 die aanvraag niet snel zal doen maar vooral de groep 80 +. Dag in dag uit wachten tot je dood gaat, je partner kennissen en vrienden zijn ook dood, je hebt alles gezien en meegemaakt en het is mooi geweest. Wat een heerlijk vooruitzicht als ze dit regelen.
Oneens. Als ik dat uit ga leggen, krijg ik ruzie hier dus ik hou het daarbij. Ik ben niet gelovig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zeer zeker voor euthanasie, maar dit klinkt me toch een beetje als "we stikken in de babyboomers, en ze kosten kapitalen aan medicijnen, hoe komen we van ze af!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:Geronimo2 schreef op 13 oktober 2016 @ 01:09:

Perfect. Je hebt als volwassen persoon om autonoom te beslissen over je leven als je het goed kan beargumenteren. Ik denk dat iemand van 65 die aanvraag niet snel zal doen maar vooral de groep 80 +. Dag in dag uit wachten tot je dood gaat, je partner kennissen en vrienden zijn ook dood, je hebt alles gezien en meegemaakt en het is mooi geweest. Wat een heerlijk vooruitzicht als ze dit regelen.Helemaal mee eens, zou het níet beter kunnen verwoorden!
Alle reacties Link kopieren
Oh wat ongelooflijk fijn dat deze regeling er doorheen komt. Het is zo ontzettend nodig. Wat kan er veel leed bespaard worden nu!



Het is van de zotte dat mensen niet zelf mogen bepalen wanneer ze uit het leven stappen. Deze regeling is een goede stap richting volledige zelfbeschikking.
Alle reacties Link kopieren
Over pakweg 40 jaar krijgen we een spuitje als we dement worden.. (Of nog eerder?) Niemand wil op die manier oud worden toch, dat is geen menswaardig bestaan meer.

Het is dubbel want wie beslist uiteindelijk? Wanneer ben je oud, wanneer mag je zeggen dat je leven voltooid is?
Niets, niets is zo erg om een ouder te zien sterven.



Mijn vader had veel pijn, en ik vergeet niet.. de tranen komen weer.. dat ik steeds riep hij heeft pijn. niemand die wat deed. die man is in pijn gestorven. Als iemand dat nu kan voor komen, pijn kan voorkomen
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 13 oktober 2016 @ 02:18:

Ik ben zeer zeker voor euthanasie, maar dit klinkt me toch een beetje als "we stikken in de babyboomers, en ze kosten kapitalen aan medicijnen, hoe komen we van ze af!Zo is het ook helaas. Alleen heeft het in deze kwestie wel een voordeel voor de burger zelf. Er zijn genoeg gevallen waarin deze mogelijkheid een uitkomst zou zijn. Ook al is het met verkeerde doeleinden, het is wel iets goeds. En dan hopelijk ook altijd zal blijven bestaan.
Na mijn vader, heb ik ook mij moeder verloren. Mijn schoonmoeder hamerde op een euthanasie verklaring, doodziek was ze toen.



door dat gedram heb ik haar dat laten tekenen, ik vergeef me dat nooit meer. het was onzin ze stierf na 9 dagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loferia schreef op 13 oktober 2016 @ 03:18:

Na mijn vader, heb ik ook mij moeder verloren. Mijn schoonmoeder hamerde op een euthanasie verklaring, doodziek was ze toen.



door dat gedram heb ik haar dat laten tekenen, ik vergeef me dat nooit meer. het was onzin ze stierf na 9 dagen.Waarom onzin?
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 13 oktober 2016 @ 02:18:

Ik ben zeer zeker voor euthanasie, maar dit klinkt me toch een beetje als "we stikken in de babyboomers, en ze kosten kapitalen aan medicijnen, hoe komen we van ze af!Ja, ik heb er ook een raar gevoel bij. Ben voor euthanasie, maar dit voelt als het begin van een glijdende schaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leergierig schreef op 13 oktober 2016 @ 05:30:

[...]





Ja, ik heb er ook een raar gevoel bij. Ben voor euthanasie, maar dit voelt als het begin van een glijdende schaal.Een drogreden van jewelste.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leergierig schreef op 13 oktober 2016 @ 05:30:

[...]





Ja, ik heb er ook een raar gevoel bij. Ben voor euthanasie, maar dit voelt als het begin van een glijdende schaal.



Echt?! Want we gaan mensen dwingen ofzo?



Ik zeg eindelijk! Op naar volledig zelfbeschikkingsrecht.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg voor. Ik heb hier al heel lang op gehoopt. Zoveel mensen die uit willen stappen om het leven klaar is. Tot tusver kan dat niet humaan.



Zelfbeschikking is een groot goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 13 oktober 2016 @ 06:21:

[...]

Echt?! Want we gaan mensen dwingen ofzo?



Ik zeg eindelijk! Op naar volledig zelfbeschikkingsrecht.



Nou precies. Euthanasie wordt ook niet zomaar gedaan, daar gaan veel gesprekken en toetsing door artsen aan vooraf. Zelfs het hebben van een euthanasieverklaring is geen garantie dat de euthanasie ook plaatsvindt.



Ik kan me zo voorstellen dat mensen klaar zijn met het leven, maar verder moeten verpieteren omdat hun hart er maar niet mee wil stoppen.



Ik ben voor, en hoop tzt de keuze te hebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Loferia schreef op 13 oktober 2016 @ 03:18:

Na mijn vader, heb ik ook mij moeder verloren. Mijn schoonmoeder hamerde op een euthanasie verklaring, doodziek was ze toen.



door dat gedram heb ik haar dat laten tekenen, ik vergeef me dat nooit meer. het was onzin ze stierf na 9 dagen.



Waarschijnlijk vond je schoonmoeder het een fijn idee dat ze een verklaring had, en ze niet nodeloos hoefde te lijden maar zelf kon beschikken. En met 'het was onzin, ze stierf 9 dagen later' bedoel je dat ze vanzelf stierf, zonder euthanasie?



Het is een zélfbeschikkingsdocument, egoistisch van je als je als je er tegen bent dat ze dat tekent.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het volledig eens met Emile Roemer (uit het AD van vandaag):



Het voorstel om mensen die hun leven voltooid achten te kunnen helpen bij zelfdoding krijgt ook niet de steun van de SP. Emile Roemer: ,,De wens van een kleine groep kan tot druk leiden bij anderen die zich wellicht teveel voelen voor onze samenleving. Dat mag niet gebeuren."



Roemer roept het kabinet op om de prioriteiten te verleggen: ,,We moeten zorgen dat ouderen een waardige en goed verzorgde oude dag kunnen genieten. Een samenleving waarin ze een plek hebben en met uitmuntende zorg als die nodig is. Helaas heeft dit kabinet het tegenovergestelde gedaan, ze bezuinigde fors dat heeft tot extreem verschraalde zorg geleid. Ik krijg te vaak van ouderen te horen dat ze zicht teveel voelen, dat moet echt worden weggenomen."
quote:-Suze- schreef op 13 oktober 2016 @ 06:21:

Ik zeg eindelijk! Op naar volledig zelfbeschikkingsrecht.



+1



Er is niets waardigs aan elke dag weer geholpen moeten worden door een ander vreemd gezicht omdat je oude lijf je tegenhoudt. En er is niets menswaardigs aan doorlopend pijn hebben terwijl je alles aan behandeling al geprobeerd hebt en de dokter het ook niet meer weet. Het lichaam is er gewoon klaar mee, op dat ene sterk kloppende hart na.
Alle reacties Link kopieren
@Zippur: en we dwingen de familie om opoe te bezoeken! Gewoon, omdat het kan...



(Wat een volledig onhaalbaar plan van Roemer...)
Alle reacties Link kopieren
quote:Roemer roept het kabinet op om de prioriteiten te verleggen: ,,We moeten zorgen dat ouderen een waardige en goed verzorgde oude dag kunnen genieten. Een samenleving waarin ze een plek hebben en met uitmuntende zorg als die nodig is. Helaas heeft dit kabinet het tegenovergestelde gedaan, ze bezuinigde fors dat heeft tot extreem verschraalde zorg geleid. Ik krijg te vaak van ouderen te horen dat ze zicht teveel voelen, dat moet echt worden weggenomen."



Goh, de verkiezingen komen er weer aan he?



Alsof je met (onbetaalbare) uitmuntende zorg niet gewoon klaar kunt zijn met het leven.



Ik heb van dichtbij de strijd om euthanasie rond te krijgen meegemaakt, en we kennen allemaal nog wel het verhaal van Pixiedust hier op het forum.



En dan wordt nu door de SP gedacht dat iemand zegt klaar te zijn met het leven omdat de buurvrouw dat ook is, of omdat de kinderen aandringen en het pilletje dezelfde middag nog op het bord ligt? Ik schat de scen-artsen hoger in.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een lastige kwestie.

Ik ben zeker geen tegenstander van euthanasie bij uitzichtloos lijden, of dit nou lichamelijk of psychisch is. Maar wat als dat lijden te voorkomen is?



Toen ik in de thuiszorg werkte, kwam ik best vaak bij eenzame ouderen die aangaven: "Voor mij hoeft het niet meer." Zij voelden zich te veel. Is dat hetzelfde als een voltooid leven? Dan voelt het voor mij ook als een glijdende schaal.



Het is onmogelijk om in het hoofd van een ander te kijken, en om te weten wat iemands ware motivatie is om te willen sterven. (En wie bepaalt er eigenlijk of een motivatie wel 'juist' is?) Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er mensen zijn die een soort druk van buitenaf voelen, terecht of ten onrechte.



Er zijn zo veel eenzame ouderen, voor wie het niet meer hoeft. Misschien is het een idee om eerst te kijken of daar iets aan te doen is. Als iemand onder betere omstandigheden nog steeds een doodswens heeft, dan graag humaan.



Juist met de huidige vergrijzing zou het goed zijn als er meer aandacht zou zijn voor geluk op latere leeftijd. Of hoe je je voorbereidt op je oude dag. Hoe je kunt voorkomen dat je vereenzaamt.

Het mag, in mijn ogen, niet zo zijn, dat een versoepeld euthanasiebeleid de enige oplossing hiervoor is.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
"Voor mij hoeft het niet meer" zeggen, lijkt me toch wel iets geheel anders dan willen sterven. Bij een heel oud persoon die zoiets zegt zal echt niet de volgende ochtend een pilletje naast het ontbijtbord liggen.

"Voor mij hoeft het niet meer" is iets anders dan "Ik wil dood".

Als lijden te voorkomen is maar degene wil er niet meer aan beginnen dan zou ik zeggen: zelfbeschikkingsrecht. Als je moe bent van het leven heb je wellicht ook geen zin meer om van alles te moeten ondernemen of ondergaan, omdat anderen denken dat het leven voor jou nog wel de moeite waard is. Mag je dat alsjeblieft zelf bepalen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven