Kolossaal verdriet, kolossaal monument?

01-07-2016 21:39 57 berichten
Ik las vandaag dit bericht: http://www.nu.nl/binnenla ... en-als-monument-mh17.html



Een monument van 6 meter hoog, en 25 meter lang. Dat lijkt me een kolossaal ontwerp.



Ik vond de ramp een schokkende en tragische gebeurtenis. Hele gezinnen zijn omgekomen, talloze mensen hebben een geliefde verloren. En ik was onder de indruk van de terugkeer van de slachtoffers, zo plechtig en waardig als men dat vormgegeven heeft.



Toch staat het idee van zo'n enorme muur me een beetje tegen. Er zijn talloze monumenten en herinneringsplaatsen in Nederland. Sommige groot, sommige klein, sommige ingetogen, sommige expressief.

Het leed ter nagedachtenis waarvan die monumenten zijn opgericht is kolossaal. Ontelbaar veel rampen, misdaden, oorlogshandelingen en ongelukken zitten er achter. De aanslag/ramp met de mh17 is heel recent en het leed is nog vers, dus dat een monument voor de nabestaanden nooit groot genoeg kan zijn begrijp ik ergens wel. Maar over 30 jaar is dat weer anders, en dan staat er zo'n enorme wand. In de totale context van alle monumenten geeft dit monument me het gevoel van het moet groot-groter-grootst. Een mooi plantsoen met een kleiner gedenkteken lijkt me dan evenwichtiger.

Of ben ik nou zo ongevoelig? Wat vinden jullie van het ontwerp?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als ze het zelf hadden moeten betalen, ze voor wat kleiners hadden gekozen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren




Dit staat in Lockerbie
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Een muur met namen heb ik recent veel gezien in Frankrijk, met daarop vermiste uit WO1. In dat oogpunt, vind ik dit niet echt gepast.



Nog los van dat beeld, vind ik het veel te groot, veel te massaal. En eerlijk gezegd net als veel reacties op de ramp: een totale overreactie.

Niet omdat ik het wil bagatelliseren oid, maar de uiteindelijke impact is vrij beperkt, behalve bij de families van de nabestaanden.
quote:Monatala schreef op 01 juli 2016 @ 21:45:

Ik denk dat als ze het zelf hadden moeten betalen, ze voor wat kleiners hadden gekozen.Wie bedoel je met 'ze' ?
quote:mary57 schreef op 01 juli 2016 @ 21:57:

[...]

Wie bedoel je met 'ze' ?De nabestaanden mochten kiezen uit een aantal ontwerpen.
En daarom weerspiegelt dit hoe kolossaal deze tragedie en gemis is voor deze mensen. Juist doordat het door nabestaanden is gekozen. Het is door hen gekozen en dus een weerspiegeling van HUN rouw en verdriet en dat is enorm. Ik kan me er niet aan storen.
quote:tinypotato schreef op 01 juli 2016 @ 22:01:

[...]





De nabestaanden mochten kiezen uit een aantal ontwerpen.Ja, dat snap ik, maar ik heb nog nooit gehoord dat nabestaanden dat zelf moeten financieren. Daarom vraag ik wie met 'ze' bedoeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
En ik vind het ook compleet overtrekken. Het is echt rot voor de nabestaanden, ik leef met ze mee, maar kom nou, over vijf jaar is de rest van Nederland dit weer vergeten en zal het nauwelijks een rol spelen in de toekomst. Een beeldje en een plaquette hadden ook voldaan.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Als niet-nabestaande van een slachtoffer heb ik de luxe om het ontwerp an sich gewoon spuuglelijk te vinden. En te groot. Maar dat is mijn persoonlijke smaak. Ik vind kleine herdenkingsplekken met een paar bankjes om even te kunnen zitten mooier en indrukwekkender dan een of ander reusachtig geval.



Qua groot-groter-grootst: ik denk dat de kracht van dit ontwerp juist in de grootte zit en niet is bedoeld om een groter leed (groter dan de Bijlmerramp of noem om het even welke ramp) uit te drukken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:tinypotato schreef op 01 juli 2016 @ 22:02:

En daarom weerspiegelt dit hoe kolossaal deze tragedie en gemis is voor deze mensen. Juist doordat het door nabestaanden is gekozen. Het is door hen gekozen en dus een weerspiegeling van HUN rouw en verdriet en dat is enorm. Ik kan me er niet aan storen.Is het verdriet van de buurvrouw over haar in zijn slaap gestorven man minder groot? Verdient hij geen monument? Moet hij, met zijn jarenlange vrijwilligerswerk niet geëerd en nog decennia herdacht worden?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Stokstaartjenl schreef op 01 juli 2016 @ 21:56:

Een muur met namen heb ik recent veel gezien in Frankrijk, met daarop vermiste uit WO1. In dat oogpunt, vind ik dit niet echt gepast.



Nog los van dat beeld, vind ik het veel te groot, veel te massaal. En eerlijk gezegd net als veel reacties op de ramp: een totale overreactie.

Niet omdat ik het wil bagatelliseren oid, maar de uiteindelijke impact is vrij beperkt, behalve bij de families van de nabestaanden.Het heeft niet alleen impact gehad op de nabestaanden, zoals bij de Teneriferamp, maar heeft heel de wereld geschokt doordat dit vliegtuig niet 'gewoon' neergestort is, maar moedwillig naar beneden is gehaald. Dat is wel even wat anders.
quote:Monatala schreef op 01 juli 2016 @ 22:03:

En ik vind het ook compleet overtrekken. Het is echt rot voor de nabestaanden, ik leef met ze mee, maar kom nou, over vijf jaar is de rest van Nederland dit weer vergeten en zal het nauwelijks een rol spelen in de toekomst. Een beeldje en een plaquette hadden ook voldaan.En wie ben jij om dat te beslissen. Echt wat een ongelooflijke nare reactie. Ik hoop dat hier geen nabestaanden mee lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 01 juli 2016 @ 22:06:

[...]



En wie ben jij om dat te beslissen. Echt wat een ongelooflijke nare reactie. Ik hoop dat hier geen nabestaanden mee lezen.Ik beslis niets, ik geef mijn mening over een vraag die in de Op werd gesteld. En je kunt het hard vinden, maar feit is dat gebeurtenissen nu eenmaal vergeten worden. Of denk jij nog dagelijks aan de Molukse treinkapers of de februaristaking?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Stokstaartjenl schreef op 01 juli 2016 @ 21:56:

Een muur met namen heb ik recent veel gezien in Frankrijk, met daarop vermiste uit WO1. In dat oogpunt, vind ik dit niet echt gepast.



Nog los van dat beeld, vind ik het veel te groot, veel te massaal. En eerlijk gezegd net als veel reacties op de ramp: een totale overreactie.

Niet omdat ik het wil bagatelliseren oid, maar de uiteindelijke impact is vrij beperkt, behalve bij de families van de nabestaanden.Vergeet ook WOII niet. In Parijs staat er een monument ter nagedachtenis aan de Franse Joden die gedood zijn tijdens de holocaust. Dat is ook een muur met namen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel apart, maar daar is alles mee gezegd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Monatala schreef op 01 juli 2016 @ 22:05:

[...]





Is het verdriet van de buurvrouw over haar in zijn slaap gestorven man minder groot? Verdient hij geen monument? Moet hij, met zijn jarenlange vrijwilligerswerk niet geëerd en nog decennia herdacht worden?Eerlijk? Vind je dat een vergelijking?
quote:tinypotato schreef op 01 juli 2016 @ 22:02:

En daarom weerspiegelt dit hoe kolossaal deze tragedie en gemis is voor deze mensen. Juist doordat het door nabestaanden is gekozen. Het is door hen gekozen en dus een weerspiegeling van HUN rouw en verdriet en dat is enorm. Ik kan me er niet aan storen.Tja, maar dat geldt denk ik voor alle nabestaanden. Nabestaanden van mensen die veel te jong door moord of aanslagen of gruwelijke ongelukken omkomen. Hun rouw en verdriet zal altijd enorm zijn. Als dat de maatstaf is zou Nederland volstaan met huizenhoge herdenkingsmuren.
quote:Monatala schreef op 01 juli 2016 @ 22:05:

[...]

Is het verdriet van de buurvrouw over haar in zijn slaap gestorven man minder groot? Verdient hij geen monument? Moet hij, met zijn jarenlange vrijwilligerswerk niet geëerd en nog decennia herdacht worden?Het is geen vergelijking, waarom maak je er een vergelijking van? Er kwam een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van deze gebeurtenis. De nabestaanden mochten kiezen. Zij hebben dit gekozen. Echt, ik kan me er totaal niet aan storen en het zegt helemaal niks over het leed dat anderen wel/niet hebben. Ik vind dat echt een rare gedachtengang. Als jij een monument wil laten maken voor je buurvrouw dan doe je dat toch?
foutje
Ik vind het ook niet zo in verhouding staan tot bijvoorbeeld veel WOII monumenten en muren.



In Berlijn vond ik dat Holocaust monument door de grootte wel heel indrukwekkend. Je kunt door al die pilaren lopen en in een soort 'doolhof' zijn.. Even helemaal alleen, 'nergens'. Ik voelde daardoor heel erg de impact en de grootte en vond het daardoor super indrukwekkend.
quote:Monatala schreef op 01 juli 2016 @ 22:05:

[...]





Is het verdriet van de buurvrouw over haar in zijn slaap gestorven man minder groot? Verdient hij geen monument? Moet hij, met zijn jarenlange vrijwilligerswerk niet geëerd en nog decennia herdacht worden?Te vel gedronken? Wat is dat voor vergelijking?
wat maakt het uit
Ik vind de impressie niet zo heel duidelijk eerlijk gezegd, dus ik kan van het ontwerp weinig zeggen. Zit er boven de muur nou wel of geen plateau/dak?



Ik krijg er geen groot-groter-grootst-gevoel bij. De nabestaanden hebben het ontwerp gekozen dat hen het meeste aansprak en wat het beste hun emoties en verdriet uitdrukt neem ik aan. En blijkbaar ook nog eens behoorlijk unaniem. Wie ben ik dan om te zeggen dat het wel kleiner mag.



En daarbij, het staat mij niet in de weg ofzo. Als ik het niet wil zien omdat de afmeting me niet aanstaat, dan ga ik niet naar die plek. Er is in de openbare ruimte heel veel te vinden wat mij niet aanspreekt. Kan kloppen, want het is niet per se voor mij daar neer gezet. Ik heb daar verder geen last van.



Ik vind het belangrijker dat de nabestaanden een plek krijgen waar ze blij mee zijn. En of dat nu een monument van 25 of 5 meter is, dat is voor mij totaal onbelangrijk. Voor hen des te meer. En over 30 jaar zijn er nog veel nabestaanden in leven, tijd heelt lang niet alle wonden natuurlijk.



Ik hoef niet per se overal een mening over te hebben. Zeker niet over zaken die mij niet aangaan, waar ik niet bij betrokken ben en die ik makkelijk kan mijden als ze me niet aanstaan.
Alle reacties Link kopieren
Niemand zegt dat het vergeten móet worden, gebeurtenissen worden uiteindelijk nou eenmaal vergeten,



En verder maakt het mij ook niet zoveel uit hoor, ik hoef er niet tegenaan te kijken. Maar To vroeg of iemand anders het ook aan de grote kant vond. En ja, dat vind ik.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven