Landmark Education

01-02-2007 21:46 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Via m'n werk is iemand, vanuit wat hij zelf gelooft goede bedoelingen, collega's aan het stimuleren op de cursussen te volgen. Nu hoor ik van hem allerlei positieve verhalen, maar ik heb toch ook wat sekte-achtige dingen gehoord. Ik maak me toch wel zorgen om collega's die hierin mee gaan, met name degenen die moeilijk nee durven zeggen. Heeft iemand van jullie ervaringen met deze cursussen van Landmark?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Janna,

Je weet er veel vanaf, met name je informatie over de Essence en Source vond ik interessant om te lezen. Herkenbaar, dat met je zus. Mijn beste vriendin is helemaal "into" Essence. Ze gaat in april de Source doen. Ze heeft mij maanden geprobeerd te "werven" voor de Essence en nam met geen enkel antwoord genoegen. Vooral die softe taal erom heen: "het is een kadootje voor jezelf" en "je moet het jezelf gunnen" staat mij tegen. Ook mijn vriendin heeft als vrijwilliger meegewerkt en haalt nu regelmatig vriendinnen op van de cursus die daar helemaal kapot uit komen. Met een bloemetje en stevige omhelzing worden ze weer verwelkomd in de gewone wereld. Ik ben uiteindelijk met mijn zeer nuchtere man naar een info-bijeenkomst geweest. Ik trof daar allemaal gelijkgestemde vrouwen aan: in de dertig, goede baan, hoogopgeleid. Ik bedacht mij het volgende: Als je kijkt naar de piramide van Maslov dan zou je kunnen stellen dat veel basisbehoeftes bevredigd zijn (huis, eten, veilig land, sociale kontakten, onderwijs, baan etc). Zouden ze het laatste stukje imperfectie van hun leven soms zoeken in Essence of Landmark? Na die info-bijeenkomst ben ik voorgoed genezen. Het is als Jehova's getuigen: voor iedere kritische noot en op elke vraag komt een te snel en ingestudeerd antwoord. Allemaal succesverhalen: de een had dankzij Essence een nieuwe baan, een nieuwe relatie, of juist de baan opgezegd etc. En de hoge kosten weten ze ook wel zo te draaien dat het eigenlijk een koopje is. En voor bijstandsclienten kunnen ze ook wel een potje vrijmaken. Jaja.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Miek, ik ben blij een bericht te lezen van iemand die ook niet zo blij met Essence is.

Er is heel weinig te vinden op internet op Essence. De reden daarvan is denk ik ten eerste de geheimhouding die iedereen tekent. Iedereen is heel huiverig om iets over de processen te vertellen, terwijl dat papier geen enkele rechtsgeldigheid heeft. Bovendien gaan heel veel mensen al heel snel de vervolgcursus,  de Source doen. Dus voordat ze weer een beetje op aarde gekomen zijn zitten ze al weer volop in het warme bad van Essence.  En daarna zijn ze helemaal verloren want bijna iedereen gaat dan de gratis TFS cursus doen. Daar worden ze voorbereid om gratis een hele cursus te mogen assisteren en leren ze ook in één moeite door hoe ze so subtiel mogelijk leden moeten werven.

Ik heb heel veel met mijn  zus moeten praten om haar weer op aarde te krijgen. Gelukkig is dat gelukt. Ik heb daarvoor heel veel informatie op internet gezocht. Vooral de artikelen over CSA die ik vond waren daarbij heel belangrijk om haar te overtuigen omdat ze daarin heel veel van de Essencetraining herkende.

Laat haar maar even op deze site lezen www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=257736
/>
Je moet even lid worden maar dat kost niets. Log dan in en ga naar Nieuws en vervolgens naar Artikelen Engels.

Daar zie je staan The LGAT Experience Day one, two, three four (onderaan) Laat haar dat maar eens lezen, je zult zien dat ze heel veel processen herkent.



Je opmerking over de pyramide van Mazlov vind ik heel interessant. Je kon wel eens gelijkhebben. Ik vraag me alleen af of die mensen bij het zoeken naar perfectie en geluk misschien over het hoofd zien dat ze dat geluk al hebben.
Alle reacties Link kopieren


Toch vraag ik me af waarom jij het filmpje niet hebt bekeken. Ben je bang dat je dingen te zien krijgt die je niet wilt zien?

Juist in het filmpje kun je ex cursisten zien praten en kun je ook duidelijk zien hoe het werkt bij Landmark.

De context die jij bedacht hebt over dit gesprek is ook absoluut niet juist.



Ik heb het filmpje niet bekeken omdat ik het juiste programma daar niet voor op de computer heb staan. En nee, ik ben niet bang voor de dingen die ik te zien zou krijgen.

Wat ik wou zeggen over de context, is eigenlijk alleen, dat ik niet kan beoordelen hoe het zit, omdat ik er niet bij was en omdat ik het niet heb gezien. Ik kan me alleen wel bedenken in welk "onderdeel" van de training het aan bod zou kunnen komen en wat ermee bedoeld zou kunnen worden. En het spijt me om het zo te moeten zeggen. Als je er niet in zit, en dus niet alle voorgaande onderdelen hebt gehoord, zou het kunnen dat je context niet begrijpt.



Je zegt: En toch, alles wat ik lees op de links die jullie hebben geplaatst, ik herken het een beetje maar niet helemaal. Zo heb ik het niet ervaren. Uiteindelijk ben je er zelf bij.



En dat hoor je dus van veel ex cursisten : Ik heb het heel anders ervaren.

Ook mijn zus kreeg pas na het lezen van het artikel ineens weer herinneringen terug.

Pas toen ze over het What do You want bij Essence las herinnerde ze zich ineens weer dat er zo tegen haar geschreeuwd was. Tot die tijd kon ze zich alleen nog maar het geweldige geluksgevoel herinneren dat ze op de laatste dag van de cursus had.

Als je in het filmpje kijkt zie je dat de medewerkster van Landmark helemaal geschokt is door wat ze gezien heeft, want zoals ze zegt:toen zij de cursus volgde ging het er heel anders aan toe, zij had het heel anders ervaren.

Toch blijkt uit vele getuigenissen dat er al jaren precies hetzelfde gebeurt bij Landmark.



Ik heb het inderdaad niet zo ervaren. En er is niet tegen me geschreewd of iets dergelijks. Maar zoals ik net ook zei, wegens een technische beperking van mijn computer kan ik het fimplje niet bekijken. Ik geloof je, als je zegt dat een medewerkster geschokt is, ik kan het zelf niet beoordelen.



Je zegt: Ik weet nu dat ik in bepaalde situaties op een bepaalde manier reageer en ik kan nu besluiten of ik dat wel of niet wil.



Dit leer je in alle cursussen, zowel bij Landmark, CSA, Lifespring, en Essnence: De manier waarop je door het leven gaat wordt bepaald door je verleden en de interpretatie die je aan bepaalde gebeurtenissen hebt gegeven.Als je dat eenmaal begrijpt kun je er voor kiezen om op een andere manier met gebeurtenissen om te gaan.

Uit de boeken van bijvoorbeeld Dr Phil leer je precies hetzelfde (alleen een stuk goedkoper)





Je zegt: Ik heb er met mijn man zelfs laatst nog over gehad om het Forum nog een keer te doen, om te kijken of we nu andere dingen eruit oppakken die we alweer vergeten waren.



Als je na het lezen van al deze negatieve artikelen en het zien van het filmpje nog steeds behoefte hebt om deze cursus te gaan volgen, wens ik je heel veel sterkte, maar zoals je zelf zegt: Je kiest er zelf voor.



Dankje wel voor je goede wens. Ik had een aantal van de links ook al gelezen voor ik de cursus deed. En als ik en nu weer aan zou deelnemen zou ik er inderdaad voor kiezen.



Zeer binnenkort komt er trouwens een programma/documentaire over Landmark en CSA op tv.

Volgende week kan ik precies zeggen wanneer, dan zal ik het hier melden.





Ik ben heel benieuwd en ik zal ook zeker kijken.



Voor nu een heel fijn weekend nog1
Alle reacties Link kopieren
Jem, misschien lukt het om het filmpje via de onderstaande link te bekijken. Hier staat het volledige filmpje, dus ook de laatste 30 minuten die op de andere filmpjes niet staat:http://www.culthelp.info/ Klik in de linkerbalk op Psychotheraphie Cults.Vervolgens op EST, the Forum, Landmark EducationDan op Inside Landmark Forum ( video) Als het filmpje dan nog niet lukt kun je bij Inside Landmark Forum ( transcript) de hele tekst van het filmpje lezen.
Alle reacties Link kopieren
Zoals beloofd:



A.s. Zondag 18 februari:

Zembla

Ned. 3  22.05



"Gek van Geluk"

Op zoek naar een gelukkiger leven melden veel mensen zich aan voor een training bij organisaties als CSA en Landmark. In drie of vier dagen worden de cursisten in een zeer intensief en emotioneel programma klaargestoomd om op een andere manier naar hun leven te kijken,
Alle reacties Link kopieren
hallo,





ik ken iemand die Landmark heeft gevolgd, ze moest er iedere maand vanuit haar woonplaats in het Noorden een avond en een nacht voor naar Amsterdam en als het zo uit kwam en ze had die dag er op geen roostervrije dag dan nam ze een vrije dag op, puur om bij die bijeenkomst te kunnen zijn.

Toen ze de cursus volgde veranderde ze zichtbaar: ze kon zomaar ineens gaan huilen op het werk wanneer iemand die ze mocht iets vertelde wat niet zo leuk was, maar gaf daarentegen ook fel haar mening wanneer er iets gezegd werd wat haar niet aanstond.

ze deed dat op een wijze die we niet kenden van haar.

Ook heeft ze (vertelde ze mij) haar vader op een avond dat ze bij die bijeenkomst was gebeld en hem huilend laten weten dat ze erg veel van hem hield. de man wist niet wat hem overkwam ....

ze heeft ook ons, collega's ook actief geprobeerd mee te krijgen naar zo'n bijeenkomst, zomaar om eens bij te wonen.

Ik, en een aantal anderen met mij, vonden haar omgedraaide gedrag af en toe zo bizar (anders) dat niemand van ons er op ingegaan is.

Het was ons duidelijk dat veel moest wijken danwel in het teken stond van Landmark die tijd dat ze het volgde.

Ze gaf ook een keer aan dat ze op een leeg toneel ten overstaan van alle medecursisten door de cursusleidster ter verantwoording werd geroepen over hoe zij zich gedroeg of gedragen had. Dit was in niet mis te verstane bewoordingen gegaan en ze had moeten huilen.



Ik weet het niet,maar het kwam zeker niet aantrekkelijk over om ook eens te gaan volgen........ !
Alle reacties Link kopieren
Dat wordt bij veel van die cursussen gedaan. Verplicht mensen bellen (soms tijdens de cursus) of bij ze langsgaan om te vertellen dat je van ze houdt.

Dat komt voor de ontvanger van deze boodschap natuurlijk heel geforceerd en onnatuurlijk over. Ik heb dit ook meegemaakt, je weet niet wat je overkomt. Ik voelde me er zeer onbehaaglijk bij.





Dat op een podium staan en uitgekafferd en vernederd worden kun je in het filmpje ook zien.

Ik hoop dat ze zondag bij Zembla ook een stukje van het Landmark filmpje laten zien.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Janna

Ik ga zeker kijken. Ben heel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook kijken. Ik kan namelijk niet snappen dat mensen die een beetje verstandig nadenken naar zo'n cursus toe gaan. En ik ben benieuwd of ze nog wat beelden laten zien van tijdens zo'n cursus.
Alle reacties Link kopieren
Zembla is zelf bij trainingen van CSA en Landmark gaan kijken. Of ze ook beelden hebben kunnen maken weet ik niet, ik hoop het wel.
Alle reacties Link kopieren
Thanks for the tip! Was laat thuis en lees het net: ik kan meteen aanschuiven.:) Ben erg benieuwd.
Known to cause insanity in laboratory mice
Alle reacties Link kopieren
Eeeehh... ik zal braaf nog een paar daagjes wachten.:$
Known to cause insanity in laboratory mice
Alle reacties Link kopieren
Hai, ik heb ook Landmark cursussen gedaan en kan er aardig wat over vertellen. Vorig jaar ofzo was hier trouwens ook een discussie over, maar die is het archief ingegaan. Heb nu even geen tijd, maar ik kom er zeker op terug. En ik ga zeker zondag kijken.

Er zijn overigens heel veel overeenkomsten tussen SCA en Landmark. Essense ken ik niet, maar ik weet inmiddels wel dat er grote overeenkomsten zijn in LGAT's = large group awareness training.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen paradox.
quote: Jem reageerde



Ik heb het filmpje niet bekeken omdat ik het juiste programma daar niet voor op de computer heb staan. En nee, ik ben niet bang voor de dingen die ik te zien zou krijgen.

Wat ik wou zeggen over de context, is eigenlijk alleen, dat ik niet kan beoordelen hoe het zit, omdat ik er niet bij was en omdat ik het niet heb gezien. Ik kan me alleen wel bedenken in welk "onderdeel" van de training het aan bod zou kunnen komen en wat ermee bedoeld zou kunnen worden. En het spijt me om het zo te moeten zeggen. Als je er niet in zit, en dus niet alle voorgaande onderdelen hebt gehoord, zou het kunnen dat je context niet begrijpt.

Ik zit nu het filmpje te bekijken en heb net het stukje gezien van die vrouw die maar kanker moet krijgen, en het is echt volslagen waanzin. Dit gebeurt meteen de eerste dag al, vlak na een inleiding van 3 uur, waarna deze vrouw als eerste het podium op gaat. Zij moet vertellen waar zij momenteel mee zit, en dat is dat zij geen goed contact heeft met haar dochter. Die cursusleider vernedert deze vrouw echt tot op het bot. Hij begint met dat deze vrouw een klootzak is, en zegt daarna dus letterlijk dat ze zichzelf maar moet doden. Dan bedenkt hij een beter idee en zegt tegen d'r dat ze zich niet moet doden, maar dat ze maar kanker moet krijgen en dat ze 29 jaar moet lijden onder de kanker. Deze hele vernedering (hij boort haar steeds meer en meer de grond in) duurt ruim een uur, en die vrouw staat daar langzaamaan kapot te gaan op dat podium. Context my ass.
Filmpje


Alle reacties Link kopieren
Met veel interesse volg ik deze discussie. Ik heb de Essence in 2001 gedaan en een jaar later de Source, toen ikzelf vond dat ik eraan toe was. Van beide trainingen heb ik erg veel geleerd, maar ik ben wel tijdens de trainingen en ook erna met beide benen op de grond blijven staan. Ik heb bijvoorbeeld niemand gebeld om te zeggen dat ik van ze hield (ja dahag, m'n ouders/vrienden zien me aankomen!), of uitgenodigd voor introductieavonden. Het was mijn ervaring en dat wilde ik ook zo houden. Later heb ik ook een paar keer geassisteerd (de tegenwoordige tfs). Ok, je doet het gratis, maar niet voor niets, want ik heb ook van het assisteren veel (over mezelf) geleerd. Ik heb nooit aktief zieltjes gewonnen, ookal werd daar soms wel op aangedrongen, maar heb wel, als het zo voorkwam, over mijn ervaringen verteld en ook dat ik er erg veel aan gehad heb. Aan de rest om er wat mee te doen of niet.

Waar ik wel een tikkie gek van werd was dat ik om de haverklap gebeld werd door andere assistenten of ik wilde komen helpen. Dit was mijn eigen schuld want ik had mijn telefoonnummer gegeven. Toen ik aangaf niet meer te willen assisteren ben ik van deze lijst afgehaald. Geen telefoontje meer gehad.

Ik heb net naar het filmpje gekeken en ik moet toegeven dat er veel parallelen zijn, hoewel het er bij Essence veel minder heftig aan toegaat. Iemand toewensen om kanker te krijgen heb ik in ieder geval nog niet meegemaakt. Het zijn trouwens juist vaak deze mensen (de 'uitgekafferden') die later het fanatiekst gaan assisteren/zieltjes winnen, omdat zij vaak het gevoel hebben 'in een warm bad' terecht zijn gekomen, met zielsverwanten die hen zo goed begrijpen. En ook logisch omdat dit vaak ook mensen zijn die zich ook altijd onbegrepen hebben gevoeld, zwak in hun schoenen staan, gepest zijn vroeger etc.

Weet je, het is geen zwart-wit verhaal, er zijn inderdaad diegenen die er helemaal in opgaan, waar ik begrip voor heb omdat ze eindelijk een 'thuisgevoel' hebben, en je hebt diegenen die het allemaal maar eng en sekteachtig vinden, wat ik ook kan begrijpen, zou ik ook vinden. Daar tussenin zitten mensen zoals ik, die er nuchter onder gebleven zijn en nog steeds een werk in uitvoering zijn, maar die daar dankzij essence beter mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Vond het veel te ver gaan. Maar hij heeft in weze wel gelijk over die vrouw, maar dat hoeft niet op zo'n beestachtige wijze duidelijk te worden.
Alle reacties Link kopieren
maylou,



Ik had een apart topic aangemaakt voor Essence en Source.

Daar heb ik je reactie even naar gecopieërd en ook van mijn commentaar voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Janna, waarom haal je teksten van dit topic naar een eigen topic?

Het is aan de mensen om hier hun reactie te plaatsen, i.p.v. in jouw topic als zij dat willen. Jij haalt hun postings ongevraagd naar jouw topic om dáár pas een reactie te geven. En lijkt het me logischer om gewoon de discussie hier te houden. Gewoon alle voors en tegens in een topic. 
Alle reacties Link kopieren
Sorry Lolotte, dat was niet mijn bedoeling.

Ik deed het eigenlijk om het topic van Digi Pinda over Landmark Education niet te misbruiken voor een discussie over Essence, dus het was goed bedoeld.

Maar je hebt gelijk, het zijn allemaal LGAT's en dus is het beter om het allemaal bij elkaar te houden.

Sorry dat ik het zo verwarrend gemaakt heb. Ik zal op het essence topic een verzoek zetten om de discussie verder hier te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Voor de volledigheid plaats ik hier dan nog mijn laatste reactie:



Hoi Maylou.



Ik kan op zich best begrijpen dat je iets hebt geleerd van de Essence cursus.

Ik zie het eigenlijk als een grote schop onder je kont waardoor je misschien wat aktie gaat ondernemen in je leven.

Maar wat heb je nu eigenlijk geleerd dat je nog niet wist?



Mijn bezwaren tegen de Essence training zijn een aantal:



Het gebruik van de gratis assistenten. Je kunt wel zeggen daar leer ik ook iets van (wat??) maar feit blijft dat er psychologische spelletjes worden gespeeld met mensen die daarin begeleid worden door hiervoor totaal niet opgeleide mensen.

De trainers/coaches hebben geen enkele psychologische opleiding (buiten dat sommigen zelf bij een psycholoog gelopen hebben)

De assistenten hebben alleen de Essence en/of Source cursus doorlopen en soms een korte briefing gehad.

Diezelfde assistenten staan dan tegen mensen te schreeuwen en smeken bij WDYW. Weten die assistenten tot hoever ze kunnen gaan en wat het gevolg kan zijn. Nee, want ze ze absoluut niet psychologisch geschoold.



Het totale gebrek aan opvang na de cursus. Mensen kunnen ernstig in de war raken. Hier is totaal geen opvang voor. Sterker nog, als je niet verder wil bij de organisatie besta je niet meer.



De ITFS. Deze informatieavond en training wordt voorgesteld als een training om verder te werken aan je doelen in het leven.

In werkelijkheid wordt bij de informatieavond ( de ITFS) geoefend om te kunnen assisteren. Je oefent bijvoorbeeld de What Do You Want op elkaar.

Het enige doel van de TFS is zieltjes werven. Je wordt voorbereid op het volledig assisteren van een 5 daagse training. Dan mag je heelijk met zijn alle gratis assisteren, alles klaarzetten inclusief de tape voor de stoeltjes op de grond uitmeten, voor een ander team koken en als klap op de vuurpijl ook nog na afloop schoonmaken.

Maar natuurlijk bewijst de Essence organisatie je een grote gunst hiermee, je leert er tenslotte van ( net als die jongen in het filmpje die de w.c's stond te boenen)

Op de TFS leer je bovendien hoe je nieuwe leden moet werven, moet je elke dag 2 mensen aanspreken over Essence ( en daar gaan ze heel ver in, ik heb zelfs vernomen van een huisarts die al een aantral patiënten naar Essence gestuurd heeft)

Ook wordt je gepushed om een gastenavond te geven.

Geen wonder dat deze cursus gratis is!



Iedereen kan zomaar met deze cursus mee doen.

Er is dan ook een groot aantal deelnemers dat net in een scheiding ligt, jaremn bij een psychiater heeft gelopen, of net een burn out heeft gehad. Deze mensen zijn zeer vatbaar ervoor om helemaal op te gaan in het warme bad van Essence.



Het vreselijke taalgebruik van alle Essencecursisten. Ze hebben een eigen jargon en gebruiken dat tot vervelens toe in gesprekken: lijstjes, spiegelen, Stok, look, correct, take action en de aller irritantste:  dat is jouw mening, dat is jouw gevoel.



En zo kan ik nog diverse bezwaren opnoemen, maar veel daarvan staan al in het artikel over Essence van Stelling.nl.
Alle reacties Link kopieren
Janna, ik vond het een beetje een vreemde gang van zaken, vandaar mijn opmerking.



Een vriendin van mijn vriendin loopt ook allemaal dergelijke trainingen af.

Ze verdiend royaal, dus kan zich de kosten permiteren. Wat ik vreemd vind is dat ze met de auto gaat en daar tijdens zo'n weekend in haar auto overnacht. Ze houdt er überhaupt een vreemde levensstijl op na. Het ene moment vertoont ze super claimgedrag naar die vriendin en vervolgens verdwijnt ze soms wel weken in het niets. Telefoon beantwoord ze niet, smsen doet ze niet, om vervolgens te piepen bij terugkomst dat ze niks van vriendin heeft gehoord. Ze staat er niet bij stil dat ze het ene moment iemand totaal overvoerd met haar aanwezigheid (zonder diepgang/zonder echte interesse in de ander) en het andere moment dusdanig achter haar eigen ding aanjaagt dat ze alles en iedereen lijkt te zijn vergeten.

Voor ze dit soort trainingen deed was de werkelijke aandacht er wel. Dubbel zo vervelend voor mijn vriendin is dat ze haar het afgelopen jaar regelmatig wel nodig had. De verandering komt hierdoor harder aan.
Alle reacties Link kopieren
Vanavond, 22.05, Zembla (ned. 3) 'gek van geluk'. Documentaire over organisaties als CSA en Landmark.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik zapte er toevallig langs en ben nu blijven hangen. Moest meteen denken aan dit topic...Bah! Ik heb nu een klein stukje gezien (geluidsfragmenten van de 'trainingen') en ik word er misselijk van!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven