Landmark Education

01-02-2007 21:46 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Via m'n werk is iemand, vanuit wat hij zelf gelooft goede bedoelingen, collega's aan het stimuleren op de cursussen te volgen. Nu hoor ik van hem allerlei positieve verhalen, maar ik heb toch ook wat sekte-achtige dingen gehoord. Ik maak me toch wel zorgen om collega's die hierin mee gaan, met name degenen die moeilijk nee durven zeggen. Heeft iemand van jullie ervaringen met deze cursussen van Landmark?
Alle reacties Link kopieren
Over de Zembla-uitzending dan nog het volgende. Ze hebben heel erg ingezoomd op het aspect van mensen die in een psychose terecht kunnen komen. Niet het minste natuurlijk. Maar dit gebeurt incidenteel, wat mij ook boeit is wat er gebeurt met mensen die wel redelijk mentaal stabiel zijn.Iemand merkte al op dat ze inmiddels zo nieuwsgierig was dat ze het wel eens mee wilde maken, gewoon om te zien ‘what the fuss is all about’. Denk niet dat je mee kan doen en niet meegezogen zal worden. Het is verschrikkelijk moeilijk om je aan het proces te onttrekken. Er worden verschillende technieken toegepast om je ‘mee te krijgen’. Groepsdynamiek, bepaalde oefeningen etc. het is echt verschrikkelijk naïef om te denken dat je er wel tegen bestand bent. Ik heb het nu alleen even over Landmark, over de andere LGAT’s kan ik niets zeggen.Blijf je langere tijd betrokken, dan ga je onvermijdelijk mee in het gedachtegoed van Landmark. Wat anderen ook al melden: Landmark (of SCA of Essence of wat dan ook), wordt verschrikkelijk belangrijk in je leven. Je gaat op een gegeven moment denken dat als mensen Landmark niet hebben gedaan, ze je niet begrijpen. Je komt dus ongemerkt in een isolement. Dit geldt niet voor iedereen, ik bedoel met name diegenen die cursussen blijven doen en gaan assisteren. Ben je eenmaal op dat punt dan gaat het zich tegen je keren. Het is dan ook verschrikkelijk moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Tuurlijk krijg je bij Landmark belangrijke lessen geleerd. Dingen die je ook op een andere manier kan leren, waarom niet via Landmark? Maar om een voorbeeld te geven: het houden van je woord is enorm belangrijk bij Landmark (en andere LGAT’s). Dat betekent dat je opgezadeld wordt met een enorm schuldgevoel als je een keer iets niet doet dat je hebt beloofd (en 10 tegen 1 dat die beloftes met assisteren of nieuwe cursisten werven te maken hebben). Het houden van je woord is zo belangrijk, dat het moeilijk is om voor jezelf te bedenken wat jij nu eigenlijk belangrijk vindt. Een vergelijkbaar iets vertelde iemand hier (sorry, heb geen namen onthouden) over het ziek-zijn. Ze had enorme buikpijn maar koos voor de interpretatie van Landmark dat ze vastzat in een slachtofferrol, ten koste van haar gezondheid… Ook al prediken ze dat je vrij wordt, dat je je eigen leven kan inrichten zoals jij het wil, op een gegeven moment denk je helemaal volgens de normen en waarden van Landmark. Zoals in een ‘echte’ sekte wordt je niet tegengehouden om voor jezelf te denken, dat hoeft ook niet want je bent inmiddels al zo geïndoctrineerd, dat je denkt dat je voor jezelf denkt en je niet eens behoefte hebt om een en ander ’s aan de tand te voelen.Het is voor mij nu al langere tijd geleden dat ik Landmark heb gedaan, maar ik vraag me nu nog af wat hetgeen ik denk, nu echt van mij is, of een Landmark indoctrinatie.Wat ook buiten beschouwing is gelaten in de Zembla-uitzending is het werven van nieuwe cursisten. De manier waarop dat gaat moet toch al een enorme hint zijn dat er iets niet goed zit. Als het allemaal zo fantastisch is, waarom laat je de deelnemers dan niet gewoon hun gang gaan. Mond op mond-reclame werkt toch het best? Nee, er moet geoefend, gepushed worden etc. om nieuwe mensen te werven. Allemaal onder het mom van: je gunt de mensen om je heen het beste, je eigen transformatie werkt alleen als je het overdraagt op anderen, ‘een wereld die werkt voor iedereen’.En wat ook leuk zou zijn is als er eens een documentaire zou komen over waar het geld naar toe gaat. De altijd en eeuwige vraag. Ik weet wel wat Landmark daarover zou zeggen: de aandelen van het bedrijf worden gelijkelijk verdeeld onder de werknemers en ieder kan maximaal 3% van de aandelen hebben. Klinkt goed. Ik heb echter ook begrepen dat toen Werner Erhard de technologie verkocht aan Landmark, hij heeft bedongen dat hij tot in de lengte van dagen elk jaar 50% van de winst zal krijgen.Landmark pretendeert uniek te zijn in zijn technologie. Ook dat lijkt me een interessant onderwerp voor studie. Puur inhoudelijk gezien: welke LGAT gebruikt nu welke technologie, welk jargon is van wie gepikt (en aangepast om het onopvallender te maken), wat is de oorsprong van de technologie? En om daarop in te haken: welke stukjes van de technologie vallen nu inderdaad simpelweg onder de categorie massahypnose, hersenspoeling etc.?Kortom, Zembla heeft nog maar 1 aspect belicht, er is nog zoveel meer.Tot zover even mijn bijdrage. Ben benieuwd naar de rest van de discussie. Mochten er vragen zijn, ik beantwoord ze graag!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je verhaal Paradox . Heel prettig om nu eens een kritisch verhaal te horen van iemand die Landmark gedaan heeft.Ik vind het heel interessant wat je allemaal verteld en herken er ook een aantal dingen in.

 Je maakt me wel nieuwsgierig. Hoe komt het dat jij je niet hebt laten meeslepen? Of heb je dat wel laten doen?

Hoe komt het dat je nu toch kritisch naar Landmark kunt kijken?

Misschien een idee om bovenstaand verhaal ook neer te zetten op het Zembla forum( inmiddels ruim 600 reacties), want de verhalen van blije gelukkige Landmarkers overheersen daar en niet veel LE cursisten willen/durven kritiek te geven op de organisatie.



Ik vind het ook schokkend dat bij de Essence trainingen door totaal niet geschoolde vrijwilligers,pittige psychologische spelletjes worden gespeeld.

Er wordt echt geoefend met de vrijwilligers om "zo diep mogelijk te gaan" bij de cursisten en ze voelen dat ook echt als hun eigen prestatie als een cursist een "breaktrough" krijgt.

Ook de trainers/coaches hebben geen psychologische opleidingen.



Bij Essence lopen ook een aantal mensen rond die er totaal in opgaan .

Ze zijn maandelijks in Nijmegen of Amsterdam te vinden om te assisteren.

Ze sturen het hele gezin naar Essence, want dan kunnen ze er fijn samen over praten en begrijpen ze elkaar tenminste.

Bijkomend voordeel van het werven van kandidaten is dat je dan op de laatste dag langs mag komen voor de "closing"met de waxinelichtjes. Dat vinden de meeste mensen geweldig.



Ook ik heb veel gelezen over LGAT's en ben er in ieder geval van overtuigd dat CSA en Essence vrijwel identiek trainingen zijn.

Hoe het proces bij Landmark precies loopt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er veel gedupeerden van zowel CSA als van Landmark rondlopen.



De cursus volgen om eens te ervaren waar "all the fuss is about "lijkt me inderdaad een risico. Mijn zus is één van de nuchterste mensen die ik ken. ik had nooit verwacht dat ze zich zou laten meeslepen door zo iets.

Waarom ze deze cursus is gaan doen? Een vriendin en een collega hadden de cursus gedaan en hebben bij haar sterk aangedrongen om hem ook te doen. Omdat ze toch wel een positieve verandering zag in deze mensen ( ze waren na de cursus helemaal blij en pakten allerlei dingen aan in hun leven) heeft ze zich aangemeld.

De eerste 3 dagen merkte ik weinig aan haar, het "klikte" bij haar nog niet.

De 4e dag van de training kwam ze met tranen in haar ogen vertellen dat ze van me hield ( dat is een opdracht voor de 4e dag, vertel 2 mensen dat je van ze houdt)  en de laatste dag kwam ze thuis met een glazige blik in haar ogen alsof ze compleet stoned was en vertelde dat ze dolgelukkig was.

Ze had zich, tesamen met een aantal mede cursisten direct opgegeven voor de vervolgcursus ( de Source) voor 3 maanden later.



Gelukkig heb ik haar, door heel veel kritische gesprekken en door veel artikelen over LGAt's te laten lezen weer met beide voeten op de aarde gekregen en heeft ze de vervolgcursus gecancelled.

Ook had ik het geluk dat vorige maand het artikel over Essence verscheen.  http://www.stelling.nl/landmark/essence.htm

Daardoor is ze helemaal over de streep en kijkt, hoewel ze best iets aan de cursus gehad heeft, inmiddels zeer kritisch naar de organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Janna. Ja, misschien moet ik daar ook dit verhaal posten... haha, zoja, hou ik je hier wel op de hoogte. :P



Ik ben op een gegeven moment gewoon gestopt met Landmark. Omdat ik niet verder kwam. Heel lang heb ik gedacht dat het gewoon een waardevolle fase was in mijn leven. Tegenwoordig ben ik een stuk kritischer. Hoe dat komt? Omdat je ook tijdens het Landmarktraject wel wat vraagtekens hebt. En die komen eens in de zoveel tijd weer bovendrijven. Flink nadenken en lezen op internet doen de rest.



Oja, dat feestgebeuren op de slotavond bij SCA gebeurt ook niet bij Landmark. Het feestje daar is het inschrijven (met korting) voor de vervolgcursus. Of, oh nee, dat is natuurlijk de slotavond, waar je mensen kan uitnodigen om met jou de afsluiting mee te maken. Lees: waar je anderen in je omgeving mag werven. Hoe vaak ik wel niet heb gezien dat ook euforische cursisten van de koude kermis thuis kwamen: ze dachten echt dat het alleen een 'celebration' zou zijn met hun familie en vrienden en keken raar op toen hun genodigden naar een zijzaal werden gedelegeerd om daar een een wervingssessie te ondergaan (waarop na klachten dan voor een volgende keer werd besloten om het deze keer "heel anders" aan te pakken, tuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Daad bij het woord gevoegd op de Zembla-site. Zucht, haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het inmiddels gezien Paradox. En zo te lezen zijn ze erg blij met je bijdrage.

Ik ben heel benieuwd hoe de Pro-Landmarkers en CSA-ers hierop reageren.
Alle reacties Link kopieren
Wauw... wat een verhalen... ik lig werkelijk in een deuk. Wat zijn wij mensen toch ook heerlijke wezens. :D



En ik herken mijzelf zo goed in al die meningen over wat het allemaal is, hoe het in elkaar zit, dat het eng is, etc etc, maar in feite.... je weet niets tot je het het daadwerkelijk hebt ervaren. Tot die tijd heb je alleen maar jouw idee gebaseerd op internet verhalen, meningen van anderen, tv uitzendingen etc.



Afijn, zo'n anderhalf jaar geleden: ik wilde het weten, wat is de cursus nu werkelijk? 



Ik werkte als directeur bij een ICT bedrijf, verdiende veel geld en ik had een mooie auto. Ik woonde samen met mijn mooie, lieve vriendin in een schitterend huis.

Maar: Het bedrijf groeide niet zoals ik dat voor ogen had. Dus wat deed ik: Ik nam meer personeel aan, dat bracht geen verandering, dus ik nam ander personeel aan, dat bracht ook geen verandering. Dus ik kocht andere systemen, ook geen verandering. Ondertussen werkte ik 60 uur in de week, was om de 3 maanden 3 weken ziek, ik raakte gefrustreerder en gefrustreerder. Daarnaast had ik geen tijd voor mij vriendin: Ik kwam om 20:00 thuis, at, keek tv, ging naar bed, werd wakker om 05:00, ging naar mijn werk en dat alles 2 jaar lang.

Ik kwam op een introductie voor het Landmark Forum en wat ik hoorde was "Anything is possible"... En ik dacht "Tuuuuuurlijk, doe ff normaal!" en "Dit is echt niets voor mij." Na de introductie dacht ik er nog wel eens over na maar eerlijk gezegd, ik was resigned en cynisch geraakt over dat het ooit nog zou gaan werken voor mij, zowel op werkgebied als in mijn relatie. "Life is the way it is, it's hard and it sucks, deal with it!"

Een paar weken later werd ik gebeld door iemand van Landmark Education, hoe ik de avond vond. "Verschrikkelijk!", antwoorde ik. "Ik geloof niet dat de cursus werkt." En toen zei de man "Ok, en stel dat ie wel werkt." En ik zei, "Ja, dat zou geweldig zijn." En opeens dacht ik "Ach ja, het is al 2 jaar zo, why not take a chance? Baat het niet, dan schaad het niet." En ik zei, "Ok, ik ga het doen". En stiekem dacht ik, "En als de cursus niet werkt, dan heb ik in ieder geval nog mijn gelijk dat ie inderdaad niet werkt."

And guess what, de cursus werkte wel! :)

Ik heb nu een geweldige liefdevolle relatie met dezelfde vrouw met wie ik over twee maanden ga trouwen. Ik werk nu 40 uur in de week daar ik veeeeele malen productiver ben geworden, heb enorm veel plezier in de dingen die ik doe, we hebben een nog groter huis, we verdienen meer geld én... ik ben al ruim 1,5 jaar gezond.

 

En voor het EERST in mijn leven was ik BLIJ dat ik ONGELIJK had! hahahaha!

En dat voor 450 euro, 3 dagen en 1 avond! Isn't life just great?!
Alle reacties Link kopieren




Wauw... wat een verhalen... ik lig werkelijk in een deuk. Wat zijn wij mensen toch ook heerlijke wezens. :D



En ik herken mijzelf zo goed in al die meningen over wat het allemaal is, hoe het in elkaar zit, dat het eng is, etc etc, maar in feite.... je weet niets tot je het het daadwerkelijk hebt ervaren. Tot die tijd heb je alleen maar jouw idee gebaseerd op internet verhalen, meningen van anderen, tv uitzendingen etc.
Arend, ik HEB het ervaren. De riedel "je moet er bij zijn geweest om het te snappen" gaat voor mij niet op.



Wat is je reactie op mijn posting?

Dat je tevreden bent is duidelijk. Maar ga 's inhoudelijk in op wat ik heb geschreven.
Alle reacties Link kopieren
Arend, ik heb ook een enorm liefdevolle relatie, werk minder dan 40 uur per week, heb een mooi huis, geniet heel erg van alle dingen die ik doe en ben al ruim 30 jaar gezond.

Het verschil is dat ik geen Landmark/CSA /Essence cursus nodig heb om te beseffen dat ik zelf keuzes kan maken in het leven.



Sta je open voor de mogelijkheid dat, als je door een dure cursus van 3 dagen zomaar beseft dat je vrouw gelukkiger is als je minder werkt en dat je ook plezier in het leven kunt hebben, je dit misschien al die tijd zelf ook al wist?

En dat het enige dat je misschien door die cursussen gekregen hebt een fikse (figuurlijke) schop onder de kont is, zodat je wakker geschud werd?

En dat je vrienden en familie je die schop misschien ook hadden kunnen geven als je eens goed met ze gepraat had.
Alle reacties Link kopieren
Oh en Arend, ik vind het van weinig respect getuigen als je om een deuk ligt om de eerlijke verhalen van mensen.

Heb je niet bij Landmark geleerd dat je open moet staan voor andere meningen en niet mag oordelen over andere mensen?
Alle reacties Link kopieren
Arend, wat een magere reactie op een gesprek dat hier al een tijdje serieus gevoerd wordt. Lachen om mensen die hun verhaal vertellen vind ik niet getuigen van respect en groei.



'Je moet er bij geweest zijn om er een gefundeerde mening over te hebben'  is een vaak gebruikt ,en deels terecht, argument, hoewel ik niet vind dat ik eerst heroine hoef te proberen voordat ik er iets over mag zeggen.

En als ik je nu zeg dat ik 'er bij ben geweest' (bij Landmark bedoel ik) en dat het me totaal niet aanspreekt en dat ik het een systeem vind dat weinig respect betuigt aan de individuele mens ? Waarschijnlijk zeg jij dan iets in de trant van 'niet openstaan voor verandering, weerstand hebben ',etc. Tja..



En verder moet me nog even van het hart dat de dingen die je noemt om de verbetering van je levenskwaliteit aan te duiden me tamelijk armoeiig overkomen, nl 'veel geld hebben, een groot huis hebben' , Tja..

Oja, en je weet toch wel dat we onze gezondheid slechts deels in de hand hebben, he?
Alle reacties Link kopieren
Dag Allemaal.



Als eerste. Na zoveel onheilspellende berichten te hebben gelezen, kan ik me helemaal verplaatsen in dat je daar mogelijk ongerust over wordt. Er staan best een aantal ongure berichten op internet waar je wellicht wantrouwend of geallarmeerd door raakt.

Het feit dat vrienden, collega's en familie de cursus in jou omgeving hebben gedaan, zet je dan natuurlijk op scherp en maakt je wellicht wantrouwend.

 

Helaas is het zo dat er een hoog meepraat gehalte is over deze cursus.

Een hoop meningen, ik vind, het is zus of zo, mensen die gewoon liegen of het leuk vinden ophef te creeeren, of graag iets moois stuk maken.

Er zijn mensen die er meningen over vormen die niks weten van de cursus, de inhoud en van de mensen die het geven of volgen. Dit volggedrag zie je natuurlijk vaker, denk maar aan discussies over politiek.

Veel mensen die een mening hebben, vanuit hun eigen perspectief, zonder daar feiten over te hebben. Nu is het internet daar natuurlijk een mooi medium voor, om maar alles wat je denkt te spuien, in de hoop dat een ander er iets aan heeft, of zich in jou mening kan vinden.



Goed, dat gezegt te hebben.

Ik ben ervaringsdeskundigen als het gaat om Landmark Eduction.

Een doodgewone jongen uit Amsterdam.

Mezelf helemaal gemaakt tot wie ik nu ben.

Een aantal jaar geleden kwam ik in aanraking met het landmark forum, via mijn baas. Ik werkte bij een groot bedrijf. Mijn baas had enorm veel aan de cursus gehad. Dit was voor mij echt een opening, dat ik wist, als zij hier iets uithaalt, haal ik er zeker iets uit.



Dus, ik heb me ingeschreven, NADAT IK ALLE VERHALEN OP INTERNET HEB GELEZEN.

Ik ben volledig zelfdenkend en niemand die mij iets aan kan praten wanneer ik daar zelf niet 100% achter sta.



Mijn Forum begon. Dag 1 2 en 3 ging voorbij, ik hoorde mensen dingen zeggen, waar ik ook best dagelijks of regelmatig mee bezig was. Ontzettend herkenbaar. Relaties tussen vriend vriendin, man vrouw, moeder dochter/zoon, werk, sleur van het dagelijks leven, de eeuwige strijd om geld te verdienen, ik weet dat ik meer kan, maar hoe krijg ik dat uit mezelf, onzekerheid of twijfel, maak ik wel de juiste keuzes, waar gaat mijn leven over, waarom ben ik hier, hoe ben ik geworden zoals ik nu ben, wat is er gebeurt met mijn dromen van toen ik 16 was, wat ga ik doen met de rest van mijn leven.



Kortom, dingen waar iedereen wel eens mee te maken heeft en ook dingen waar je iedere dag een gesprek met jezelf over hebt.

Dingen die werken en dingen die niet werken.

Nou, de coaching van de Landmark Forum leider, is enorm straight, maar altijd respectvol.

Er worden inderdaad best harde dingen gezegt.

Waarom? Omdat je weet, dat je om de brei heen draait, dat je niet eerlijk bent tegen jezelf of juist andere. Omdat er iets is dat je verbergt, of iets is dat niemand mag weten in een gebied of iets dat je niet durft uit te spreken of toe te geven.

Je hebt je ingeschreven in een cursus omdat je nieuwe inzichten of doorbraken wilt, omdat je fenomenale resultaten wilt, een nieuwe start wilt.



Dan heb je ook iemand nodig, die je voorbij je eigen kijk op dingen kan helpen, om je een opening te geven iets nieuws aan te kunnen gaan of te doen/creeeren in een gebied van je leven waar je mee/aan werkt dat belangrijk is voor je.

(Je zit er niet als je eigen visie/kijk op het probleem werkt)



Wat je doet, is een weekend kijken naar hoe het is om jou te zijn.

Wat doe jij en wat doen mensen, wat betekent het om mens te zijn.

Welke mechanismes hebben wij allemaal, en hoe zien die bij mij eruit.



Je kijkt dus ook naar wat er niet werkt in je leven.

Naar relaties, jezelf, je werk, je familie.

Je kijkt, waar heb ik troep gemaakt, en waar heb ik mensen boos gemaakt, of incompleet achtergelaten.



Dit ga je opruimen, ALS je dat wilt.

Je kan je natuurlijk voorstellen, als je dingen hebt opgeruimt, dat dat weer ruimte maakt voor iets nieuws, iets dat je eerder niet kon doen, of zeggen, tegen jezelf of anderen.



Dit nieuws benoem je als een nieuwe mogelijkheid en ga je mee aan de slag. Dit bepaalt helemaal hoe je je voelt, wat er mogelijk is in je leven, wat je voor je toekomst kan doen. Je kan nieuwe acties ondernemen die je nooit dacht mogelijk te zijn voor je. (er stond immers altijd iets in de weg)



De dinsdag avond, heb je de mogelijkheid, om mensen mee te nemen en ze te laten zien, wat je in die dagen gedaan hebt EN ze de gelegenheid geven zelf te ervaren wat het voor hun kan betekenen.



Dit is absoluut vrij voor ieder om wel of niet te doen.

Vanuit het forum wordt er ook over gesproken dat je duidelijk verteld aan je gasten, wat er gaat gebeuren als ze komen.

(niet iedereen doet dit waardoor sommige gasten, terecht of niet, boos worden, omdat ze niet wisten dat ze zelf ook een introductie zouden krijgen. Ze dachten immers dat ze de hele avond bij diegene zouden zijn die ze hebben uitgenodigd.)



De gasten krijgen een introductie, dit is echt een voorproefje van wat je zou doen in de cursus. Aan het einde van de avond, kies je, wil ik het doen, of niet.

Het is de intentie van landmark en de mensen die in de introductie zijn om te ondersteunen, de keuze, (wel of niet) bekrachtigd te hebben. Dat iedereen weggaat, met hun verwachtingen overtroffen en een nieuwe opening voor zichzelf in hun leven.(dit is immers waar heel het Landmark Forum over gaat)



Een korte samenvatting is dus, dat het een down to earth cursus is, waar geen geheimen zijn, geheimhoudingsverplichtingen of andere rare dingen.

Het enige wat landmark verzoekt aan de cursisten, is niet te roddelen of praten over namen en cursisten in de cursus. Dit vond ik erg fijn, omdat ik zeker wist dat er privacy is in wat ik vertelde.



Kortom, een gave cursus, voor stabiele mensen, die totaal normaal is en geen rare praktijken bevat.

Ik ken de organisatie van top tot teen en ieder van hen, zijn mensen die buitengewoon staan voor andere mensen.

Ik heb in mijn omgeving nog nooit meegemaakt, dat mensen voor mij staan, wanneer ik niet eens voor mezelf sta.

 

Dat je verantwoordelijk bent voor je eigen troep die je maakt, dat wanneer je dat niet wilt zijn, je dit toch gaat doen omdat ze je ondersteunen te zijn wie je wilt zijn, dat je krachtig bent voorbij wat je zelf over jezelf denkt of weet, dat je een leider bent voor je collega's vrienden en familie om nieuwe dingen te creëeren.



Omdat ik zoveel uit de cursus heb gehaald, heb ik met regelmaat mensen meegenomen waarvan ik vond, dat zij dit echt verdiende en konden toepassen. Dit doe ik niet bij iedereen.

Wanneer ik dan ook lees, dat een van deze mensen deelt over rare ervaringen, kwetst mij dat, omdat ik weet dat je beter naar mij had kunnen gaan (diegene die je uitnodigde) en een gesprek over gaan hebben, in plaats van te roddelen op een forum.

Dat is verantwoordelijk zijn wanneer iets niet werkt voor je.

Dit maakt dan wederom ruimte voor iets nieuws..........



In de hoop een bijdrage te zijn aan ieder die dit leest.



A.
Alle reacties Link kopieren
overigens



http://landmark.web-log.nl



erg inspirerend en leuk forum om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Beste Janna en Katelin,



Wat ik bedoel is dat ik mijzelf helemaal herken in alle verhalen. En ja, dan moet ik daar echt om lachen. Heeft niets met wel of geen respect te maken. Wij mensen, ik dus ook, zijn af en toe echt lachwekkend én heeeeeerlijke wezens. Da's gewoon hoe ik er naar kijk.



En al die enge verhalen. Het Landmark Forum is gewoon leuk. Maak je niet zo druk, het valt allemaal wel mee.



Fijn weekend!



Groetjes,



Arend
Alle reacties Link kopieren


Helaas is het zo dat er een hoog meepraat gehalte is over deze cursus.

Een hoop meningen, ik vind, het is zus of zo, mensen die gewoon liegen of het leuk vinden ophef te creeeren, of graag iets moois stuk maken.

Er zijn mensen die er meningen over vormen die niks weten van de cursus, de inhoud en van de mensen die het geven of volgen. Dit volggedrag zie je natuurlijk vaker, denk maar aan discussies over politiek.





Ace2007, ook aan jou de uitnodiging om in te gaan om mijn postings van gisteren.
Zijdelings heb je dat al gedaan door op te merken dat aan 'graduates' wordt gevraagd duidelijk uit te leggen aan hun gasten waar de dinsdagavond om gaat. (is het nog steeds zo dat er met deze formule af en toe wordt geëxperimenteerd, door de ene keer gasten wel een aparte introductie te geven en de andere keer niet maar hen gewoon in de zaal bij de deelnemers te laten?).



Ik begrijp dat het wat meer vraagt om in te gaan op mijn postings omdat je dat niet af kan doen met "geen feiten, geen ervaringsdeskundige". Maar het zou je sieren als je het toch deed.



Die uitnodiging staat ook nog steeds open voor jou Arend. Je hebt inmiddels al wel gepost, maar niet gereageerd op mijn bijdragen.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig heb ik de documentaire gezien bij Zembla en daar ben ik erg van geschrokken. Het eerste wat bij mij naar binnenschoot was "sekte". Toen ik de topic tegenkwam vandaag, was ik erg benieuwd naar de reacties.



Ik vraag me echt af waarom mensen naar zo'n bijeenkomst gaan? Je wordt geestelijk kapot gemaakt en vernederd op het podium. Er komen gevoelens naar boven, die je ooit verdrongen hebt. Dat kan toch niet binnen 3 dagen opgelost worden? Sommige mensen zijn daarvoor jaren in behandeling!



Ahrend is denk ik met een heel ander idee naar zo'n training gegaan, namelijk "hoe word ik rijker?". Terwijl de meeste deelnemers juist met echte problemen lopen te kampen en hopen dat zij op die manier een oplossing vinden.
Alle reacties Link kopieren
Paradox,



er wordt in de cursus of erna, niet geexperimenteerd.

Er zijn 2 soorten gasten avonden.



1 is het einde van het Landmark Forum op dinsdag avond.

Hier krijgen mensen een deel in de zaal met alle deelnemers en daarna een eigen introductie in een aparte zaal.



2 is een speciale avond over het Landmark Forum. Dit wordt geleid door een Landmark Forum leider. Deze avond ben je de hele avond met je gast samen in de zaal. geen aparte introductie.



Verder zijn er per cursus, gelegenheden voor mensen om mensen mee te nemen. De insteek is altijd hetzelfde. Wil je iemand meenemen, geweldig, doe je dit niet, ook geweldig. Het is echt een keuze en geen verwachting of plicht.



Ik hoop hiermee voldoende aan je antwoord te hebben voldaan.



groet,



A.
Alle reacties Link kopieren
Ace2007, je praat tegen me alsof ik er niets van weet.

Listen harder please, misschien heb je er overheen gelezen, maar ik heb zo'n beetje alle cursussen gedaan én geassisteerd. Misschien heb jij het nog nooit meegemaakt, maar er is in het verleden ook wel eens gewisseld van opzet m.b.t. de slotavond.



En wat vind je van de rest van mijn postings van gisteren?
Alle reacties Link kopieren
Paradox,



wanneer ik spreek, spreek ik niet alleen tegen jou, maar ben ik verantwoordelijk voor alle mensen die dit forum lezen.

Verder heb ik inderdaad niet gelezen wat je verder hebt geschreven.

Ik ga daar ook verder niet op reageren.



Bedankt voor je bijdrage.





A.
Alle reacties Link kopieren


Paradox,



wanneer ik spreek, spreek ik niet alleen tegen jou, maar ben ik verantwoordelijk voor alle mensen die dit forum lezen.

Verder heb ik inderdaad niet gelezen wat je verder hebt geschreven.

Ik ga daar ook verder niet op reageren.



Bedankt voor je bijdrage.





A.
Je bedankt me voor een bijdrage die je niet hebt gelezen. Nogal hol..

Je bent verantwoordelijk voor de mensen die dit lezen? Godzijdank niet, je bent hooguit verantwoordelijk voor je eigen uitspraken.

Ik heb er geen woorden hoe jij je laat kennen. Je reageert alleen op mensen die geen Landmark hebben gedaan. Voor het overige wil je het niet lezen en niet reageren.

Ik heb er eigenlijk niets meer aan toe te voegen, I rest my case.



Arend, jij meer moed?
Alle reacties Link kopieren
Paradox,



ik weet niet wie je bent, of waarom je dit schrijft.

Je vraagt aan mij om harder te luisteren, maar zelf luister je van 1 plek alleen.

en dat is verkeerd maken wanneer iemand iets wilt bijdragen.



Wat ik ook schrijf er is dan altijd iets op aan te merken.



Voor jou een gemiste kans om te krijgen wat ik schrijf.



veel succes met je oorlogspad.



A.
Alle reacties Link kopieren


Paradox,



ik weet niet wie je bent, of waarom je dit schrijft.

Je vraagt aan mij om harder te luisteren, maar zelf luister je van 1 plek alleen.

en dat is verkeerd maken wanneer iemand iets wilt bijdragen.



Wat ik ook schrijf er is dan altijd iets op aan te merken.



Voor jou een gemiste kans om te krijgen wat ik schrijf.



veel succes met je oorlogspad.



A.




Hoezo already always listening...? Iets met de pot en de ketel enzo Ace...

Heb je overigens enig idee hoeveel jargon je gebruikt? Neem in gedachten dat je verantwoordelijkheid wil nemen voor een ieder die hier leest.



Als je mijn eerste postings leest, begrijp je misschien iets meer van waarom ik dit schrijf. Maar die wil je niet lezen.



Misschien 'maak ik je verkeerd', misschien niet. Daar is op zichzelf trouwens niets mis mee.

In elk geval nodigde ik je uit om te reageren op mijn eerdere postings. Ik vermeldde bij die uitnodiging dat je wel al iets had aangestipt al over de slotavond. Ik ging er vanuit dat je mijn posting had gelezen.

De enige reactie die ik van je krijg, gaat over die slotavond, terwijl mijn uitnodiging veel breder was, en dat was niet mis te verstaan.



Ik vind het vreemd dat je wel de moeite neemt om uberhaupt te posten op dit topic, maar vervolgens niet de dialoog aan wilt gaan. Daar spreek ik je op aan.

Ik sta nog steeds open voor die dialoog.
Alle reacties Link kopieren


Paradox,



ik weet niet wie je bent, of waarom je dit schrijft.

Je vraagt aan mij om harder te luisteren, maar zelf luister je van 1 plek alleen.

en dat is verkeerd maken wanneer iemand iets wilt bijdragen.



Wat ik ook schrijf er is dan altijd iets op aan te merken.



Voor jou een gemiste kans om te krijgen wat ik schrijf.



veel succes met je oorlogspad.



A.
Ben ik de enige die hier helemaal niets van begrijpt?



Paradox, het lijkt wel of een aantal mensen van het Zembla forum zich naar hier verplaatst hebben (nieuwe oproep? )

Je probeert nu al een paar keer een concrete reactie te krijgen op je betoog maar blijkbaar zijn ze het eens met je kritiek op Landmark, anders hadden ze wel gereageerd toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet Janna. Als het zo blijft, is het wel opmerkelijk te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring: een van de meest gave ervaringen in mijn leven. Echt iets voor mensen die ergens op uit zijn in hun leven. Niet voor watjes. Lees de rating op de super bekende site top100 expo. die komen overeenmiet mijn ervaring. Al die ruis die mensen er over roepen is allemaal afgunst en onbegrip. Net als mannen die gaan vertellen hoe het is om een bevalling te doen. Ze hebben geen idee!!!http://www.top100expo.com/ en ga dan naar adventures en zie landmark staat op nummer 2 achter space reis. en lees de ervaringen ik kan me er in vinden
Alle reacties Link kopieren


Hi,



Via m'n werk is iemand, vanuit wat hij zelf gelooft goede bedoelingen, collega's aan het stimuleren op de cursussen te volgen. Nu hoor ik van hem allerlei positieve verhalen, maar ik heb toch ook wat sekte-achtige dingen gehoord. Ik maak me toch wel zorgen om collega's die hierin mee gaan, met name degenen die moeilijk nee durven zeggen. Heeft iemand van jullie ervaringen met deze cursussen van Landmark?



gewoon lekker gaan. Landmark is zo cool dat iedereen er eenmening ove rheeft. gazelf en oordeel zelf. En je kan ook eens kijken hoe het er toe gaat op de volgende webiste : voor mij zijn die ervaringen en beelden precies zoals mijn Landmark forum. Echt super cool.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven