Landmark Education

01-02-2007 21:46 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Via m'n werk is iemand, vanuit wat hij zelf gelooft goede bedoelingen, collega's aan het stimuleren op de cursussen te volgen. Nu hoor ik van hem allerlei positieve verhalen, maar ik heb toch ook wat sekte-achtige dingen gehoord. Ik maak me toch wel zorgen om collega's die hierin mee gaan, met name degenen die moeilijk nee durven zeggen. Heeft iemand van jullie ervaringen met deze cursussen van Landmark?
Alle reacties Link kopieren
jem kijk dan ook eens op http://www.landmarkeducation.nl/en klik op online introductie. daar zie je beelden vanhet landmark forum zo als ik ze herken en ervaringen van deelnemers zoalsik ze herken. Waarom; omdat die beelden en ervaringen van deelnemers op tv veel meer overeenkomen met mijn ervaringen. en dat franse filpje is vast zo gemanipuleers als t maar kan want die man die de cursus daar leidt alain heeft mijn advanced course bijlandmark geleid en ik ken geen leivere en competenterespectvollere man. Laat jeniet voor de gek houden ga vooralzelf kijken en ervaar of het iets is voor jou. Ik ken echt bijna niemand die het vreselijk vond.
Alle reacties Link kopieren




quote: ace2007 reageerde



Paradox,



ik weet niet wie je bent, of waarom je dit schrijft.

Je vraagt aan mij om harder te luisteren, maar zelf luister je van 1 plek alleen.

en dat is verkeerd maken wanneer iemand iets wilt bijdragen.



Wat ik ook schrijf er is dan altijd iets op aan te merken.



Voor jou een gemiste kans om te krijgen wat ik schrijf.



veel succes met je oorlogspad.



A.

Hoezo already always listening...? Iets met de pot en de ketel enzo Ace...

Heb je overigens enig idee hoeveel jargon je gebruikt? Neem in gedachten dat je verantwoordelijkheid wil nemen voor een ieder die hier leest.



Als je mijn eerste postings leest, begrijp je misschien iets meer van waarom ik dit schrijf. Maar die wil je niet lezen.



Misschien 'maak ik je verkeerd', misschien niet. Daar is op zichzelf trouwens niets mis mee.

In elk geval nodigde ik je uit om te reageren op mijn eerdere postings. Ik vermeldde bij die uitnodiging dat je wel al iets had aangestipt al over de slotavond. Ik ging er vanuit dat je mijn posting had gelezen.

De enige reactie die ik van je krijg, gaat over die slotavond, terwijl mijn uitnodiging veel breder was, en dat was niet mis te verstaan.



Ik vind het vreemd dat je wel de moeite neemt om uberhaupt te posten op dit topic, maar vervolgens niet de dialoog aan wilt gaan. Daar spreek ik je op aan.

Ik sta nog steeds open voor die dialoog.





Beste allemaal,



Ik heb alle berichten op het forum gelezen, de kritiek richting Landmark is helder, duidelijk maar ik heb maar een vraag is dit terrecht?

We weten neem ik allemaal dat er ontzettend veel cursussen zijn op spiritueel op mentaal en fysiek gebied. Voor bijna allles wat er in het menselijk brein afspeelt kun je hulp of trainingen krijgen. Heel goed dat dat bestaat, en heel goed dat mensen dat doen wat inhoudt dat men zich wil ontwikkelen en verder wil kijken.

Ik ken Landmark niet goed maar ken wel 3 mensen die dit gedaan hebben, wat toevallig nog ook eens de meest geweldigste verstandigste inspirerendste mensen zijn  die ik ken. Wat ik hier mee zeggen wil is dat elke instantie zich leent voor een discussie en ook bij elke instantie, therapeut: elk beroep wat zich leent in het belang van mensen, en waar gewerkt wordt met mensen om een discussie vraagt. Ik heb zoveel mensen kapot zien gaan ook bij de beste psychiaters. Waar dit ligt aan ligt? Aan de stabiliteit van het mens die de hulp op zoekt!

 

Zelf heb ik ook overwogen om aan Landmark mee te doen. En het eerste wat de mensen bij Landmark vroegen aan mij of ik al therapie had en of ik aan zware  medicijnen zit. Als mijn antwoord ja was geweest had ik niet mogen meedoen aan Landmark.



Natuurlijk zet Landmark je aan het denken, en natuurlijk is het een groep die de zelfde overtuiging draag, natuurlijk zullen er mensen zijn die daardoor veranderen, en natuurlijk roept dit een heleboel vraagtekens op bij  mensen die daar niet aan deelnemen.

Maar voeg ik hier aan toe uiteindelijk is elk mens verantwoordelijk voor dat hoe hij/zij zijn leven indeelt en wat hij/zij met de informatie die hij/zij krijgt doet. Niemand kan je manipuleren tenzij je dit ZELF toelaat. 



Landmark mag vaag zijn voor sommige lezers hier tevens zeg ik alle eerlijkheid  ook voor mij, maar uit ervaring van de mensen die ik ken dwingt Landmark niet tot moorden, maakt Landmark je niet gek en wil Landmark zeker  geen sekte zijn.

Wat Landmark doet is naar jezelf te kijken en dat wat je wilt bereiken in je leven of helen in je leven door middel van visie's  een handvat in jezelf te vinden. Hoe goed of slecht de cursist in zijn of haar hart is bepaalt de uitkomst van de sessie van Landmark maar dit komt niet door de visie van Landmark maar door HET HART van de desbetreffende persoon die aan Landmark heeft meegedaan.



Samenvatting: Uit elke instantie geloof cursussen, opleidingen, therapieen enz'"

komen slechte en goede mensen uit. Voornamelijk ligt dit aan de mens en niet aan de training therapie of cursus. Niemand kan je manipuleren mits je dat zelf toelaat.



Advies: Mocht je verder willen kijken in jezelf wees dan eerlijk naar jezelf, en kijk naar wat je ECHT nodig heb en wat daar bij past, ik bedoel hiermee welke therapie, welk geloof, en welke cusus het beste  bij jou past. 



Last but not least: Discussie's staan vrij dat is het mooie van een discussie, maar de kunst is dit vanuit liefde te doen paradox2 lees deze zin 2 of 3 keer!  En niet van uit haat en een win-win situatie, want de mensen  die dat doen zijn dan al bezig met manipuleren en haat te verspreiden en waarom? En is het gebaseerd op feiten? En wat is waar?



ik wens iedereen sucses met het ontwikkelen van hun eigen ik bij welk pad je dan ook aflegt bij landmark, een andere therapie, of misschien wel in muziek of een xtcpil.



Wat je ook doet in je leven de uitkomst ligt  bij  jou.



J.
Alle reacties Link kopieren




quote: ace2007 reageerde



Paradox,



wanneer ik spreek, spreek ik niet alleen tegen jou, maar ben ik verantwoordelijk voor alle mensen die dit forum lezen.

Verder heb ik inderdaad niet gelezen wat je verder hebt geschreven.

Ik ga daar ook verder niet op reageren.



Bedankt voor je bijdrage.





A.

Je bedankt me voor een bijdrage die je niet hebt gelezen. Nogal hol..

Je bent verantwoordelijk voor de mensen die dit lezen? Godzijdank niet, je bent hooguit verantwoordelijk voor je eigen uitspraken.

Ik heb er geen woorden hoe jij je laat kennen. Je reageert alleen op mensen die geen Landmark hebben gedaan. Voor het overige wil je het niet lezen en niet reageren.

Ik heb er eigenlijk niets meer aan toe te voegen, I rest my case.



Arend, jij meer moed?




Moed? Is dit nodig om te discussieren?

En Paradox? Jij sluit af met Arend, jij meer moed?

Terwijl de persoon in kwestie zich voorstelt met Ace. Is de naam Arend dan een aanname of de waarheid. Ik vindt dit veel over jou zeggen.

Mijn aanname over jou Paradox is dat jij teveel aan- name's  doet over personenen, bedrijven, en instanties, je hebt een zeer duidelijke mening  waar op zich niks mis mee is maar is het terrecht? Is het de waarheid?  en vanwaar die fel-heid, en boosheid jegens anderen? Vanwaar de win-win discussie's. jij  bent een voorbeeld voor mensen die het idd niet redden bij instellingen zoals Landmark. Waarom? Paradox jij wilt niet leren, jij wilt een ander niet leren kennen jij wilt geen discussie om naar mogelijkheden te kijken. Jij wilt discussieren om het discussieren. kijk eens wat dieper in jezelf lijkt me veel verstandiger om te doen dan Arend/Ace voor nog een discussie uit te nodigen.



Sucses!!!
Alle reacties Link kopieren


Moed? Is dit nodig om te discussieren?

En Paradox? Jij sluit af met Arend, jij meer moed?

Terwijl de persoon in kwestie zich voorstelt met Ace. Is de naam Arend dan een aanname of de waarheid. Ik vindt dit veel over jou zeggen.




Ehm Muzieknootje, je vliegt een beetje uit de bocht hoor. Je hebt de postings van gisteren en vandaag niet zo goed gelezen denk ik.

Want er heeft iemand met de naam Arend gereageerd én iemand met de naam Ace. Beiden heb ik uitgenodigd om inhoudelijk te reageren op mijn postings van gisteren.

Ace heeft dit verzoek afgewezen. In mijn reactie daarop heb ik gevraagd of Arend meer moed heeft.

Twee verschillende personen dus.

De rest van jouw aannames over mij, raken kant noch wal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn vorige bericht expres even apart gepost zodat je er niet over heen kon lezen Muzieknootje.

Je zegt dat de kunst van het discussiëren is om dit vanuit liefde te doen. Wie zegt jou dat ik dat niet doe? Als je mijn posting van gisteren leest, dan zie je dat dit geen tirade was, gevuld met haat of andere ongenuanceerde uitspraken. Uit mijn posting spreekt bezorgdheid, met name voor de lange termijn effecten. Zou dat misschien ook door liefde ingegeven kunnen zijn? De meer algemene vorm, waar jij ook op duidt?



Mijn manier van discussiëren is to the point, kan soms fel zijn. De inhoud van wat ik zeg is genuanceerd.

Toch roept deze inhoud bij sommige kennelijk erg felle reacties op. Van niemand die Landmark heeft gedaan en hier heeft gepost na mijn reactie van gisteren heb ik een inhoudelijke reactie gekregen. Dat geeft te denken. Dat is waar ik op hamer.

Ik zou het nog eens rustig nalezen allemaal zodat je je realiseert dat deze interpretatie van de werkelijkheid waarschijnlijk niet ver bezijden de waarheid is.



Overigens gooi je het begrip "discussiëren vanuit haat" op een hoop met "win-win-situatie". Ik vraag me af of je weet wat het laatste betekent, want een win-win situatie, is zoals het woord al zegt, een situatie waarin iedereen wat te winnen heeft, terwijl we allemaal weten dat haat het tegenovergestelde is.

Opmerkelijk ook dat je naar aanleiding van mijn postings het woord 'haat' in de mond neemt, want ik heb daar geen enkele aanleiding toe gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens in al die tijd dat ik betrokken was bij Landmark nog nooit over iemand gedacht of iemand horen zeggen dat "hij/zij het niet redt binnen Landmark". Oftewel iemand is te klunzig, te dom, te slachtofferig of wat dan ook om 'het te krijgen'.

Als we het hebben over komen van liefde... dan vind ik dit wel een schrijnend voorbeeld van hoe niet vanuit liefde te komen.



Je geeft aan geen Landmark gedaan te hebben - door de manier waarop je tegen me 'tekeer' gaat, zou ik het bijna nog geloven ook.
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik hoop dat je me de gelegenheid geeft om mezelf te delen met jullie. Ik heb ook het Landmark Forum gedaan in 2003 op aanraden van mijn psychotherapeut. Ik zat toen in therapie want ik zat behoorlijk in de knoop met mijzelf nadat mijn vriendin me had gedumpt. Ik had een introductie bijgewoond bij een vriendin thuis en het leek mij een goede kans om te kijken naar de toekomst ook al had ik op dat moment geen vertrouwen meer in mijzelf. Toen ik mijzelf inschreef moest ik een screeningtest invullen zodat zij er zeker van waren dat ik niet zou gaan flippen of zo. In ieder geval begon ik vrij opgewonden aan die 3 dagen en was ik benieuwd wat er zou gaan gebeuren. Ik moet zeggen dat het achteraf zo enorm meeviel. Ik hoefde mezelf niet te delen en niemand dwong mij tot iets. Er gelden wel wat regels maar dat is normaal anders wordt het een chaos als iedereen door elkaar zou gaan praten. Ik zag echt mensen die 3 dagen hun mond hielden en er zoveel beter uitzagen toen ze het Landmark Forum uitkwamen op zondagavond. Voor mij gold hetzelfde. Het was alsof ik elke dag wat bagage kon dumpen en ik lichter werd. Ik heb zo gelachen om de zin en onzin van mensen. Ik zag dat ik 'problemen' had als eenieder en dat ik eigenlijk heel normaal ben. Ik kon weer van mezelf houden en ook van andere mensen. Toen ik daar zondagavond wegging weet ik niet precies wat er met me was gebeurd maar ik voelde me vrij en iedereen in de metro was ineens anders, zo anders dan op vrijdagmorgen op de weg naar het World Fashion Center toe.

In de maanden na het Landmark Forum heb ik een aantal resultaten gekregen die ik hier wil noemen. Ik had fysieke problemen die blijvend zijn verdwenen waardoor ik binnen 3 maanden na het LF een management functie kreeg aangeboden. Iets waar ik mijzelf daarvoor niet capabel achtte. Inmiddels heb ik al bijna 2 jaar succesvol een eigen bedrijf. Ik kwam binnen een half jaar mijn huidige vrouw tegen en mijn dochter wordt in maart 3 jaar.

Verder heeft het verleden nog steeds impact op mij maar zoveel minder als voor het doen van het LF. Hierdoor kan ik zoveel meer aan in mijn leven. Ik ben ook niet bang meer en trouwens zijn mijn slaapproblemen die ik al jaren had verdwenen.

Het is vervelend dat mensen negatieve ervaringen hebben met het LF. Maar je kunt er alleen een mening over hebben vind ik als je het LF zelf hebt gedaan. Dus eenieder die hier schrijft over het LF zonder het gedaan te hebben kan je bij voorbaat niet serieus nemen. Het is de ervaring die telt in het leven en niet een mening. Dus deel hier op dit forum wat jouw ervaring is na deelname van het Landmark Forum. Dat zou ik een stuk interessanter vinden.

Groetjes en veel succes met jouw keuzes in het leven
Alle reacties Link kopieren
Maar je kunt er alleen een mening over hebben vind ik als je het LF zelf hebt gedaan. Dus eenieder die hier schrijft over het LF zonder het gedaan te hebben kan je bij voorbaat niet serieus nemen. Het is de ervaring die telt in het leven en niet een mening. Dus deel hier op dit forum wat jouw ervaring is na deelname van het Landmark Forum. Dat zou ik een stuk interessanter vinden.




Hey die Arten. Gisteren heb ik een uitgebreid stuk gepost over Landmark. Dit heb ik gedaan vanuit mijn ervaring als deelnemer en als assistent. Heb je dat al gelezen?



Misschien vind je dit topic dan nog wat interessanter dan je eerst dacht?
Alle reacties Link kopieren
@ Susanan. Even een reactie op wat jij zei over de Franse documentaire en de forumleider aldaar.

Ik heb veel reacties gelezen van mensen op de documentaire, en velen zijn geshockeerd van de quote van hem. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat e.e.a. uit de context is gehaald. Om het echt te begrijpen, moet je inderdaad het hele forum hebben gedaan. Ik ben zo iemand, en ik begrijp hoe het zit.

Dat neemt niet weg, dat je je vraagtekens kan zetten bij de manier van lesgeven en de boodschappen die je krijgt bij Landmark. Enerzijds wordt je een leven in vrijheid aangeboden, anderzijds krijg je bepaalde levenslessen op een zodanige manier aangereikt dat je haast wel mee moet gaan in de interpretatie die Landmark geeft van het leven.

Om je een voorbeeld te geven: in Landmark krijg je de "distinctie" racket. Hoewel Landmark je leert om niet automatisch te oordelen, en dat life is empty and meaningless, is er bijna geen deelnemer na het forum die het okay vindt om een racket te draaien. Hoe vaak heb jij iemand (oordelend) horen zeggen: "you're running a racket!" ?

Je leest dit ook terug in sommige reacties op mij van vandaag: ik 'zou het niet krijgen', ik heb een 'already always listening', ik ben 'mensen aan het verkeerd maken'. Allemaal distincties uit het forum, die nu worden gebruikt om mij uit te leggen dat ik niet okay bezig ben.



Met een hand krijg je een leven in vrijheid, met de andere hand wordt dit weer afgenomen omdat je hooked ben aan een nieuwe set aan interpretaties.



Voor de mensen die zich afvragen waarom ik deze nickname heb gekozen: omdat dit DE paradox is van Landmark.



Excuses aan degenen die Landmark niet hebben gedaan, voor het gebruik van jargon, het is even niet anders. ;)
Alle reacties Link kopieren
Beste forumdeelnemers,



ik wil ook grag een bijdrage leveren aan het gesprek over Landmark en aanverwante cursussen. Je kunt best oordelen over een cursus als je er niet aan deelgenomen hebt. Echter dan is het gewoon een mening naast die duizenden andere meningen die mensen kunnen hebben. Oordelen doen we allemaal de hele dag door. Ik heb uit het Landmark Forum geleerd hoezeer ik elk moment liep te (ver)oordelen. Ik ontdekte dat het zo gewoon was dat ik het niet eens in de gaten had. Maar toe ik het zag, ontdekte ik dat ik het allemaal beter wist dan die andere deelnemers. Ik ontdekte dat ik met vreemde mensen nooit durfde praten, eigenlijk omdat ik niet verwachtte iets van hen te kunnen leren: ik wist het zelf immers beter. Ik ben ontzettend blij dat ik deze blinde vlek ontdekt heb. Ik kan nu namelijk van mensen houden zoals ze zijn en niet meer zoals ze zouden moeten zijn in mijn ogen. Dat geeft mij rust, aandacht en nieuwsgierigheid naar andere mensen. Ik zie nu hoe groot mensen kunnen zijn, terwijl ik voorheen vooral keek naar wat niet deugde in mijn ogen. Ik kan open zijn en voel me vrij ervaringen met anderen te delen. Daardoor zijn in groepen studenten waar ik les geef heel anderssoortige gesprekken mogelijk: ontmoetingen i.p.v discussies die niet veel opleveren. Ik zie sommige mensen op dit forum reageren in de vorm van discussie, dus vanuit gelijk hebben of beter weten, heel menselijk. Ik heb door Landmark geleerd mijn ervaringen te delen i.p.v. in discussie te gaan.Bij mij thuis werden vroeger nooit ervaringen gedeeld, dat deden mijn ouders niet. Een van de mooie geschenken uit de cursussen die ik heb gevolgd is dat ik ontroerd en geraakt kan worden, waar ik vroeger neutraal en afstandelijkk bleef. Voor kritische mensen vraagt het iets om deel te nemen. Je gaat onderzoeken hoe je zelf je leven leidt en dat vraagt moed. Ik vind mensen die deelnemen moedig. Dat ze (net als ik) anderen uitnodigen om ook deel te gaan nemen vind ik bijzonder moedig: ze zien hoe waardevol het is dat mensen leren echt met elkaar te communiceren i.p.v. vanuit oordelen, gelijk hebben en beter weten. Daardoor kunnen en zullen we een wereld opbouwen vol begrip, liefde en vrede. Ik weet dat in Israel het Landmark Forum is gehouden met Palestijnen en Inraeli's, in Zuid Afrika met blanken en zwarten en hoeveel deze ontmoetingen hebben betekend voor hun kijk op elkaar: zeer inspirerend. Ik zie graag dat nog heel veel mensen zullen deelnemen aan het Landmark Forum.

Jan-Willem
Alle reacties Link kopieren
Heel veel trainingen gehad in mijn loopbaan bij KPN. Ik was enkele jaren verkoopbaas daar voor de grootzakelijke markt en werd verwend als het ging om trainingen op het vlak van leiderschap, zelfbewustzijn en communicatie.



Als ik over Landmark hoorde van vrienden, dacht ik altijd, mooi dat jij dat nu ook weet. Op gegeven moment toch zelf gedaan. En WAUW :o! Nog nooit zo'n krachtige cursus gedaan. Nu 1,5 jaar geleden en ik heb er dagelijks nog ongelooflijk veel aan. En ja, best confronterend. Niet voor mietjes. Ik kreeg zicht op een paar giga blinde vlekken van mijzelf. Bijvoorbeeld dat ik als kleuter heb besloten, dat als ik voor gek dreig te staan, het beter werkt als ik lieg en dat ik dat vervolgens de rest van mijn leven heb toegepast. Gezien ook wat mij dat kost. Gelijk doorbroken, bijvoorbeeld met mijn partner opgeruimd, dat ik dat ook bij haar doe (o.a. stiekum roken op werk terwijl we samen gestopt zijn). Ben nu 100 % eerlijk naar haar. Niet altijd even makkelijk, want ik doe nog steeds wel eens een stomme actie, maar ik neem er verantwoordelijkheid voor. En dat maakt wel verschil in het vertrouwen ! Dat is maar 1 voorbeeld, van vele tientallen, die ik zou kunnen geven. In groep van ruim honderd man, heb ik niemand gezien, die er niet ongelooflijk veel uithaalde. Wel heb ik mensen meegemaakt die niet echt deelnamen (toeschouwer) of mensen die er dan op een gegegeven moment uitlopen. Dat is zonde. Beter er echt voor gaan; dan is het ongelooflijk waardevold. Dus: gewoon doen !
Alle reacties Link kopieren


Ik heb mijn vorige bericht expres even apart gepost zodat je er niet over heen kon lezen Muzieknootje.

Je zegt dat de kunst van het discussiëren is om dit vanuit liefde te doen. Wie zegt jou dat ik dat niet doe? Als je mijn posting van gisteren leest, dan zie je dat dit geen tirade was, gevuld met haat of andere ongenuanceerde uitspraken. Uit mijn posting spreekt bezorgdheid, met name voor de lange termijn effecten. Zou dat misschien ook door liefde ingegeven kunnen zijn? De meer algemene vorm, waar jij ook op duidt?



Mijn manier van discussiëren is to the point, kan soms fel zijn. De inhoud van wat ik zeg is genuanceerd.

Toch roept deze inhoud bij sommige kennelijk erg felle reacties op. Van niemand die Landmark heeft gedaan en hier heeft gepost na mijn reactie van gisteren heb ik een inhoudelijke reactie gekregen. Dat geeft te denken. Dat is waar ik op hamer.

Ik zou het nog eens rustig nalezen allemaal zodat je je realiseert dat deze interpretatie van de werkelijkheid waarschijnlijk niet ver bezijden de waarheid is.



Overigens gooi je het begrip "discussiëren vanuit haat" op een hoop met "win-win-situatie". Ik vraag me af of je weet wat het laatste betekent, want een win-win situatie, is zoals het woord al zegt, een situatie waarin iedereen wat te winnen heeft, terwijl we allemaal weten dat haat het tegenovergestelde is.

Opmerkelijk ook dat je naar aanleiding van mijn postings het woord 'haat' in de mond neemt, want ik heb daar geen enkele aanleiding toe gegeven.
Beste parox,



Bedankt voor je terrechte opbouwende kritiek terug.

En dat je jouw waarheid deelt.

De reden waarom ik persoonlijk naar jou reageerde is om het feit dat ik je wel zo vindt overkomen. Waarom? Omdat je vaak in verdediging schiet.



We kunnen discussieren over jou en mij, maar de essentie is dat ik mij waarheid op het forum uit, net als jij dit doet.

Mijn waarheid is dat je niet kunt oordelen over Landmark als je er zelf niet bij bent geweest. Mijn waarheid is ook dat de mening van anderen hun waarheid is.

Wat ik hier mee zeggen wil is is dat ik jammer vindt dat een instantie als Landmark zoveel waarde oordelen krijgt, en niet alleen de instantie maar ook de mensen die hier aan meedoen. En dat vindt ik jammer en het raakt me, want de mensen die ik ken zijn fantastische mensen.

De manier waarop velen zich uiten over Landmark vindt ik  niet gebaseerd op feiten.

Maar goed daar is een forum voor.
Alle reacties Link kopieren
Muzieknootje, dank je voor je reactie en voor het rechtzetten van e.e.a.

Denk je dat je toch nog inhoudelijk op mijn zienswijze op Landmark in kan gaan, of is het voor jou niets meer dan een mening?



Ik merk dat een aantal mensen die Landmark hebben gedaan, hier frank en vrij posten over wat zij er uit hebben gehaald en hoe goed dat was. Excuses alvast aan hen dat ik niet op die kant van hun posting in ga, die boodschap is wel duidelijk.

Wat ik zo jammer vind is dat het daarbij stopt en dat geen van hen met mij de dialoog aangaat over wat ik heb geschreven, inhoudelijk, over Landmark.



Wat vinden tevreden deelnemers bijvoorbeeld van wat ik schreef over het "hooked" raken aan een nieuw interpretatie-patroon?



En wat is de reden dat velen hier wel posten over hoe goed het was, maar zich vervolgens verheffen boven de discussie en dit af doen als niet zinvol? (ik chargeer even wat JW47 hierover schreef).

Waarom voelen tevreden deelnemers zich wel geroepen om hier hun positieve verhaal neer te zetten, maar geven zij vervolgens niet thuis als zij uitgenodigd worden de dialoog inhoudelijk te voeren?



En hebben jullie (de tevreden posters) enig idee met welk gevoel mensen die onbekend zijn met Landmark, dit achterlaat...?
Alle reacties Link kopieren
Voor een buitenstaander als ik is het zo duidelijk als wat.

Mén, wat zijn die Landmarktypes éng! Dat jargon, dat 'jouw waarheid, jouw interpretatie', dat schuldgevoel en herboren worden.

Paradox, je bent heel helder en spreekt vanuit een lange ervaring, knap van je dat je er uit bent gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst wil ik een ieder de uitnodiging doen om eens te kijken op www.landmarkeducation.nl. Er is via internet een introductie te volgen over het Landmark Forum, de startcursus van Landmark Education.

Hier kun je zien wat er in het Landmark Forum gebeurt en wat je kunt verwachten dat je eruit haalt. Heel transparant en krachtig! 'The real thing, zodat je zelf een beeld kunt vormen/krijgen.



Mijn eigen ervaring is dat ik een prima leven leidde voor de cursus. Ouders al ruim 40 jaar bij elkaar, goed contact met zus, onbevangen jeugd, vrienden/vriendinnen, vakanties, goeie baan, mooie motor.



Een van de doorbraken die ik vanuit de cursus kreeg, is dat ik zag op welke manier ik naar mijn ouders luisterde. Naar mijn idee was er niks mis. We hadden regelmatig contact, belden en hadden gesprekken. In de cursus zag ik dat ik altijd luisterde met in mijn achterhoofd: 'ik doe het toch fout, ze zijn dominant en bemoeien zich overal mee.' Ik kwam dus vanuit cynisme, achterdocht en wantrouwen en wat het mij kostte was liefde, vertrouwen en trots.

Nu ik dit heb doorbroken, is er een niet voor mogelijk gehouden relatie ontstaan. Ik heb een intense band met mijn ouders, houd echt van ze en ben beretrots op ze!



Dat is wat deze cursus je kan geven. Uit de introductie zal blijken dat je niets moet, maar dat het erom gaat wat jij wilt. Er wordt vooral 'gespiegeld'; WAT WIL JIJ? Daar zit nodige coaching aan, omdat we, mensen, vaak vastzitten in ons gelijk. Ons gelijk dat zaken niet kunnen veranderen of dat eerst anderen moeten veranderen. Dat maakt dan van jou een slachtoffer. Is dat wat je wilt??



Verzoek is te kijken voor jezelf of de cursus verschil kan maken in je leven. Is Landmark Education het niet? Dan is het jouw keuze en dat is prima.



Groet en dank voor de aandacht, Frenky
Alle reacties Link kopieren


Verzoek is te kijken voor jezelf of de cursus verschil kan maken in je leven. Is Landmark Education het niet? Dan is het jouw keuze en dat is prima.



Groet en dank voor de aandacht, Frenky
Ik heb ook een verzoek aan jou Frenky.

Om even de moeite te nemen om de laatste 2 dagen van dit topic te lezen en inhoudelijk in te gaan op hetgeen hier is geschreven. Met name mijn postings.
Alle reacties Link kopieren
Samenvatting van de laatste 2-3 dagen:





Sinds mijn posting op 23-02 hebben de volgende tevreden Landmarkers hier hun positieve ervaring gepost. Aan twee van hen heb ik de uitnodiging gedaan om inhoudelijk in te gaan op mijn postings.

Resultaat:

Arend: geen respons, heeft nog wel na mijn uitnodiging gepost.

Ace2007: heeft mijn verzoek om te lezen en te reageren afgewezen.



Daarna hebben gepost:

- Susana

- Arten

- JW49

- GerhardTop

- Frenky.

Vrijwel allemaal zeggen zij, in hun eigen woorden, dat als je het niet hebt gedaan je niet kan oordelen.

Geen van allen hebben gereageerd op mijn posting, waarin ik

a) laat weten dat ik het heb gedaan

b) een kritisch geluid laat horen



Zelfs Arten zegt liever te discussiëren met iemand die Landmark heeft gedaan en heeft dus niet gelezen dat die persoon zich al heeft aangediend.

JW49 is tactvoller, hij geeft in zijn enige posting al aan niet geïnteresseerd te zijn in discussies.



Bij deze het verzoek aan:

- Ace2007

- Susana

- Arten

- JW49

- GerhardTop

- Frenky

om inhoudelijk op mijn schrijven in te gaan.



Laten we het makkelijk houden en het voorlopig even toespitsen op één stelling:



Bij Landmark wordt je enerzijds een leven in vrijheid aangeboden, anderzijds krijg je bepaalde levenslessen op een zodanige manier aangereikt dat je haast wel mee moet gaan in de interpretatie die Landmark geeft van het leven.

Om je een voorbeeld te geven: in Landmark krijg je de "distinctie" racket. Hoewel Landmark je leert om niet automatisch te oordelen, en dat life is empty and meaningless, is er bijna geen deelnemer na het forum die het okay vindt om een racket te draaien. Hoe vaak heb jij iemand (oordelend) horen zeggen: "you're running a racket!" ?

Met een hand krijg je een leven in vrijheid, met de andere hand wordt dit weer afgenomen omdat je hooked ben aan een nieuwe set aan interpretaties.

Alle reacties Link kopieren




Verzoek aan mensen die op dit topic posten:







Een aantal van ons schrijvers hier, wil graag een inhoudelijke dialoog over Landmark Education. Plaats je posting s.v.p. in de context van het gesprek dat hier gaande is; niet alleen je ervaring met Landmark (positief dan wel negatief), maar haak ook in op de discussie die hier plaats vindt.
Alle reacties Link kopieren


- Arten

- JW49

- GerhardTop

- Frenky



Misschien wat paranoia, maar het zou mij niets verbazen wanneer er hier wat fakers meedoen aan de discussie. Speciaal om het Landmark gebeuren een beetje te promoten zeg maar. Ik heb op bovengenoemde nicks de zoekfunctie toegepast maar er kwam niets uit, in die zin dat ze verder nergens gepost hebben. Wellicht dat de nicks dus speciaal zijn aangemaakt voor dit topic. Mocht ik ernaast zitten dan mijn nederige excuses. Ik ben nu eenmaal erg voorzichtig met dit soort organisaties die vooral erop uit zijn heel veel geld binnen te halen en om die reden elke vorm van negatieve publiciteit proberen te weerleggen of te omzeilen.
Alle reacties Link kopieren
Geweldig Paradox, zoals jij steeds probeert een reactie te krijgen van Landmarkers.

Ik hoop echt dat in ieder geval één van hen de moed die je volgens hem nodig hebt om de Landmark cursus te volgen, gebruikt om eens in te gaan op jouw kritische (voor de leek onbegrijpelijke) vragen in te gaan.



Tot nu toe heb ik alleen maar van Landmark cursisten gelezen hoe sociaal gebrekkig hun leven vroeger was ( ze konden niet open staan, waren niet 100 % eerlijk tegen hun partner,  oordeelden, en waren niet in staat een liefdevolle relatie te creëeren)

En daarna volgt het juichende verhaal hoe ze na 3 dagen cursus ineens wel tot al deze dingen in staat waren.



Geweldig voor ze, blijkbaar hadden ze deze cursus dus echt nodig.

Maar tegenover deze mensen staat ook een percentage mensen die hun partner aan deze organisatie verloren of in een psychose belanden.



Tegenover de reclamesite vol blije, knuffelende, juichende mensen die hier tot in den treure vermeld wordt zijn ook diverse sites te vinden van mensen die Landmark gevolgd hebben en hier op zijn minst niet tevreden over zijn.

http://www.rickross.com/groups/landmark.html



Misschien kan één van de blije cursisten eens hierop reageren?
Alle reacties Link kopieren
Ieder mens heeft zijn eigen blik, dus ook zijn eigen mening. Een inhoudelijke discussie lijkt mij dus niet zo interessant, want dan gaat het vooral over "gelijk hebben/krijgen".



Er is niets geheimzinnigs aan Landmark Education; alles is onderzocht en na te lezen of op te zoeken.



Veel interessanter is dat veel mensen op zoek zijn naar doorbraken in oa. relaties, liefde en kracht en dat Landmark Education een manier is om die te krijgen. Vandaar het puur delen van mijzelf, niets meer of minder.

Wil je dat niet of op een andere manier, dan is dat een vrije keuze.



Negatieve geluiden zullen er altijd zijn. Zeker als je met je hoofd boven het maaiveld uitsteekt zoals Landmark Education. Het werkt namelijk!
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat het grappige is Frenky?Dat door Landmark gezegd wordt dat het Forum een dialoog is waarin wordt gekeken naar je opvattingen over het leven. Niet om je te overtuigen, maar om je een nieuw gezichtspunt aan te reiken. Het is een discussie die je met de Forumleider aangaat. Men zegt expliciet dat het een ‘conversation’ is waar je open aan mee doet, waar jijzelf en anderen hun ideeën kunnen inbrengen en waar je aan het einde je eigen conclusies kan trekken.Het Forum IS discussie, IS dialoog – volgens Landmark. Daarom heet het ook Forum!Maar hier, op een openbaar forum, wil je de dialoog niet aangaan.Misschien dat het je meer aanspreekt als ik het in Landmark-taal zeg:Let’s have a conversation about the possible interpretation that Landmark gives you freedom in life on the one hand, and hookes you on a new set of interprations on the other hand and thus takes the freedom away again.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een onderzoeker op het gebied van psychologie en filosofie.



Uit

eigen ervaring kan ik zeggen dat de educatieve methode van Landmark

geen psychologie is of daar technieken van gebruikt, en het is ook geen

filosofie.



Het

Landmark Forum is een gelegenheid om je eigen leven te onderzoeken, en

een toekomst voor jezelf te creeeren die jou inspireert.



Voor

iedereen die in psychologie of filosofie geinteresseerd is dit geweldig

om te doen, als je tenminste bereid bent naar jezelf te kijken.



Toen

ik het Landmark Forum deed kwam ik erachter dat ik mijn hele leven

alleen maar bezig was met dingen te weten, het over dingen te hebben,

en observeren.



Ik had allerlei goede ideeen over van alles en nog wat, maar het bleef allen bij praten en er veranderde feitelijk niets.



Ik

had heel wat gelezen, maar tijdens het Landmark Forum ben ik pas echt

voor mezelf gaan denken. Ik had diepe inzichten in mijzelf en wat het

is om mens te zijn, en wat meer is, ik kon die inzichten omzetten in

actie en resultaten.



Ik kwam erachter dat ik mijn leven wil

gebruiken om een verschil te maken voor anderen, en om een wereld te

creeeren die werkt voor iedereen. Ik ben als vrijwilliger in een

hospice gaan werken, en mezelf gaan bezighouden met wat de mensen om

mij heen gelukkig maakt.



Het Landmark Forum was een van de meest

waardevolle ervaringen in mijn leven, het grootste avontuur dat ik ooit

beleefd heb, en het leukste en lichtste wat ik ooit heb gedaan.



Zonder

die ervaring had ik nooit mijn aanstaande vrouw ontmoet, of haar ten

huwelijk gevraagd. Ik zou alleen maar bezig geweest zijn met te

filosoferen en psychologeren over hoe ik dat het beste zou kunnen

aanpakken.



Mario Veen
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de cursussen van Landmark wel het minst sekte-achtige zijn wat je je kan voorstellen. Het is juist een ruimte waar je kan onderzoeken waar in je leven je dingen doet om er goed uit te zien voor anderen, om jezelf te bewijzen, of omdat je gewoon het idee hebt dat het zo hoort. Als je daar achter komt, dat je op heel veel plaatsen dat doet (dat doen we allemaal wel), dan ben je geheel op jezelf tteruggeworpen en kan je beginnen met je leven te creeeren zoals jij dat wil, helemaal vanuit jouzelf in plaats van vanuit ideeen die je van anderen hebt overgenomen.



En als je op dat punt van de cursus verwacht dat die jou een leidraad zal geven, of dat iemand je zal vertellen hoe dat aan te pakken, wat te kiezen, of wat je moet doen, dan ben je bij Landmark op de verkeerde plek. Vanaf dat punt moet je het zelf genereren, en kan je alles creeeren wat je maar wil, de keuzes maken die jij wil.



Dat is wat we in het dagelijks leven juist proberen te vermijden, want als ik helemaal alleen een keuze maakt, alleen maar gebaseerd op wat ik denk dat goed is, zonder door anderen daarin bevestigd te worden (ouders, vrienden collegas), dan ben ik ook zelf helemaal verantwoordelijk voor de gevolgen van die keuze.



Dat is misschien waarom die mensen op je werk er zo enthousiast over zijn, omdat de cursussen een ruimte zijn waarin je eindelijk eens jezelf kan onderzoeken zonder je te verbergen voor wat dan ook.



En het ergste wat er kan gebeuren als je het Landmark Forum doet, is dat je met PRECIES hetzelfde leven dat je al had de cursus uitkomt. Met het verschil dat jij nu voor de volle 100% voor dat leven hebt gekozen, en er totaal verantwoordelijk zijn.







Hi,



Via m'n werk is iemand, vanuit wat hij zelf gelooft goede bedoelingen, collega's aan het stimuleren op de cursussen te volgen. Nu hoor ik van hem allerlei positieve verhalen, maar ik heb toch ook wat sekte-achtige dingen gehoord. Ik maak me toch wel zorgen om collega's die hierin mee gaan, met name degenen die moeilijk nee durven zeggen. Heeft iemand van jullie ervaringen met deze cursussen van Landmark?



Alle reacties Link kopieren
Paradox,



dit is overigens de laatste keer dat ik schrijf. Maar kan het niet laten om even het .e.e.a. toe te lichten.



Je hebt zelf het Forum gedaan, zeg je. Je hebt zelf geassisteerd, zeg je.

Dan moet je toch weten, dat het Forum niks met een waarheid te maken heeft. Je spreekt alsof je nu een nieuwe waarheid hebt over Landmark.



Het forum is inderdaad een gesprek. Een gesprek waar ten allertijde vrijheid en opening is om een andere interpretatie te hebben.

Wat ik lees dat je vergeten bent, is dat het forum niet heilig is en geen RIGHT way to live is.

Het is een mogelijke manier van kijken naar dingen in het leven. Dit wordt immers in het Forum veelvuldig herhaald.

Net zoals het mogelijk is, het fout te vinden dat mensen "rackets" runnen.(klachten hebben)

Dat is dus waar het Landmark Forum over gaat, mens zijn, daar hoort dit ook bij en reacties daarop hebben ook. 

Dit heb je geleerd, dat dat allemaal onderdeel is van dat mens zijn. En dat daar NIKS mis mee is.

Je merkt snel genoeg, dat het hebben van dat soort meningen je geen kracht geven, dus dan heb je geleerd in het Forum, dit weer om te zetten in een krachtige conversatie. Nu zijn er ook, buitengewone mensen, die, zodra ze merken dat je ontkrachtende gesprekken hebt, staan voor hoe jij kan zijn of hoe ze jou kennen. Geweldig inspirerend, of liefdevol, en dat wanneer je dat niet bent, herinneren ze je hieraan.

Dan kan je natuurlijk, omdat je immers toch in een ontkrachtend(negatief) gesprek zit, ook weer een ontkrachtende mening gaan hebben over deze mensen. Goed, ook dat hoort bij mens zijn en ook DAAR is niks mis mee.

Tot je ervoor kiest, aan te nemen wat iemand zegt tegen je als mogelijke manier van kijken.



Ik ben zelf van mening, wanneer je jezelf wilt trainen om fit en gezond te zijn, dat je naar de sportschool gaat. Of met regelmaat gaat hardlopen.Dat je let op je eten en het regelmatig drinken van water.



Wanneer je continue nieuwe en krachtige dingen voor jezelf wilt creeeren, kan je dit na het forum doen met een persoon die het forum heeft gedaan, of je doet dit door regelmatig te assisteren of een nieuwe cursus te doen.

Net als jij hebt gedaan.

Dit is ten allertijde vrij aan iedereen. De gelegenheid is er.



Ik zou graag weten wie je bent. Zodat ik eens onder 4 ogen met je een gesprek kan hebben. Op dit forum ben je continue op zoek naar reacties of onjuistheden. Ik zie ook dat je vrijwel de enige bent die dit continue doet.

wederom, niks mis mee, je doet het immers graag, maar daarmee is het een erg eenzijdig verhaal aan het worden en vandaar dat ik ook zeg, dit is de laatste keer dat ik reageer.



Wellicht wil je deze reactie weer uit elkaar halen, en quoten en op een los stukje reageren.

Mijn verzoek is dat niet te doen, en gewoon eens ECHT te lezen wat hier staat.

Wie weet krijg je zelf nog een inzicht in wat je aan het doen bent.



Je kan me mailen op vivaforumrespons (at) hotmail (punt) com



voor alle andere mensen die dit lezen, lees deze website ook eens,



http://landmark.web-log.nl



gegroet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven