maatschappij-moe

14-04-2007 15:12 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben klaar met een maatschappij waarbij iedereen drukker is met smsjes sturen dan gewoon spontaan langskomen.



Zit ik gisteren in een vergadering van mijn werk en binnen een half uur zijn er al minstends 15 telefoons afgegaan. De één nog hilarischer dan de ander. En mijn directeur zegt er niks van. Het wordt mij zelfs nog kwalijk genomen dat ik er wel iets van zeg! Ik heb mijn telefoon altijd op stil staan en ook als ik aan het werk ben. Het stoort mij dan ook dat de telefoon van mijn beide collega's de godsganze dag maar afgaan en dan moet ik ook nog is meeluisteren naar die gesprekken van vrouwlief waar ik totaal niet op zit te wachten. GRR. sorry, maar ik ben het gewoon zat!



Zit je leuk te eten in een restaurant, welnee, vriendinlief moet "even" terugsms-en. Waar is die beleefdheid gebleven dat je zit te eten en je niet laat afleiden door andere zaken. Nou, ik hoef dan al niet meer. En ik steek het ook niet onder stoelen of banken. Dat wordt mij natuurlijk weer niet in dank afgenomen.
Ik erger me niet voor m'n lol, of omdat ik denk dat ik zoveel betere manieren heb dan die mensen. Ik heb er last van omdat ik het op geen enkele manier buiten kan sluiten. Ik hoor alles. Dat vreet energie.



Maar waarschijnlijk ontdekken ze over een jaar of vijf dat het ergeren aan mobieltjes een neurologische afwijking is, en dat je er medicijnen tegen kunt slikken. Dat ga ik dan maar doen.



Wie weet is het ook wel heel sociaal, dat geklets met iedereen. Maar ergens denk ik, dat het niet klopt. Dat zoveel mensen zo'n groot gedeelte van de dag met hun aandacht ergens anders zijn dan waar ze fysiek zijn. Volgens mij is dat niet goed voor je aarding, of hoe 't ook noemen wilt.
Alle reacties Link kopieren
Poe. Geen idee hoe het met m'n aarding is.



Ik kon me eerst ook altijd heel moeilijk afsluiten voor geluiden van buitenaf. Lief heeft me geleerd om niet overal op te letten, om me af te sluiten en ik moet zeggen dat het heel relaxed leven is.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
O, trouwens, ik bedoel ''aarding'' in de zweverige zin des woords. Dat er niet iemand denkt dat hij elektrisch geladen wordt door straling uit z'n mobieltje, of zo. :P
Alle reacties Link kopieren
In de zweverige betekenis ben ik zo geaard als ik weet niet wat. Sta verankerd in de klei zeg maar :)
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
En hoe is dat dan na een hele dag bellen? Sta je dan minder in de klei of juist meer?
Volgens mij word je van forummen ook niet echt geaard. Ik ga het machien maar weer eens uitzetten.
Alle reacties Link kopieren
Laatst zat ik in een concertzaal voor een klassiek concert. Vroeg een meneer achter mij of ik even opzij wilde buigen want hij wilde een foto maken van het (lege) podium. Daarna maakte iemand nog een foto van mij (achterkant). Mijn moeder zei toen nog: nou, je staat er goed op. Werkelijk waar, ik ga er voortaan geld voor vragen als iemand (ongevraagd) een foto van mij maakt (nota bene in een concertzaal)!
Hier in mijn woonplaats vindt bijna iedere donderdag een lunchpauzeconcert plaats. Voor een euro kun je dan een concert (vaak een repetitie) bijwonen. Jaap van Zweden (bekend als violist, maar ook dirigent) draaide zich tijdens zo'n concert eens 180 graden om (na het afgaan van een mobieltje) te vragen: "Was dat soms de componist?":D
Alle reacties Link kopieren
En hoe is dat dan na een hele dag bellen? Sta je dan minder in de klei of juist meer?
Hahhaa, ik bel nu minder dan toen ik nog een vaste telefoon had en hele avonden met zussen en vriendinnen aan de telefoon hing. Maar ook na een dag met veel telefoontjes op m'n mobiel sta ik nog steeds met m'n poten in de klei hoor.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zeggen dat ik mij er totaal niet aan stoor aan het gebel of sms om mij heen. Alleen vind ik het niet meer als normaal dat als ik uiteten ben dat ik maar ook mijn tafelgenoten de telefoon uitzetten.



Maar verder nee ik stoor mijzelf er niet aan, het hoort erbij he anno 2007......
Alle reacties Link kopieren
Die opmerking van langhaartje vind ik zo typerend voor de 'mobiele generatie'; 'Tja als ik ergens heen moet en ik kom te laat dan moet ik toch kunnen belluh?! Wat een toestand als dat niet kán!' Nou lieve langhaartje, mijn ex schoonzus was ook model (in 1993, dat dan weer wel) had heul veul opdrachten, maar kwam zelden te laat en guess what...er waren toen nog geeneens mobiele telefoons! (De uitzondering van een baksteen van een autotelefoon daargelaten) Was zij nou zo slim dat ze dat allemaal voor mekaar kreeg of ben jij nou....



Ik snap dat oeverloze gezwam nog steeds niet. Zo'n zuss ook 'Ik bel altijd en overal' (ook op begrafenissen zeker ; "Sorry maar lief moest weten of het nou oude kaas of jonge kaas moest zijn") Ik vind het echt intriest. Ik praat dus ik ben, denken hoeft in deze maatschappij blijkbaar niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n zuss ook 'Ik bel altijd en overal' (ook op begrafenissen zeker ; "Sorry maar lief moest weten of het nou oude kaas of jonge kaas moest zijn") Ik vind het echt intriest. Ik praat dus ik ben, denken hoeft in deze maatschappij blijkbaar niet meer



Booyah, ik vraag me al een hele tijd iets af en ik heb zo het idee dat jij de aangewezen persoon bent om mij antwoord te geven

Ik weet dat er mensen zijn die dingen horen, zien of zelfs ruiken die er helemaal niet zijn. Die mensen hebben wanen of mss zelfs wel psychoses.

Maar hoe heet die afwijking dat je woorden leest die er niet staan, of dat je stukken tekst op een dusdanige wijze interpreteert dat je wel compleet van de wereld moet zijn om dat tussen de regels door te lezen? Het heeft er alle schijn van dat jij deze stoornis ook hebt, dus please vertel het me!
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de mobiele telefoon een topuitvinding en maak er dan ook gretig gebruik van. Ik heb geen vaste telefoonaansluiting thuis en bel dus alleen mobiel. Ik ben het eens met mensen die zeggen dat het op bepaalde plekken gewoon not-done is om te bellen (begrafenis, vergadering, college, etc.). Maar bellen in het OV vind ik echt geen probleem en ik snap werkelijk niet dat mensen zich daar druk om kunnen maken. Alsof je in de bus of trein zit voor je rust en plezier ofzo... Lekker belangrijk dat je tijdens je tripje naar huis iemand hoort bellen. Ik vind dat hetzelfde als 2 mensen horen praten; ook niet boeiend dus. En dat je bij een beller het gesprek niet in z'n geheel kunt verstaan vind ik eigenlijk maar een zielige opmerking. Dan gaat het dus niet om het feit dat iemand lawaai maakt door in z'n telefoon te praten, maar omdat jouw nieuwsgierigheid niet wordt bevredigd doordat je gesprek niet goed kunt volgen.

Nu bel ik overigens zo weinig mogelijk in de bus, want ik vind het vervelend dat degene voor mij kan meeluisteren. Ik bel alleen als het 'noodzakelijk' is. Dus over tijden van afspraken etc.

Wat ik ook niet snap is dat er mensen zijn die geen mobiel nemen omdat ze dan altijd bereikbaar zouden zijn. Je kunt 'm toch ook uitzetten, of gewoon niet opnemen? Ik neem gerust m'n telefoon eens niet op hoor, als ik geen zin heb om te praten met die persoon. Je bent natuurlijk niks verplicht, zou een mooie boel worden.

Al met al vind ik vele voorbeelden in dit topic behoorlijk overdreven; dan kun je je overal wel druk om gaan maken. Leven en laten leven.
Alle reacties Link kopieren
Hey zuss, heb je geen sterkere argumenten dan ' Booyah is psychotisch'? Jammer zeg, je voegt met dergelijke postings errug weinig aan de discussie toe. Waarschijnlijk zijn je mobiele gesprekken van eenzelfde niveau
Alle reacties Link kopieren
Of je kan gewoon niet lezen, dat kan ook nog. Fyi, ik schrijf nergens 'booyah is psychotisch'. Ik vraag me alleen af hoe het heet als je dingen leest die er niet staan, zoals jij nu al 2 keer achter elkaar doet. Ik ga er maar van uit dat het geen onwil is maar dat je niet anders kan.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Dat jij er meteen van maakt dat ik dan ook wel op begrafenissen ga bellen zegt veel over jou. Dat die mogelijkheid überhaupt in iemands hoofd op kan komen zeg...... :o Over niveau gesproken.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind stiltecoupés een uitvinding. Maar wel eentje die niet werkt, helaas.



Vaak ga ik daar zitten, omdat ik nog werk te doen heb. Stukken lezen, een idee uitwerken. Dan lijkt het me zó heerlijk, dat ik dat in alle rust kan doen. Maar helaas. Hoewel iedereen de keus kan maken om wél of niet in een stiltecoupé te gaan zitten, zijn er toch mensen die er wel plaatsnemen maar schijt hebben aan de regels. Die dus inderdaad gaan zitten bellen of met hun buurman praten of, zoals laatst, eerst alle ringtones uitproberen en daarna een spelletje gingen doen op hun mobiel. Vaak laat ik ze maar lullen, soms, als het echt storend is en ik een belangrijk stuk voor mijn neus heb, dan zeg ik er iets van.



Tegenwoordig ga ik niet meer in de stiltecoupé zitten. Ik heb gemerkt dat ik me eerder stoor aan de herrie, als er ook nog een regel mee wordt overtreden. Dus ik zit in de gewone coupé, en lees mijn belangrijkste stukken alleeen als het rustig is, of thuis ofzo.



Wat ik niet begrijp is, dat mensen denken dat de regels worden opgeheven als ze geen andere plek konden vinden. Als ik door drukte in een gewone coupé terecht kom, dan zal ik daar ook geen poging doen, iedereen zijn kop te laten houden. Waarom mag je dan opeens wel herrie maken in een stiltecoupé?
Alle reacties Link kopieren


Ik vind stiltecoupés een uitvinding. Maar wel eentje die niet werkt, helaas.



Vaak

ga ik daar zitten, omdat ik nog werk te doen heb. Stukken lezen, een

idee uitwerken. Dan lijkt het me zó heerlijk, dat ik dat in alle rust

kan doen. Maar helaas. Hoewel iedereen de keus kan maken om wél of niet

in een stiltecoupé te gaan zitten, zijn er toch mensen die er wel

plaatsnemen maar schijt hebben aan de regels. Die dus inderdaad gaan

zitten bellen of met hun buurman praten of, zoals laatst, eerst alle

ringtones uitproberen en daarna een spelletje gingen doen op hun

mobiel. Vaak laat ik ze maar lullen, soms, als het echt storend is en

ik een belangrijk stuk voor mijn neus heb, dan zeg ik er iets van.



Tegenwoordig

ga ik niet meer in de stiltecoupé zitten. Ik heb gemerkt dat ik me

eerder stoor aan de herrie, als er ook nog een regel mee wordt

overtreden. Dus ik zit in de gewone coupé, en lees mijn belangrijkste

stukken alleeen als het rustig is, of thuis ofzo.



Wat ik niet

begrijp is, dat mensen denken dat de regels worden opgeheven als ze

geen andere plek konden vinden. Als ik door drukte in een gewone coupé

terecht kom, dan zal ik daar ook geen poging doen, iedereen zijn kop te

laten houden. Waarom mag je dan opeens wel herrie maken in een

stiltecoupé?


Ik ervaar precies hetzelfde.



Promotie over stiltecoupes zou goed zijn.



Laat de conducteur hier maar beter op controleren en ze eruit sturen...

Of duidelijkere aanplakdingen op de deurtjes van de stiltecoupes.



Meeste mensen die herrie maken hebben het waarschijnlijk niet eens door dat ze in een stiltecoupe zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die stiltecoupes dus geen uitvinding. Wat een onzin om een in treinen waar je vooral in de spits maar ook in de weekenden en 's avonds laat amper een zitplaats kunt vinden, ook nog eens achterlijke eisen te gaan stellen.

Werken doe je op je werk of je werkt thuis, niet in een openbare ruimte. Doe je dat wel dan moet je de achtergrondgeluiden maar op de koop toe nemen.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja die stiltecoupe... Ik weet niet wat de NS precies dacht toen ze die sticker op het raam plakten maar de tijd van burgerlijke gehoorzaamheid is al vele jaren voorbij.



Ik heb het eens gewaagd een jongen aan te spreken op het bellen in een stiltecoupe, zijn antwoord: Je mag hier wel bellen want er staat niet een verbod op mobiel bellen. Ahum. Ik weet niet wat die jongen zich precies voorstelde bij het woord "stilte", maar misschien komt dat niet in zijn woordenboek voor. Ik heb het eens aangekaart bij het NS loket. Hun gouden tip was om de desbetreffende persoon erop aan te spreken. Hoe naief. Toen heb ik hun gevraagd: Hoe denken jullie dat mensen zich aan de stiltecoupe gaan houden als er niet op gecontroleerd wordt? Antwoord: dan moet u een schriftelijke brief naar de klantenservice schrijven...



Wat mij betreft flikkeren ze die stiltecoupes er zo snel mogelijk uit want je schept er alleen valse verwachtingen mee.
Alle reacties Link kopieren
Dit stata op de site van de NSVraag Stiltezones in alle Intercitytreinen Antwoord In de Intercity's van NS zijn sinds 2003 stiltezones aanwezig. Wie in alle rust wil werken, lezen, slapen of niksen, vindt daar de ruimte om in stilte te reizen.Gebleken is dat de herkenbaarheid van de stiltezones verbetering behoeft. Daarom worden de aanduidingen van de stiltezones aan de buiten- en binnenzijde van de trein opvallender. Vandaag zijn de eerste Intercity's voorzien van de nieuwe aanduidingen. In december 2006 zal een groot deel van de Intercity's voorzien zijn van beter herkenbare stiltezones. De nieuwe aanduiding van de stiltezones bestaat uit een transparante strook aan de bovenzijde van de ramen, waarin een S en de woorden stilte en silence zijn opgenomen. Bij het binnenrijden van de trein is vanaf het perron duidelijk te zien waar de stiltezones zich in de trein bevinden, zodat reizigers daar bij het instappen rekening mee kunnen houden. En in de trein kan het niemand nog ontgaan dat hij/zij in de stiltezone zit. Niks over wat nu wel en niet mag etc. Volgens mij kan je het ook niemand verplichten om stil te zijn in een openbare gelegenheid, je kunt het hooguit vragen
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Niks over wat nu wel en niet mag etc. Volgens mij kan je het ook niemand verplichten om stil te zijn in een openbare gelegenheid, je kunt het hooguit vragen




Ja daarom. En Nederlanders houden zich toch al niet graag aan regels, dus als het wel echt verboden is. Laat staan als het niet verboden is. Er zit alleen een sticker op het raam. Niemand houdt zich er dus aan, dat kun je van tevoren ook al bedenken.



Dat is nou blij maken met een dooie mus. Prentendeer als organisatie niet iets wat je niet waar kunt maken. Als ze zich nou eens concentreerden op belangrijkere dingen als treinen op tijd laten rijden. Zit je tenminste wat korter in de nepstilte.
Alle reacties Link kopieren
En je denkt toch niet dat je in de spits op een druk station een coupe verder gaat lopen? je bent allang blij met een zitplaats.

En ook met die nieuwe stickers zie ik vak pas halverwege dat ik in zo'n onding zit.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met jullie eens dat de stiltecoupés op ongelovelijk knullige wijze worden aangegeven. En ik kan me ook best voorstellen dat je het over het hoofd ziet. Dus als iemand begint te praten of te bellen, dan zal ik ze niet uitfoeteren maar er vriendelijk op wijzen dat het een stiltecoupé is.



Zuss, wat zou je doen als er iemand begint te roken in de trein? Da's toch ook maar een sticker?



Ik werk in de trein, ja. Ik kan niet anders. Voor mijn werk moet ik vaak van groningen naar Utrecht, Den Haag of Rotterdam. Als ik niet werk in de trein kost dat me 5 uur werktijd op een dag, en die tijd kan ik niet missen.



Laat ik het anders stellen. Door dit topic (en vast door andere zaken) is het je inmiddels vast duidelijk dat er mensen zijn die een stiltecoupé heel erg waarderen. Zou je dan niet gewoon uit vriendelijkheid en menselijkheid, tolerantie, hoe je het ook wilt noemen, een beetje zachtjes willen doen als je per ongeluk in een stiltecoupé bent beland? Ik beland ook wel eens in een gewone coupé, en daar zal ik ook niemand vragen om stil te zijn zodat ik mijn werk kan doen. Dan heb ik gewoon pech.
Werken doe je op je werk of je werkt thuis, niet in een openbare ruimte. 


Waarom? Je kan toch met evenveel recht zeggen: je liefdes- en seksleven bespreken doe je thuis of in de kroeg, niet in de openbare ruimte? Wie bepaalt wat er in een openbare ruimte mag of niet?

Nog afgezien van dat een trein niet echt openbare ruimte is. De NS is toch eigenaar van die treinen, en als eigenaar mag je toch regels opstellen voor het gebruik? Als klant van de NS lijkt het me niet meer dan beleefd om je aan de regels te  houden.



In de trein kunnen werken is nou net een van de voordelen van het openbaar vervoer boven de auto. Aangezien Nederland al volkomen verstopt is door de files, en in de binnensteden geen plek is voor nog meer parkeerruimte, lijkt het me goed om dat soort voordelen te promoten in plaats van ze als overbodig aan de kant te schuiven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat al te wachten KW op een dergelijke reactie. Want zeggen dat iemand maar lekker thuis moet gaan werken is hetzelfde als zeggen dat iemand in de trein niet mag bellen omdat er van een openbare ruimte (en mi is een trein dat) opeens een stilteplek wordt gemaakt.

(trouwens, tikken op je laptop maakt ook geluid, evenals het ritselen met je papieren)
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven