'Mijn ‘soort’ wil hij niet'

26-04-2016 23:22 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mooie post. Ik hoop dat ze er snel achter komen wie die chauffeur is.





Vader schrijft rake Facebookpost na bizarre busrit

De Amsterdamse Showiab Ahmadi wilde met zijn kleine kinderen de bus nemen. Toen de buschauffeur zich buitengewoon onbeschoft gedroeg, besloot Showiab erover te schrijven op Facebook.





Zijn bericht werd al bijna 6100 keer gedeeld.



Einde vrolijkheid

Het was woensdag, zijn papadag. “Het zonnetje schijnt en de kids hebben besloten: we gaan naar de kermis op de Dam. Maar de buschauffeur van Connexxion heeft kennelijk zijn dag niet, want hij maakt direct een einde aan onze vrolijkheid”, schrijft Showiab.



‘Types als jij’

De chauffeur gooit de tweede deur dicht, terwijl er bij de voorste ingang gewoon nog mensen instappen. “Sta ik daar met m’n 2 kleintjes en de kinderwagen, terwijl reizigers bij de voorste ingang gewoon nog instappen. “Kan de deur open?” “Nee”, roept hij. En voor de duidelijkheid zegt hij herhaaldelijk: “Ik laat zulke types als jij niet binnen.”



Zwart geld

Het kost een hoop gedoe, maar uiteindelijk mogen Showiab en zijn kinderen toch de bus in. “Als ik hem vraag wat hij precies bedoelt wordt het mij helder. Mijn ‘soort’ wil hij niet. Ik moet maar gauw een kaartje kopen, want ik verdien toch genoeg zwart geld volgens de buschauffeur.”



Niemand zegt iets

Showiab besluit rustig te blijven, hij is immers met zijn kinderen op pad. Het enige wat hij doet, is vragen wat hij volgens de buschauffeur heeft misdaan. “Wat moet die buschauffeur overkomen zijn dat hij zo doet? Niemand in de bus zegt iets, maar iedereen kijkt stomverbaasd. Een medepassagier neemt mijn dochtertje in alle onrust even bij hem op schoot, maar ook hij blijft zwijgen. Bij het uitstappen laat hij weten dat ik in mijn recht stond. Maar, wat heb ik daaraan? Waarom zegt niemand iets? Ben ik de enige die dit gek vindt?”



Zwart-wit

“Dit gun je niemand”, schrijft Showiab. “Ik wil niet dat iemand vandaag de dag zoiets meemaakt, laat staan onze kinderen in de toekomst. Als ik dit verhaal niet deel, kan het alleen maar erger worden. Ik moet dit vertellen en dit moet bespreekbaar gemaakt worden.” Hij zou de buschauffeur, die hij vergeeft, graag eens spreken om te vragen wat hij heeft meegemaakt. “Het is niet zijn schuld. Hij is gewoon verkeerd geïnformeerd: de wereld is niet zo zwart-wit ;).”
Is mijn vriend ook gebeurd. Is een zuid Amerikaan en mocht de bus ook niet in, werd nog door de chauffeur voor lul gezet. Uiteindelijk is er een team van de ret en politie bij geweest en mocht hij toch nog met de bus mee. Sloeg echt nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg zeg!
Het is kortzichtigheid daar maken we ons allemaal weleens schuldig aan maar dit gaat wel heel ver. Hij mag op gepakt worden voor haat zaaien wmb
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk. Moet een koud kunstje zijn voor Connexxion om de chauffeur te achterhalen. Die mag wel effe op gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Was laatst op tv, bij kassa denk ik, dat een buschauffeur voor een vrouw met kinderwagen ook niet de tweede deur open deed omdat je officieel niet mag instappen via de tweede deur. Na reactie van het programma heeft het bedrijf de regels aangepast. Misschien dat dat de reden was waarom ze niet op die manier naar binnen mochten. Desalniettemin is de houding van de chauffeur nogal opgepast natuurlijk en mag hij zijn rasicme lekker voor zich houden.
Zo'n buschauffeur ben ik ook wel eens tegengekomen, in Eerbeek (of all places). En dan ben ik nog geeneens van Allochtone Afkomst of hoe ze zoiets tegenwoordig ook noemen. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een klacht ingediend en een excuusbrief gekregen, met drie strippenkaarten erbij. Wat er met de licht aangebrande chauffeur is gebeurd heb ik geen idee van, ik hoop dattie flink op zijn lazer heeft gehad.
quote:nessemeisje schreef op 26 april 2016 @ 23:38:

Belachelijk. Moet een koud kunstje zijn voor Connexxion om de chauffeur te achterhalen. Die mag wel effe op gesprek. Tip van de Kaktus: tijd, busnummer en lijnnummer opschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Mag je instappen daar?
Vervelend werk en gekke kleren en likdoorns en inkomensbelasting
Nu ik zo over nadenk buschauffeurs krijgen best veel te verduren denk aan agressie etc. Ben pas nog getuige geweest hoe een buschauffeur een paar stompen in zijn gezicht kreeg omdat hij vergeten was te stoppen bij een halte terwijl er gedrukt was. Mischien heeft deze buschauffeur ook slechte ervaringen gehad met een bepaalde bevolkingsgroep en heeft hij nu de pest in. Valt me zelf ook op dat ze steeds grimmiger worden,een simpele goedemorgen of een vriendelijk knikje kan er vaak al niet meer vanaf. Het wordt steeds gezelliger in Nederland.
Zie vaak schoften de tweede deur nemen en niet inchecken, of uit checken. Dreiging, mishandeling, en nu is het andersom. Weinigen nemen het op voor de ander, onze maatschappij is verziekt en er lopen te veel rotte appels rond.
"mijn soort" - daar kunnen meer zaken mee bedoeld worden dan alleen huidskleur. Hier wordt gesuggereerd dat het komt omdat hij "zwart/wit" gezien wellicht van andere afkomst is met een donkerdere huidskleur, waarbij ook zijn naam vermeld staat. Maar het kan ook betekenen het soort mensen dat achterin instapt zonder uiteindelijk voorin te betalen.



Zoals iemand anders ook al aangeeft, wordt er door buschauffeurs blijkbaar helaas soms geïrriteerd gereageerd als er weer iemand achterin in wil stappen waarbij de controle of iedereen die daar dan instapt uiteindelijk wel een kaartje koopt en niet "zwart" wil meerijden.



Ook zelfs als mensen met kinderwagen, waaronder dus ook zogenaamd autochtone blanke kaaskoppen, dit willen doen. Er zijn zelfs regels voor geprobeerd aan te passen, maar het gaat schijnbaar alsnog mis.



Ja, discriminatie komt voor, en soms in erge mate, zoals beschreven over de vriend van iemand hier op het topic, daar moet zeker iets aan gebeuren, maar ik merk dat het te pas en te onpas wordt gezegd, de indruk wordt gewekt dat bepaalde groepen zwaar worden gediscrimineerd specifiek vanwege hun huidskleur of afkomst.



Dit terwijl "lichte" discriminatie tussen mensen sowieso voorkomt vanwege vele zaken in een samenleving, van sproeten, vrouw zijn, hoogopgeleid en bepaald milieu al dan niet hoog of juist laag, onzeker voorkomen etc., alsmede dat veel zaken soms geeneens discriminerend bedoeld zijn ofwel het niet de huidskleur c.q. afkomst is, die zorgt voor de veronderstelde discriminatie ten gevolge van bepaalde afwijzingen of bepaalde manieren van aanspreken maar andere zaken, die ook voorkomen bij de zogenaamde kaaskop.



Opleiding kun je bijvoorbeeld in Nederland allemaal volgen. Er is extra begeleiding voor mensen met taalachterstanden, al dan niet vanwege herkomst ouders die de Nederlandse taal niet goed spreken. Maar vaak zie je scholen ontstaan waarbij bepaalde groeperingen samenkomt zoals een moslimschool waarbij vervolgens de kwaliteit van onderwijs achterblijft alsmede het taalgebruik onderling een soort murks is wat vaak uiteindelijk niet bepaald algemeen beschaafd nederlands is waarmee je klantvriendelijk mensen te woord kan staat op een manier die de meesten zullen begrijpen.



Daarnaast zijn er zat "kaaskoppen" die arm zijn, geen goede opleiding hebben, alsmede te maken krijgen met pesten op het werk of massaal allemaal niet aan de bak komen. Komt dat dan doordat ze een kaaskop zijn? Nee, door hun opleiding, voorkomen, en vooral de economische crisis etc. etc. etc.



Stel je komt in één of ander ons-kent-ons dorp te wonen als buitenstaander uit een andere provincie of zelfs alleen maar een ander dorp of "de stad" dan heb je al een probleem.



Discriminatie komt voor. Maar ik vind dat je erg moet oppassen of het daadwerkelijk discriminatie is alsmede dat er meer aandacht mag zijn dat het vele anderen ook bepaalde zaken overkomen waaruit blijkt dat het niet specifiek discriminatie is voor een bepaalde afkomst of dat bepaalde discriminatie nou éénmaal voorkomt ten aanzien van iedereen en dat je daar mee zal moeten dealen omdat mensen nu éénmaal erg gericht zijn op ons kent ons.



Stel je hebt al de overtuiging dat je echt vaker wordt gediscrimineerd vanwege afkomst, dan zul je zeer waarschijnljik zaken ook sneller oppakken als discriminatie of specifiek dat de ander iets tegen jou heeft vanwege je afkomst, maar veelal overkomt het anderen ook "gewoon".



Niet goed te keuren, maar dat is het leven. Ik heb ook te maken in mijn leven met discriminatie en dat ik bepaalde zaken niet voor elkaar zal krijgen of specifiek dat ik in bepaalde kringen verkeer waarbij vrouwen nog niet bepaalde rechten en aanzien hebben op dezelfde manier als mannen. Ik verdien ook weinig geld etc. etc.



Het wordt tegenwoordig als een soort excuus gebruikt om bepaald gedrag van grote groepen mensen (zoals uiteindelijk de aanhang van IS) te gaan verklaren omdat ze zo ernstig gediscrimineerd zouden worden vanwege hun specifieke afkomst. Ik vind dat het uiteindelijk een soort vrijbrief geeft om alles daar maar op te gooien en in alles vooral die discriminatiekaart maar weer te gebruiken voor dat bepaalde groeperingen het zo slecht zouden hebben of uiteindelijk bepaald gedrag vertonen.



Ik vind dat je met bepaalde zaken gewoon moet dealen. Soms kom je inderdaad 1 iemand of meerdere mensen tegen en vaker nog met grote regelmaat, die jou niet mogen, die verkeerd over je denken vanwege bepaald onzinning ondefinieerbaar idee over wie of wat je bent of wat je doet.



Maar bovenstaande openingspost. Met "soort" als je dat gebruikt voor Pietje die met zijn 2 kleine kinderen achterin de bus wil instappen en de buschauffeur dat niet gelijk in de gaten heeft voor de kinderwagen of vindt dat het gewoon eerst via voor zeker weten wel kan en dat de ander bijvoorbeeld niet wil betalen, ontstaat er toch echt een ander beeld. Zie bericht van Lady Voldemort.



Ik vind dat je daar erg voor moet oppassen en tegenwoordig veels te vaak zomaar geroepen wordt dat er werd gediscrimineerd vanwege die afkomst. Echte discriminatie, die vergaand en duidelijk is, dat kun je proberen aan te pakken. Maar zelf heb ik gemerkt is het het beste om als vrouw, om als buitenstaander van een ander dorp die in een ons-kent-ons omgeving kwam te wonen, om als zieke met een niet gangbare diagnose die staat voor aanstelleritis, voor iemand die niet veel kan verdienen, gewoon te blijven laten zien wie je bent en mensen aan te spreken als ze over de schreef gaan en dan te kijken wat er nu eigenlijk écht wordt gezegd. En of het niet zomaar ineens zo is dat men zelf wel eens meer inkomen heeft dan die ander, niet een betere positie zelf heeft dan die ander, dat anderen vaak in hetzelfde schuitje zitten.



"type" "jouw soort", is iets wat mensen ook namelijk "gewoon" gebruiken voor "zwart"rijders.



De buschauffeur is sowieso een lul de behanger, dus die spreek je aan en doet eventueel je beklag bij de busmaatschappij. Zeker als er kleine kinderen bij waren. Zwartrijden is tegenwoordig een grote irritatie, dus wellicht moet dat eens beter aangepakt gaan worden door de handhavers in onze maatschappij. Dat laatste lijkt me de belangrijkste conclusie, pak mensen aan die écht fout zijn, zoals zwartrijders, zodat het minder voor gaat komen dat mensen vanalles denken te mogen uithalen, dan raken buschauffeurs minder snel geirriteerd als een passagier achterin in wil stappen.



Nu lijkt het bijna alsof het elkaar in stand houdt. Men pakt de echte probleemgevallen die dingen doen die niet mogen niet aan, waardoor irritaties oplopen en al snel een vader met twee kinderen daar de dupe van is en zich aangesproken voelt vanwege zijn afkomst. En ja wellicht bedoelde die buschauffeur het daadwerkelijk zo vanwege zijn huidskleur, maar het kan ook zo zijn dat er veel zwartrijders zijn in zijn wijk. Het is maar hoe je het bekijkt.
Mosterd..
"ik laat zulke types als jou niet binnen" geeft overigens wel weer aan dat het hier zou kunnen gaan om discriminatie maar wellicht alsnog doordat hij denkt dat de man achterin zomaar in wil stappen en hij dit al vaker, te vaak, heeft zien gebeuren. Niet dat dat het goed maakt, maar de vraag van wat heeft deze man dan meegemaakt is wel weer terecht.



Het idee dat de ander daadwerkelijk wel zeker weten zwart zal werken, is op zich ook al vreemd, ware het niet dat hij ook heel goed kan denken daar heb je weer zo iemand die het met de regels niet nauw neemt en het ook al vaker heeft zien gebeuren lijkt het.



Stel het is daadwerkelijk discriminatie, blijkt overigens uit het hele gebeuren dat desbetreffende buschauffeur blijkbaar veel mensen weg ziet komen met zwart werken, achterin willen stappen zonder te betalen en nu deze associatie wellicht niet voor niets heeft opgebouwd. Dan heet dat weer niet "verkeerd geïnformeerd". Dan gaat het weer vooral om het vragen aan de man zelf.



Zoals ik al eerder zei is de chauffeur fout vanwege de kinderwagen, kinderen, niet zeker weten of ook deze man daadwerkelijk weer zwart mee wil rijden en je niet iemand kan beschuldigen zomaar van wel zwart zullen werken die man dan niet mee wil laten rijden en je kan en mag nooit iedereen over één kam scheren.



Het idee dat de chauffeur alleen maar "verkeerd geïnformeerd" zou zijn, lijkt me dus ver gezocht en een soort afzwakking van wat er aan de hand zou kunnen zijn in de wijken waar deze man bekend is.



Al met al vind ik het een verneukeratief stukje. Veel woorden en zinsverbanden waarin iets wordt geïnsinueerd, een chauffeur die inderdaad foute dingen doet die echt niet kunnen, maar ik houd niet van de overgoten jus.



Noem de dingen bij de naam, dit is een soort van emotie opspelen en sturen door aan de ene kant de dingen half te zeggen maar wel indrukken te wekken, aan de andere kant dingen weer af te zwakken die wel juist onder woorden moeten worden gebracht. Van ach het is zo zielig want een man met twee kinderen... ja klopt kinderen moet genoemd worden, zeker in dit verhaal maar het moet niet gaan om mensen die kant op te trekken vanuit emotie.



Is het fout gedrag van de chauffeur, dan is het fout gedrag. Dan hoef je niet al die gladde woorden gebruikt. Ik zou zeggen verwoord het dan kwader en meer recht toe recht aan, van hé ik mocht die bus niet in en had het idee dat ik werd gediscrimineerd/ik werd gediscrimineerd terwijl notabene nog mijn kinderen er bij waren.



De zorg uitspreken is goed maar hoezo vergeven? Dat hij zou discrimineren en verkeerd is geinformeerd? Als de man discrimineert moet hij een boete en gaan kijken of hij wel geschikt is voor dit vak, niets vergeven. Maakt de man daadwerkelijk veel zaken mee die bij hem steeds meer irritatie opwekken, moet er meer controle komen en aanpak van zwartrijders.
Ik ben het overigens eens met de zorg van de vader voor zijn kinderen, maar ook maak ik me zorgen gezien vanaf de kant van de buschauffeur die blijkbaar allerlei zwartrijders en zwartwerkers meemaakt en in zijn eentje de boel op orde probeert te houden en elk vertrouwen verloren heeft.



Naar mijn idee moet er in ieder geval iets aan zwartrijders gedaan worden en zwartwerkers. Dat zijn daadwerkelijk aanwijsbare zaken die fout gaan, waarbij subjectiviteit of objectiviteit geen rol behoren te spelen maar dit soort zaken gewoon aangepakt wordt.



Dan is de buschauffeur waarschijnlijk in een beter humeur en krijgt wellicht weer wat vertrouwen in de maatschappij waarbij de vader van twee kinderen gewoon achterin weer in kan stappen en men automatisch weet dat er een kaartje voorin gekocht gaat worden.
Eens dat er meer mensen even de boel in goede banen moeten leiden. Als je merkt dat iemand onterecht wordt aangevallen die alleen maar achterin in wilde stappen vanwege de kinderwagen dan is het wel zo prettig als iemand zijn mond opentrekt en opkomt voor het onrecht waarbij zwartwerken er niet bijgehaald hoort te worden door de chauffeur.
quote:swifty schreef op 27 april 2016 @ 00:15:

Zie vaak schoften de tweede deur nemen en niet inchecken, of uit checken. Dreiging, mishandeling, en nu is het andersom. Weinigen nemen het op voor de ander, onze maatschappij is verziekt en er lopen te veel rotte appels rond.ja racistische chauffeurs die vaders met hun kinderen afblaffen. zeker een rotte appel. jammer dat je daar niks over zegt, maar halfslachtig deze idioterie goedpraat
Vandaag nam ik mijn kinderen mee naar de speeltuin en we hadden goede zin. Ik had de kinderwagen bij en wilde achterin de bus instappen omdat daar de kinderwagen makkelijker de bus in te krijgen is.



De chauffeur sloot echter de achterdeuren toen ik dat wilde doen. Ik liep naar voren maar hij wilde mij niet meer binnen laten. Hij had het over "types als ik", dat hij "mijn soort" niet moet en dat ik toch wel zwart zou werken, dit ook nog eens waar de kinderen bij waren vond ik erg grensoverschrijdend.



Waarschijnlijk benoemde hij het omdat ik als man overdag met kinderen was in plaats van op het werk als een echte man en het niet mijn vrouw was met de kinderen, en daar nu het buskaartje van zou kopen.



Het was mijn "papadag", die ik als goed geïntegreerd burger ook zo benoem zoals de gemiddelde autochtone werkende mannelijke Nederlander met papadagen.



Ik zit het hele stuk nog een keer door te nemen. Is het het "zwart/wit" met de knipoog?



Volgens mij gaat het hele stuk niet over discriminatie vanwege huidskleur, de man noemt het woord ook niet in zijn post, maar gaat het over een man die een mooi nieuw verworven recht van de laatste tijden heeft, namelijk de papadag heeft. Maar waarom kan het dan alleen maar erger worden? Verkeerd geïnformeerd over wat?
Andere naam, hoe leest het dan?



"Mooie post. Ik hoop dat ze er snel achter komen wie die chauffeur is.





Vader schrijft rake Facebookpost na bizarre busrit

De Amsterdamse Piet Jansen wilde met zijn kleine kinderen de bus nemen. Toen de buschauffeur zich buitengewoon onbeschoft gedroeg, besloot Piet erover te schrijven op Facebook.





Zijn bericht werd al bijna 6100 keer gedeeld.



Einde vrolijkheid

Het was woensdag, zijn papadag. “Het zonnetje schijnt en de kids hebben besloten: we gaan naar de kermis op de Dam. Maar de buschauffeur van Connexxion heeft kennelijk zijn dag niet, want hij maakt direct een einde aan onze vrolijkheid”, schrijft Piet.



‘Types als jij’

De chauffeur gooit de tweede deur dicht, terwijl er bij de voorste ingang gewoon nog mensen instappen. “Sta ik daar met m’n 2 kleintjes en de kinderwagen, terwijl reizigers bij de voorste ingang gewoon nog instappen. “Kan de deur open?” “Nee”, roept hij. En voor de duidelijkheid zegt hij herhaaldelijk: “Ik laat zulke types als jij niet binnen.”



Zwart geld

Het kost een hoop gedoe, maar uiteindelijk mogen Piet en zijn kinderen toch de bus in. “Als ik hem vraag wat hij precies bedoelt wordt het mij helder. Mijn ‘soort’ wil hij niet. Ik moet maar gauw een kaartje kopen, want ik verdien toch genoeg zwart geld volgens de buschauffeur.”



Niemand zegt iets

Piet besluit rustig te blijven, hij is immers met zijn kinderen op pad. Het enige wat hij doet, is vragen wat hij volgens de buschauffeur heeft misdaan. “Wat moet die buschauffeur overkomen zijn dat hij zo doet? Niemand in de bus zegt iets, maar iedereen kijkt stomverbaasd. Een medepassagier neemt mijn dochtertje in alle onrust even bij hem op schoot, maar ook hij blijft zwijgen. Bij het uitstappen laat hij weten dat ik in mijn recht stond. Maar, wat heb ik daaraan? Waarom zegt niemand iets? Ben ik de enige die dit gek vindt?”



Zwart-wit

“Dit gun je niemand”, schrijft Piet. “Ik wil niet dat iemand vandaag de dag zoiets meemaakt, laat staan onze kinderen in de toekomst. Als ik dit verhaal niet deel, kan het alleen maar erger worden. Ik moet dit vertellen en dit moet bespreekbaar gemaakt worden.” Hij zou de buschauffeur, die hij vergeeft, graag eens spreken om te vragen wat hij heeft meegemaakt. “Het is niet zijn schuld. Hij is gewoon verkeerd geïnformeerd: de wereld is niet zo zwart-wit ;).” "
"Ik moet maar gauw een kaartje kopen, want ik verdien toch genoeg zwart geld volgens de buschauffeur.” Hoezo "maar gauw". Omdat de buschauffeur over zijn hart strijkt en de man dan toch maar binnenlaat maar dan moet het nu wel gelijk zo snel mogelijk betaald zijn met dat zwarte geld zodat hij er snel nu vanaf is nu hij de man binnenlaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Vivaneesje schreef op 26 april 2016 @ 23:37:

Het is kortzichtigheid daar maken we ons allemaal weleens schuldig aan maar dit gaat wel heel ver. Hij mag op gepakt worden voor haat zaaien wmbEn oppakken gaat deze buschauffeur zijn beeld op onze samenleving veranderen denk je?
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 april 2016 @ 01:29:

[...]



ja racistische chauffeurs die vaders met hun kinderen afblaffen. zeker een rotte appel. jammer dat je daar niks over zegt, maar halfslachtig deze idioterie goedpraatHeel bizar hoe eer meer dan de helft dit soort dingen steeds maar bagatelliseert. Op dit forum.
Alle reacties Link kopieren
Allemachtig. Drie kilometer tekst om te insinueren dat de man misschien wel zwart wilde rijden of zwart werkt. Die man wilde gewoon achterin instappen. Dat lijkt me niet meer dan logisch met een kinderwagen. Houd alsjeblieft op het gedrag van de chauffeur goed te praten, te verklaren of te bagatelliseren, want je bent geen haar beter met al je ellenlange berichten.
Wat een bizarre reactie van die chauffeur.



Wat ik trouwens niet snap is dat je dit op Facebook gooit in plaats van een klacht in te dienen bij het vervoersbedrijf.
We horen het verhaal natuurlijk wel van een kant zoals gewoonlijk.. Ik zou de versie van de chauffeur heel graag willen lezen-horen. Misschien dat het verhaal toch iets genuanceerder is. We weten allemaal wat de chauffeurs vandaag de dag te verstouwen krijgen.

En nu is het waarschijnlijk tegen de verkeerde gezegd. Helaas. Waarom de chauffeur aanvallen?

Omdat deze man er misschien doorheen zit ? De beste stuurlui.

Er zijn niet voor niets stakingen voor meer veiligheid in de bussen. Er is zoveel ellende, agressie en overlast in het OV.

Onze kinderen hebben ook nog weleens staan bibberen van angst omdat er weer een of andere idioot zwart wilde meerijden en gepakt was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven