Mitch Henriquez

29-06-2015 22:53 1170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is nog geen topic over, dus ik dacht ik start er een. Voor wie het gemist heeft:



Het Openbaar Ministerie wijzigt zijn verklaring over de dood van de 42-jarige Arubaan Mitch Henriquez die zondag na zijn aanhouding in Den Haag overleed. Het OM is er niet langer zeker van dat Henriquez pas in de ambulance onwel werd.



Op basis van 'geringe informatie' verklaarde het OM aanvankelijk dat Henriquez in de ambulance onwel was geworden. Op beeldmateriaal vanuit het park waar de man werd opgepakt, is te zien dat daar 'ook al iets aan de hand' lijkt, zegt een woordvoerder van het OM tegen het AD. ,,Daarom trekken we eerder getrokken conclusies in, om de Rijksrecherche zonder vooroordelen haar werk te laten doen."



Night at the Park

De man werd opgepakt tijdens het festival Night at the Park in het Haagse Zuiderpark. Hij zou hebben geroepen dat hij een wapen had. Volgens het OM bleek hij op het moment van zijn arrestatie echter niet over een wapen te beschikken.



Twee getuigen die bij het incident waren, legden vanmiddag een roos op de plek waar Henriquez werd opgepakt. ,,Ik heb gezien hoe de man die al op zijn buik op de grond lag, werd geslagen op zijn hoofd met een politieknuppel. En dat terwijl vijf agenten hem al in bedwang hielden,'' zegt Esther de Ruijter. De Ruijter wil daarom een getuigenverklaring indienen.



Diepgaand onderzoek

De dood van de 42-jarige Arubaan heeft 'de Arubaanse samenleving zeer geschokt'. Dat zegt de oppositie op het eiland, de Electorale Volksbeweging (MEP). De partij eist vandaag in een brief aan het Nederlandse kabinet dat er 'een diepgaand onderzoek' komt.



Het Openbaar Ministerie laat weten dat op het lichaam van Henriquez sectie wordt verricht om meer over zijn overlijden te weten te komen. Burgemeester Van Aartsen van Den Haag betuigt zijn medeleven aan de familie van Mitch Henriquez.



Plasterk

Minister Ronald Plasterk (Koninkrijksrelaties) heeft maandag gebeld met de Arubaanse premier Mike Eman over het overlijden van Henriquez. Plasterk heeft ook gebeld met de Arubaanse gevolmachtigd minister in Den Haag, Alfonso Boekhoudt.



Plasterk heeft hun verzekerd 'dat er een onafhankelijk onderzoek zal plaatsvinden door de rijksrecherche' naar de omstandigheden rond de dood van Henriquez. Dat onderzoek moet de gang van zaken rond Henriquez' overlijden ophelderen. Plasterk hoopt dat er snel duidelijkheid komt, aldus een verklaring van zijn ministerie.



Bron:AD



Het is niet het eerste incident bij de Haagse politie. In de Haagse politiek spreekt men al langer over "racistisch politiegeweld". Wat vinden jullie? Incident of structureel probleem?
Am Yisrael Chai!
Dit is niet Amerika, dus laten we het niet groter maken dan het is. Het is zo al erg genoeg, daar hoeven we verder geen drama aan toe te voegen.
Alle reacties Link kopieren
Dank fv, dat je hier een topic over hebt geopend. Ik vind het schandalig en ben er misselijk van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 29 juni 2015 @ 22:59:

Dit is niet Amerika, dus laten we het niet groter maken dan het is. Het is zo al erg genoeg, daar hoeven we verder geen drama aan toe te voegen.Ik vind het juist ernstig dat het niet groot gemaakt wordt. Belachelijk dat iemand die om niks aangehouden wordt dood gaat als gevolg van politiegeweld.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Filmpje erbij? Dan kan die fijn door iedereen stap voor stap geanalyseerd worden.

https://www.youtube.com/watch?v=XndoaVthK3Y
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
"Laten we het niet groter maken dan het is"



Groter dan dood is nogal moeilijk.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 29 juni 2015 @ 23:02:

[...]





Ik vind het juist ernstig dat het niet groot gemaakt wordt. Belachelijk dat iemand die om niks aangehouden wordt dood gaat als gevolg van politiegeweld.Helemaal eens. Rare reactie Cateau
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 29 juni 2015 @ 23:02:

"Laten we het niet groter maken dan het is"



Groter dan dood is nogal moeilijk.Nou, inderdaad.
Am Yisrael Chai!
quote:boebezoebe schreef op 29 juni 2015 @ 23:02:

[...]





Ik vind het juist ernstig dat het niet groot gemaakt wordt. Belachelijk dat iemand die om niks aangehouden wordt dood gaat als gevolg van politiegeweld.Als je het eerste deel van de volgende zin ook vet had gemaakt dan was deze reactie overbodig geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 29 juni 2015 @ 23:02:

Filmpje erbij? Dan kan die fijn door iedereen stap voor stap geanalyseerd worden.

https://www.youtube.com/watch?v=XndoaVthK3YWat bedoel,je hier precies mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 29 juni 2015 @ 23:01:

Dank fv, dat je hier een topic over hebt geopend. Ik vind het schandalig en ben er misselijk van.ik ook. Op mijn Facebook is het nogal trending op het moment, dus ik ontdek ook nog eens allerlei andere incidenten compleet met beeldmateriaal waar mijn maag van omdraait.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
En wat een verschrikkelijke nare dood, wat een verdriet en verbijstering moeten zijn nabestaanden voelen. Ik heb oprecht geen idee of dit geweld vanuit racistische denken komt.

Ik hoop het niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 29 juni 2015 @ 23:04:

[...]





ik ook. Op mijn Facebook is het nogal trending op het moment, dus ik ontdek ook nog eens allerlei andere incidenten compleet met beeldmateriaal waar mijn maag van omdraait.Het is walgelijk en in mijn opinie is dit moord
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 29 juni 2015 @ 23:03:

[...]



Wat bedoel,je hier precies mee?

De meeste topics over vreselijke incidenten verlopen zo.

Stap voor stap samen filmpjes analyseren.

Ik vind dat echt bijzonder.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 29 juni 2015 @ 23:03:

[...]



Als je het eerste deel van de volgende zin ook vet had gemaakt dan was deze reactie overbodig geweest.Hoezo? er is bijna geen aandacht voor in de reguliere media. Het wordt helemaal niet groot gemaakt, maar klein gehouden. In het NOS journaal is genoeg te zien geweest over politiegeweld in de VS, maar als de Nederlandse politie zoiets doet wordt klakkeloos het persbericht van de politie overgenomen, zonder enige onderzoeksjournalistiek. Dus van mij mag het echt wel groter gemaakt worden dan het op dit moment is. Laat ze maar goed onderzoeken wat er nou echt gebeurt is.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal filmpjes gezien, waarschijnlijk niet alles. Wat ik zie op de beelden is een politieteam dat moeite heeft met het heftige verzet van de man en met de omstanders die daar op reageren.

Dat hij komt te overlijden, is ontzettend noodlottig. Ik zie niet op de beelden dat ze hem martelen, slaan of wat dan ook. Mijn inschatting is dan ook dat als deze man zich rustig had laten arresteren, de afloop heel anders had kunnen zijn.

Verder zijn andere acties van het Haagse politieteam mij onbekend. Dus ik betwijfel ten zeerste dat deze actie te maken heeft met de afkomst van deze man.
Alle reacties Link kopieren
Het is hier wellicht geen Amerika, maar ik schrik er toch best van als Haagse politici aangeven dat ze al jaren proberen om dit soort incidenten op de politieke agenda te krijgen omdat ze niet op zichzelf staan. En het feit dat zowel de VN, als Amnesty, als diverse Europese commissies rapporten hebben over buitensporig racisme en buitensporig geweld van de Nederlandse politiekorpsen vind ik - hoewel niet verbazingwekkend - behoorlijk schokkend.



Maar wat ik nog het meest schokkend vind is dat zowel "de maatschappij" als "de media" nogal laconiek lijken te zijn en het allemaal "niet zo'n drama vinden".
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 29 juni 2015 @ 23:06:

[...]



De meeste topics verlopen zo.

Stap voor stap samen filmpjes analyseren.

Ik vind dat echt bijzonder.Kan. Ik ken de topics. Maar in dit geval is dat zeker gerechtvaardigd omdat door de filmpjes al heel snel duidelijk wordt dat deze man zwaar is mishandeld. Ik weet niet of er racisme in het spel is. De politie heeft gefaald, dat lijkt me duidelijk
Alle reacties Link kopieren
quote:Lostit schreef op 29 juni 2015 @ 23:08:

Ik heb een aantal filmpjes gezien, waarschijnlijk niet alles. Wat ik zie op de beelden is een politieteam dat moeite heeft met het heftige verzet van de man en met de omstanders die daar op reageren.

Waarschijnlijk zien anderen compleet iets anders.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:boebezoebe schreef op 29 juni 2015 @ 23:07:

[...]





Hoezo. er is bijna geen aandacht voor in de reguliere media. Het wordt helemaal niet groot gemaakt, maar klein gehouden. In het NOS journaal is genoeg te zien geweest over politiegeweld in de VS, maar als de Nederlandse politie zoiets doet wordt klakkeloos het persbericht van de politie overgenomen, zonder enige onderzoeksjournalistiek. Dus van mij mag het echt wel groter gemaakt worden dan het op dit moment is. Laat ze maar goed onderzoeken wat er nou echt gebeurt is.Het eerste deel van de volgende zin was, "het is zo al erg genoeg"



Vanuit de politiek is beloofd dat er goed onafhankelijk onderzoek wordt gedaan naar het overlijden van deze man en ik ben zo naïef om er vanuit te gaan dat dat ook gebeurt.



Mijn FB pagina loopt over v over deze zaak en ik heb alle reguliere media op mijn pagina staan, dus wat je beweert is niet waar, er wordt meer dan genoeg aandacht aan besteed.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 29 juni 2015 @ 23:08:

Het is hier wellicht geen Amerika, maar ik schrik er toch best van als Haagse politici aangeven dat ze al jaren proberen om dit soort incidenten op de politieke agenda te krijgen omdat ze niet op zichzelf staan. En het feit dat zowel de VN, als Amnesty, als diverse Europese commissies rapporten hebben over buitensporig racisme en buitensporig geweld van de Nederlandse politiekorpsen vind ik - hoewel niet verbazingwekkend - behoorlijk schokkend.



Maar wat ik nog het meest schokkend vind is dat zowel "de maatschappij" als "de media" nogal laconiek lijken te zijn en het allemaal "niet zo'n drama vinden".



"Moet je je maar niet verzetten he, als je gewoon na afloop van van een festival met je vrienden naar huis loopt". En dat soort redenaties krijg je dan.



Het zal je maar overkomen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 29 juni 2015 @ 23:09:

[...]



De politie heeft gefaald, dat lijkt me duidelijkkans zit er in of er moeten door autopsie nog zaken aan het licht komen die een slechte fysieke gesteldheid bewijzen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 29 juni 2015 @ 23:10:

[...]



Waarschijnlijk zien anderen compleet iets anders.Dat merk ik uit de reacties van mensen die ik voorbij zie komen op Facebook enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lostit schreef op 29 juni 2015 @ 23:08:

Ik heb een aantal filmpjes gezien, waarschijnlijk niet alles. Wat ik zie op de beelden is een politieteam dat moeite heeft met het heftige verzet van de man en met de omstanders die daar op reageren.

Dat hij komt te overlijden, is ontzettend noodlottig. Ik zie niet op de beelden dat ze hem martelen, slaan of wat dan ook. Mijn inschatting is dan ook dat als deze man zich rustig had laten arresteren, de afloop heel anders had kunnen zijn.

Verder zijn andere acties van het Haagse politieteam mij onbekend. Dus ik betwijfel ten zeerste dat deze actie te maken heeft met de afkomst van deze man.Ik zie totaal geen verzet. Ik zie een man die bijna vanaf moment een total loss is en agenten die hem geen medische hulp verlenen. Enkel zijn hartslag meten
Alle reacties Link kopieren
quote:Lostit schreef op 29 juni 2015 @ 23:08:

Ik heb een aantal filmpjes gezien, waarschijnlijk niet alles. Wat ik zie op de beelden is een politieteam dat moeite heeft met het heftige verzet van de man en met de omstanders die daar op reageren.

Dat hij komt te overlijden, is ontzettend noodlottig. Ik zie niet op de beelden dat ze hem martelen, slaan of wat dan ook. Mijn inschatting is dan ook dat als deze man zich rustig had laten arresteren, de afloop heel anders had kunnen zijn.

Verder zijn andere acties van het Haagse politieteam mij onbekend. Dus ik betwijfel ten zeerste dat deze actie te maken heeft met de afkomst van deze man.



Verzetten? Welke filmpjes heb jij in vredesnaam gezien? Een man die geboeid op zijn buik op de grond ligt in een headlock, die verzet zich niet, hoor.



Op alle filmpjes die ik gezien heb ligt ie of geboeid in een headlock met een aantal man bovenop zich op de grond, of is ie bewusteloos/dood. Dus waar heb jij verzet gezien?
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven