Moeder van staatsecretaris zit in eigen urine

05-11-2014 11:06 237 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vader van staatssecretaris Volksgezondheid Martin van Rijn (PvdA) klaagt over de zorg die de demente moeder van Van Rijn krijgt van de Haagse zorgaanbieder WZH. In het Algemeen Dagblad doet de 81-jarige man zijn beklag. “Soms loopt de urine langs haar enkels”, vertelt Joop van Rijn aan de krant. Het ministerie van Volksgezondheid bevestigt tegenover Omroep West dat het om de moeder van staatssecretaris Van Rijn gaat.



Samen met zijn buurman Ben Oude Nijhuis (82), wiens vrouw ook dement is en bij WZH – een van de grotere aanbieders van ouderenzorg in de regio Den Haag – woont, vertelt Van Rijn senior zijn verhaal in de krant.



De zorgaanbieder wil niet ingaan op de kwestie. “Wij zijn in goed gesprek met de mantelzorger. Voor wat betreft de vraag over het dienstrooster: wij hebben een dienstrooster wat 24 uur per dag dekking kent waarbij medewerkers aanwezig zijn ten behoeve van meerdere bewoners. Een individuele casus kent meerdere aspecten en daar kunnen we verder niet op in gaan.”



Update 18.03 - Staatssecretaris Van Rijn laat in een reactie aan het ANP weten:





“Mijn persoonlijke situatie is mijn inspiratiebron geweest om in de politiek te gaan. Dat is geen geheim, ik heb het een paar weken na mijn aantreden in de Tweede Kamer gezegd. Dat de kwaliteit van zorg omhoog moet, wordt in heel Nederland breed gedeeld. Daarom is dat wat mij betreft de belangrijkste pijler onder de hervorming van de langdurige zorg.”
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Idealistisch idee hoor, die participatiesamenleving.



Mijn ouders hebben (nog) geen lichamelijke hulp nodig. Maar hun huishoudelijke hulp is al gereduceerd van 4 uur p.wk naar 1,5 uur p.wk. Ik help al regelmatig. Maar ik werk zelf fulltime en woon niet in de buurt. Wil de regering dat ik meer voor hen ga doen? Hoe dan: mijn baan opzeggen en in de buurt gaan wonen? Ik zie de toekomst somber in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de ssecretaris nogal laconiek reageren.

Wat een oet l*l.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik ook Amarna en dan werk ik nog niet eens. Hoe gaat dat eigenlijk als je 100 km van elkaar woont en domweg niet het geld hebt om te reizen. Er zijn genoeg werklozen die al moeite genoeg hebben om rond te komen en zij kunnen dit echt niet er bij hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat een afgang.

Maar inderdaad, laat hem de daad maar bij het woord voegen en gaan mantelzorgen.
Alle reacties Link kopieren
Marianne,

Vorige week is er een uitzending geweest en ik weet niet meer welk programma het was, maar daarin werd al met zekerheid verteld over de zelfmoord van een bejaarde mevrouw.

Ik zal eens kijken of ik het kan terug vinden maar het is werkelijk van de gekke dat mensen zoals ik al denken : ik hoop maar dat ik niet oud word.
Alle reacties Link kopieren
De situatie is vreselijk, en er moet zeker wat aan gedaan worden. Maar in tijden van bezuinigingen vind ik het de Minister wel te prijzen dat hij zijn eigen positie niet misbruikt om alleen de situatie van zijn moeder te verbeteren.
Alle reacties Link kopieren
http://www.nujij.nl/algem ... orgcentrum.29701013.lynkx

Dit stuk uit de krant heb ik vast gevonden.
Alle reacties Link kopieren
http://web.avrotros.nl/eenvandaag/player/POMS_AT_677545
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens best bereid meer premie van het een of ander te gaan betalen. Mits dat geld dan rechtsstreeks ten goede komt aan meer directe zorg en niet naar directiesalarissen of andere overheadkosten.
*Poef*
Alle reacties Link kopieren
De vader van de staatssecretaris gaat er zelf bijna aan onderdoor.

Wat zou zoon dan gaan doen? Zelf zijn moeder gaan verzorgen?
Alle reacties Link kopieren
Het kabinet legt haar prioriteiten totaal verkeerd.

Het heeft de mond vol over banen en economische groei.

Maar gooit tegelijkertijd het geld met bakken de deur uit:

- ¤4,5 miljard voor ontwikkelingshulp (ODA) (1,6 miljard non-ODA)

- ¤800 miljoen voor noodhulp

- ¤800 miljoen voor asielopvang: 30.000 asielzoekers

- ¤7,5 miljard voor Brussel

- ¤6 miljard aan subsidies



Stop daarmee en gebruik dat geld voor belastingverlaging, onze Ouderen en voor een fatsoenlijke Zorg.



Kortom: Besteed dat geld voor Nederland en niet voor het buitenland.
Ik merk het hier al een beetje. Nu komt dit ook omdat ik mijn moeder niet wil verzorgen maar toch zal moeten want ik ben de enige van de kinderen die redelijk in de buurt woont (125 km enkele reis) en niet werkt. Nu kan ik het nog af eens in de 14 dagen maar dat zal beslist meer worden.

Het benauwd mij nu al ook omdat m'n moeder er vroeger nooit voor mij was en ik nu min of meer gedwongen wordt. Broers en zussen vinden het min of meer logisch, blij dat zij het niet kunnen. Zij werken en/of wonen in het buitenland.

Man gaat dit ook niet leuk vinden. Hij houdt van mij en zal het moeilijk vinden dat ik mij gedwongen voel om te zorgen.
Er zou een stuk meer geld vrijkomen in de zorg als die managers niet zo dik betaald zouden krijgen. Meer geld naar de verzorgers/verplegers en veel minder geld naar de top.
volgens mij gaat het volgend jaar een grote puinhoop worden inde zorg .

Ik denk ook dat we steeds vaker gaan lezen dat er mensen al weken dood in hun huis liggen
Iemand schreef het al op: de roep naar het versoepelen van de euthanasie wet zal steeds groter worden. Ik denk dat een boel mensen liever kiezen voor een menswaardige, zelfgekozen dood dan wegkwijnen in een tehuis en aan de goden overgeleverd te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast is er natuurlijk nog een ander punt: vorig jaar had de politiek er de mond van vol dat vrouwen meer moesten gaan werken en bla bla bla. Maar al die duizenden ontslagen in de zorg, daar is toch echt 95% vrouw van. En die komen allemaal netjes thuis te zitten, want overal wordt iedereen wegbezuinigd.
Alle reacties Link kopieren
Noesa en Asotut, en anderen jammer dat ik niet kan quoten, maar ben het helemaal met jullie eens.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Tja, dat is de realiteit. Het zou een beetje raar en oneerlijk zijn als zijn moeder een voorkeursbehandeling kreeg omdat hij toevallig staatssecretaris is.

Er is geld genoeg voor de zorg, heel veel geld zelfs.

Maar het gaat naar de verkeerde plekken.
@Asotut: waarom voel jij je gedwongen te gaan zorgen voor een moeder die nooit voor jou gezorgd heeft?



Mijn man is vroeger thuis mishandeld en er is hem zorg onthouden omdat zijn ouders niet nog een ziek kind konden hebben.



Dus no way in hell dat wij ooit mantelzorg voor zijn vader gaan doen. Participatiewet of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 05 november 2014 @ 12:07:

Marianne, ook ik zit met een moeder van 91 die zelfstandig woont (nou ja zelfstandig!!!???)



wij 3 kinderen doe eigenlijk alles voor haar, boodschappen, de was, financiën regelen etc.

mijn moeder is een zorgmijder, die wil dus persée geen zorg van buitenaf. Zorgverleners die haar wilden helpen met douchen worden botweg de toegang geweigerd.



Ik houd mijn hart vast over hoe het verder moet.Dat douchen lukt gelukkig wel, ook al is het dan maar twee keer in de week. Verder komt er iedere avond iemand kijken, ook naar de medicijnen maar dat gaat tot nu toe nog goed en eens in de twee weken is er drie uur huishoudelijke hulp, voorheen vier(!) uur per week. De gordijnen zijn vuil, ik kan niet op een trapje staan, man kan zijn ene arm niet goed optillen (schouderprothese) dus wie haalt ze eraf en wie hangt ze weer op? Wassen is het probleem niet, die machine draait wel. Ik heb vandaag gestofzuigd, bloemen gedaan (oude uitgezocht, nieuwe in een andere vaas), boodschappen gedaan, een scheepslading was meegenomen, koelkast uitgemest, vrijdag was terugbrengen, wellicht nog een boodschap, zorgen dat er gegeten wordt, administratie. Het komt allemaal op mijn man en mij neer maar ik heb ook nog een huishouden, een hond, een sociaal leven, kleinkinderen, werk voor de VvE en een andere bewonersorganisatie, voor leuke dingen blijft geen tijd meer over,, soms zelfs niet voor mijn hobby en dat is koken. Toen mijn man met pensioen ging dachten we "lekker, drie maanden naar Frankrijk" maar toen begon de ellende, hij brak een schouder, moeder een heup, ziekenhuis in, ziekenhuis uit, toen kreeg ik uro sepsis, ziekenhuis in, bijna dood, ziekenhuis uit, godzijdank kon ik naar een zorghotel om aan te sterken omdat mijn wederhelft nog revalideerde, toen terug naar het ziekenhuis, nier verwijderd, revalideren en verder aansterken terwijl mams door-dementeerde. Ik klaag niet maar mijn hoofd loopt zo nu en dan behoorlijk om. Zo zijn er honderden, misschien duizenden mantelzorgers die het een keer teveel wordt. Als dank krijg je dan van de gemeente een zogenaamd mantelzorgcomplimentje, 200 Euro per jaar. Leuk gebaar maar bij mensen die het echt nodig hebben omdat ze, vanwege het mantelzorgen hun baan hebben moeten opzeggen of korter zijn gaan werken, zet het geen zoden aan de dijk. Wie kan hier in Nederland, dat wil men, nou zijn ouders in huis nemen? Dat kan als je op het platteland woont en je huis mag uitbouwen (vooropgesteld dat de gemeente zo vriendelijk is je daarvoor een vergunning te verlenen) maar in de stedelijke gebieden hebben de meeste mensen niet zo veel ruimte. Misschien zijn we een beetje verwend met de verzorgingsmaatschappij maar alles wordt nu zo ver teruggedraaid dat we over een paar jaar weer worden teruggeworpen naar de middeleeuwen, dan wonen er honderden bejaarden in bushokjes maar die hebben niet zo'n grote mond als dat stel dat nu van alle kanten hulp krijgt dankzij hun o zo zielige verhaal terwijl het een geval is van eigen schuld, dikke bult.
verba volant, scripta manent.
@Asotut: waarom voel jij je gedwongen te gaan zorgen voor een moeder die nooit voor jou gezorgd heeft?



Van de ene kant plichtsbesef en toch ook wel medelijden. Van de andere kant broers en zussen die er op staan.

Is het ook niet zo dat het verplicht wordt ook al woon je verder weg? Als jij het niet doet is ouder de pineut, die gedachte heb ik.
Marianne, dit is toch niet vol te houden? Als jullie NEE zeggen tegen de thuiszorg schakelen zij dan geen meer mensen/uren in of ben je het, zoals ik denk, verplicht om zoveel uur te mantelzorgen?



Mantelzorgcompliment is afgeschaft. Je wordt overigens gestraft als je een ouder in huis haalt want dan krijgt de ouder minder AOW en als je beiden werkt al er waarschijnlijk iemand moeten gaan minderen om de zorg te kunnen verlenen.



Is er geen mogelijkheid om een particuliere huishoudster aan te nemen Marianne die poetst en de was ed doet? 2 Uurtjes in de week naast de andere thuiszorghulp die poest scheelt jouw man en jou veel (te zwaar) werk.

Hier heb je al een hulp (zwart) voor 12 euro per uur.
Iemand die Pauw vanavond nog heeft gezien? Met de toezichthoudster Mevr Dupuis? Kak van de hoogste klasse hoor. En alles ontkennen wat Meneer Oude Nijhuis vertelde. Schande gewoon. En die instelling heeft een winst van 3 miljoen en een eigen vermogen van 30 miljoen. Schande is het!
Alle reacties Link kopieren
Die Dupuis kan maar beter terugkruipen onder die enorme steen. Ik wens haar het allerbeste als ze zelf de hele wereld gaat aanzien voor een doedelzak en zichzelf bevuilt in een hoekje van één van de nog bestaande verzorgingshuizen. Raad van Toezicht hier, Raad van Toezicht daar, van die Raden is drie kwart van de mensen overbodig, aan denkers heb je in de zorg voor bejaarden niets, daar zijn doeners nodig. Ouderen worden afgedankt als een zak oud vuil, niet meer productief dus overbodig, lastig, vies enzovoort. Die Oude Nijhuis wordt gesommeerd zijn mond te houden, klokkenluiders zijn een groot gevaar voor de grote graaiers.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven