Molukkers klagen staat aan

05-11-2014 11:47 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Molukkers klagen Staat aan om 'opzettelijk doodschieten' kapers



Een groep Molukse nabestaanden van de in 1977 omgekomen kapers en één gijzelnemer van de trein bij het Drentse De Punt klagen de Staat aan. In een brief aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie stelt hun advocate Liesbeth Zegveld dat enkele kapers indertijd 'opzettelijk zijn doodgeschoten'.





Sorry hoor....maar ik denk dan, het moet niet gekker worden!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet. Vind het een beetje dubbel. Die gijzelnemers zijn inderdaad zo doodgeschoten, ze boden geen verzet meer en hadden zich over gegeven.

Eigenlijk zijn ze gewoon geëxecuteerd. Dat zou in een democratie niet mogelijk moeten zijn, al snap ik het menselijke aspect wel.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je erbij dat ze zich hadden overgegeven?



En er zijn er maar 2 gedood, die andere 3 hebben het gewoon overleefd. Hoewel die van mij ook gewoon een nekschot hadden mogen hebben.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Het is toch gewoon het risico van treinkapen en mensen 20 dagen gevangen houden?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
.
Alle reacties Link kopieren
Een groep Molukse nabestaanden van de in 1977 omgekomen kapers en één gijzelnemer van de trein bij het Drentse De Punt klagen de Staat aan.





In een brief aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie stelt hun advocate Liesbeth Zegveld dat enkele kapers indertijd ''opzettelijk zijn doodgeschoten".



Mariniers hebben tijdens de bestorming op 11 juni van dat jaar de kapers ''in de trein vermoord terwijl ze al waren uitgeschakeld en geen verzet boden", aldus Zegveld.



Drie van hen zijn niet van buitenaf door mitrailleurvuur, maar van korte afstand met pistolen in het hoofd en in de rug geschoten. Toen waren ze al zwaargewond. Ook beschuldigt Zegveld de Staat ervan dat mariniers nog op de kapers hebben geschoten toen die al dood waren.



Verder is gebruikgemaakt van speciale munitie die onnodig letsel veroorzaakt en dat is verboden, aldus Zegveld. ''Het opzettelijk doodschieten en gebruik van disproportioneel geweld is onrechtmatig'', stelt de advocate. De nabestaanden eisen excuses en schadevergoeding.



Volgens Zegveld en de nabestaanden was het gewelddadige optreden van het leger onnodig. Al op de eerste dag van de kaping waren microfoons onder de trein geplaatst en werden gesprekken tussen de Molukse activisten afgeluisterd. ''De regering kon weten dat ze geen geweld zouden gebruiken'', aldus Zegveld. Dat bleek volgens haar ook toen de regering meermalen een ultimatum liet passeren. ''Ze gaven de Staat kennelijk geen aanleiding te vrezen dat de kapers op korte termijn geweld zouden inzetten.''

bron nu.nl
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zojuist al gebruikt in een ander topic: daders worden slachtoffers en slachtoffers worden daders. Omgekeerde wereld. Nederland (de belastingbetaler) betaalt wel.
Ben je nou helemaal gek?
Of je het er nu mee eens bent of niet, ze hebben net zoals iedereen het recht om een zaak aan te spannen. De rechter zal oordelen of ze gelijk hebben. Wees blij dat we in een land leven waar dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Nederland kent geen doodstraf, dus zulke executies mogen niet, simpel zat. De (overlevende) kapers zijn berecht door de rechter en hebben hun straf uitgezeten, zoals dat hoort. Degenen die een illegale executie hebben uitgevoerd, en degenen die daar opdracht toe hebben gegeven, moeten zich eveneens voor de rechter verantwoorden. Zo hoort dat, in een rechtsstaat.
Alle reacties Link kopieren
Gevoelsmatig heeft niemand er moeite mee dat de gijzelnemers doodgeschoten zijn.

In een democratie is het echter niet de bedoeling dat mariniers op de stoel van de rechter gaan zitten en daarbij kennen we de doodstraf niet.



Ik denk dat het tijd wordt voor een grondig onderzoek al vermoed ik dat er heel wat maatschappelijke weerstand tegen komt.



@groenteboerin

Zelfs al zijn er executies uitgevoerd weten we nog niet of er opdracht voor gegeven is, kan ook zijn dat de mariniers op eigen initiatief handelden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Nederland kent geen doodstraf, dus zulke executies mogen niet, simpel zat. De (overlevende) kapers zijn berecht door de rechter en hebben hun straf uitgezeten, zoals dat hoort. Degenen die een illegale executie hebben uitgevoerd, en degenen die daar opdracht toe hebben gegeven, moeten zich eveneens voor de rechter verantwoorden. Zo hoort dat, in een rechtsstaat.



Dit dus.



De rechter zal een uitspraak doen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de Molukse gemeenschap de slachtoffers en nabestaanden van de mensen die gegijzeld werden, eigenlijk al eens een vergoeding betaald voor de doorstane angst en ellende?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
@pejeka



Volgens mij niet maar dat staat los van het feit dat de mariniers de taak hadden de gijzelaars uit de trein te halen en niet om zich op te stellen als executiepeloton.

Voor alle duidelijkheid, onderzoek moet uitwijzen of ze buitensporig geweld hebben gebruikt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het moet natuurlijk wel in die tijd gezien worden

Zoiets had Nederland nog nooit mee gemaakt.

Ik was nog jong toen je op televisie de aanval zag gebeuren.

Volgens mij hadden de molukkers toen ook iemand dood geschoten om te laten zien dat ze er toe in staat waren.

Dat er toendertijd geschoten werd om te doden, vond en vind ik nog steeds een goede actie.

Je probeerd toch alle mensen weer vrij te krijgen.

Dat is ook het risico wat je bewust neemt als je dit doet.

Vandaag de dag is de dader altijd het zielige figuur wat alle hulp krijgt, en het slachtoffer wordt bestraft.

Zelf ook wel eens wat molukker mee gemaakt in Lunteren.

Daar hadden ze even een kroeg verbouwd zelfs met kapmessen, [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2014 13:40
Reden: Rascistische opmerking
% gewijzigd
Hoezo 'daders worden slachtoffers'? Als mijn kind iets flikt ben ik geen dader. En als mijn kind iets flikt hoeft het niet meteen doodgeschoten te worden. Dit was geen noodweer.
Ach , wat een geneuzel dit weer. Klagen ze na bijna 40 jaar de staat nog aan. Waarom???? Dit valt voor mij nu onder " beroepsrisico". Als die lui de trein niet hadden gekaapt , leefden ze misschien gewoon nog. Al die mensen die dagenlang in zeer grote angst hebben gezeten in die trein door die misdadigers. Daar hoor je nooit iets over. Er worden veel te veel misdaden niet bestraft. Ik heb werkelijk geen centje medelijden met die gasten. Opgeruimd staat netjes. En de nabestaanden mekkeren nu ineens? Willen geld zien natuurlijk.. Let maar op, dat is de enige reden. Hoeven ze zelf niet meer te werken, maar de belastingbetaler draait er weer voor op natuurlijk. Stoppen met deze onzin. Er zijn op dit moment veel ergere dingen in de wereld aan de gang. Zaken die er nu wel iets toe doen en dit zijn ouwe koeien van bijna 40 jaar geleden. Toen deed men gewoon wat nodig was en het heeft de kapers hun leven gekost. Jammer dan.
Alle reacties Link kopieren
Jo-elise, volkomen eens met jou.



Ik mag hopen dat als de nabestaanden hierdoor geld in handen krijgen, dat dan de nabestaanden van de gegijzelden meteen een rechtszaak aanspannen om het af te pakken.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat zodra je mensen met de dood bedreigt, je je eigen leven verkocht hebt, eigen schuld dikke bult. De mariniers zagen gijzelaars misschien gewond in de trein met hun handen nog om het geweer, die hebben het zekere voor het onzekere genomen.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Als het inderdaad zo is dat de gijzelnemers nog een gevaar waren/leken voor de mariniers, zal deze vergoeding er nooit komen.

Als er inderdaad bewijs is dat er geexecuteerd is nadat de gijzelnemers ongevaarlijk waren, dan hebben de nabestaanden gewoon gelijk, hoe scheef het ook klinkt.
Alle reacties Link kopieren
@mienietjefietje,

Gijzelaars met een geweer....serieus?
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat Mienietjefietje, net als half Nederland, gijzelaars en gijzelnemers door elkaar haalt.



Is ook maar raar Nederlands, "gijzelaars" klinkt als "zij die gijzelen", net als bijvoorbeeld "wandelaars".
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 05 november 2014 @ 12:02:

Hoe kom je erbij dat ze zich hadden overgegeven?



En er zijn er maar 2 gedood, die andere 3 hebben het gewoon overleefd. Hoewel die van mij ook gewoon een nekschot hadden mogen hebben.



Waarom open je in vredesnaam een topic over een onderwerp waar je blijkbaar niets vanaf weet?

Een ontzettend opruiende forummer ben je , bah!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 05 november 2014 @ 14:29:

Ik vind dat zodra je mensen met de dood bedreigt, je je eigen leven verkocht hebt, eigen schuld dikke bult. De mariniers zagen gijzelaars misschien gewond in de trein met hun handen nog om het geweer, die hebben het zekere voor het onzekere genomen.Meisje hou alsjeblieft op, je weet echt niet waar je over praat.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mienefietje, je kletst een eind uit je nek.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 05 november 2014 @ 15:10:

Ik denk dat Mienietjefietje, net als half Nederland, gijzelaars en gijzelnemers door elkaar haalt.



Is ook maar raar Nederlands, "gijzelaars" klinkt als "zij die gijzelen", net als bijvoorbeeld "wandelaars".Ik hoop dat je gelijk hebt.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven