Molukkers klagen staat aan

05-11-2014 11:47 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Molukkers klagen Staat aan om 'opzettelijk doodschieten' kapers



Een groep Molukse nabestaanden van de in 1977 omgekomen kapers en één gijzelnemer van de trein bij het Drentse De Punt klagen de Staat aan. In een brief aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie stelt hun advocate Liesbeth Zegveld dat enkele kapers indertijd 'opzettelijk zijn doodgeschoten'.





Sorry hoor....maar ik denk dan, het moet niet gekker worden!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Wat is precies het doel van de aanklacht?

Wat willen ze er mee bereiken?
De nabestaanden van de slachtoffers in Wijster kunnen dan ook ff cashen bij de Molukkers
Tjemig mientjefientje, was je daarbij dan? Je weet zo precies wat er is gebeurd, welke opdracht en welk mandaat de mariniers hadden? Wat was jouw rol dan? Was je gegijzeld?



Ik vind het echt heel interessant om eens iemand te spreken / ontmoeten die dit allemaal zo van dichtbij heeft meegemaakt, vooral omdat ik als gewone burger er zo verdomd weinig zicht op heb, al die inside information.
Ik ken treingegijzelden en kinderen van de school die gegijzeld werd en deze mensen zijn er nooit overheen gekomen. Vervolgens krijgen ze hun geld niet maar willen het niet meer oprakelen en wat doen de nabestaanden van de daders na 40 jaar? Die rakelen het op. Mensen kapot willen maken is ze nog steeds niet vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Waar halen ze het lef vandaan om de staat aan te klagen!!!

Mafkezen zijn het, geen andere woorden voor!

Als ze een vergoeding krijgen spoort dat zulke randdebielen toch alleen maar meer aan om zulke acties tot stand te brengen.

Wat leven we toch in een idioot land zeg!
Alle reacties Link kopieren
Wat Nouchi zegt +1
Alle reacties Link kopieren
@mika65



Dan moeten ze een proces aanspannen tegen de overlevenden, dit zijn losstaande zaken.



Vooropgesteld dat mijn sympathie als ex militair bij de mariniers ligt maaaaaaaaaar het staat de Molukkers wel vrij om in een democratie hun recht te halen en in ieder geval te achterhalen wat er is gebeurd in die trein.



Ik weet niet of na 40 jaar nog vervolging mogelijk is als er executies hebben plaatsgevonden maar je kan als samenleving niet accepteren dat mensen voor eigen rechter spelen.



@upperclass



Ik denk inderdaad dat dit de Molukse zaak geen goed gaat doen, het is misschien hun goed recht om de staat aan te klagen maar of het verstandig is betwijfel ik.



Ps. Kunnen jullie ook niet Quoten?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
@gijs: je moet gewoon het bericht dat je wilt quoten kopiëren en dan dan quote (tussen rechte haakjes) ervoor zetten en /quote (tussen rechte haakjes) erachter.

Ik kan wel quoten maar dan kan ik niets meer typen of wat dan ook. (Weet niet of het anderen wel lukt)
Alle reacties Link kopieren
quote:@gijs: je moet gewoon het bericht dat je wilt quoten kopiëren en dan dan quote (tussen rechte haakjes) ervoor zetten en /quote (tussen rechte haakjes) erachter.Bedankt
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ze geen ongelijk. Ik geloof wel degelijk dat het de bedoeling 3en zelfs de opdracht is geweest de kapers te doden. Het meisje dat gedood werd (nichtje van een oud collega) was zo ongeveer in tweeën gehakt door de kogels en van de anderen was ook niet veel meer over. Het had ook anders gekund maar in dit geval was het klaarblijkelijk "Befehl ist Befehl".
verba volant, scripta manent.
star plus 1.



groenteboerin ook plus 1.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik geef ze geen ongelijk. Ik geloof wel degelijk dat het de bedoeling 3en zelfs de opdracht is geweest de kapers te doden. Het meisje dat gedood werd (nichtje van een oud collega) was zo ongeveer in tweeën gehakt door de kogels en van de anderen was ook niet veel meer over. Het had ook anders gekund maar in dit geval was het klaarblijkelijk "Befehl ist Befehl".



Het "meisje" (Hansina Fransina Uktolseja) bevond zich in het voorste gedeelte van de trein dat door het leger werd beschoten met een .50

De reden dat daar met een .50 op geschoten werd was dat dit gedeelte door de Molukkers gebruikt werd als commando centrum en dat werd voor de bestorming uitgeschakeld.



Ik weet niet waarom jij het over "Befehl ist Befehl" hebt, we weten immers niet:



1) Of de Molukkers geëxecuteerd zijn (daar gaat het proces dus over)

2) Als dat al gebeurd is of dit een opdracht of een eigen initiatief was
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 05 november 2014 @ 20:47:

[...]





Het "meisje" (Hansina Fransina Uktolseja) bevond zich in het voorste gedeelte van de trein dat door het leger werd beschoten met een .50

De reden dat daar met een .50 op geschoten werd was dat dit gedeelte door de Molukkers gebruikt werd als commando centrum en dat werd voor de bestorming uitgeschakeld.



Ik weet niet waarom jij het over "Befehl ist Befehl" hebt, we weten immers niet:



1) Of de Molukkers geëxecuteerd zijn (daar gaat het proces dus over)

2) Als dat al gebeurd is of dit een opdracht of een eigen initiatief wasHet is al meerdere keren aangegeven dat het de bedoeling was de kapers te doden, als dat inderdaad waar blijkt te zijn vind ik die aanklacht niet onterecht, Nederland is geen primitieve samenleving die de doodstraf kent. Laat de onderste steen maar boven komen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Daarom komt er dus een proces, het is gezegd, door anderen weer ontkent enz.

Sterker nog er is geen bewijs dat er daadwerkelijk een executie heeft plaatsgevonden.



Het is belangrijk dat er een onderzoek komt waar getuigen opgeroepen kunnen worden.



Overigens hoop ik dat het NIET waar is, als werkelijk blijkt dat er Molukkers geëxecuteerd zijn doet dit toch afbreuk aan hun "heldenrol" waar ze zelfs nog een onderscheiding c.q. herinneringsmedaille voor kregen die overigens door diverse militairen waaronder de toenmalige commandant (Kees Kommer) geweigerd werd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Als van Agt inderdaad bevel zou hebben gegeven tot executie van de treinkapers, dan betekent dit niet alleen dat hij toen als minister van Justitie volledig zijn boekje te buiten is gegaan, maar ook dat hij daarna jarenlang iedereen heeft voorgelogen.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 05 november 2014 @ 20:58:

Daarom komt er dus een proces, het is gezegd, door anderen weer ontkent enz.

Sterker nog er is geen bewijs dat er daadwerkelijk een executie heeft plaatsgevonden.



Het is belangrijk dat er een onderzoek komt waar getuigen opgeroepen kunnen worden.



Overigens hoop ik dat het NIET waar is, als werkelijk blijkt dat er Molukkers geëxecuteerd zijn doet dit toch afbreuk aan hun "heldenrol" waar ze zelfs nog een onderscheiding c.q. herinneringsmedaille voor kregen die overigens door diverse militairen waaronder de toenmalige commandant (Kees Kommer) geweigerd werd.Heldenrol. Straaljagers boven de trein ... .
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Francelle schreef op 05 november 2014 @ 21:05:

Als van Agt inderdaad bevel zou hebben gegeven tot executie van de treinkapers, dan betekent dit niet alleen dat hij toen als minister van Justitie volledig zijn boekje te buiten is gegaan, maar ook dat hij daarna jarenlang iedereen heeft voorgelogen.Dit dus.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
http://m.youtube.com/watch?v=SwHpX-8dSDc



Ik krijg geen beeld, wel geluid. Over het einde van de treinkaping.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
En dit:



http://www.nu.nl/politiek ... ten-treinkapers-punt.html
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
@MarianneDavids



Vertel wat is er niet heldhaftig aan straaljagers bij een bevrijdingsactie?

En weet je wat hun rol was?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 05 november 2014 @ 21:12:

@MarianneDavids



Vertel wat is er niet heldhaftig aan straaljagers bij een bevrijdingsactie?

En weet je wat hun rol was?



Ik vermoed een verkennende maar het was ook machtsvertoon.



Ik denk dat veel mensen die op dit forum zitten die hele kaping niet van dag tot dag hebben gevolgd (heeft iets te maken met gemiddelde leeftijd), dat heb ik wel (ik krik die gemiddelde leeftijd een beetje op). Natuurlijk is het afschuwelijk voor de gijzelaars (de gegijzelden dus) maar ook voor de gijzelnemers. Strijden voor een ideaal is dikwijls heilloos maar als je jong bent realiseer je je dat misschien niet.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik vermoed een verkennende maar het was ook machtsvertoon



Nee de rol van de straaljagers was om verwarring en paniek (afleiding) te veroorzaken daarom zette ze ook hun naverbranders aan, dat maakt veel geluid.

Verder hoopte de "bevrijders" dat door de herrie en paniek de gegijzelde op de grond zouden gaan liggen, dit gebeurde ook.



Verkennen deden ze onder de trein, de special BBE eenheden lagen al dagen onder de trein en hadden deze voorzien van afluister apparatuur, daarom wisten ze ook dat de voorste cabine (machinisten gedeelte) als commandocentrum werd gebruikt en werd dit tijdens de bestorming beschoten met een .50



Aardig detail: Een van de piloten die boven de trein vloog was de latere opperbevelhebber Dick Berlijn
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Marianne, er mag best een onderzoek komen of deze executies werkelijk hebben plaatsgevonden. We zijn hier geen bananenrepubliek waar je meteen maar vogelvrij bent op het moment dat je een misdaad begaat.

Wat ik wel een beetje voel aankomen is dat deze jongens nu een slachtofferrol toebedeeld waar ze beslist géén recht op hebben. de enige slachtoffers in deze waren de gegijzelden en niet de gijzelnemers.

Dus een onderzoek, prima! Een eventueel sorry naar de nabestaanden als mocht blijken dat een en ander toch niet zo fris is verlopen, ook oké.

Maar een schadevergoeding absoluut niet!
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dus een onderzoek, prima! Een eventueel sorry naar de nabestaanden als mocht blijken dat een en ander toch niet zo fris is verlopen, ook oké.

Maar een schadevergoeding absoluut niet!



Volgens mij is Nederland ook niet zo scheutig als het gaat om het betalen van schadevergoedingen, pas in 2013

kregen de weduwen uit het dorpje Zuid-Sulawesi een vergoeding toegewezen (voormalig Nederlands-Indië) voor executies op hun mannen in de periode 1945-1949.

http://www.indonesienu.nl/nu-actueel/we ... d-sulawesi
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 05 november 2014 @ 21:37:

[...]





Nee de rol van de straaljagers was om verwarring en paniek (afleiding) te veroorzaken daarom zette ze ook hun naverbranders aan, dat maakt veel geluid.

Verder hoopte de "bevrijders" dat door de herrie en paniek de gegijzelde op de grond zouden gaan liggen, dit gebeurde ook.



Verkennen deden ze onder de trein, de special BBE eenheden lagen al dagen onder de trein en hadden deze voorzien van afluister apparatuur, daarom wisten ze ook dat de voorste cabine (machinisten gedeelte) als commandocentrum werd gebruikt en werd dit tijdens de bestorming beschoten met een .50



Aardig detail: Een van de piloten die boven de trein vloog was de latere opperbevelhebber Dick BerlijnVerwarring en paniek zaaien is ook een vorm van machtsvertoon, al dan niet in opdracht van ... . Kijk maar wat IS doet met zijn onthoofdingsfilmpjes, da's ook paniek zaaien en daar slagen ze aardig in.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven