Molukkers klagen staat aan

05-11-2014 11:47 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Molukkers klagen Staat aan om 'opzettelijk doodschieten' kapers



Een groep Molukse nabestaanden van de in 1977 omgekomen kapers en één gijzelnemer van de trein bij het Drentse De Punt klagen de Staat aan. In een brief aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie stelt hun advocate Liesbeth Zegveld dat enkele kapers indertijd 'opzettelijk zijn doodgeschoten'.





Sorry hoor....maar ik denk dan, het moet niet gekker worden!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 05 november 2014 @ 22:49:

De Molukse soldaten waren bij het KNIL maar toen Nederlands Indië onafhankelijk werd, ('49?) werden ze min of meer afgedankt. Er zijn toen een paar duizend mensen naar Nederland gehaald. De meeste van hen woonden in barakken en als ik me niet vergis ook in een voormalig concentratiekamp. Zo werden ze behoorlijk geïsoleerd van de samenleving. Werken mochten ze niet omdat men ervan uitging dat ze weer terug zouden gaan maar Indonesië stond daar vijandig tegenover. De jonge generatie is tot acties overgegaan omdat ze eisten dat de Nederlandse regering zich meer zou inzetten voor hun vrijheid in hun land van herkomst. Nederland heeft nooit steun toegezegd aan de RMS. Dat was het ideaal waar ze voor vochten, erkenning.



Ja, ze hebben ook in kamp Westerbork gewoond, ik heb daar weleens beelden van gezien. Ik vind niet dat wij hen goed behandeld hebben.

Het is allemaal gebeurd toen ik erg klein was. In Bovensmilde staat op een gevel nog steeds heel groot RMS. Toen ik daar 10 jaar geleden naar vroeg in al mijn onschuld (ik had geen idee wat dat was) was het gelijk sst! En werd het op fluistertoon uitgelegd.



Er is wel een verzoeningsfeest geweest in het dorp.
Alle reacties Link kopieren
Het is ronduit schandalig hoe de Nederlandse regering de Molukkers heeft behandeld. Als wanhoopsdaad heeft een groepje Molukkers een trein gekaapt. En nog werden ze niet serieus genomen. Bij de eerste kaping zijn er mensen doodgeschoten door de kapers. Dit had absoluut voorkomen kunnen worden als de Nederlandse regering hen serieus hadden genomen. En de tweede kaping is helemaal uit de hand gelopen door toedoen van de Nederlandse regering met die walgelijke Dries van Agt voorop. Geef de Molukkers groot gelijk dat ze de staat aanklagen en gerechtigheid eisen!



Always remember never surrender



Mena!!!!
maze, ik ben het geheel met je eens dat de Molukkers (op zijn zachtst gezegd) niet netjes zijn behandeld door de Nederlandse staat. Maar dat kan nooit een excuus zijn om onschuldige burgers het slachtoffer te laten worden. Dat was de eigen keuze van de kapers en hier dragen alleen zijzelf verantwoordelijkheid voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 12 november 2014 @ 12:36:

maze, ik ben het geheel met je eens dat de Molukkers (op zijn zachtst gezegd) niet netjes zijn behandeld door de Nederlandse staat. Maar dat kan nooit een excuus zijn om onschuldige burgers het slachtoffer te laten worden. Dat was de eigen keuze van de kapers en hier dragen alleen zijzelf verantwoordelijkheid voor.Als de nederlandse staat op de eisen van de kapers was ingegaan, eisen die totaal niet extreem waren of onrealistisch, waren er nooit slachtoffers gevallen. Maar het kon de nederlandse regering gewoon niet schelen dat er onschuldige mensen werden neergeschoten. Zij hadden dit kunnen voorkomen door de molukkers seriues te nemen! Daarbij zijn er honderden onschuldige Molukkers vermoord in maan der Koningin!
Alle reacties Link kopieren
quote:maze schreef op 12 november 2014 @ 15:00:

[...]





Als de nederlandse staat op de eisen van de kapers was ingegaan, eisen die totaal niet extreem waren of onrealistisch, waren er nooit slachtoffers gevallen. Maar het kon de nederlandse regering gewoon niet schelen dat er onschuldige mensen werden neergeschoten. Zij hadden dit kunnen voorkomen door de molukkers seriues te nemen! Daarbij zijn er honderden onschuldige Molukkers vermoord in maan der Koningin!



Oh ja, zo werkt het, gewoon op de eisen van kapers ingaan, dan is er niets aan het handje.

En dat met Wijster in het achterhoofd.

Hoe zie je dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Het zou wat zijn als een ieder door middel van het gijzelen van onschuldige mensen zijn zin zou kunnen krijgen, dan is het hek toch van de dam?

De regering van toen heeft misschien de nodige fouten gemaakt maar het niet tegemoet komen aan de eisen van de kapers is er niet één van.
En nou is het afgelopen!
Heel kort.



Ik heb een documentaire gezien waarin een aantal getraumatiseerde kinderen aan het woord werd gelaten die nu volwassen zijn. Die kinderen hebben begeleiding nodig gehad en zijn getekend voor het leven.

Ook degene die gekozen was om geëxecuteerd te worden heb ik een keer aan het woord gehoord. Klein detail: de man gaf een afscheidsbriefje aan een medepassagier voor zijn vrouw en kinderen. Toen werd er een ander gekozen.

Helemaal volgen kon ik het niet. Daarvoor was ik te jong.



Het staat op mijn netvlies gebrand. Dat stuk waarin een passagier naar buiten werd geleid en waarbij het leek alsof deze geëxecuteerd zou worden. Ik heb lange tijd geloofd dat het ook was gebeurd. Maar er zijn wel 2 passagiers omgekomen. Ik heb lange tijd gedacht dat die twee passagiers waren gedood door de kapers en de rest. Dat begrijp ik ook niet.



Wel weet ik dat onschuldige Molukkers daarna de dupe zijn geworden. Die mochten nergens binnen om te voorkomen dat er rellen uitbraken. Of eigenlijk meer dat gasten bang werden en weg zouden gaan.

Ja, na die gijzelingen zal je maar lekker uit zijn in een kroeg en ja kan er niet meer uit.



En ik had een leraar die door een groepje Molukkers is bedreigd en zelfs naar de andere kant van Nederland is verhuisd. Ze stonden met een mes voor zijn auto in een groepje. Dat was minder dan een jaar na die kaping.
Alle reacties Link kopieren
@baudolino Sorry voor de verwarring maar ik had het over de eerste kaping
Alle reacties Link kopieren
Als de regering stelselmatig molukkers negeert en ze keer op keer met een kluitje in het riet sturen moeten er blijkbaar drastische maatregelen genomen worden. Dit resulteerde dus in de eerste kaping. En zelfs toen werden molukkers niet serieus genomen. En Ja als er gedreigd wordt met het doodschieten van onschuldige mensen zou ik als Nederlandse regering er alles aan doen om dit.te voorkomen en aan de (nogmaals niet extreme) eisen tegemoetkomen. Dit had levens kunnen redden!!
Alle reacties Link kopieren
Nee, maze dat is een denkfout. Hoe erg ik het er ook mee eens ben dat de regering de Molukkers in de kou heeft laten staan destijds, toegeven aan de eisen van een gijzelnemer is de weg vrijmaken voor meer van dat soort acties. En dat had misschien (heel misschien) de twee gijzelaars van destijds gered, maar had tevens het startsein geweest voor meer gijzelingen met wie weet hoeveel slachtoffers.

Iemand gijzelen is gewoon een terreurdaad, wat zijn achtergronden ook zijn.
Alle reacties Link kopieren
Was misschien voor andere groepen een startsein geweest maar niet voor de molukkers. Het enige wat wilden is gehoord en serieus genomen worden. Als de Nederlandse regering alleen maar geluisterd had waren er géén doden gevallen!



Bij de tweede kaping was vanaf het begin al bekend dat de gijzelnemers geen mensen zou doden. Dat die achterlijke van Agt tot zo'n buitensporige actie zou overgaan was absoluut niet nodig geweest. Dat hij hierbij ook verboden kogels liet gebruiken moet bestraft worden. Evenals het opzettelijk neerknallen van de kapers.
Alle reacties Link kopieren
quote:maze schreef op 12 november 2014 @ 18:04:

Was misschien voor andere groepen een startsein geweest maar niet voor de molukkers. Het enige wat wilden is gehoord en serieus genomen worden. Als de Nederlandse regering alleen maar geluisterd had waren er géén doden gevallen!



Bij de tweede kaping was vanaf het begin al bekend dat de gijzelnemers geen mensen zou doden. Dat die achterlijke van Agt tot zo'n buitensporige actie zou overgaan was absoluut niet nodig geweest. Dat hij hierbij ook verboden kogels liet gebruiken moet bestraft worden. Evenals het opzettelijk neerknallen van de kapers.+ 1
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Wat maze volgens mij bedoelt, is als de regering de Molukkers niet stelselmatig had genegeerd, had de eerst gijzeling helemaal niet plaatsgevonden. Dat was een wanhoopsdaad. De Molukkers wilden eindelijk eens gehoord worden. Maar de regering heeft zelfs toen helemaal niets gedaan. Had de politiek anders gereageerd na de eerste gijzeling, dan waren de volgende gijzelingen er niet geweest. En ook nu gaat het de Molukkers volgens mij niet om een schadevergoeding. Ook hier willen ze gewoon gehoord worden en de waarheid op tafel hebben. De regering moet toegeven dat het executies waren (of niet, maar dat moet dan door een onafhankelijk commitee vastgesteld worden) en dan kan iedereen het op zijn manier verwerken.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik had de laatste reacties niet gelezen......
Alle reacties Link kopieren
Haha mulle! Maar dat dus!
Alle reacties Link kopieren
Onder deze link staat een heleboel informatie en een aantal filmpjes. De auteur heeft naast wat taalfouten ook wat moeite met gijzelaars, gijzelhouders, gijzelnemers en gegijzelden, sommige zinnen moet je daarom goed lezen.



http://historiek.net/molukkers-in-nederland/449/
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat de Molukkers slecht behandeld zijn, maar dan vind ik niet een verzachtende omstandigheid voor het kapen van een trein en zeker niet voor het gijzelen van kinderen van een basisschool.



Maar hoe de treinkaping afgelopen is, stinkt. Ook hier lijkt de Nederlandse regering niet juist gehandeld te hebben. En dat mag wel openbaar worden onderzocht. Wel vervelend voor alle gegijzelden dat alles weer opgerakeld worden.
Ik begrijp dat de kapingen een wanhoopsdaad waren, maar dat rechtvaardigt ze nog niet. De betrokken burgers hadden er immers niets mee te maken, en evenmin was het hun schuld. De gijzeling van de schoolkinderen valt helemaal door niets te rechtvaardigen. Ik krijg nog de rillingen als ik aan die beelden terugdenk. Dit alles staat los van het feit dat ik vind dat de Molukkers door de regering schandalig behandeld zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Meivogel.

Trieste zaak, de Molukker zijn schandalig behandeld, maar niks, maar dan ook niks rechtvaardigt het gijzelen van treinreizigers, basisschoolkinderen en het doodschieten van drie gijzelaars om je politieke punt te maken.

Ik vind het allemaal prima dat het doodschieten van de gijzelnemers onderzocht wordt, maar je hoeft echt niet op sympathie te rekenen over hun beweegredenen om kinderen te gijzelen en onschuldige mensen dood te schieten. Integendeel.
Eens met meivogel de Molukkers en Indo's die destijds naar Nederland zijn gekomen zijn op een schandalige manier behandelt maar dat rechtvaardigt die kaping natuurlijk niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:maze schreef op 12 november 2014 @ 18:04:

Was misschien voor andere groepen een startsein geweest maar niet voor de molukkers. Het enige wat wilden is gehoord en serieus genomen worden. Als de Nederlandse regering alleen maar geluisterd had waren er géén doden gevallen!



Bij de tweede kaping was vanaf het begin al bekend dat de gijzelnemers geen mensen zou doden. Dat die achterlijke van Agt tot zo'n buitensporige actie zou overgaan was absoluut niet nodig geweest. Dat hij hierbij ook verboden kogels liet gebruiken moet bestraft worden. Evenals het opzettelijk neerknallen van de kapers.



Hoezo was het vanaf het begin bekend en duidelijk dat de gijzelnemers geen mensen zouden doden? Stond dat ergens zwart op wit? 'Beste meneer van Agt, wij kapen vandaag een trein, maar maakt u zich geen zorgen, we doen dit alleen maar als pressiemiddel om eens even met u te praten. We zijn absoluut niet voornemens om geweld te gebruikten'.

Hoe onwaarschijnlijk is dat?!

Niemand kan van tevoren weten wat er gaat gebeuren. En de mensen die gegijzeld worden, weten dat al helemaal niet! Probeer je eens in te denken hoe zij zich hebben gevoeld, wetende hoe de gijzeling in Wijster was gegaan.

Zij weten niet dat de gijzelnemers niet voornemens zijn om te doden! Dat snap je toch wel.

Ik vind dit zo'n kromme redenering.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de beleving eigenlijk onder de Molukkers?

Ok, Nederland heeft inderdaad iets beloofd, maar dat konden ze helemaal niet waar maken. Bleek al vrij snel.

Uiteindelijk moesten de Molukkers zich dat toch ook realiseren? Dat Nederland totaal geen inspraak meer heeft wat er gebeurde in Indonesië. Ze ware daar uitgerangeerd, geen invloed meer, de strijd verloren enz.

Dus kunnen ze wel eisen dat de regering zich inzet voor een onafhankelijke republiek op de Molukken. Maar hoe dan? Dit is trouwens een oprechte vraag, hoe zag men dit voor zich? Was er een plan?



En als ik dan lees in die link die hier werd doorgegeven dat er gedreigd werd met het opblazen van de basisschool, dan begrijp ik werkelijk niet dat sommige het hun strot uitkrijgen dat Nederland gewoon had moeten luisteren en dat het van tevoren echt wel bekend was dat de kapers geen mensen zouden doden.

Je kind zal verdorie op die school zitten. Denk je dat je er dan een boodschap aan zal hebben als er achteraf wordt gezegd: Nee, we dreigden daar wel mee, maar we waren echt niet van plan om het daadwerkelijk te doen hoor.

Dus niets aan het handje.
Laat ik voorop stellen dat ik de reden waarom ze destijds acties ondernamen wel begrijp. De Nederlandse regering had de Molukkers van alles beloofd en dat zijn ze niet nagekomen. Dus wat dat betreft heeft de Nederlandse regering behoorlijke steken laten vallen.

Maar hoe ziek ben je als je, om je woorden kracht bij te zetten, onschuldige mensen gijzelt, een hele school met onschuldige kindertjes zelfs (!!), mensen gewoon executeert (wat ze meerdere malen hebben gedaan, vanuit de trein, maar ook later vanuit het provinciehuis)? In mijn ogen waren ze zelf geen haar beter en hebben ze dit volledig over zichzelf afgeroepen.

Echt, totaal geen medelijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 14 november 2014 @ 10:15:

Hoe is de beleving eigenlijk onder de Molukkers?

Ok, Nederland heeft inderdaad iets beloofd, maar dat konden ze helemaal niet waar maken. Bleek al vrij snel.

Uiteindelijk moesten de Molukkers zich dat toch ook realiseren? Dat Nederland totaal geen inspraak meer heeft wat er gebeurde in Indonesië. Ze ware daar uitgerangeerd, geen invloed meer, de strijd verloren enz.

Dus kunnen ze wel eisen dat de regering zich inzet voor een onafhankelijke republiek op de Molukken. Maar hoe dan? Dit is trouwens een oprechte vraag, hoe zag men dit voor zich? Was er een plan?



En als ik dan lees in die link die hier werd doorgegeven dat er gedreigd werd met het opblazen van de basisschool, dan begrijp ik werkelijk niet dat sommige het hun strot uitkrijgen dat Nederland gewoon had moeten luisteren en dat het van tevoren echt wel bekend was dat de kapers geen mensen zouden doden.

Je kind zal verdorie op die school zitten. Denk je dat je er dan een boodschap aan zal hebben als er achteraf wordt gezegd: Nee, we dreigden daar wel mee, maar we waren echt niet van plan om het daadwerkelijk te doen hoor.

Dus niets aan het handje.



Dit dus, + dat er grote druk werd uitgeoefend door Amerika, Nederland dat in die tijd nog zo arm was als de mieren, ons eigen land lag nog gedeeltelijk in puin van WWII, kon in zijn eentje niks beginnen.



De Molukkers zijn naar nederland gekomen, voor huisvesting werd gezorgd, terwijl er in die tijd grote woningnood was! Dus hoe komen ze erbij de Nederland ze in de kou heeft laten staan.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op 14 november 2014 @ 10:26:

Laat ik voorop stellen dat ik de reden waarom ze destijds acties ondernamen wel begrijp. De Nederlandse regering had de Molukkers van alles beloofd en dat zijn ze je niet nagekomen. Dus wat dat betreft heeft de Nederlandse regering behoorlijke steken laten vallen.

Maar hoe ziek ben je als je, om je woorden kracht bij te zetten, onschuldige mensen gijzelt, een hele school met onschuldige kindertjes zelfs (!!), mensen gewoon executeert (wat ze meerdere malen hebben gedaan, vanuit de trein, maar ook later vanuit het provinciehuis)? In mijn ogen waren ze zelf geen haar beter en hebben ze dit volledig over zichzelf afgeroepen.

Echt, totaal geen medelijden.Even over het vetgedrukte in je post: ZIJN ze niet nagekomen, of KONDEN ze niet nakomen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven