Molukkers klagen staat aan

05-11-2014 11:47 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Molukkers klagen Staat aan om 'opzettelijk doodschieten' kapers



Een groep Molukse nabestaanden van de in 1977 omgekomen kapers en één gijzelnemer van de trein bij het Drentse De Punt klagen de Staat aan. In een brief aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie stelt hun advocate Liesbeth Zegveld dat enkele kapers indertijd 'opzettelijk zijn doodgeschoten'.





Sorry hoor....maar ik denk dan, het moet niet gekker worden!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:Baudolino schreef op 14 november 2014 @ 10:48:

[...]





Even over het vetgedrukte in je post: ZIJN ze niet nagekomen, of KONDEN ze niet nakomen?Je moet geen beloftes doen als je niet weet of je ze waar kunt maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op 14 november 2014 @ 12:44:

[...]





Je moet geen beloftes doen als je niet weet of je ze waar kunt maken.



Ja, maar dat is wel erg simpel geredeneerd. In principe was Nederland de bezetter toch? Wisten zij veel dat het zo drastisch voor ze zou eindigen. (onder druk van o.a. VS)

Dan gaat daarna toch het gezonde verstand overheersen?

Iets in de richting van: Ok, Nederland heeft het wel beloofd, maar de omstandigheden zijn veranderd.

Zijn er dan daadwerkelijk Molukkers die vinden dat Nederland hoe dan ook had moeten regelen dat ze hun eigen staat kregen binnen Indonesië? Hoe dan? Door een derdewereldoorlog ofzo?

Dat vraag ik me oprecht af.

Hoe zit dat? Die gedachtegang.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf een hele lastige kwestie. Die gijzelingen waren vreselijk. En dan vooral die school! Zo heftig,totaal misplaatst en niet goed te praten. Onschuldigen die koelbloedig zijn doodgeschoten, echt ik heb er geen woorden voor.



Wat de meeste molukkers eigenlijk willen,denk ik, is een welgemeend "sorry"



Sorry dat wij onze beloftes niet na konden komen..Sorry dat jullie meteen ontslagen werden toen jullie hier aankwamen. Sorry dat wij opzettelijk de kapers hebben doodgeschoten. Sorry dat wij jullie niet serieus nemen



Er speelt veel op dit moment en de meningen onder de molukkers zijn ook erg verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 14 november 2014 @ 12:52:

[...]





Ja, maar dat is wel erg simpel geredeneerd. In principe was Nederland de bezetter toch? Wisten zij veel dat het zo drastisch voor ze zou eindigen. (onder druk van o.a. VS)

Dan gaat daarna toch het gezonde verstand overheersen?

Iets in de richting van: Ok, Nederland heeft het wel beloofd, maar de omstandigheden zijn veranderd.

Zijn er dan daadwerkelijk Molukkers die vinden dat Nederland hoe dan ook had moeten regelen dat ze hun eigen staat kregen binnen Indonesië? Hoe dan? Door een derdewereldoorlog ofzo?

Dat vraag ik me oprecht af.

Hoe zit dat? Die gedachtegang.De RMS gedachte leeft nog steeds (ik heb een Molukse buurman, tweede generatie). Inmiddels weten de meesten wel dat het een Utopia is maar als je weet dat je strijdt voor een niet te verwezenlijken ideaal, dan zuigt dat.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
De RMS gedachte leeft zeker nog. Geen Molukker zal zeggen dat hij uit Indonesië komt. En als hij op vakantie gaat zal hij altijd zeggen naar de Molukken en nooit naar Indonesië. Als zijn kinderen slagen zal de Molukse vlag uitgehangen worden.

Op de Molukken zelf zitten tientallen mensen een jarenlange gevangenisstraf uit omdat ze met de RMS vlag hebben gezwaaid,die is daar verboden. Mensen worden vreselijk mishandeld omdat ze Moluks zijn.

Daar zit natuurlijk ook een pijnpunt want wat hoor je daarvan hier in Nederland? Terwijl de.molukkers wel goed genoeg waren om voor de Nederlandse vlag te vechten.
quote:maze schreef op 14 november 2014 @ 14:07:



Wat de meeste molukkers eigenlijk willen,denk ik, is een welgemeend "sorry"



Sorry dat wij onze beloftes niet na konden komen..Sorry dat jullie meteen ontslagen werden toen jullie hier aankwamen. Sorry dat wij opzettelijk de kapers hebben doodgeschoten. Sorry dat wij jullie niet serieus nemen."Sorry dat wij onze beloftes niet na konden komen", ja. Het zou de regering sieren als ze hiervoor hun verontschuldigingen aanboden. Maar wat betreft het doodschieten van die kapers; nee! De Molukkers hebben dit over zichzelf afgeroepen. Ze hebben veel te veel geweld gebruikt. En dat is met gelijke munt terugbetaald. Daar dien je maar rekening mee te houden als je onschuldige mensen gijzelt en executeert. Het zou hén sieren om hiervoor hun verontschuldigingen aan te bieden. Maar in plaats daarvan gaan ze een proces aanspannen en deze hele kwalijke kwestie weer oprakelen? Schandelijk vind ik het!
Alle reacties Link kopieren
De doodgeschoten Molukkers kunnen natuurlijk geen sorry meer zeggen. En ja ik zou een sorry van de Nederlandse staat wel goed vinden want zes kapers zijn van dichtbij neergeschoten met verboden kogels, dit was niet nodig geweest.



Een aantal kaper heeft trouwens ook officieel hun excuses aangeboden aan de nabestaanden en aan degenen die in de trein zaten
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op 14 november 2014 @ 18:08:

[...]





"Sorry dat wij onze beloftes niet na konden komen", ja. Het zou de regering sieren als ze hiervoor hun verontschuldigingen aanboden. Maar wat betreft het doodschieten van die kapers; nee! De Molukkers hebben dit over zichzelf afgeroepen. Ze hebben veel te veel geweld gebruikt. En dat is met gelijke munt terugbetaald. Daar dien je maar rekening mee te houden als je onschuldige mensen gijzelt en executeert. Het zou hén sieren om hiervoor hun verontschuldigingen aan te bieden. Maar in plaats daarvan gaan ze een proces aanspannen en deze hele kwalijke kwestie weer oprakelen? Schandelijk vind ik het!Geweld vergelden met nog meer geweld lost niets op, we leven niet in de middeleeuwen en ook niet in een primitief land. Van mij mag men Van Agt wel een keer stevig aan de tand voelen, schijnheil.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Het is één grote poppenkast. Met ivo Opstelten voorop.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 14 november 2014 @ 19:31:

[...]





Geweld vergelden met nog meer geweld lost niets op, we leven niet in de middeleeuwen en ook niet in een primitief land. Van mij mag men Van Agt wel een keer stevig aan de tand voelen, schijnheil.Ehm, die kaping was toen toch wel ineens opgelost!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Kunnen we er geld uit halen? Vast wel. En als ze niet betalen voor onze dode veroudachteroveronderneven, dan klagen we ze aan omdat ze zwarte pieten goed vinden.



Doe gewoon zeg, we hebben het over 40 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 14 november 2014 @ 10:29:

[...]





Dit dus, + dat er grote druk werd uitgeoefend door Amerika, Nederland dat in die tijd nog zo arm was als de mieren, ons eigen land lag nog gedeeltelijk in puin van WWII, kon in zijn eentje niks beginnen.



De Molukkers zijn naar nederland gekomen, voor huisvesting werd gezorgd, terwijl er in die tijd grote woningnood was! Dus hoe komen ze erbij de Nederland ze in de kou heeft laten staan.



Heb jij ooit geschiedenisles gehad op school?



De Molukkers zijn naar Nederland GEHAALD, ze waren onderdeel van het KNIL. Bij aankomst in Nederland raakten ze hun militaire status kwijt (ze kregen eervol ontslag) en werden gehuisvest in barakken en voormalige concentratiekampen, werken mochten ze niet, ze zouden immers teruggaan. Eten kwam de eerste tijd van een centrale keuken.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:maze schreef op 14 november 2014 @ 20:09:

Het is één grote poppenkast. Met ivo Opstelten voorop.Die is rijp voor een verzorgingshuis.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 14 november 2014 @ 23:17:

[...]





Heb jij ooit geschiedenisles gehad op school?



De Molukkers zijn naar Nederland GEHAALD, ze waren onderdeel van het KNIL. Bij aankomst in Nederland raakten ze hun militaire status kwijt (ze kregen eervol ontslag) en werden gehuisvest in barakken en voormalige concentratiekampen, werken mochten ze niet, ze zouden immers teruggaan. Eten kwam de eerste tijd van een centrale keuken.

Juist. En ze kónden niet in Indonesië blijven omdat ze aan de Nederlandse kant gevochten hadden en daarom hun leven niet zeker waren.

Een prachtige autobiografische roman die ik iedereen kan aanraden die hier meer over wil weten, is De verzwegen soldaat van Sylvia Pessireiron.
Alle reacties Link kopieren
Van NU.nl



http://www.nu.nl/politiek ... kse-treinkapers-punt.html
verba volant, scripta manent.
Bedankt voor de boekentip Groenteboerin,dat boek ga ik zeker lezen!
Alle reacties Link kopieren
Vanavond bij Pauw komt het onderwerp aan bod.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 19 november 2014 @ 20:53:

Bedankt voor de boekentip Groenteboerin,dat boek ga ik zeker lezen!Leuk! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Mij werd het aangeraden door iemand die ervan onder de indruk was en ik heb het zelf ook verslonden. Ik ben opgegroeid in een wijk met veel Molukkers en herkende er veel in, tegelijkertijd merkte ik ook hoe weinig we hier eigenlijk van weten. Ik heb dit allemaal niet geleerd op school. Dat vind ik eigenlijk heel treurig als ik bedenk dat er zoveel kinderen met diezelfde achtergrond gewoon bij ons in de klas zaten. De geschiedenis was nog zo vers, maar werd niet onderwezen.
Groenteboerin,ik weet niet of je het boek al kent maar 'onder de sneeuw een Indisch graf' is ook een heel goed boek.

Ik weet zo snel even niet wie de schrijver is maar ik heb het boek in één adem uitgelezen.
Alle reacties Link kopieren
dank voor de boekentips. Interessant. Voor kinderen is Gegijzeld van Evert Hartman een mooi boek. Hij woonde zelf in de buurt van Wijster en het geeft een beeld hoe mensen tot gijzeling van een school komen. Pas jaren later begreep ik dat hij de Molukse kapingen als voorbeeld had gebruikt.

Op YouTube kan is ook de film: De Punt te vinden wat gaat over deze treinkaping en waarin je de worstelingen van de kapers ziet.
Dankje Jippie die film ga ik ook eens opzoeken.

Het boek waar ik het over had gaat trouwens niet over de kaping maar over een familie die in de jaren 50 naar Nederland kwam en hoe het hen in de barakken waar ze kwamen te wonen verging.
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 20 november 2014 @ 08:03:

dank voor de boekentips. Interessant. Voor kinderen is Gegijzeld van Evert Hartman een mooi boek. Hij woonde zelf in de buurt van Wijster en het geeft een beeld hoe mensen tot gijzeling van een school komen. Pas jaren later begreep ik dat hij de Molukse kapingen als voorbeeld had gebruikt.

Op YouTube kan is ook de film: De Punt te vinden wat gaat over deze treinkaping en waarin je de worstelingen van de kapers ziet. ik heb dat boek ook gelezen en heb me nooit gerealiseerd dat hij die kapingen als voorbeeld heeft gebruikt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Snap ik! Maar als je het nog eens doorleest wel...
Ik stel voor dat de "schuld" aan de RMS bij de oosterburen gehaald wordt. Het doorschuiven van historische verantwoordelijkheden gaat, wat mij betreft, net zo makkelijk als het opeisen ervan. NB: En vele autochtone Nederlanders woonden zelf in barakken tot in de jaren `60.

Dus stop eens met die stemmingmakerij.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip, D-G.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven