Molukkers klagen staat aan

05-11-2014 11:47 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Molukkers klagen Staat aan om 'opzettelijk doodschieten' kapers



Een groep Molukse nabestaanden van de in 1977 omgekomen kapers en één gijzelnemer van de trein bij het Drentse De Punt klagen de Staat aan. In een brief aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie stelt hun advocate Liesbeth Zegveld dat enkele kapers indertijd 'opzettelijk zijn doodgeschoten'.





Sorry hoor....maar ik denk dan, het moet niet gekker worden!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat Van Agt heeft gezegd dat er mensen geexecuteerd mochten worden, maar kan me wel voorstellen dat door hem is gezegd dat de mariniers volledige bevoegdheid hadden.



Er moest ook echt een einde aan komen. Duurde al veel te lang en de zaak moest geforceerd worden. Zie het ook in de context van die tijd inderdaad. Vergeet ook niet trouwens dat er een kleine manoevreerruimte is in een trein. Het is geen gebouw die bestormd wordt en waar je de daders kan isoleren. Kleine ruimtes allemaal, smal gangpad.



Tja, het risico van een gijzeling is dat de gijzelaar zelf omkomt. Dat weet je vantevoren. Ook als er onrecht is aangedaan, heb je niet het recht om mensen te ontvoeren en te gijzelen.



De slachtoffers zouden zich moeten verenigen en hen ook aanklagen voor schadevergoeding voor psychisch leed.
Er zijn een aantal lieden die leven van het procederen tegen de staat of het koningshuis. Dit dossier lag openbaar, en een VPRO verslaggever zag het in. "Een goudmijntje" oordeelde hij. Quote uit de Volkskrant: Journalist Jan Beckers en kaper Junus Ririmasse mochten de autopsierapporten van de gedode kapers inzien van het Drents Archief in Assen. Het duo liet ze lezen en 'hertalen' door een forensisch patholoog. Uit de kogelbanen van de gevonden munitie blijkt volgens hen dat de kapers van dichtbij zijn doodgeschoten. Niet, zoals het officiële verhaal luidt, door scherpschutters die op circa 150 meter afstand de trein onder vuur namen.



De autopsierapporten zijn jaren geleden ook al eens ingezien, door VPRO-onderzoeker Hans Dortmans. 'Een goudmijntje', zegt hij over de stukken die zich toen bevonden in het dossier van de rechtbank in Assen.



Maar tijd om ze echt te lezen kreeg hij niet. De rechtbank, waar de stukken toen nog lagen, ontdekte namelijk dat het Nationaal Archief in Den Haag zich op hoog niveau boog over de vraag of de stukken eigenlijk wel openbaar mochten zijn. 'Vervolgens werd ik buitengezet.'

Nou, dan heb je een dossier met mogelijkheden, en een vooraanstaand advocaat wil daar best een poging aan wagen. Van de Staat der Nederlanden ( lees: de belastingbetalers) kun je tenslotte behoorlijk claimen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Leergierig schreef op 21 november 2014 @ 12:37:

Ik denk niet dat Van Agt heeft gezegd dat er mensen geexecuteerd mochten worden, maar kan me wel voorstellen dat door hem is gezegd dat de mariniers volledige bevoegdheid hadden.



Er moest ook echt een einde aan komen. Duurde al veel te lang en de zaak moest geforceerd worden. Zie het ook in de context van die tijd inderdaad. Vergeet ook niet trouwens dat er een kleine manoevreerruimte is in een trein. Het is geen gebouw die bestormd wordt en waar je de daders kan isoleren. Kleine ruimtes allemaal, smal gangpad.



Tja, het risico van een gijzeling is dat de gijzelaar zelf omkomt. Dat weet je vantevoren. Ook als er onrecht is aangedaan, heb je niet het recht om mensen te ontvoeren en te gijzelen.



De slachtoffers zouden zich moeten verenigen en hen ook aanklagen voor schadevergoeding voor psychisch leed.+1
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Leergierig en 47084: Mijn dank voor jullie voortreffelijke inbreng. De nuance`s zijn daarmee heel goed aangebracht. Dat Van Agt niet deugt, dat wisten we al lang, maar claimen door nabestaanden van de kapers is natuurlijk banaal en walgelijk.
Alle reacties Link kopieren
De Molukse nabestaanden zijn helemaal niet uit op geld. Ze willen gewoon weten wat er gebeurd is. Evenals vele gegijzelden die in de trein zaten.

Daarbij als er juist gehandeld is, waarom dan zoveel geheimzinnigheid en dossiers die niet ingekeken mogen worden?



De gemiddelde Nederlander zal hier niks van begrijpen, dat is niet zo heel vreemd. Maar ga dan ook niet van die domme dingen lopen blaten
maze
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met Maze!
Alle reacties Link kopieren
Thanks!



Ik vind het zelf ook een lastige kwestie hoor. Maar de pijn bij veel Molukkers zit gewoon nog zo diep. En ik snap ook wel de redenering van veel Nederlanders: het is al zo lang geleden, wij hadden ook net een oorlog achter de rug, Molukkers hier hebben het toch goed (beter als op de Molukken zelf), risico vam het vak dat je doodgeschoten wordt, laat de nabestaanden maar hun excuses aanbieden aan de gegijzelden enz.



Soms denk ik ook wel laat de zaak toch rusten, dit brengt zoveel oud zeer omhoog bij alle betrokkenen maar erger nog: zoveel onbegrip waardoor de kloof tussen Molukkers en Nederlanders weer groter wordt.



De verschillen in perspectief zijn zo groot, onoverbrugbaar haast en waarvoor?



Aan de andere kant vind ik gewoon dat de nabestaanden recht hebben op de waarheid. Als de Nederlandse regering deze zou vertellen zou dit nooit zo breed uitgemeten hoeven te worden. Het woord parlementaire enquete is al weleens gevallen maar dat zou niemand toch moeten willen!
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad een lastige kwestie.

En ik ben het, nogmaals, volkomen eens met wat je zegt.



Alle nabestaanden hebben toch recht op de waarheid? Dat mensen de gijzelnemers verwijten maken, kan ik begrijpen, maar de familie van de gijzelnemers hebben hier ook niet voor gekozen. Waarom zouden zij geen recht hebben op de waarheid en veroordeeld moeten worden voor de daden die hun familielid heeft gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Al die geheimzinnigheid eromheen. Dat gelieg,gedraai en gekonkel. Zeg gewoon eerlijk wat er is gebeurd. Geef die dossiers vrij.

Dat is wat mij boos maakt.

Waarom niet gewoon de waarheid? Blijkbaar worden er mensen in bescherming genomen. En worden de Molukkers weer niet serieus genomen.

En dat is wat pijn doet.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat het weer 'dezelfde' pijn is, maakt het moeilijk. En dat maakt mij ook boos.
Maak een voorzichtige vergelijking tussen de Syrië ganger NU.



De meeste nabestaanden van toen zijn overleden. De overlevende kapers zelf voor een deel vrij.

Eentje heb ik in een praatprogramma gezien in de reunie van de KRO.

http://reunie.kro.nl/seiz ... gen/13-11-2011/fragmenten

http://reunie.kro.nl/seiz ... 13-11-2011/fragmenten/abe <--- deze is met de kaper.

Uitzending is van 2011 en dat is 3 jaar geleden.



Ik weet er niet genoeg van om zijn ideeën te kunnen volgen en plaatsen.

Ik heb echter wel kennissen gehoord die daar wel iets meer van weten. Over begrafenis van de omgekomen kapers. Die waren druk bezocht, maar niet omdat ze de daden goed keurden. Dat werd gedacht door velen.

Een paar kapers waren 17 - als ik me niet vergis. Ik kan wel een zwakke overeenkomst zien met de jonge mensen die zich bekeerd hebben tot islam of gewoon vanuit idealisme willen strijden in Syrië. De leeftijd en onbezonnenheid die daar bij horen.



Ik doe verder niet actief mee aan deze discussie.

Misschien is die uitzending met kaper interessant om te bekijken.

Welk standpunt ik hier moet innemen. Dat weet ik niet. Maar ik doneer het aan degenen die wel normaal reageren hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leergierig schreef op 21 november 2014 @ 12:37:

Ik denk niet dat Van Agt heeft gezegd dat er mensen geexecuteerd mochten worden, maar kan me wel voorstellen dat door hem is gezegd dat de mariniers volledige bevoegdheid hadden.



Er moest ook echt een einde aan komen. Duurde al veel te lang en de zaak moest geforceerd worden. Zie het ook in de context van die tijd inderdaad. Vergeet ook niet trouwens dat er een kleine manoevreerruimte is in een trein. Het is geen gebouw die bestormd wordt en waar je de daders kan isoleren. Kleine ruimtes allemaal, smal gangpad.



Tja, het risico van een gijzeling is dat de gijzelaar zelf omkomt. Dat weet je vantevoren. Ook als er onrecht is aangedaan, heb je niet het recht om mensen te ontvoeren en te gijzelen.



De slachtoffers zouden zich moeten verenigen en hen ook aanklagen voor schadevergoeding voor psychisch leed.Ik neem aan dat je gijzelnemer bedoelt waar je het over het risico hebt dat de "gijzelaar" zelf om het leven komt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Niet recent maar veelzeggend:



http://www.telegraaf.nl/b ... nt_weigert_insigne__.html
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
De reden waarom de molukkers een trein kaapten was omdat zij het grote verdriet van hun ouders zagen. Dit was de generatie waarvan de koffers niet uitgepakt werden omdat ze elk moment terug zouden gaan naar het vrije Molukken. De ouders die hierheen kwamen, meteen werden ontslagen uit het leger waar ze trouw onder gediend hadden, niet mochten werken en niet mochten intergreren. Deze Molukse jongeren waren zwaar gefrustreerd omdat ze geen antwoorden kregen van de Nederlandse regering, een regering die ze in de kou had laten staan. Het was een wanhoopsdaad, een tegengeluid, een noodkreet om gehoord te worden.
Alle reacties Link kopieren
Nog een boekentip:

Korban geschreven door één van de kapers C Thenu. Een relaas over de eerste kaping.

Of Morgenrood voor de Molukken een jongensboek geschreven door Kuijpers. Dit is een roman en gaat over de tweede kaping.



Kazernekind van Mielekamp is ook een goed boek voor als je meer over de Molukse geschiedenis wil weten. Evenals het al eerder genoemde "de verzwegen soldaat"
Alle reacties Link kopieren
quote:maze schreef op 21 november 2014 @ 19:04:

De reden waarom de molukkers een trein kaapten was omdat zij het grote verdriet van hun ouders zagen. Dit was de generatie waarvan de koffers niet uitgepakt werden omdat ze elk moment terug zouden gaan naar het vrije Molukken. De ouders die hierheen kwamen, meteen werden ontslagen uit het leger waar ze trouw onder gediend hadden, niet mochten werken en niet mochten intergreren. Deze Molukse jongeren waren zwaar gefrustreerd omdat ze geen antwoorden kregen van de Nederlandse regering, een regering die ze in de kou had laten staan. Het was een wanhoopsdaad, een tegengeluid, een noodkreet om gehoord te worden.Er was altijd onbegrip voor de situatie van de Molukkers die naar Nederland waren gehaald. Mijn toenmalige collega werd, tijdens en na de treinkaping en de andere gijzelingen, met argusogen bekeken, ik heb er nog een keer een laaiende ruzie om gehad met een andere collega die hem voor van alles en nog wat uitmaakte, alsof hij ieder moment gegijzeld kon worden, de woorden "kut Marokkanen" van Oudkerk vallen daarbij in het niet. Ik ben benieuwd of de juiste toedracht ooit boven tafel komt, er zou weleens een beerput open getrokken kunnen worden. Van Agt heb ik nooit vertrouwd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Van Agt is niet te vertrouwen. Het hele onderzoek in opdracht van minister Opstelten is een wassen neus. Zo jammer!
Alle reacties Link kopieren
quote:maze schreef op 21 november 2014 @ 19:29:

Van Agt is niet te vertrouwen. Het hele onderzoek in opdracht van minister Opstelten is een wassen neus. Zo jammer!Opstelten moet nodig met pensioen, kijk ook maar naar de zaak Demmink. Die man is totaal ongeschikt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:maze schreef op 21 november 2014 @ 19:04:

De reden waarom de molukkers een trein kaapten was omdat zij het grote verdriet van hun ouders zagen. Dit was de generatie waarvan de koffers niet uitgepakt werden omdat ze elk moment terug zouden gaan naar het vrije Molukken. De ouders die hierheen kwamen, meteen werden ontslagen uit het leger waar ze trouw onder gediend hadden, niet mochten werken en niet mochten intergreren. Deze Molukse jongeren waren zwaar gefrustreerd omdat ze geen antwoorden kregen van de Nederlandse regering, een regering die ze in de kou had laten staan. Het was een wanhoopsdaad, een tegengeluid, een noodkreet om gehoord te worden.En vergeet de derde generatie niet. Die waren zo nodig nog fanatieker in hun denken. Van de echte daden hebben ze geleerd. Maar wat een verdriet droegen/dragen ze met zich mee
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 21 november 2014 @ 19:45:

[...]





Opstelten moet nodig met pensioen, kijk ook maar naar de zaak Demmink. Die man is totaal ongeschikt.Er klopt inderdaad iets niet. Ben geïntrigeerd door de zaak Demmink, zie ander topic. Maar Opstelten wordt inmiddels echt een rariteit
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 21 november 2014 @ 17:56:

Maak een voorzichtige vergelijking tussen de Syrië ganger NU.



De meeste nabestaanden van toen zijn overleden. De overlevende kapers zelf voor een deel vrij.

Eentje heb ik in een praatprogramma gezien in de reunie van de KRO.

http://reunie.kro.nl/seiz ... gen/13-11-2011/fragmenten

http://reunie.kro.nl/seiz ... 13-11-2011/fragmenten/abe <--- deze is met de kaper.

Uitzending is van 2011 en dat is 3 jaar geleden.

Deze fragmenten gaan over een andere kaping (die van 1975 in Wijster)
quote:Lovina schreef op 21 november 2014 @ 22:57:

[...]





Deze fragmenten gaan over een andere kaping (die van 1975 in Wijster)



Ja, maar samen met de gijzeling op de lagere school (en wat andere geplande die niet zijn uitgevoerd beheersten die het nieuws. Het was een soort van Nationale rouw periode. Jaren later kwam die drie voorvallen steeds terug in het nieuws.



1975 http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_Wijster

1977 http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_De_Punt

1977 http://nl.wikipedia.org/w ... re_school_in_Bovensmilde.

1978 http://nl.wikipedia.org/wiki/Gijzeling_ ... huis_Assen



En ja, ik zie dat op de pagina ook nog een link staat naar een poging om de koningin te gijzelen. Die fietste in die tijd regelmatig weg op fiets met hoofddoek en tas. Ik weet niet meer of ze naar de markt ging, maar werd vaak niet herkend. http://www.fietsen.123.nl/page/koninklijk-fietsen



1975 http://nl.wikipedia.org/wiki/Gijzelingspoging_Juliana



Ja, en dan was er wel een executie van een passagier in een andere trein.

Alles met bruine huidskleur moest boeten. Door die kapingen was het vertrouwen weg.

Ik heb ook een praatprogramma gezien met daarin als gast een vrouwelijke passagier die met dat Molukse meisje contact had gehad. Die had een soort van bemiddelingsrol gekregen.



http://www.youtube.com/watch?v=Mm1gF0-PSEg

http://www.youtube.com/watch?v=y3VT2ryC06I

http://www.youtube.com/watch?v=9_A9bMuitUY

Heel maf en onwerkelijk wat daar gebeurde. Een kaping op zo'n traject.

Je zult maar in zo'n trein zitten. Dan heb je andere zorgen dan een schone onderbroek.
Ja, er waren dus wel executies in die eerste trein.

Bij aanvang van de kaping werd de machinist Hans Braam, die de stoptrein bestaande uit de twee Hondekoppen 328 en 378[1] bestuurde, doodgeschoten. Toen bleek dat de Nederlandse overheid de eisen niet snel wilde inwilligen wilden de kapers de passagier Rob de Groot executeren, maar hij wist uit de trein te springen; de kapers schoten op hem waarna hij deed of hij dood was; na 5 tot 10 minuten rende hij weg en was hij vrij.[2] Vervolgens werd een andere passagier, de dienstplichtig soldaat Leo Bulter, doodgeschoten. Op 4 december werd ook Bert Bierling gedood. De meest gewelddadige van de kapers was Eli Hahury die in twee gevallen de trekker overhaalde. De lichamen van de doodgeschoten gijzelaars werden uit de trein gegooid en bleven daar enkele dagen liggen voordat toestemming werd gegeven om ze weg te halen.



Nu heb ik het weer terug in mijn geheugen. Er waren 2 scholen. De eerste werd samen met de treinkaping uitgevoerd.

Er is dus ook een verfilming. Moeilijk om die te volgen. Koelbloedig moorden en dan nog een tweede trein kapen.

Twee scholen met onschuldige kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had me eerder in dit topic ook vergist. De eerste kaping was veel gewelddadiger en er zijn inderdaad moedwillig mensen doodgeschoten. Afschuwelijk evenals het gijzelen van die kindertjes op school. En niet goed te praten. Alle daders hebben hier ook lange gevangenisstraffen voor gekregen. Terecht natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven