Mooie Nederlandse traditie

30-09-2016 10:09 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Altijd gezellig die ontgroeningstradities bij studentenverenigingen. Eerlijk gezegd snap ik niet dat mensen dit pikken en het zelfs vrijwillig ondergaan. In de loop der jaren zijn er zelfs al verschillende doden gevallen. En afgezien daarvan worden vrouwen weggezet als minderwaardig enz. enz. Wat mij betreft mag het afgeschaft worden. En ik verbaas me erover dat er zo weinig discussie over is op forums. Waarom zou je bij zo'n club willen horen?



De Correspondent maakte een mooie vergelijking: "Maar vervang ‘moslims door ‘studenten,’ ‘haatpaleis’ door ‘sociëteit’ en ‘moskee’ door ‘universiteit’ en hee - we hebben het ineens over een mooi stukje Nederlandse cultuur. Om precies te zijn: de Groningse studentenvereniging Vindicat. Ineens gaat het niet meer over mishandeling door achterlijke barbaren, maar over ‘ontgroening,' oftewel, een respectabele Hollandse traditie. Die middeleeuwse haatideologie verandert - huup, huup, Barbatruc - in een gevalletje, ‘ach, ach, zo gaat dat toch onder studenten, niets aan de hand.’

https://decorrespondent.n ... e-hand/205142520-439025bf
Ik snap ook echt niet waarom je bij zo'n vereniging zou willen horen. Vreselijk inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Vindicat staat hier in het noorden al jarenlang voor alles wat nou net niet leuk is aan het corps. Ik hoop van harte dat mijn kinderen zich niet tot "Vindicater" of "Vindipoesje" laten omdopen, mochten ze gaan studeren in Groningen.

Er zijn genoeg studentenverenigingen die niet zo debiel met hun aspirantleden om gaan.
Alle reacties Link kopieren
een paar jaar terug heb ik er diverse documentaires over gezien en nee ik ben er eigenlijk ook wel tegen,
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral ook vervelend dat dit soort incidenten een heel negatief effect hebben op het imago van studenten en hun verenigingen. Ik heb zelf bij een niet-corporale vereniging gezeten en de vooroordelen die sommige mensen hebben zijn echt bizar.



Maar goed, dat is natuurlijk precies hetzelfde als bij de moslims.
quote:LaFleurNoire schreef op 30 september 2016 @ 10:18:

Vindicat staat hier in het noorden al jarenlang voor alles wat nou net niet leuk is aan het corps. Ik hoop van harte dat mijn kinderen zich niet tot "Vindicater" of "Vindipoesje" laten omdopen, mochten ze gaan studeren in Groningen.

Er zijn genoeg studentenverenigingen die niet zo debiel met hun aspirantleden om gaan.Heet dat zo??? Jemig. Alleen daardoor haak je als vrouw toch al af? Pfff.
Alle reacties Link kopieren
En afgeschaft? Volgens mij mag iedereen nog steeds zelf kiezen of ze lid worden. Het is niet alsof je gedwongen wordt. Laat die mensen lekker als ze dat zelf willen...



En volgens mij is er al zo'n 15 jaar geen dode meer gevallen bij ontgroeningen, de universiteiten zitten er meestal echt wel bovenop.
Individuele corpsleden heb ik leren kennen als heel leuke mensen. Maar het blijft me telkens verbazen waarom zulke leuke mensen zich vrijwillig onderwerpen aan structurele georganiseerde vernedering en een hiërarchische structuur. Het neerkijken op iedereen die niet bij het clubje hoort, regels van politesse die alleen gelden in de omgang met andere leden van het clubje, misogynie en misplaatste superioriteit, het is mijn clubje niet.



Mij verbaast het dat ze hun eigen rechtspraak hebben en dat dat dan allemaal maar gewoon kan. Dat er zulke strenge mores heersen binnen de groep dat zelfs slachtoffers van mishandeling of laster geen aangifte willen doen, of dat niet durven.
Alle reacties Link kopieren
Oh bah. Zulke verenigingen zijn echt niet leuk inderdaad. Niks mis met wat traditie, en een beetje moeite moeten doen om lid te worden kan ook echt geen kwaad, maar wel graag op een creatieve manier: Laat eerstejaars cabaret doen, of een speech houden, of houd een debatwedstrijd, of verzin iets anders leuks. Maar dat eeuwige gedoe met vernederen en mishandelen enzo, ik heb het nooit begrepen.



Maar de socieiteit van zulke verenigingen was ook nooit leuk. Allemaal van die mannetjes in jasje die aan je wilden zitten, en nooit eens gewoon leuk en gezellig, laat staan dat je achterin een leuk gesprek kon hebben.



Ik was wel lid van een vereniging, en heb daar goede vriendschappen aan overgehouden, maar gelukkig zat ik niet op het corps.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:AnAppleADay schreef op 30 september 2016 @ 10:20:

Ik vind het vooral ook vervelend dat dit soort incidenten een heel negatief effect hebben op het imago van studenten en hun verenigingen. Ik heb zelf bij een niet-corporale vereniging gezeten en de vooroordelen die sommige mensen hebben zijn echt bizar.



Maar goed, dat is natuurlijk precies hetzelfde als bij de moslims.Ik voel me als oud-lid van een niet-corporale vereniging nu echt helemaal niet aangesproken. Ik moest mijn opa na de eerste aflevering van Feuten wel uitleggen dat ik me nooit met dergelijke zaken beziggehouden had, maar meer ook niet
Alle reacties Link kopieren
Afschaffen gaat natuurlijk nooit gebeuren. Hoeft van mij ook niet. Maar het belachelijke regelement van Vindicat(en zij zullen heus niet de enige zijn) en de bizarre ontgroeningsrituelen mogen wat mij betreft wel afgeschaft. Een stel corpsballen dat vindt dat ze boven de wet staan en blijkbaar zelf niet eens doorhebben wat voor schade ze aanrichten, ga toch weg.
Oh, ik vind het juist jammer dat ik vroeger nooit bij een studentenvereniging ben gegaan. Hield het zo braaf bij de studieverenigingen.



Corps trekt mij dan weer helemaal niet maar volgens mij moet je daar ook echt een type voor zijn. Ik vind/vond het namelijk altijd wel een bepaald soort mensen dat daarvoor koos.
Is dat genoemde "Vindicat" trouwens ook corps?
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 30 september 2016 @ 10:24:

[...]





Ik voel me als oud-lid van een niet-corporale vereniging nu echt helemaal niet aangesproken. Ik moest mijn opa na de eerste aflevering van Feuten wel uitleggen dat ik me nooit met dergelijke zaken beziggehouden had, maar meer ook niet



Nu ook niet meer, maar toen ik nog lid was en vooral toen ik in het bestuur zat, merkte ik het echt wel.

Voorbeeld: ik kwam, na een sportactiviteit, met een eerstejaars bij de ehbo aan omdat er een enkel was gebroken en werd meteen als een crimineel behandeld. Ik zat in bestuurspak dus ik zal die 'feut' wel hebben mishandeld.

En nog meer van dat soort aannames.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 30 september 2016 @ 10:28:

Is dat genoemde "Vindicat" trouwens ook corps?



Ja Vindicat is corporaal.

Officieel heten ze GSC Vindicat atque Polit.

Groningsch Studenten Corps dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 30 september 2016 @ 10:21:

En afgeschaft? Volgens mij mag iedereen nog steeds zelf kiezen of ze lid worden. Het is niet alsof je gedwongen wordt. Laat die mensen lekker als ze dat zelf willen...



En volgens mij is er al zo'n 15 jaar geen dode meer gevallen bij ontgroeningen, de universiteiten zitten er meestal echt wel bovenop.



Wel een beetje merkwaardige stelling. Als er geen doden vallen, valt het blijkbaar wel mee? Voor het leven getekend door brandwonden of hersenletsel is een aanvaardbare consequentie van een ontgroening? Zo dicht zitten de universiteiten er blijkbaar toch niet op, de burgemeester moest er aan te pas komen om de uni in de benen te krijgen wbt dit laatste incident.



Wellicht is het handig aspirantleden van de voren te melden dat ze ernstige, blijvende schade of zelfs de dood kunnen ondervinden als ze overwegen lid te worden van het corps.
quote:AnAppleADay schreef op 30 september 2016 @ 10:29:

[...]





Nu ook niet meer, maar toen ik nog lid was en vooral toen ik in het bestuur zat, merkte ik het echt wel.

Voorbeeld: ik kwam, na een sportactiviteit, met een eerstejaars bij de ehbo aan omdat er een enkel was gebroken en werd meteen als een crimineel behandeld. Ik zat in bestuurspak dus ik zal die 'feut' wel hebben mishandeld.

En nog meer van dat soort aannames.Wat vervelend! Mijn vereniging had geen pakken en over het algemeen belabberd weinig modekennis.
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFleurNoire schreef op 30 september 2016 @ 10:31:

[...]





Wel een beetje merkwaardige stelling. Als er geen doden vallen, valt het blijkbaar wel mee? Voor het leven getekend door brandwonden of hersenletsel is een aanvaardbare consequentie van een ontgroening? Zo dicht zitten de universiteiten er blijkbaar toch niet op, de burgemeester moest er aan te pas komen om de uni in de benen te krijgen wbt dit laatste incident.



Wellicht is het handig aspirantleden van de voren te melden dat ze ernstige, blijvende schade of zelfs de dood kunnen ondervinden als ze overwegen lid te worden van het corps.





Die twee opmerkingen stonden los van elkaar, beiden een reactie op een ander deel uit de OP.

Naast elkaar staat het inderdaad een beetje raar.





En ik heb inderdaad wel het idee dat de RUG bij Vindicat heel wat meer door de vingers ziet dan veel andere universiteiten bij hun verenigingen.
quote:Miss-Pippilotta schreef op 30 september 2016 @ 10:21:

[...]





Heet dat zo??? Jemig. Alleen daardoor haak je als vrouw toch al af? Pfff.

Waar ik studeerde werden vrouwen 'gleuven' genoemd.



Mensen kiezen er zelf voor om zich hieraan te onderwerpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 30 september 2016 @ 10:32:

[...]





Wat vervelend! Mijn vereniging had geen pakken en over het algemeen belabberd weinig modekennis.



Ik zat bij een roeivereniging, daar zijn vaak nog veel tradities maar niet zoals het corps. Dus wel bestuurspakken en brassen om een vlag, maar geen ontgroeningen en invechten etc.



Maar voor onwetende mensen straalde het imago van het corps dus wel op ons af...
Het is verschrikkelijk wat er gebeurd bij sommige verenigingen, en dat de recente incidenten ook erg gebagatelliseerd worden door de betrokkenen.

Maar ik vind het ook erg jammer dat het negatief afstraalt op de 'normale' studentenverenigingen. Want de meeste doen dit soort praktijken niet.

En de verenigingen in Groningen zijn ook berucht om de ontgroeningen. In andere steden zijn er veel meer regels e.d. Het feit dat de universiteit zich pas na meerdere incidenten negatief uitlaat is ook wel tekenend. Na die lijst vonden ze het nog een 'zaak voor de vereniging'. Nu, na alle media aandacht, zijn ze gezwicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 30 september 2016 @ 10:34:

[...]



Waar ik studeerde werden vrouwen 'gleuven' genoemd.



Mensen kiezen er zelf voor om zich hieraan te onderwerpen.



In Groningen ook.

Het commentaar steekt om de zoveel jaar weer de kop op en ondertussen verandert er niks. Ook niet nadat in 1997 iemand overleed. Dus dat zal nu ook niet gebeuren.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Heet die film niet The Wave? Daarin kun je zien, hoe makkelijk mensen overgaan tot geweld plegen en intimideren in een hierarchie. Het is vrij menselijk, daarom vind ik ook dat de ontgroeningen verboden moeten worden in de vorm die ze nu vaak hebben. Het haalt in sommige het slechtste naar boven, ofwel overdreven dominantie ofwel veel te nederig en gehoorzaam, om ergens bij te willen horen.
quote:Nouschi schreef op 30 september 2016 @ 10:50:

[...]





In Groningen ook.

Het commentaar steekt om de zoveel jaar weer de kop op en ondertussen verandert er niks. Ook niet nadat in 1997 iemand overleed. Dus dat zal nu ook niet gebeuren.Precies, dit soort dingen gebeurt al sinds mensenheugenis. Zowel de excessieve ontgroeningen als het seksisme. Je weet waar je aan begint.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 30 september 2016 @ 10:50:

[...]





In Groningen ook.

Het commentaar steekt om de zoveel jaar weer de kop op en ondertussen verandert er niks. Ook niet nadat in 1997 iemand overleed. Dus dat zal nu ook niet gebeuren.Ik ben ook bang dat er niets veranderd. De discussie is al decennia aan de gang. Volgens mij heeft Utrecht inmiddels iets strengere regels maar daar blijft het dan ook bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven