Nationaal cdieren dag en offerfeest

03-10-2014 16:15 220 berichten
Graag reacties, in mijn gevoel, sorry kan niet
quote:Keausje schreef op 04 oktober 2014 @ 11:36:

[...]





Dat het protest tegen de gele oorklemmen niet geholpen is wel duidelijk zoals wel meerdere protesten tegen uitbuiting en mishandeling van dieren. Helaas.



Verdoofd slachten houdt in dat ze een schietmasker voor krijgen en een pin door de kop waardoor ze a la minute door hun hoeven zakken en zo goed als hersendood zijn. Daarna pas wordt de halssnede toegepast. Vanaf de eerste slachthandeling zijn ze eigenlijk er al niet meer bij.

Dat vind ik alweer een stuk "humaner" dan een paniekerige koe of in een kantelmachine manoeuvreren en het mes in de hals zetten en halsslagader + luchtpijp doorsnijden. Zo'n dier lijdt echt wel langer.



Maar nogmaals, dat omvreten in vlees is onnodig en niet eens gezond.



Ik geloof echt niet dat halal slachten dieronvriendelijker is dan industrieel slachten. Jij hebt het over die kantelmachine, maar hoe denk je dat vee in een industriële slachterij op de plek komt waar ze ze hebben willen, door het vriendelijk te vragen?



http://www.youtube.com/watch?v=2tfTrwjcWIo

https://www.youtube.com/watch?v=gsVKNKGirvY
Alle reacties Link kopieren
Ik het zelfs vier vegetarische Turkse vrienden, wat zeg ik, één van de vier is veganist.



Ik klik geen enkele link aan, vanochtend belandde ik op Geenstijl, die heb ik in een onderdeel van een seconde afgeklikt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Halal slachten is dieronvriendelijker, misschien voortaan eerst je ergens in verdiepen voordat je zomaar wat roept. Die dieren worden onverdoofd geslacht en bloeden langzaam dood. Ongelooflijk dat iemand nog zulke oogkleppen op heeft.



In sommige landen is er zelfs een verbod op ritueel slachten... maar dat doen ze zomaar he.
quote:MarianneDavids schreef op 04 oktober 2014 @ 13:22:

Ik het zelfs vier vegetarische Turkse vrienden, wat zeg ik, één van de vier is veganist.



Ik klik geen enkele link aan, vanochtend belandde ik op Geenstijl, die heb ik in een onderdeel van een seconde afgeklikt.



Vier zelfs, toe maar weer, baas boven baas

Ik heb 2 Turkse vrienden die vegetariër zijn en 5 joodse vrienden die vegetariër zijn. En 6 Atheïsten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noesa schreef op 04 oktober 2014 @ 07:00:

[...]



Moslims dragen toch ook gewoon varkensleren jassen, schoenen, tassen, handschoenen enz.?



Geen idee of ze dat doen. Misschien letten ze daar wel op bij het kopen ervan. Of misschien mogen ze varkensleer wel gebruiken en is alleen het eten van varken verboden.



En eigenlijk dacht ik dat schoenen en zo doorgaans van koeienleer zijn?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Keausje schreef op 04 oktober 2014 @ 13:31:

[...]





Vier zelfs, toe maar weer, baas boven baas

Ik heb 2 Turkse vrienden die vegetariër zijn en 5 joodse vrienden die vegetariër zijn. En 6 Atheïsten.Ik eet wel vlees maar met mate, met een barbecue of gourmetten doe je me geen plezier, alleen met de bijgerechten. Wild eet ik daarentegen wel, ik ben weliswaar mordicus tegen drijfjacht maar niet tegen gewone jacht, het is, omdat de mens de dieren heeft verdreven omdat het land moet worden volgebouwd, helaas een noodzakelijk kwaad. Alleen vlees van een jong dier weiger ik, de andere dieren die worden afgeschoten hebben in ieder geval een goed leven in de vrije natuur gehad, een goede jager schiet meteen raak.
verba volant, scripta manent.
quote:puliez schreef op 03 oktober 2014 @ 23:48:

[...]





Nou de boeren zien dat er flink wat geld aan te verdienen is. Ze geven dus al te graag hun dieren weg voor een bepaald geldbedrag. Er wordt dan een datum afgesproken en het schuurtje van de duur staat al open met het dier erin. En hupsakee die doe je in je busje.



En alle collega-boeren doen hun ogen dicht want ons kent ons.Verbaasd me niets. Heb van de ouderen die ik verzorg verhalen gehoord van boeren die hun eigen landgenoten uitbuitten tijdens de oorlog. Sommigen doen alles voor geld. Sommigen he!
Het is natuurlijk erg wrang dat dit gelijk valt.

Het offeren van dieren is erg uit de tijd, blijkbaar wordt alles aan de kant geschoven als het een religie betreft. Kinderen werden vroeger ook geofferd in diverse religies, dat is inmiddels gelukkig verboden. Het zal tijd worden dat het offeren van dieren ook wordt verboden naar mijn idee, we leven niet meer in de middeleeuwen. Een ander levend wezen exprex pijnlijk doden vanwege een religie is ernstig, ik snap niet dat als iemand een geloof heeft dat een ander levend wezen daarvoor moet lijden!

Slachten kan nooit diervriendelijk, een dier wil net zo min dood als een mens (overigens ook gewoon een zoogdier) maar het gebeurt omdat mensen blijkbaar vlees willen eten (ik eet geen vlees overigens) maar om ze nu de strot door te snijden en ze dood te laten bloeden dat gaat me echt te ver!
quote:MarianneDavids schreef op 04 oktober 2014 @ 13:48:

[...]





Ik eet wel vlees maar met mate, met een barbecue of gourmetten doe je me geen plezier, alleen met de bijgerechten. Wild eet ik daarentegen wel, ik ben weliswaar mordicus tegen drijfjacht maar niet tegen gewone jacht, het is, omdat de mens de dieren heeft verdreven omdat het land moet worden volgebouwd, helaas een noodzakelijk kwaad. Alleen vlees van een jong dier weiger ik, de andere dieren die worden afgeschoten hebben in ieder geval een goed leven in de vrije natuur gehad, een goede jager schiet meteen raak.Wie heeft jou wijsgemaakt dat jacht een noodzakelijk kwaad is, het is gewoon een hobby van een bepaald type mensen die het geweldig vind om dieren te doden en ze op te jagen. Heb je enig idee hoe de jachtwereld in elkaar zit? Er wordt grof geld betaald om uberhaupt te jagen, er wordt bijgevoerd en dieren uitgezet in het wild )je kunt ze gewoon bestellen bij het zinkske, je zet ze uit en schiet ze neer, ondanks dat het verboden is gebeurt dit nog steeds. Dieren planten zich voort naar gelang er voedsel is, meer voedsel meer dieren, meer schieten (daarom noemen jagers het ook oogsten). Jacht is een zeer wrede en onnodige hobby waar veel geld in omgaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:lammy schreef op 04 oktober 2014 @ 17:49:

[...]





Verbaasd me niets. Heb van de ouderen die ik verzorg verhalen gehoord van boeren die hun eigen landgenoten uitbuitten tijdens de oorlog. Sommigen doen alles voor geld. Sommigen he!

Ja dat waren natuurlijkmalleen de boeren.....mijn ouwe vader van 93 kan je verhalen vertellen over stedelingen in de oorlog, daar lusten de honden geen brood van.

In alle lagen vind je hele nare mensen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Vind het jammer dat een inheemse gedachte m.b.t. tot iets uit onze cultuur, in dit geval dierendag, moet wijken voor iets van een uitheems geloof.



Datzelfde uitheemse geloof, daar moet altijd voor geweken worden. Want die mogen niet gekwetst worden.



Maar mensen die de overtuiging hebben dat dieren belangrijk zijn, daar wordt overheen gewalst. Omdat die overtuiging niet religieus is.
Alle reacties Link kopieren
[quote]elvi70 schreef op 04 oktober 2014 @ 18:05:

[...]





Wie heeft jou wijsgemaakt dat jacht een noodzakelijk kwaad is, het is gewoon een hobby van een bepaald type mensen die het geweldig vind om dieren te doden en ze op te jagen. Heb je enig idee hoe de jachtwereld in elkaar zit? Er wordt grof geld betaald om uberhaupt te jagen, er wordt bijgevoerd en dieren uitgezet in het wild )je kunt ze gewoon bestellen bij het zinkske, je zet ze uit en schiet ze neer, ondanks dat het verboden is gebeurt dit nog steeds. Diere
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 04 oktober 2014 @ 18:07:

Vind het jammer dat een inheemse gedachte m.b.t. tot iets uit onze cultuur, in dit geval dierendag, moet wijken voor iets van een uitheems geloof.



Datzelfde uitheemse geloof, daar moet altijd voor geweken worden. Want die mogen niet gekwetst worden.



Maar mensen die de overtuiging hebben dat dieren belangrijk zijn, daar wordt overheen gewalst. Omdat die overtuiging niet religieus is.

Wat kun jij nu dan niet doen wat jij normaal wel op dierendag doet?

De Nederlandse slachterijen zijn trouwens ook niet dicht op dierendag hoor, dus ik zie het verschil niet echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:elvi70 schreef op 04 oktober 2014 @ 18:05:

[...]





Wie heeft jou wijsgemaakt dat jacht een noodzakelijk kwaad is, het is gewoon een hobby van een bepaald type mensen die het geweldig vind om dieren te doden en ze op te jagen. Heb je enig idee hoe de jachtwereld in elkaar zit? Er wordt grof geld betaald om uberhaupt te jagen, er wordt bijgevoerd en dieren uitgezet in het wild )je kunt ze gewoon bestellen bij het zinkske, je zet ze uit en schiet ze neer, ondanks dat het verboden is gebeurt dit nog steeds. Dieren planten zich voort naar gelang er voedsel is, meer voedsel meer dieren, meer schieten (daarom noemen jagers het ook oogsten). Jacht is een zeer wrede en onnodige hobby waar veel geld in omgaat.

Ik vind jacht niet wreed en een onnodige hobby.

Ik zie liever dat dieren afgeschoten worden, dan dat ze half doodgereden worden of sterven aan ziektes, en vervolgens geconsumeerd worden.



En het is veel milieuvriendelijker vlees dan het vlees uit de supermarkt dat uit de bioindustrie voortkomt die pas ECHT dieronvriendelijk is.



Ik vind dat je pas recht van spreken hebt om tegen de jacht te zijn, als je geen vlees consumeert. Anders ben je gewoon ontzettend hypocriet.
quote:maylina schreef op 04 oktober 2014 @ 11:18:

[...]





Ik neem aan dat, sinds de petitie niet geholpen heeft, je vegetariër bent? Ik eet zelf geen vlees, maar ik heb niet méér bezwaar tegen ritueel slachten dan tegen het zogenaamd humaan verdoofd slachten. Een correct uitgevoerde rituele slacht is in mijn ogen beter dan het gerommel in de traditionele Nederlandse slachthuizen. Er zijn wetten en regels zat, maar in de praktijk leveren die geen stressvrije, pijnloze dood voor de dieren op. Je kan je geweten er wel lekker door sussen natuurlijk.



Oh, en voor jouw informatie: ik reageer niet zo erg op verdoving. Ik ben eens aan een fractuur geopereerd terwijl mijn ruggenprik nauwelijks iets deed (gelukkig viel ik er van flauw) en ook de verdoving bij mijn totaalruptuur sloeg voor geen meter aan. Hebben koeien in slachthuizen misschien ook wel last van, die zijn ook niet allemaal hetzelfde.mooie tekst... hard, maar eerlijk.
quote:elvi70 schreef op 04 oktober 2014 @ 17:58:

Het is natuurlijk erg wrang dat dit gelijk valt.

Het offeren van dieren is erg uit de tijd, blijkbaar wordt alles aan de kant geschoven als het een religie betreft. Kinderen werden vroeger ook geofferd in diverse religies, dat is inmiddels gelukkig verboden. Het zal tijd worden dat het offeren van dieren ook wordt verboden naar mijn idee, we leven niet meer in de middeleeuwen. Een ander levend wezen exprex pijnlijk doden vanwege een religie is ernstig, ik snap niet dat als iemand een geloof heeft dat een ander levend wezen daarvoor moet lijden!

Slachten kan nooit diervriendelijk, een dier wil net zo min dood als een mens (overigens ook gewoon een zoogdier) maar het gebeurt omdat mensen blijkbaar vlees willen eten (ik eet geen vlees overigens) maar om ze nu de strot door te snijden en ze dood te laten bloeden dat gaat me echt te ver!





ook mooi gezegd.



Ik vind het slachten ook walgelijk. Ook met het offerfeest. Ook hoe wij dat zelf doen. Bah bah bah. We schatten onszelf veel te hoog in dat we denken dat een dier gedood mag worden voor ons geschrans. Maar ja dat is mijn mening. Ik eet dus ook geen vlees :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet eerlijk gezegd ook niet of "gewoon" slachten nou zoveel beter is, ik heb wel eens een filmpje gezien van een kippenslachfabriek en dat is iets gruwelijks.

Ik vind het prima als er meer regels komen omtrent het slachten en eten van dieren, maar om nu alleen naar de Moslims en dit feest te wijzen vind ik een beetje raar.

En dat het dierendag is daar hebben de dieren zelf natuurlijk helemaal geen weet van, het is iets voor mensen.
quote:iones schreef op 04 oktober 2014 @ 18:10:

[...]



Ik vind jacht niet wreed en een onnodige hobby.

Ik zie liever dat dieren afgeschoten worden, dan dat ze half doodgereden worden of sterven aan ziektes, en vervolgens geconsumeerd worden.



En het is veel milieuvriendelijker vlees dan het vlees uit de supermarkt dat uit de bioindustrie voortkomt die pas ECHT dieronvriendelijk is.



Ik vind dat je pas recht van spreken hebt om tegen de jacht te zijn, als je geen vlees consumeert. Anders ben je gewoon ontzettend hypocriet.



Ik consumeer overigens geen vlees maar dat doet niet ter zake. En wat bedoel je met liever afgeschoten worden dan aangereden worden? Dieren worden nu eenmaal aangereden omdat er voertuigen zijn (mensen overigens ook), dan kun je beter alle dieren uitroeien. Jacht is een duister wereldje waar ik helaas erg lang beroepsmatig mee te maken heb gehad.

Dat we dieren in de bio industrie houden en afmaken is al erg maar dat we daarnaast ook nog de dieren in het wild moeten afmaken is van de zotte,

Ik heb helaas genoeg ellende meegemaakt met de jacht,

Jagers proberen het publiek op hun hand te krijgen met regelrechte fabels. Laten we de dieren in het wild met rust laten. Jacht behelst meer dan enkel wild eten, het gaat om de kick, zie ook de foto's van de trofeeen van deze lieden die er hun hobby van hebben gemaakt om dieren neer te knallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elvi70 schreef op 04 oktober 2014 @ 18:05:

[...]





Wie heeft jou wijsgemaakt dat jacht een noodzakelijk kwaad is, het is gewoon een hobby van een bepaald type mensen die het geweldig vind om dieren te doden en ze op te jagen. Heb je enig idee hoe de jachtwereld in elkaar zit? Er wordt grof geld betaald om uberhaupt te jagen, er wordt bijgevoerd en dieren uitgezet in het wild )je kunt ze gewoon bestellen bij het zinkske, je zet ze uit en schiet ze neer, ondanks dat het verboden is gebeurt dit nog steeds. Dieren planten zich voort naar gelang er voedsel is, meer voedsel meer dieren, meer schieten (daarom noemen jagers het ook oogsten). Jacht is een zeer wrede en onnodige hobby waar veel geld in omgaat.Een vriend van ons is al veertig jaar jachtopziener, ik denk dat ik wel weet hoe de jachtwereld in elkaar zit. Je hebt ook niet goed gelezen, ik schreef, in iets andere bewoordingen, dat het HELAAS een noodzakelijk kwaad is (dankzij de expansiedrift van de mens die de dieren uit hun natuurlijke habitat verjaagt). Bovendien, en dat heb je ook over het hoofd gezien, schreef ik dat ik mordicus tegen drijfjacht ben. In Nederland wordt niet grof betaald om te mogen jagen, je betaalt voor je jachtvergunning en die krijg je ook niet zomaar. Ik ben, of liever gezegd was want ik ben gestopt, zelf scherpschutter (ik heb overigens nooit gejaagd, dat is nogal lastig met een pistool) dus ik weet wat er aan het verkrijgen en het behouden van vergunningen kleeft. Die krijg je echt niet bij een pakje boter. Een jachtopziener dient ervoor te zorgen dat de wildstand in een bepaald gebied op peil blijft. Wilde zwijnen zorgen voor veel overlast, ze vreten de maisvelden kaal en vernielen andere gewassen. Als een boer klaagt omdat er iedere avond een horde wilde zwijnen zijn maisvelden teistert moet een jachtopziener ervoor zorgen dat een deel van die zwijnen wordt afgeschoten, dat doet hij doorgaans niet alleen maar met een jager. De jachtopziener dient er tevens op toe te zien dat die jager zijn werk goed doet en dat hij niet in het wilde weg schiet, niemand vindt het fijn om een gewond dier achter te laten, omdat het niet altijd wordt gevonden. Die jachtopziener werkt in een bepaald gebied. Als de zwijnenpopulatie niet voldoende wordt uitgedund, om het zo maar even te zeggen, kost dat de jachtopziener een hoop geld omdat de boeren schade lijden.
verba volant, scripta manent.
Beste,



In Nederland is drijfjacht helemaal niet meer toegestaan op grofwild dus dat heb ik niet over het hoofd gezien. Je betaald voor je vergunning maar je betaald vooral voor de pacht van een jachtveld (wel vreemd dat het zo nodig is he, je zou denken dat je juist betaald moet worden voor je diensten maar het is andersom) en ik kan je verzekeren dat er goed geld voor wordt betaald ik bezit namelijk zelf behoorlijk wat grond en men heeft mij wel behoorlijk geld geboden. En ik weet van andere grondbezitters wat zij vangen voor de jacht verpachting.



De cursus die je via de kjnv kunt volgen is niet zwaar, ik ken voldoende jagers die nog geen lbo diploma hebben gehaald maar die deze cursus glansrijk doorstaan.



Mag jij mij vertellen waarom jagers massaal bijvoeren waardoor extra aanwas gecreeerd wordt en het is toegestaan hoor maar er mag niet geschoten worden bij voederplaatsen. Want als men zo graag de wildstand op peil wil houden zou bijvoeren niet nodig moeten zijn, je verstoort er nl het natuurlijke evenwicht mee, dat snapt iedereen! Het is duidelijk dat ze wel wat willen schieten, ze worden daarnaast ook nog eens betaald door de gastjagers die ze onbeperkt uit kunnen nodigen en die willen wel waar voor hun geld natuurlijk.



Daarnaast zijn de wbe's de adviesorganen van de provincies als het gaat om afschotplannen, dit kan dus eigenlijk niet maar gebeurt wel. Niet voor niets wordt hiermee gefraudeerd zoals onlangs in Drenthe, Solvon heeft ook nog aangegeven dat jagers meer dan 200% tellen dan er daadwerkelijk zijn, hoe kan het toch dat ze het altijd zo mis hebben?



Jagen is geen noodzakelijk kwaad, het is een hobby van een aantal mensen die dit heel graag in stand wil houden. Ik ken veel jagers en die geven dit gewoon toe hoor, vandaar ook de benaming het oogsten van dieren. Maar de knjv geeft hun leden opdracht om vooral te roepen dat het allemaal noodzakelijk is maar echte uitleg is er niet bij!



Maar je schrijft dat het de jachtopzichter geld kost als boeren schade lijden? Vertel eens, daar ben ik benieuwd naar want dat is nieuw voor mij!
Maar goed we dwalen wat af want het ging over het offerfeest en dierendag wat op 1 dag valt.



In mijn optiek zou het elke dag dierendag moeten zijn, mensen zouden zich eens bewust moeten zijn hoe dieren gebruikt en misbruikt worden door de mens, of het nu om een geloof is, een circusact, een barbecue of omdat iedereen zo nodig een hond wil hebben omdat het zo hoort.



Laat ik eerlijk zijn, ik heb mijn kudde schapen deze week extra vaak binnen gehouden. Gewoon het idee want er is in mijn omgeving als eens een aantal dieren ontvreemd.

Het idee dat mijn schapen de strot doorgesneden zouden worden maakt me echt letterlijk ziek!
Alle reacties Link kopieren
Hoe het precies zit met die schadevergoeding weet ik niet maar boeren schijnen hun claim te kunnen afwentelen op degene die verantwoordelijk is voor de populatie van dieren die gewassen vernielen. Dat er plezierjagers rondlopen lijdt geen twijfel maar er zijn ook andere jagers, dikwijls in dienst van de Overheid.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:elvi70 schreef op 04 oktober 2014 @ 19:20:

Maar goed we dwalen wat af want het ging over het offerfeest en dierendag wat op 1 dag valt.



In mijn optiek zou het elke dag dierendag moeten zijn, mensen zouden zich eens bewust moeten zijn hoe dieren gebruikt en misbruikt worden door de mens, of het nu om een geloof is, een circusact, een barbecue of omdat iedereen zo nodig een hond wil hebben omdat het zo hoort.



Laat ik eerlijk zijn, ik heb mijn kudde schapen deze week extra vaak binnen gehouden. Gewoon het idee want er is in mijn omgeving als eens een aantal dieren ontvreemd.

Het idee dat mijn schapen de strot doorgesneden zouden worden maakt me echt letterlijk ziek!Ik kom soms langs een groenstrook, niet midden in de stad maar wel langs een doorgaande weg waar wat huizen staan, waar iemand een paar geiten en een bok laat rondlopen, aan een touw uiteraard. Een paar dagen geleden stonden ze er niet meer, dat kan twee dingen betekenen, ze zijn uit voorzorg naar binnen gehaald of ze zijn gepikt. Er worden niet alleen schapen geslacht. In Turkije staan op de markten naast schapen ook koeien en dromedarissen. Als je over een dikke portemonnee beschikt koop je een dromedaris.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 04 oktober 2014 @ 19:25:

Hoe het precies zit met die schadevergoeding weet ik niet maar boeren schijnen hun claim te kunnen afwentelen op degene die verantwoordelijk is voor de populatie van dieren die gewassen vernielen. Dat er plezierjagers rondlopen lijdt geen twijfel maar er zijn ook andere jagers, dikwijls in dienst van de Overheid.



Hi,

Ik weet wel hoe het zit want er bestaat een faunafonds waar schade uitbetaald wordt. Daar heeft de jager niets mee te maken op financieel gebied, wij als belastingbetaler helaas wel...



In het voorstel van de nieuwe natuurwet is wel een clausule opgenomen dat jagers aansprakelijk gehouden kunnen worden voor schade maar daar willen ze niet in meegaan, de knjv verzet zich hier enorm tegen.



Ik denk idd dat wij langs elkaar heenpraten als het om soorten jagers gaat.....



Maar ik heb helaas verschrikkelijke ervaringen rondom jacht.....en ben blij dat de pacht op mijn grond niet meer aan de orde is.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 04 oktober 2014 @ 18:07:

Vind het jammer dat een inheemse gedachte m.b.t. tot iets uit onze cultuur, in dit geval dierendag, moet wijken voor iets van een uitheems geloof.



Datzelfde uitheemse geloof, daar moet altijd voor geweken worden. Want die mogen niet gekwetst worden.



Maar mensen die de overtuiging hebben dat dieren belangrijk zijn, daar wordt overheen gewalst. Omdat die overtuiging niet religieus is.Huh? Meen je dit serieus? Want het slaat nergens op. Wie belet jou of iemand anders om dierendag te vieren zoals jij het wil? Niemand! Dus platgewalst, waar heb je het in vredesnaam over? De een viert vandaag dierendag, de ander het offerfeest, sommigen vieren misschien zelfs wel allebei.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven