Nepsigaretten populair op basisscholen

15-03-2013 22:39 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nepsigaretten populair op basisscholen ARNHEM - Ouders van basisschoolkinderen in Arnhem maken zich grote zorgen over een nepsigaret, die populair is onder kinderen. Zelfs 8-jarigen gebruiken de zogeheten 'Shishapen'.



Tabakszaken in Arnhem verkopen de nepsigaret, die de smaak van een waterpijp nabootst. De Shishapen bevat geen schadelijke stoffen en daardoor kunnen kinderen het ding problem aanschaffen. De nepsigaret valt niet onder de Tabakswet.



De pen bevat geen nicotine en schadelijke stoffen, maar produceert bij een hijs wel waterdamp met een smaakje. Ook licht het uiteinde van de pen op, waardoor deze veel wegheeft van een brandende sigaret.



Een moeder in Arnhem spreekt in de Gelderlander haar zorgen uit over het nieuwe fenomeen. De Shishapennen worden geleverd in smaken als aardbei, vanille en cola. Daarom zijn ze aantrekkelijk voor jonge kinderen. "Op het schoolplein vertelde een meisje trots dat ze al over haar longen kon roken."



Soms begrijp ik dingen niet... Laat er direct een 16+ regeling op los ofzo.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:ocean76 schreef op 15 maart 2013 @ 23:10:

[quote]Fame schreef op 15 maart 2013 @ 22:46:

Chocoladesigaretten (als in wit met een filtertje) mogen al jaren

niet meer verkocht worden ivm verkeerd voorbeeld.





Ik heb ze vorig jaar wel gewoon nog bij de buurtsuper zien liggen. Maar ik vind ook dat dat niet meer mag, vooral nu deze rokers hetze in NL is. *Steekt een sigaret op* Ze heten nu alleen chocosticks en hebben nu niet meer het uiterlijk van een sigaret (met filter enzo), omdat dat niet meer mag. Dus officieel zijn het geen chocoladesigaretten meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 15 maart 2013 @ 23:02:

[...]





34.

Wat ik bedoelde, is dat ik het toen al de uitstraling van een ordinair/asociaal persoon vond hebben, dat wat we nu "tokkie" noemen. Ik snapte dus niet waarom je daarmee geassocieerd wilde worden.



Als kind rolden we memoblaadjes op en speelden we " groot mens " .

Maar toen was roken nog niet iets slechts, maar iets wat volwassenen deden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 15 maart 2013 @ 23:02:

[...]





34.

Wat ik bedoelde, is dat ik het toen al de uitstraling van een ordinair/asociaal persoon vond hebben, dat wat we nu "tokkie" noemen. Ik snapte dus niet waarom je daarmee geassocieerd wilde worden.



Jaartje of 10 jonger dus.

Vroeger was roken toch niet ordinair/ asociaal? Veel leraren/ dokters/ etc. rookten. Het was absoluut niet iets voor de "lagere klasse ".
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap T probleem niet zo, ze roken toch niet echt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 maart 2013 @ 23:31:

[...]





Jaartje of 10 jonger dus.

Vroeger was roken toch niet ordinair/ asociaal? Veel leraren/ dokters/ etc. rookten. Het was absoluut niet iets voor de "lagere klasse ".Weet ik. Veel volwassenen, uit alle lagen van de bevolking, rookten. Waarschijnlijk heb ik dit beeld zelf gevormd n.a.v. de hangjeugd op het plein naast het huis waar ik woonde. Het was in elk geval iets dat ik zelf als negatief heb ervaren, ondanks dat ik bijv. ook mijn opa zag roken.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 maart 2013 @ 23:31:

[...]





Jaartje of 10 jonger dus.

Vroeger was roken toch niet ordinair/ asociaal? Veel leraren/ dokters/ etc. rookten. Het was absoluut niet iets voor de "lagere klasse ".Bij mij op school wel. Slechts een handjevol (alto's) rookte.
Alle reacties Link kopieren
quote:meryan schreef op 15 maart 2013 @ 23:48:

[...]





Bij mij op school wel. Slechts een handjevol (alto's) rookte.



O, echt?

Typisch.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Goh hebben we dat ook weer. Het zijn gewoon kleuters die cool willen doen met een fake shisha. Beetje de schoorsteen uithangen, rondjes en figuurtjes uitblazen. Echt sneu. What's next.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik in groep 6 zat(zo'n 16 jaar geleden) hadden veel klasgenoten ook van die nepsigaretten gekocht. Kwam ook iets van rook uit en een lichtje zodat het leek alsof hij echt brandde. Die dingen werden dus in Duinrell verkocht, en heel veel klasgenoten kochten ze tijdens het schoolreisje daar.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was het juist sjiek om op verjaardagen bekertjes met diverse merken sigaretten neer te zetten.. we hadden een la met merken wat de visite rookte.

Ik maakte als kind van papier nep-sigaretten en deed net-alsof.

Ik liep ook op hakken door het huis, oefende met make-up. Net doen of je groot bent.



Ik rook nooit een sigaret nu
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe. Als neproken gevaarlijk is, verbied dan ook meteen even speelgoed en spelletjes waarbij ze schieten, elkaar van de weg duwen en de snelheidslimiet overtreden.



Kinderen leven zich in hun spel in in anderen, niet in een ideaalbeeld van zichzelf. Als je wat je vroeger speelde, later zou voortzetten, hadden we een land vol boeven, politiemannen, prinsessen en tienermoeders.
Alle reacties Link kopieren
Haha yette, dan zouden de babypoppen ook pas boven de 20 mogen
Alle reacties Link kopieren
Juist!
Alle reacties Link kopieren
Dat verbieden van chocolade sigaretten is een leuk voorbeeld voor een ander topic. Dat we ten onder gaan aan bedisselende regeltjes. Dat de overheid te ver gaat in beslissen wat goed voor ons is en niet.



Te belachelijk voor woorden dat zoiets als chocosigaretten niet meer mag.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om het imiteren. Dit is een klein formaat waterpijp. Wat moeten kleine kinderen daarmee? Zouden ze ook aan een groot formaat mogen lurken dan?
x
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel raar dat kinderen aan de waterpijp kunnen gaan en oefenen met een lekker smaakje.

Maar ik snap best dat het voor kinderen erg interessant is.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 maart 2013 @ 23:31:

[...]





Jaartje of 10 jonger dus.

Vroeger was roken toch niet ordinair/ asociaal? Veel leraren/ dokters/ etc. rookten. Het was absoluut niet iets voor de "lagere klasse ".



Nee klopt.

Roken was voor grote mensen, dat was het verschil. Ik asocieer roken nog steeds niet met tokkie-gedrag..heel veel andere zaken wel.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
quote:xanluca schreef op 16 maart 2013 @ 09:11:

Vroeger was het juist sjiek om op verjaardagen bekertjes met diverse merken sigaretten neer te zetten.. we hadden een la met merken wat de visite rookte.

Ik maakte als kind van papier nep-sigaretten en deed net-alsof.

Ik liep ook op hakken door het huis, oefende met make-up. Net doen of je groot bent.



Ik rook nooit een sigaret nu



haha ik ook.

Uit welk jaar ben jij?

Ik uit 1974.



Ik rook zo héél af en toe nog een peuk op een feestje of op het werk met clienten.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:Fame schreef op 15 maart 2013 @ 22:59:

Primera verkoopt ze ook.In de elektrische sigaret van de Primera zit wel een bepaalde hoeveelheid nicotine met verschillende smaakjes zoals vanille, aardbei, kers etc.
quote:meryan schreef op 15 maart 2013 @ 22:41:

Ja, dit begrijp ik dus ook niet.



Wat is de doelgroep van die dingen als je ze bewust maakt met de smaakjes cola, vanille en aardbei?



Niet de 40-plusser die wil stoppen met roken denk ik.



De elektronische sigaret is juist heel populair onder de 30/55 jaar. Dat zijn mensen die graag willen stoppen en het niet wil lukken. En op deze manier krijg je niet meer de schadelijke stoffen binnen die er allemaal in een sigaret zit.



Ik damp zelf nu 5 maanden en toen ik nog rookte was ik altijd mijn pufje nodig en nu dus niet meer. Word er natuurlijk weer kritiek geleverd dat mensen die niet kunnen stoppen zwak zijn. soit



Op het forum voor elektrisch roken zijn we ook helemaal niet blij met de slechte publiciteit voor de e-sigaret. Want de regering wil het e-roken maar al te graag verbieden.
Alle reacties Link kopieren
Die shisapennen zijn toch gewoon e-sigaretten? Zolang ze geen echte sigaretten roken, snap ik het probleem niet zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:wcpapiertje schreef op 16 maart 2013 @ 18:05:

Die shisapennen zijn toch gewoon e-sigaretten? Zolang ze geen echte sigaretten roken, snap ik het probleem niet zo.Ik vind het denk ik best raar als ik op een schoolplein jonge kinderen rook uit zie blazen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Het lijkt mij te veel op oefenen zodat het kind enkele jaren later makkelijker went aan gewone sigaretten. Zoals ik ooit het verhaal hoorde van een kleuterjuf die zag dat een kind hele druiven aan het doorslikken was. :(
Alle reacties Link kopieren
Die hele druiven ontgaan mij, of bedoel je daarmee wennen aan deepthroaten?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven