Nieuwe campagne Lactacyd

07-09-2015 12:16 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat te twijfelen tussen Actueel of Lijf&Lijn, maar aangezien dit meer gaat over de reclamecampagne dan het product zelf, toch maar voor de eerste gekozen.



Wie heeft hem al gezien, de nieuwe campagne van Lactacyd (http://vaginapagina.nl/)? In de campagne wordt zonder blikken of blozen verteld dat het reinigen van de vagina met alleen water onvoldoende is en je een product als Lactacyd nodig hebt om je vagina fatsoenlijk te reinigen.

Ik kan daar echt zo boos van worden. Er is daar al zo ontzettend veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en iedere keer weer is de uitkomst dat het reinigen met water meer dan voldoende is en dergelijke producten meer kwaad dan goed doen. En al dat wetenschappelijke bewijs in je reclamecampagne dan toch keihard afdoen als 'Fabel'.



Dat je hier en daar wat aandikt in een campagne is tot daar aan toe, maar dit kan echt serieuze gevolgen hebben voor (jonge) dames die dit soort onzin voor waarheid aannemen, hun vagina actief gaan 'reinigen' en hiermee een enorm risico lopen op versoorde PH-waarden, bacteriële infecties en andere ellende.



Sorry, het is een beetje een non-issue, maar ik wilde het toch even delen. Echt ongelofelijk waar sommige bedrijven mee op de proppen komen...
Als je de site bezoekt, kom je dit tegen:



WAAROM ZOU IK INTIEMVERZORGING GEBRUIKEN?

Ons gezicht verzorgen we met crèmes en speciale producten maar van onze vagina geloven we dat deze zichzelf wel verzorgt en reinigt. De buitenste delen van de vagina bestaan deels uit huid en deels uit slijmvliezen en zijn helaas niet zelfreinigend. Urine, menstruatiebloed, zweet en sperma kunnen zich in de huidplooien en tussen de schaamlippen ophopen waardoor ongewenste bacteriën kunnen groeien en klachten kunnen veroorzaken. Ook voor de buitenste delen van je vagina geldt dus; dagelijks reinigen en verzorgen.



Lactacyd gebruiken is heel eenvoudig, daar heb je geen gebruiksaanwijzing voor nodig. Je kunt er vanaf jonge leeftijd mee beginnen en het zo vaak gebruiken als je prettig vindt. Gebruik Lactacyd in bad of onder de douche als vloeibare zeep. Zorg dat je het alleen op de uitwendige vaginale zone aanbrengt.



Lactacyd gebruiken stap voor stap: Doe een kleine dosering Lactacyd in de palm van je hand en laat het product schuimen. Gevoelige zones zoals je vagina reinig je het best door ze zachtjes in te zepen met je handen. Na het reinigen Lactacyd goed afspoelen met stromend water.

Lactacyd is zeer mild en kan elke dag gebruikt worden. Gebruik het telkens wanneer je je fris en beschermd wilt voelen.



Inwendig is je vagina zelfreinigend daar hoef je zelf niets aan te doen. De buitenkant van je vagina, je schaamlippen, is een ander verhaal. Gebruik hiervoor een intiemverzorgingsproduct, dit helpt het natuurlijke evenwicht van je intieme zone te behouden en herstellen.



Ze maken het erg verwarrend. Ze noemen voor het gemak alles maar vagina, insoppen die handel maar.
quote:tantejo schreef op 07 september 2015 @ 16:08:

Lactacyd is nu echt hét schoolvoorbeeld waarbij het probleem bedacht is om de oplossing te kunnen verkopen. Water is inderdaad meer dan voldoende.



Zo sneu dat die (jonge) meisjes hier in trappen.



En sowieso erg irritant dat het weer een product speciaal voor vrouwen moet zijn, want tsja, die zijn onzeker genoeg om erin te trappen.



Geen kerel aan wie je speciale piemel-zeep aan kunt verkopen!
dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:Chiefseattle schreef op 07 september 2015 @ 15:48:

Dit heb ik ingevuld, be my guest om te kopieren en plakken en aan te passen naar wens. En naar het RCC sturen dan aub. Scheelt typen.



"Ik ben van mening dat door deze reclame oa jonge vrouwen incorrecte ideeen kunnen vormen over intieme hygiene. Het is algemeen bekend dat de vagina een zelfreinigend orgaan is. Schoonmaken met alleen water is noodzakelijk om die zelfreinigende werking niet te frustreren. Deze reclame geeft het tegenovergestelde beeld van de medisch bewezen realiteit, waardoor correcte voorlichting, die betaald wordt door de overheid, gevaar kan lopen. Ook al wordt in reclame heel vaak een incorrect beeld van de realiteit gegeven, ik vind dat deze reclame zorgt voor misleiding, die bij vrouwen voor medische problemen kunnen zorgen zoals schimmelinfecties en een slechte weerstand van de vagina. Bovendien liegt men dus over de medische feiten, op een hele slinkse manier, en lopen jonge meiden kans om daarin te trappen."



Ik heb alleen niet de regeltjes doorgelezen, het zou kunnen dat je moet aangeven welke regel ze hiermee overtreden. Ik vind het wel belangrijk een signaal af te geven, als dat kan.



Ik ben het helemaal met jou -en to- eens maar kopiëren en plakken kan overkomen alsof dezelfde persoon steeds onder een andere naam reageert. Misschien dat dat in het nadeel kan werken.



Bij deze overigens nog een keer de link;



https://www.reclamecode.n ... ult.asp?paginaID=72&hID=2
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 07 september 2015 @ 16:17:

[...]





En sowieso erg irritant dat het weer een product speciaal voor vrouwen moet zijn, want tsja, die zijn onzeker genoeg om erin te trappen.



Geen kerel aan wie je speciale piemel-zeep aan kunt verkopen!





Misschien wel als ze beloven dat ie er groter van wordt.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
quote:Chiefseattle schreef op 07 september 2015 @ 15:48:

Dit heb ik ingevuld, be my guest om te kopieren en plakken en aan te passen naar wens. En naar het RCC sturen dan aub. Scheelt typen.



"Ik ben van mening dat door deze reclame oa jonge vrouwen incorrecte ideeen kunnen vormen over intieme hygiene. Het is algemeen bekend dat de vagina een zelfreinigend orgaan is. Schoonmaken met alleen water is noodzakelijk om die zelfreinigende werking niet te frustreren. Deze reclame geeft het tegenovergestelde beeld van de medisch bewezen realiteit, waardoor correcte voorlichting, die betaald wordt door de overheid, gevaar kan lopen. Ook al wordt in reclame heel vaak een incorrect beeld van de realiteit gegeven, ik vind dat deze reclame zorgt voor misleiding, die bij vrouwen voor medische problemen kunnen zorgen zoals schimmelinfecties en een slechte weerstand van de vagina. Bovendien liegt men dus over de medische feiten, op een hele slinkse manier, en lopen jonge meiden kans om daarin te trappen."

.Thnx!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:kopjekoffie70 schreef op 07 september 2015 @ 16:20:

[...]







Misschien wel als ze beloven dat ie er groter van wordt.
De Reclame Code Commissie heeft een eerdere klacht over deze reclame afgewezen: https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 745&acCode



Ik erger me ook al jaren aan dit product en hun reclame. Er wordt vrouwen een probleem aangepraat waar de fabrikant heerlijk aan verdient.



Vette bummer dat de klacht van de RCC toentertijd is afgewezen!
quote:nerdopviva schreef op 07 september 2015 @ 16:39:

De Reclame Code Commissie heeft een eerdere klacht over deze reclame afgewezen: https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 745&acCode







Stom zeg! Maar haar punt is (volgens de reclame code commissie, althans) dat het filmpje suggereert dat je alleen met expliciet Lactacyd je vagina kan reinigen (maw; andere producten zijn niet geschikt), en dat wordt inderdaad niet in het filmpje gezegd.



Artikel A.8.2 van de Nederlandse Reclame Code zegt het volgende:

8.2 Misleidend is elke reclame die gepaard gaat met onjuiste informatie of voor de gemiddelde consument onduidelijk of dubbelzinnig is ten aanzien van bijvoorbeeld een of meer van de onder a t/m g genoemde elementen, en de gemiddelde consument ertoe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen



En op basis daarvan heb ik mijn klacht als volgt vorm gegeven:

de bewering "Water is voldoende om je vagina te reinigen: FABEL" feitelijk onjuist en wetenschappelijk weerlegd is. Onder vagina wordt volgens Van Dale het volgende verstaan: buisvormig deel van de vrouwelijke geslachtsorganen; schede. Ondanks de kleine lettertjes op de website over de buitenste schaamlippen, suggereert de gekozen terminologie wel degelijk dat het hier over de binnenste schaamlippen en vaginahals gaat (die kleine letterjes zijn overigens in de meest zichtbare campagne van Lactacyd, de filmpjes, niet te zien en daarmee zijn de filmpjes dubbel misleidend).

En zodoende beschouw ik de gegeven informatie als onjuist of op zijn minst dubbelzinnig.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 07 september 2015 @ 16:39:

De Reclame Code Commissie heeft een eerdere klacht over deze reclame afgewezen: https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 745&acCode







Da's kut.



(pun intended)
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Kutzooi. Toch denk ik wel dat de aanhouder wint. Dus eigenlijk zou je gewoon allemaal elke maand een klacht in moeten dienen. Stel nou dat een paar duizend vrouwen dat doen, zou best kunnen dat men dan toch gaat reageren. Dat is ook de insteek van de brievenclub van Amnesty International, die blijven gewoon bergen brieven sturen naar regeringen/bestuurders/gevangenissen etc, net zolang tot iemand reageert. Power to the people mechaniek, die kan werken.



Maar ja, hopelijk leren jonge vrouwen net als ik van hun moeder dat je je vagina met alleen water wast. Ze zijn gelukkig niet allemaal heel dom.
Ik zag op Facebook een gesponsord bericht voorbijkomen van Lactacyd waarin ze heel duidelijk uitlegden dat hun reclame om de buitenste schaamlippen gaat en de rest van de vagina zelfreinigend is!

Kan het exacte bericht helaas niet meer terugvinden, maar mocht ik het me niet verbeeld hebben; dat is al een hele verbetering!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn door 4 vrouwen klachten ingediend bij de reclamecodecommissie die in 1 zitting op 1 oktober worden behandeld. Vandaag ontving ik de schrifelijke reactie van "Hoogenraad &Haak", de advocaten van Omega Pharma en ik vind het heel erg jammer dat ik niet naar de zitting kan, want we worden voor mijn gevoel nogal als domme blondjes weggezet. Zo staat er een heel stuk in over dat in de volksmond gesproken wordt over vagina terwijl de vulva bedoelt zou worden, dat zij doelen op de uitwendige hygiene en dat duidelijk op de website vermeld staat. Alsof we het verschil niet weten tussen schaamlippen en de vagina. Maar er wordt bijvoorbeeld ook een niet gepubliceerd onderzoek aangehaald.

Het zijn 15 pagina's waarin het eigenlijk daait om 1 zin op de website waarin aangegegeven wordt dat het om de uitwendige hygiene gaat. Dit gaat dus helaas weer op niets uitdraaien ben ik bang, want met die ene zin dekken ze zichzelf in.
Zo, dat is een flink pakket inderdaad. Maar de volledige verdediging steunt op het feit (?) dat de buitenste schaamlippen wel gereinigd moeten worden en dat Lactacyd dat beter doet dan water, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat de term 'vagina' niet alleen gyneacologisch, maar ook in de spreektaal gebruikt wordt voor het gehele (binnenste) apparaat. En die is zelfreinigend, dat geven ze zelf toe. Dus is de informatie in de filmpjes onjuist.

Ik hoop dat de rechter die nuance ook ziet, maar dat wordt afwachten, dus.
Alle reacties Link kopieren
Op Facebook krijgen ze ook flink wat boze reacties te verwerken.

Ik vraag me af of dat bedrijf deze campagne nou zelf geslaagd vindt, want veel positieve aandacht lijken ze niet te genereren...
Alle reacties Link kopieren
Och, Lactacyd, ik heb er zulke fijne herinneringen aan...



Jaren geleden, toen ik nog jong en beinvloedbaar was, gebruikte ik dat spul ook omdat mijn toenmalige vriend beweerde dat het nodig was. En ik me maar afvragen waar die infecties vandaan kwamen... Na een gesprekje met mijn huisarts heb ik zowel de Lactacyd als vriend de deur uit gegooid. Sindsdien nergens meer last van. Het maakt me zo kwaad dat dit soort onzin zomaar verspreid mag worden en jonge vrouwen een complex aan wordt gepraat. Want help, een vagina zou eens naar vagina ruiken, dat kan natuurlijk niet.



Overigens, als ze echt zeggen dat het alleen om de buitenste schaamlippen gaat zouden ze dat wel eens beter mogen communiceren. Bij het woord vagina denk ik toch echt aan de hele handel, niet alleen de buitenkant. En zelfs al komen ze op deze manier onder de corrigerende tik van de Reclame Code Commissie uit: Lactacyd blijft overbodige rotzooi die geen enkele vrouw nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 23 september 2015 @ 14:56:

Zo, dat is een flink pakket inderdaad. Maar de volledige verdediging steunt op het feit (?) dat de buitenste schaamlippen wel gereinigd moeten worden en dat Lactacyd dat beter doet dan water, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat de term 'vagina' niet alleen gyneacologisch, maar ook in de spreektaal gebruikt wordt voor het gehele (binnenste) apparaat. En die is zelfreinigend, dat geven ze zelf toe. Dus is de informatie in de filmpjes onjuist.

Ik hoop dat de rechter die nuance ook ziet, maar dat wordt afwachten, dus.Dat vaginale deel was ook waarom ik een klacht ingediend heb. Maar zij beweren dat met de vagina, in de volksmond, de vulva bedoelt wordt en zij alleen producten in het assortiment hebben voor de uitwendige verzorging. Zij schermen ook steeds met de website en als je die bekijkt dan klopt het verhaal ook, maar het gaat in de klachten niet om de website, maar om de reclame die uitgezonden wordt. En hoeveel pubers kijken er na een reclame eerst nog op een website of checken uberhaupt de gegeven info?
Alle reacties Link kopieren
Vanaf nu kan de VIVA Vaginapolitie in het leven worden geroepen.



Maar lak LAC-AAN-ALLES blijft een onzinproduct.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu de kans gevierendeeld te worden, maar ik zweer al jaren bij Lactacyd. Lang geleden had ik regelmatig schimmelinfecties. En dan van het kaliber de hele zaak tot bloedens toe kapot krabben, niet fatsoenlijk kunnen zitten, enz. Mijn gynaecoloog zei, dat ik allergisch ben voor mijn eigen afscheiding, op het moment dat die maar iets veranderde door invloeden van buitenaf. Chloor-zwembadwater, badschuim, sex, enz. Hij raadde me Lactacyd aan. De laatste keer dat ik een schimmelinfectie had, kan ik me niet eens meer herinneren. Dus ondanks dat het grote onzin, rotzooi en totaal overbodig is, ben ik er wel blij mee.
ik krijg al jeuk van die website...

'maandelijkse feestje'

'daar beneden'



mensenkinderen, noem de dingen bij hun naam zeg.
quote:nina69 schreef op 23 september 2015 @ 15:33:

Ik loop nu de kans gevierendeeld te worden, maar ik zweer al jaren bij Lactacyd. Lang geleden had ik regelmatig schimmelinfecties. En dan van het kaliber de hele zaak tot bloedens toe kapot krabben, niet fatsoenlijk kunnen zitten, enz. Mijn gynaecoloog zei, dat ik allergisch ben voor mijn eigen afscheiding, op het moment dat die maar iets veranderde door invloeden van buitenaf. Chloor-zwembadwater, badschuim, sex, enz. Hij raadde me Lactacyd aan. De laatste keer dat ik een schimmelinfectie had, kan ik me niet eens meer herinneren. Dus ondanks dat het grote onzin, rotzooi en totaal overbodig is, ben ik er wel blij mee.

maar met lactacyd verander je toch ook van alles aan de samenstelling van je afscheiding?



overigens wel eens met het feit dat je daardoor schimmelinfecties door kunnen breken. Ik heb wel periodes dat alles garantie is voor dagenlang jeuk. Ik denk zelf dat dat met verminderde weerstand te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 23 september 2015 @ 15:37:

[...]



maar met lactacyd verander je toch ook van alles aan de samenstelling van je afscheiding?



overigens wel eens met het feit dat je daardoor schimmelinfecties door kunnen breken. Ik heb wel periodes dat alles garantie is voor dagenlang jeuk. Ik denk zelf dat dat met verminderde weerstand te maken heeft.De Lactacyd zorgt er in ieder geval voor, dat de afscheiding geen irritatie veroorzaakt. En als de samenstelling van mijn afscheiding verstoord is en door de Lactacyd weer op het juiste spoor komt, hoor je mij niet klagen.
quote:nina69 schreef op 23 september 2015 @ 15:42:

[...]



De Lactacyd zorgt er in ieder geval voor, dat de afscheiding geen irritatie veroorzaakt. En als de samenstelling van mijn afscheiding verstoord is en door de Lactacyd weer op het juiste spoor komt, hoor je mij niet klagen.



Bij mij werkte het precies andersom. Nooit problemen gehad, lactacyd tegengekomen en gedacht, `hey, dat is misschien best wel eens fijn´.



Een week later zat ik bij de huisarts met een kapotte doos.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina69 schreef op 23 september 2015 @ 15:42:

[...]



De Lactacyd zorgt er in ieder geval voor, dat de afscheiding geen irritatie veroorzaakt. En als de samenstelling van mijn afscheiding verstoord is en door de Lactacyd weer op het juiste spoor komt, hoor je mij niet klagen.Prima als het voor jou zo werkt (en dat bedoel ik zonder spoor van sarcasme). Wat mij persoonlijk tegen de borst stuit is de boodschap dat iedere vrouw Lactacyd zou MOETEN gebruiken omdat er iets intrinsiek mis is met een vagina en er dus een product aan te pas moet komen om dat op te lossen. Dat individuele vrouwen het product naar volle tevredenheid gebruiken maakt die boodschap niet minder onzinnig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven