Nu bij Radar: paardenvlees

24-03-2014 20:52 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff, ik word er zo naar van.



Kon het niet mee aanzien en ben maar weer achter de pc gaan zitten met de TV op een andere zender. Heeft iemand ook gekeken?



Ik snap gewoon niet dat mensen zo met dieren om kunnen gaan. Als ik dit soort programma's zie word ik erg verdrietig. Nou ja, van alle dierenleed word ik erg verdrietig.



Hopelijk bereikt deze aflevering van Radar een groot publiek en zet het mensen tot nadenken (en actie, dus niet meer die zooi eten). Moest het even van mij af schrijven, hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:flexheks schreef op 24 maart 2014 @ 22:23:

[...]

Dat probeerde ik dus ook duidelijk te maken: het maakt niet uit of het een kip, varken, koe, paard of weet ik veel wat voor dier het is. Martelen in zo onnodig, net als onnodig antibiotica etc toedienen.



Eerlijk is eerlijk, ik heb geen geld voor alleen biologisch eten, maar ik eet geen plofkip uit de reclame en ik neem geen extra plakje salami "omdat het in de aanbieding was".Als ik weleens meelees in topics over wat mensen uitgeven aan boodschappen, dan heb ik meestal de indruk dat ik als vegetariër met biologische groententas-abonnement veel goedkoper uit ben dan de meeste vleeseters.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Niet gekeken maar respect voor Eyes on animals

Ik heb vlees nooit lekker gevonden en het altijd zielig gevonden, zoals er met dieren word omgegaan

Ik snap die mensen niet die vlees kunnen eten, waarvan je weet dat het in een Hel heeft geleefd en zo ook is geëindigd

Kistkalveren bv, de moederkoe schreeuwt en loeit dagen nadat haar kalfje is weggesleurd bij haar brrr

Lekker he kalfsvlees bah!
Alle reacties Link kopieren
Tantejo, ik heb ook wat gedoneerd!

Ben van plan dat vaker te doen

Hard nodig
Alle reacties Link kopieren
Super, Shoppen!!!!



Ga ik zo maar naar bed. Ben toch blij dat ik dit topic geopend heb, maar blijft vreselijk dat het nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist even de uitzending teruggezien.



De paarden komen allemaal uit de VS en die zijn zo hypocriet geweest dat ze in 2007 alle paardenslachterijen hebben gesloten. Ik ben in 2009 zelf in de VS op een paardrijvakantie geweest en hoorde het toen al van de paardentrainer daar, dat het grote problemen opleverde. Voor particuliere paardenbezitters is slachten geen optie meer, maar euthanasie (zeker met de crisis) te duur. En dus worden oude en zieke en kreupele paarden afgedankt. Ze worden losgelaten in parken en bossen of erger. Die paardentrainer vertelde dat hij vroeger vaak naar paardenshows ging met een lege trailer omdat hij daar ter plekke wel eens leuke paarden kocht. Dat kon niet meer. Als je een lege trailer had en je draaide je om, dan stonden er zomaar paarden in waar een ander van af moest. En dat waren niet de paarden die je wilde hebben.



Uit de radar-uitzending blijkt dat er in de VS nu zogenaamde kill-buyers zijn die die paarden voor een grijpstuiver (of gratis) inladen en heel Amerika doorrijden om ze in Canada of Mexico te laten slachten. Onder erbarmelijke omstandigheden zowel qua omstandigheden bij het transport, in de wachtzone en her slachthok zelf. Omstandigheden die in de EU al lang niet meer toegestaan zijn en ook hier is het geen feestje



Verder kwamen er ook paarden uit Argentinië. Net als de VS een land dat zelf geen paardenvlees eet. Amerikanen zijn cowboys en Argentijnen zijn gauchos en die werken van oudsher met paarden en een 'vriend' eet je niet op. In Argentinië wordt wel geslacht maar volledig voor de exportmarkt. Argentinië is (of was tot voor kort) straatarm en corrupt en het blijkt dat daar veel (gebruiks)paarden worden gestolen voor de slacht en dat daardoor de controle op medicijngebruik bij die paarden totaal onmogelijk is.



Nederlandse supermarkten lijken allemaal vlees van paarden uit slachterijen in Canada, Mexico en Argentinië te verkopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tantejo schreef op 24 maart 2014 @ 21:50:

Zoals Penelope zegt dus. Als consument word je niet of nauwelijks geïnformeerd. Programma's zoals dat van Radar vanavond zijn daarom heel belangrijk. Ter bewustwording.



Ik heb eens zelf van alles opgezocht over de herkomst van ons vlees, maar ook de ingrediënten in producten zoals bijv. mayonaise. Daar zit wel ei in van legbatterij kippen. Dus die koop ik dan al niet. Zo is het met veel producten.

Calvé gebruikt geen legbatterijeieren.





Mayonaise



Jouw vertrouwde Calvé Mayonaise is gemaakt van goede en pure ingrediënten zoals plantaardige olie, azijn en vrije-uitloop eieren. Maak je gebakken aardappeltjes nu nóg lekkerder met Calvé Mayonaise.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Willem!



Maar ik gebruik eigenlijk nooit mayonaise, ik ben stiekem niet Nederlands en snap die mayo obsessie van 'jullie' niet. In het begin van mijn relatie met mijn man heb ik het 1x gekocht. En ik heb verder nooit onderzoek gedaan naar de herkomst van de producten van Calvé. Stom van mij dat ik hier dan iets roep wat niet gefundeerd is. Ik heb het zojuist nagelezen op hun site trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 24 maart 2014 @ 22:35:

Ik heb verbijsterd gekeken, wat een vreselijke beelden. Ik eet uberhaupt geen supermarktvlees, nooit gedaan en blij toe, als ik dit zie.



Dat is gewoon bijkomende schade van het Kapitalistische systeem waarin we o zo graag willen leven!



Tijd is geld! Vraag en aanbod!



Een Jurkje van 4 Euro wel kopen waar een meisje in India 12 uur per dag in de fabriek voor werkt. Een gouden ringetje met een diamantje erin wel kopen waar iemand 12 uur per dag in de modder en met kwik aan zijn blote handen heeft gewerkt en zo dat goud heeft gezocht.



Er zijn zoveel misstanden in de wereld, maar je druk maken over een stukkie vlees is lekker zo politiek correct!



Mensen zijn de grootste beesten! Wordt iemand zo gefilmd dat je een paard behandelt, iemand dezelfde behandeling geven. Stoomstoot. na Stroomstoot en 2x op hem schieten in zijn reet en in zijn dijbeen!



Net zoals bij sommige problemen in Nederland grijpt. . .Niemand in, dus verandert er niets. . .
Ik durfte niet te kijken, hoorde waar het over ging en heb heel snel doorgezapt.



Ik kan nooit slapen van zulke beelden, ik weet wat een vreselijk dierenleed in de wereld is, ik kan er niet tegen.
Oh en ik eet bijna geen vlees, als ik kip of rund eet dan wel biologisch.



Het is duurder, maar ik eet dan liever minder en goed vlees.
Alle reacties Link kopieren
Carola; in India zijn ze gelukkig wel bezig om die kinderen, en mensen in de textielindustrie, betere leefomstandigheden te geven. Er hebben er een hoop het leven voor moeten laten, zoals we gezien hebben, maar het is een begin. Maar liever een meisje dat een jurkje moet maken, dan een vent bovenop zich heeft.... En vergeet niet dat pas in 1901 in NL de kinderarbeid werd afgeschaft.



Er valt nog een hele hoop te winnen, daarom zijn dit soort TV programma's heel belangrijk voor de bewustwording.



En wat de kleding betreft, ik doe mijn best om zo bewust mogelijk in te kopen. Ik draag bijna alleen maar vintage (maar noem het gerust tweedehands). Voor mijn man koop ik fair trade kleding en mijn zoon draagt in de EU geproduceerde en GOTS gecertificeerde kleding. Wel duur, maar de kwaliteit is super en ik verkoop het weer op MP. En zelf volg ik naailes, zodat ik straks mijn kleding zelf kan maken. (en dan koop ik ook gecertificeerde stoffen!)



Maar ik ben niet roomser dan de Paus hoor. Ik spaar schoenen (ben dol op jaren '80, dus weer tweedehands)
Alle reacties Link kopieren
Vraag me af waar de reactie van de mensen blijft die wel vlees eten en bij zo'n paardenmishandeling ed hun schouders ophalen.. Die zijn er nl zat!
quote:masque schreef op dinsdag 25 maart 2014 08:03 Vraag me af waar de reactie van de mensen blijft die wel vlees eten en bij zo'n paardenmishandeling ed hun schouders ophalen.. Die zijn er nl zat!





Wat ik me ook afvraag, zouden ze zelf huisdieren hebben? Ik kan iemand die zich niks van dierenleed aantrekt, ze vindt huisdieren vies en begrijpt niet dat ik mijn katten en honden als leden van ons gezin zie.

Ze voelt niets voor dieren, dus maakt haar geen barst uit hoe een koe op haar bord terecht is gekomen.

Die mensen zien een dier om op te eten en verder niks.



Terwijl ik alsmaar denk, wat heeft het dier een verschrikkelijke lijdensweg gehad.
Alle reacties Link kopieren
Jaa of het "die dieren weten niet beter" en "ze zijn toch voor ons gekweekt" ppff
Alle reacties Link kopieren
Pfff niet te vergeten de honden industrie in China en dergelijke landen

Ik zie daar ook foto's van steeds ohh ook zo vreselijk

Levend gevild, in kokende olie

Waarom moet het allemaal zo wreed

Bah!
Alle reacties Link kopieren
Afgezien van de wreedheden, wil ik toch ook wel weten of er geen

Phenylbutazone in mijn kroketje zit.



Want dat wordt aan paarden gegeven en kan bij de mens leukemia veroorzaken.....





Toch ongelooflijk hoe we belazerd worden?! Ik eet normaal niet veel vlees meer, maar ja een kroketje gaat er wel eens in.

Die van Mora toch?!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
@shoppen: yep, idem met kreeft, wat zou ik mensen die die beesten eerst vastgebonden in een hokje met imponerende soortgenoten waar je niet van weg kan lopen, buiten water vervoeren en dan in een bad van kokend water gooien, eens zelf willen laten ervaren hoe dat voelt... "Die beesten voelen niks" ppff ben je dan gek geboren of later pas geworden??
Alle reacties Link kopieren
@masque gestoord geboren!!

Oh ik wil alles wel steunen!

En die dolfijnen slachting in Japan

En de zeehondjes pfff

Kistkalveren, broodfok

Kan zo wel door gaan!
Alle reacties Link kopieren
Wat zou er met die paarden in de VS gebeuren als paardenvlees niet gegeten werd?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er wel van geschrokken, van die reportage. Ik eet (incidenteel) paardenvlees, ik koop dat bij een ambachtelijke paardenslager, en ik vind het ook lekker. In mijn naïviteit ging ik er eigenlijk van uit dat paardenvlees hier van Nederlandse paarden kwam, ik had geen idee dat het op deze manier in de schappen kwam.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 25 maart 2014 @ 18:31:

Wat zou er met die paarden in de VS gebeuren als paardenvlees niet gegeten werd?



Ze zouden gewoon in de VS geslacht moeten worden. Dan hoeven ze geen duizenden kilometers op transport.



Met slacht zelf vind ik niet zoveel mis, mits het correct gebeurd met een schietmasker en niet zoals in Canada in een te grote stierenbox en met een geweer (en dan drie keer).
Alle reacties Link kopieren
quote:noah88 schreef op 24 maart 2014 @ 22:33:

maar aan de andere kant: hoe lang zijn vleeseters voorgelogen?

Belangrijkere vraag, hoe lang zullen ze zich nog laten voorliegen?

Maar ik weet het antwoord al.

Zolang ze dat zélf willen. De waarheid past ze niet.



Ik eet vlees maar met mate. In bepaalde gerechten mis ik het ook totaal niet, het is voor mij geen moeten.

Het vlees eten an sich veroordeel ik niet maar het schijnt maar niet op een beschaafde manier mogelijk te zijn en dat stoort me. Ik heb wel eens overwogen om vegetarier te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:masque schreef op 24 maart 2014 @ 22:35:

Iones: zeker wel: zieke koeien vervoeren, gedwongen door stokslagen en stroomschokken, vee te lang en te heet vervoeren, het halal slachten en zo kan ik nog heeeel lang doorgaan... Ook onnodige mishandeling.. Ook in NL..



Ken je het concept 'blank kalfsvlees'? Koeien die express bloedarmoede krijgen door ze geen eten te geven en hun tong onverdoofd te knippen zodat ze niet uit honger gaan zuigen aan oren van andere kalveren enz?? Mmm lekker joh! Vaak alleen verkrijgbaar in top restaurants..Dat laatste is zo absurd en belachelijk. Ik heb daar nog nooit van gehoord. Waarom is daar geen ruchtbaarheid aangegeven? Weer een reden te meer om in ieder geval geen kalfsvlees te eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 25 maart 2014 @ 18:31:

Wat zou er met die paarden in de VS gebeuren als paardenvlees niet gegeten werd?

Wat er nu dus gebeurt, verhongeren ergens op de velden. Gebeurt trouwens ook in Ierland maar ook in Spanje. Het aanbod is in Spanje te hoog voor de slager. De crisis maakt dierenleed nog tig keer erger dan het al deed met mensenleed.



Ik snap niet hoe Amerika ooit de beslissing heeft kunnen nemen paardenslachterijen te sluiten. De gevolgen waren toch te voorspellen??? Soms is de slacht de beste optie. Maar het moet wél humaan gebeuren.



En Canada, ach, wat kun je nou verwachten van mensen die zeehonden doodknuppelen?
Alle reacties Link kopieren
quote:masque schreef op 25 maart 2014 @ 12:44:

@shoppen: yep, idem met kreeft, wat zou ik mensen die die beesten eerst vastgebonden in een hokje met imponerende soortgenoten waar je niet van weg kan lopen, buiten water vervoeren en dan in een bad van kokend water gooien, eens zelf willen laten ervaren hoe dat voelt... "Die beesten voelen niks" ppff ben je dan gek geboren of later pas geworden??Het ergste is dat het niet eens nodig is. Het is enkel en alleen om de kreeft rood te houden. Dat staat mooier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven