Ondertoezichtstelling al tijdens zwangerschap?!

01-07-2015 07:54 61 berichten
Interessant leesvoer: http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... orte-onder-toezicht.dhtml



Ik had dit onderwerp al beluisterd op BNR waar een gynaecoloog aan het woord was, een paar weken geleden, en nu komt het dan ook in de krant aan bod.



Verschrikkelijk dat er aanstaande moeders zijn die verslaafd zijn aan genotsmiddelen en medicijnen. Ik vind het een nobel streven om dit bij wet te 'reguleren'. Maar, tenzij totaal duidelijk, gaat niemand toch toegeven (te) veel te drinken (op BNR zei de arts meer dan 2 glazen per dag) tijdens de zwangerschap? En medicijngebruik..wordt er dan een uitzondering gemaakt voor zwangeren die (schadelijke) medicijnen moeten toenemen? Ik bedoel, dat is toch net zo schadelijk voor de ongeboren vrucht? En wie gaat er handhaven? En hoe gaat ons opvangsysteem dit regelen? Ik heb begrepen dat jeugdzorg & kinderbescherming inmiddels al uit haar voegen barst en medewerkers al overwerkt zijn..hoe moet dat?!



Ik denk dat, hoewel het verschrikkelijk is dat er baby's worden geboren die verslaafd zijn of afwijkingen hebben door misbruik tijdens de zwangerschap, een dergelijk verbod op dit moment een onhaalbare kaart is. En overdreven doorgetrokken..gaan we dan ook zwangeren die alleen maar patat en pizza eten, onder toezicht stellen? Helaas weet ik ook geen oplossing.. Wat denken jullie?
Vrouwen hadden ook kunnen stoppen voor ze zwanger werden. Dat ze onder toezicht gesteld worden tijdens de zwangerschap vind ik dan ook niet meer dan logisch.
Patat en pizza zijn niet schadelijk voor de baby, dus vreemde vergelijking.
quote:riannerianne schreef op 01 juli 2015 @ 08:08:

Patat en pizza zijn niet schadelijk voor de baby, dus vreemde vergelijking.Oneens: gezond en gevarieerd eten is belangrijk, niet gezond en gevarieerd eten is wel schadelijk en verzaakt extreem overgewicht, hoge bloeddruk, groeiachterstand voor baby etc
Alle reacties Link kopieren
Verhuisd, lul niet zo dom.



Ooit al eens een verslaafde baby gezien? Wat je je kind dan al aandoet is onvoorstelbaar. Om nog niet eens te denken aan alle onherstelbare hersenschade die een kind daardoor oploopt.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Vergelijken met pizza eten...

Hoe onnozel kun je zijn....
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 01 juli 2015 @ 08:17:

Verhuisd, lul niet zo dom.



Ooit al eens een verslaafde baby gezien? Wat je je kind dan al aandoet is onvoorstelbaar. Om nog niet eens te denken aan alle onherstelbare hersenschade die een kind daardoor oploopt.Eens.
Alle reacties Link kopieren
Google maar eens op het FAS syndroom. Dan vind je die pizza echt een minder groot probleem.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft gewerkt voor een arts die baby's behandelde van verslaafde moeders.

Echt in en in triest hoe een pasgeboren baby al moet gaan afkicken van drugs, vervolgens werden deze kinderen tot een bepaalde leeftijd onder controle/toezicht gehouden om de ontwikkelingen in kaart te brengen.



Deze vrouwen zouden nooit een kind mogen krijgen mi ( en dan heb ik het over de gevallen waar mijn moeder mee werkte )
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat bovendien om ernstige gevallen. De zwangere die wel eens een wijntje drinkt in het weekend of af en toe een sigaret rookt, die krijgt echt Jeugdzorg niet op haar dak.

Als er echter strenger opgetreden gaat worden tegen middelengebruik tijdens de zwangerschap, dan krijg je wel de discussie: waar ligt de grens? Wanneer grijp je in? Wanneer is iets strafrechtelijk vervolgbaar?
Alle reacties Link kopieren
Helaas gaat niet iedere verslaafde moeder naar een verloskundige/dokter. Die gene die wél gaan mogen ze van mij per direct in een hokje zetten om af te kicken.





Ik gebruikte ook medicatie ik ben hier mee gestopt toen wij voor kinderen gingen.

Ook ben ik er na de bevalling niet aan begonnen om dat er sowieso een wens voor een tweede was. Inmiddels nu zwanger van de tweede en nee stoppen met allergie medicatie is niet altijd leuk en voel je, je echt ellendig maar je doet het voor een goed doel lijkt mij. En wat zijn 9 maanden voor mij op een heel leven van een kind?
Alle reacties Link kopieren
Dit gebeurt regelmatig hoor. Gedwongen opgenomen zodat de moeder geen middelen kan misbruiken bijvoorbeeld. Bloed en urine testen tijdens de zwangerschap.



Ik vind het terecht.
Het zal alleen om jonge moeders gaan en/of moeders die al te maken hebben met jeugdzorg.

Stiekeme alcoholisten uit Vinex-wijken blijven buiten schot. Net als de vele vrouwen met psychische problemen en daarvoor zware medicijnen slikken.

Niks nieuws onder de zon aangezien het al langer gaande is.
Toevoeging: ik vind het wel krom dat maar een kleine groep in de gaten wordt gehouden. Of krijgen verloskundigen een meldplicht als ze een keurige Vinex-moeder van een verslaving verdenken?
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 01 juli 2015 @ 08:17:

Verhuisd, lul niet zo dom.



Ooit al eens een verslaafde baby gezien? Wat je je kind dan al aandoet is onvoorstelbaar. Om nog niet eens te denken aan alle onherstelbare hersenschade die een kind daardoor oploopt.Helemaal eens. Geen vergelijking, pizza en patat...
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamila schreef op 01 juli 2015 @ 08:38:

Toevoeging: ik vind het wel krom dat maar een kleine groep in de gaten wordt gehouden. Of krijgen verloskundigen een meldplicht als ze een keurige Vinex-moeder van een verslaving verdenken?Die meldplicht bestaat allang. Dacht jij dat baby's van Vinex-moeders minder recht hebben om gezond geboren te worden dan een kind uit een doelgroep waar jij vooroordelen over hebt?
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede ontwikkeling om dit in de wet te willen vastleggen. Want inderdaad, ook ongeboren baby's hebben recht op bescherming.
Een OTS krijg je echt niet zomaar. En uithuisplaatsing al helemaal niet. Wie dat gaan handhaven blijven gewoon dezelfde mensen, de Raad voor de Kinderbescherming, de kinderrechter en Jeugzorg. Dat de werkdruk hoog is, dat is geen reden om kinderen niet te beschermen dat is meer een intern probleem van Jeugdzorg zelf en moet op een andere manier opgelost worden.



Dit bericht gaat vooral over de grens van 24 weken zwangerschap. Ik vind het alleen maar goed dat er eerder in de zwangerschap onderzoek gedaan wordt en de nodige maatregelen getroffen worden. Waarom wachten tot de baby al veel schade heeft opgelopen omdat hij/zij dan pas "levensvatbaar" is?
quote:vivamila schreef op 01 juli 2015 @ 08:32:

Net als de vele vrouwen met psychische problemen en daarvoor zware medicijnen slikken.

Niet alleen psychiatrische medicatie kan schade toebrengen.
quote:saaaaar81 schreef op 01 juli 2015 @ 08:18:

Vergelijken met pizza eten...

Hoe onnozel kun je zijn....+1
ik denk dat het heel goed is dat waar deze zorg tot nog toe vrijwillig was, er nu een juridische basis komt om verslaafde aanstaande moeders tegen zichzelf in bescherming te nemen. Het streven is niet nieuw, enkel biedt dit meer mogelijkheden om medewerking af te dwingen.
quote:verhuisd schreef op 01 juli 2015 @ 08:12:

[...]





Oneens: gezond en gevarieerd eten is belangrijk, niet gezond en gevarieerd eten is wel schadelijk en verzaakt extreem overgewicht, hoge bloeddruk, groeiachterstand voor baby etcWelnee. Er zijn zat vrouwen die 9 maanden lang misselijk zijn en vrijwel niets binnenhouden. Mijn gynaecoloog zei dat zelfs dat in vrijwel alle gevallen weinig kwaad kan: het lichaam zorgt ervoor dat er toch een gezonde baby geboren wordt.
quote:Frizz schreef op 01 juli 2015 @ 08:45:

[...]





Die meldplicht bestaat allang. Dacht jij dat baby's van Vinex-moeders minder recht hebben om gezond geboren te worden dan een kind uit een doelgroep waar jij vooroordelen over hebt?hoezo vooroordelen?
Alle reacties Link kopieren
100% vangnet heb je nooit, dat is net als bij alle mishandeling gevallen. Daarnaast vind ik het een goede ontwikkeling. Wat een leed voor zo'n baby.
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen die medicijnen gebruiken vanwege een aandoening worden vaak in een multidisciplinair medisch team behandeld en de baby blijft na geboorte in behandeling in het ziekenhuis...veelal is alles gecontroleerd ...het zijn niet zomaar drugs van de straat die je zonder begeleiding gebruikt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven