Op de ChristenUnie stemmen in maart

17-02-2017 20:08 54 berichten
Hee hallo,



De topics 'Op DENK/VVD/CDA/PVV stemmen in maart' o.i.d. heb ik al voorbij zien komen, maar nog niet voor de ChristenUnie. Aangezien ik zelf de godganse tijd CU hoog heb staan in iedere kieswijzer die ik doe (en ik doe er veel, alle tests die ik kon vinden heb ik gedaan), open ik er maar even een topic over. Zijn hier meer mensen die CU overwegen, waarom wel, waarom niet? Ik ben een 'first time voter', dus afgaan op wat ik de vorige keer heb gestemd heeft voor mij geen zin, en van zaken die tien jaar geleden zijn gebeurd weet ik ook niets.



Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom anderen wel/niet op CU zouden stemmen. Bij het CDA-topic zag ik in het begin vooral reacties staan van mensen die nooit van hun leven op een religieuze partij zouden stemmen, helemaal prima, maar gelieve niet met tientallen tegelijk dat commentaar geven, die reden kent iedereen nou wel
Alle reacties Link kopieren
De Christen Unie heeft best goede dingen, ze zijn best links en goed bezig met milieu volgens mij, maar ja, dat christelijke he. Daardoor zal ik er nooit op stemmen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Wat jij in de OP beschrijft, is nou precies eigenlijk al de reden dat veel mensen er niet op stemmen vanwege de relegie en/of het het niet hebben daarvan. Je hebt al antwoord gegeven op je eigen vraag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Sybrand Buma eigenlijk wel een sympathieke man. Beter als Rufte.
Geen.
Alle reacties Link kopieren
quote:rmvdt schreef op 17 februari 2017 @ 20:13:

Ik vind Sybrand Buma eigenlijk wel een sympathieke man. Beter als Rufte.



Zeg scheer je weg. Je ging niet meer reageren zei je.



Bovendien slaat je opmerking als een tang op een varken.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:rmvdt schreef op 17 februari 2017 @ 20:13:

Ik vind Sybrand Buma eigenlijk wel een sympathieke man. Beter als Rufte.Is CDA he?! Totaal niet eens met jouw standpunt trouwens.
quote:tonkje schreef op 17 februari 2017 @ 20:10:

De Christen Unie heeft best goede dingen, ze zijn best links en goed bezig met milieu volgens mij, maar ja, dat christelijke he. Daardoor zal ik er nooit op stemmen.

Ongeveer same. Als je mij een jaar geleden had gezegd dat ik bij de ChristenUnie zou uitkomen, had ik je voor gek verklaard; ik vond het een partij voor mensen die elke verkiezing op hetzelfde stemmen omdat ze braaf wekelijks naar de kerk gaan en hun religie in de naam zit, niet op de inhoud.



Maar ik volg sinds ruim een jaar politici van veel verschillende partijen en veel kranten e.d., en dan kom ik alles bij elkaar opgeteld toch wel bij CU uit... Zit zelf totaal niet in een 'kerkbubbel', ik ga helemaal niet om met christelijke mensen en ken niemand die CU stemt, daarom vond ik het zo raar, maar ben op zich wel christelijk, dus dan vind ik het ook zo stom om er vanwege het imago of het 'uitzondering zijn' niet op te stemmen, terwijl het wel het best bij me past. Als vriendinnen van mij (zien zichzelf als links, feministisch, atheïstisch, veganistisch...) zo'n kieswijzer invullen, komen ze vaak ook bij CU uit haha.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij stond CU ook op nummer drie, was ook wel verbaasd daar ik zeer anti-religie ben. Maar na wat verdiepen bleek ook inderdaad dat ze prima punten hebben. Veel milieu, weinig onzinnig gezeik.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 17 februari 2017 @ 20:17:

[...]





Zeg scheer je weg. Je ging niet meer reageren zei je.



Bovendien slaat je opmerking als een tang op een varken.Nee?
Geen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wertyu schreef op 17 februari 2017 @ 20:18:

[...]





Is CDA he?! Totaal niet eens met jouw standpunt trouwens.Dat beslis ik zelf.
Geen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de Christenunie een goede partij. Ze zijn ook milieuvriendelijk.

Niet elke week nieuwe standpunten, maar een vrij consequent partijprogramma.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Brownietaart schreef op 17 februari 2017 @ 20:12:

Wat jij in de OP beschrijft, is nou precies eigenlijk al de reden dat veel mensen er niet op stemmen vanwege de relegie en/of het het niet hebben daarvan. Je hebt al antwoord gegeven op je eigen vraag. Jap, je hebt gelijk haha. Maar een beetje info en motivaties voor standpunten uitwisselen kan geen kwaad, het is zo'n enorme warboel die politiek, en ik kan niet álles in de gaten houden ;) Dus van de overwegers ben ik wel benieuwd waarom wel/niet. Christelijken heb je ook in veel soorten en maten, er zijn er velen die twijfelen tussen bijv. GroenLinks en CU. In mijn buurt wordt veel GL gestemd, dus dan ben ik van mensen die CU als optie zien benieuwd wat voor hen de doorslag geeft ri GL of juist CU. (Of twijfel CU/SGP, CU/CDA... CU/noemmaariets) Ik vind het zelf een beetje scary om op iets te stemmen dat in mijn omgeving gek is. CU-overwegers heb ik zelf niet in mijn vrienden-, kennissen- en familiekring, dus daar kan ik niet mee sparren haha.
Alle reacties Link kopieren
In mijn woonomgeving veel SGP en CU.

In onze vriendenkring minder, maar wel in onze roots.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
@Snoesje666 En waarom? Gewoonte? Bij mij dus nergens. Woonomgeving totaal niet, vriendenkring totaal niet...
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn tegen abortus en euthanasie, dus ze komen sowieso niet op mijn lijstje voor.
Alle reacties Link kopieren
ChristenUnie heeft idd een prima programma. Maar... ik stem niet op partijen die anti homohuwelijk en abortus zijn. Dus ze vallen af.
quote:TJB schreef op 17 februari 2017 @ 20:24:

[...]



Jap, je hebt gelijk haha. Maar een beetje info en motivaties voor standpunten uitwisselen kan geen kwaad, het is zo'n enorme warboel die politiek, en ik kan niet álles in de gaten houden ;) Dus van de overwegers ben ik wel benieuwd waarom wel/niet. Christelijken heb je ook in veel soorten en maten, er zijn er velen die twijfelen tussen bijv. GroenLinks en CU. In mijn buurt wordt veel GL gestemd, dus dan ben ik van mensen die CU als optie zien benieuwd wat voor hen de doorslag geeft ri GL of juist CU. (Of twijfel CU/SGP, CU/CDA... CU/noemmaariets) Ik vind het zelf een beetje scary om op iets te stemmen dat in mijn omgeving gek is. CU-overwegers heb ik zelf niet in mijn vrienden-, kennissen- en familiekring, dus daar kan ik niet mee sparren haha.



Ik moet eerlijk zeggen dat ik mede gebruik gemaakt heb van de stemwijzer bij het maken van mijn keuze. Daar scoorde de Christenunie nog verrassend goed met 48%, maar in mijn top 3 stonden partijen waarmee ik gemiddeld 67% overeen kwam.



Daarnaast stem ik uit principe ook niet op de Christenunie, omdat ik niet het gevoel heb me daarmee te kunnen identificeren. Ik heb ook niks met geloof (ik ben er ook niet op tegen verder) maar ik vind dat politiek en geloof gescheiden moeten zijn. Voor mij geen politieke partijen die een geloofsovertuiging in hun naam dragen en het daarmee opdringen.
En inderdaad ter toevoeging: Ik vind ook dat het ieders eigen keuze moet zijn om euthanasie te plegen of abortus te plegen als degene daar goed over nagedacht heeft. Mannen die op mannen vallen en vrouwen die op vrouwen vallen en willen trouwen, het zou geen issue mogen zijn anno 2017. Daarmee vind ik het CU ook té ouderwetse opvattingen hebben die echt niet meer kunnen.
quote:YoYobje schreef op 17 februari 2017 @ 20:38:

ChristenUnie heeft idd een prima programma. Maar... ik stem niet op partijen die anti homohuwelijk en abortus zijn. Dus ze vallen af.

Ik heb heel veel LGBT'ers in mijn vrienden- en kennissenkring, dus had het partijprogramma erop nageslagen, en zie enkel het plan om niet mogen discrimineren op basis van seksuele geaardheid op te nemen in artikel 1 van de grondwet en LGBT'ers te beschermen in asielzoekerscentra...



*zoekt partijprogramma* 110 pagina's, tering. Bedankt ctrl+f

Ruimhartig uitnodigingsbeleid voor kwetsbare vluchtelingen uit de regio,

zoals religieuze minderheden en LHBT’ers. Verhogen van het aantal van 500 mensen

per jaar.



Er zijn signalen dat in veel opvanglocaties sprake is van zelfmutilatie, zelfmoord, pesten, en

discriminatie van LHBT’ers en christenen. Ook ervaren vrijwilligersorganisaties van het COA

niet altijd voldoende ruimte voor initiatieven om de nieuwkomers welkom te heten en hen te

betrekken in vrijwilligerswerk en bij integratieactiviteiten. De ChristenUnie vindt de

samenwerking van het COA met burgers essentieel, omdat het betrekken van omwonenden

ook het draagvlak vergroot voor asielopvang en snellere integratie bevordert.



Bescherming van alleenstaande vrouwen, christenen en LHBT’ers in de

opvang. Het moet veilig zijn in opvanglocaties voor iedereen. Intimidaties worden niet

getolereerd: er komen aparte sobere opvanglocaties voor vreemdelingen die de rust

verstoren en anderen hun vrijheid niet gunnen.



Artikel 1 van de Grondwet met het ‘recht op gelijke behandeling’ wordt uitgebreid

met ‘handicap’ of ‘geaardheid’, zodat ook expliciet het verbod van discriminatie op

deze grond wordt benoemd.



De waarde van het menselijk leven hangt niet af van prestaties, gezondheid, seksuele geaardheid, afkomst,

leeftijd, gewenstheid of geluk. Al het leven, in gaafheid en gebrokenheid, verdient het om tot

ontplooiing te komen, om te worden beschermd en om zorg te ontvangen als dat nodig is.



Bevorderen rechtsstaat, mensenrechten en inclusieve democratie om de

positie van vrouwen en minderheden te verbeteren in gebieden die worden

geterroriseerd door geweld en onderdrukking. Bouwen aan bescherming tegen

vervolging op grond van godsdienst, ras, geslacht of geaardheid.



Oké, dit werd een lange post. Maar dat krijg je als je partijprogramma's gaat quoten. Maar snap best dat je als je dat belangrijke thema's vindt, je niet op CU stemt nee.



Zelf ben ik trouwens fel tégen die aparte opvanglocaties, dat is dan weer een minpuntje voor CU
Carola Schouten vind ik een goed Kamerlid. Maar ik lig niet op één lijn met de ChristenUnie over bijvoorbeeld abortus, euthanasie, eenverdieners en kinderbijslag.
quote:PowerCube schreef op 17 februari 2017 @ 20:52:

Carola Schouten vind ik een goed Kamerlid. Maar ik lig niet op één lijn met de ChristenUnie over bijvoorbeeld abortus, euthanasie, eenverdieners en kinderbijslag.

Ah, Carola Schouten ken ik eigenlijk niet, doet vast niet veel met social media :P Als ik haar google zegt ze me nog niks. Van politici zonder social media weet ik blijkbaar niet dat ze bestaan haha. Wat doet zij en wat vind je er goed aan?



Eenverdieners is voor mij juist een belangrijke reden om wél CU te stemmen. Vóór Rutte betaalden éénverdieners 2x zoveel belasting dan tweeverdieners, nu 6x zoveel. Las dit daarover in de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/ ... ijdens-rutte-ii~a4425440/ Vind dat zo'n fijne rubriek, zij rekenen de uitspraken van politici na. Vind streven naar fiscale gelijkheid i.p.v. fiscaal nadeel wel een heel goed iets. Voor sommige huishoudens is tweeverdieners praktisch gezien zeer ongunstig/niet haalbaar/geen houdbare situatie en ik zie niet in waarom dat afgestraft zou moeten worden. Beperking keuzevrijheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het programma van de CU heel redelijk. Maar omdat ik principieel vind dat onze regering seculier hoort te zijn stem ik niet op CU
Nooit zal ik op ze stemmen. Ze zijn teveel anti- van alles. Buiten dat vind ik het religieuze 'eng'.
Hoogstwaarschijnlijk. Ben er nog niet helemaal uit.
TJB, als jij je kan vinden in een verbod op homohuwelijk, abortus en euthanasie, kun je prima op CU stemmen. Ik kan me absoluut niet vinden in een verbod op bovenstaande zaken, dus zal nevernooitniet op die partij stemmen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven