Op het CDA stemmen in maart.

09-02-2017 19:23 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ga jij op het CDA stemmen in maart, ja of nee? En waarom wel of niet? Misschien weet je het nog niet en kun je hier meelezen om je mening te vormen.
kennis is knowledge
quote:aurelie26 schreef op 04 maart 2017 @ 11:11:

[...]





Klopt, daar heb je gelijk in. Maar als ik één partij toch meningloos vind en met alle winden mee zie waaien is dat D66 wel. Vergeleken met die partij heeft zelfs het CDA een extreme mening Dat hoor ik vaker, maar ik zie dat anders. Ik zie bij D66 wel een duidelijke lijn op het gebied van sociaal-economische onderwerpen, de EU, onderwijs en (medisch-)ethische onderwerpen. Het CDA vind ik momenteel duidelijke meningen hebben, ik vind ze alleen niet goed. Erg normerend en bemoeizuchtig. De spruitjeslucht is weer volop terug. Enige uitzondering is Pieter Omtzigt, een van de beste Kamerleden van de afgelopen jaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga op het CDA stemmen op de nummer 4



Fatsoenlijk rechts met een focus op gemeenschapszin ipv individualisme (vvd)



Ik ben zelf niet christelijk, maar zie het CDA ook niet als een christelijke partij. Tegelijkertijd ben ik ook niet anti-religie zoals bijv d66 en ook de vvd in zekere zin(ik heb bijv geen probleem met scholen op christelijke basis, niet alles hoeft perse openbaar)



Over die voltooid leven discussie ga ik ook mee met het CDA. Niet zozeer omdat ik denk dat mensen niet hun leven op humane wijze mogen beeindigen, maar vooral omdat het niet te onderschatten dynamieken gaat opleveren. Denk aan een rijke moeder waarvan dochter zegt 'mam heb je niet het gevoel dat het zo wel goed is'. Tweede reden is dat veel ouderen worstelen met gevoelens van overbodigheid en dat wordt zo alleen maar gestimuleerd.



Voor mij dit keer CDA
quote:MinkeDeWit schreef op 04 maart 2017 @ 11:06:

Ik zit in gewetensnood Ik heb altijd gezegd niet op een christelijke, of anderszins godsdienstige partij te zullen stemmen, maar momenteel is er weinig alternatief. Ik was een trouwe VVD-stemmer maar ben het pertinent oneens met hun standpunt over hulp bij vrijwillige levensbeëindiging en heb ze ook nog niet vergeven dat ze de basisbeurs hebben afgeschaft. CDA denkt wat dat betreft weer meer als ik, maar is ook voor zondagsrust en het bevoordelen van gezinnen boven tweeverdieners (en dan nog die christelijke insteek).

Dus, wat moet ik nu? Eigenlijk wil ik een VVD/CDA coalitie met Rutte als premier. Waar moet ik dan op stemmen?

Ik ben ook van VVD naar CDA gegaan.Aangezien VVD op 2 en CDA op 3 staat is het wel aannemelijk dat deze 2 partijen in de coalitie komen. Waarschijnlijk met D'66 en qua zetels zijn er nog wel 1 a 2 partijen nodig.

Maar ik zou als ik jou was op VVD stemmen als je Rutte als premier wilt. Van mij mag het ook Buma worden.
quote:PowerCube schreef op 04 maart 2017 @ 11:01:

[...]



Maar het klimaat komt er dan wel slecht af. Beide partijen zijn niet zo van de duurzaamheid en op de lange termijn kijken. Er zal weinig gebeuren op het gebied van bijvoorbeeld duurzame energie en de vervuiler betaalt.VVD+CDA redden het niet alleen.D'66 zal er wel bij komen en dan moet er nog 1 of 2 partijen bij en die zullen wel het klimaat en de vervuiler betaalt gedeeltelijk als concessie willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 04 maart 2017 @ 11:17:

[...]



Dat hoor ik vaker, maar ik zie dat anders. Ik zie bij D66 wel een duidelijke lijn op het gebied van sociaal-economische onderwerpen, de EU, onderwijs en (medisch-)ethische onderwerpen. Het CDA vind ik momenteel duidelijke meningen hebben, ik vind ze alleen niet goed. Erg normerend en bemoeizuchtig. De spruitjeslucht is weer volop terug. Enige uitzondering is Pieter Omtzigt, een van de beste Kamerleden van de afgelopen jaren.





Sinds D66 voorstander is van het leenstelsel waardoor de basisbeurs inmiddels is afgeschaft en ze zich nu wéér presenteert als 'dé onderwijspartij' kan ik D66 echt niet meer serieus nemen.



Nu ook weer met dat voorstel om reizen voor studenten helemaal gratis te maken (ipv alleen door de week of in het weekend). Door Pechtold c.s. hebben die studenten daar helemaal niets meer aan, want zonder basisbeurs wonen ze allemaal thuis en gaan ze naar de dichtstbijzijnde studie.



Nee sorry, die partij heeft nooit geweten wat ze wil. Ik vind het prima als jij daar anders over denkt hoor en ik probeer je niet te overtuigen! Voor mij is de voornaamste kritiek op het CDA ('meningloos') juist een op een van toepassing op D66, daarom haakte ik erop aan.
quote:PowerCube schreef op 04 maart 2017 @ 11:03:

Verder kijk ik met zeer weinig plezier terug op Balkenende I en Rutte I, dus ik heb er echt stukken minder vertrouwen in.Het CDA anno 2017 is anders dan 2010. Balkenende had ik niet op gestemd maar op Buma doe ik dat wel
Ik denk ook dat VVD de grootste wordt. Ik hoop dat de PVV en 50PLUS nog wat kleiner worden, zodat er zo veel mogelijk stemmen naar partijen gaan die ondanks hun verschillen op een normale manier kunnen en willen samenwerken.
quote:aurelie26 schreef op 04 maart 2017 @ 11:25:

[...]





Sinds D66 voorstander is van het leenstelsel waardoor de basisbeurs inmiddels is afgeschaft en ze zich nu wéér presenteert als 'dé onderwijspartij' kan ik D66 echt niet meer serieus nemen.



Nu ook weer met dat voorstel om reizen voor studenten helemaal gratis te maken (ipv alleen door de week of in het weekend). Door Pechtold c.s. hebben die studenten daar helemaal niets meer aan, want zonder basisbeurs wonen ze allemaal thuis en gaan ze naar de dichtstbijzijnde studie.

Maar onderwijs is natuurlijk oneindig veel breder dan het hoger onderwijs alleen. Basisbeurs en ov-kaart zijn details. Belangrijke details weliswaar voor degenen die ermee te maken hebben (ik heb zelf gestudeerd en heb in de toekomst waarschijnlijk studerende kinderen te onderhouden) maar voor mij niet het enige om het onderwijsbeleid van een partij op te beoordelen.
quote:aurelie26 schreef op 04 maart 2017 @ 11:25:

[...]





Sinds D66 voorstander is van het leenstelsel waardoor de basisbeurs inmiddels is afgeschaft en ze zich nu wéér presenteert als 'dé onderwijspartij' kan ik D66 echt niet meer serieus nemen.



Nu ook weer met dat voorstel om reizen voor studenten helemaal gratis te maken (ipv alleen door de week of in het weekend). Door Pechtold c.s. hebben die studenten daar helemaal niets meer aan, want zonder basisbeurs wonen ze allemaal thuis en gaan ze naar de dichtstbijzijnde studie.Dat vind ik nou weer onzin.Studenten die thuis wonen kunnen doordeweeks gratis naar school en de studenten op kamers hebben gratis weekend reizen als ze naar huis willen. Reizen helemaal gratis maken vind ik nou weer geldverspilling en kost de student ook extra geld als men de studie niet afmaakt.Zou ik voor mijn zoon absoluut niet willen,dat hij gratis met het OV doordeweeks naar school kan hartstikke fijn maar in het weekend heeft hij gratis reizen niet nodig.Als hij met de trein in het weekend ergens heen wil betaalt hij het zelf maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 04 maart 2017 @ 11:32:

[...]



Maar onderwijs is natuurlijk oneindig veel breder dan het hoger onderwijs alleen. Basisbeurs en ov-kaart zijn details. Belangrijke details weliswaar voor degenen die ermee te maken hebben (ik heb zelf gestudeerd en heb in de toekomst waarschijnlijk studerende kinderen te onderhouden) maar voor mij niet het enige om het onderwijsbeleid van een partij op te beoordelen.



Klopt (zelf ook gestudeerd), maar ik begrijp gewoon niet hoe je je als partij kan presenteren als dé onderwijspartij (want dat doet D66 wel altijd), om vervolgens het onderwijs zo erg uit te kleden. Ik denk dan: maak van onderwijs niet je hoofdzaak, want zo kom je ontzettend ongeloofwaardig over.



Sorry trouwens dat het topic nu ineens over D66 gaat, terug naar het CDA!
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 04 maart 2017 @ 11:35:

[...]



Dat vind ik nou weer onzin.Studenten die thuis wonen kunnen doordeweeks gratis naar school en de studenten op kamers hebben gratis weekend reizen als ze naar huis willen. Reizen helemaal gratis maken vind ik nou weer geldverspilling en kost de student ook extra geld als men de studie niet afmaakt.Zou ik voor mijn zoon absoluut niet willen,dat hij gratis met het OV doordeweeks naar school kan hartstikke fijn maar in het weekend heeft hij gratis reizen niet nodig.Als hij met de trein in het weekend ergens heen wil betaalt hij het zelf maar.Oh ik zeg ook niet dat ik wel voor dit plan ben hoor! Integendeel zelfs
quote:PowerCube schreef op 04 maart 2017 @ 11:32:

[...]



Maar onderwijs is natuurlijk oneindig veel breder dan het hoger onderwijs alleen. Basisbeurs en ov-kaart zijn details. Belangrijke details weliswaar voor degenen die ermee te maken hebben (ik heb zelf gestudeerd en heb in de toekomst waarschijnlijk studerende kinderen te onderhouden) maar voor mij niet het enige om het onderwijsbeleid van een partij op te beoordelen.Ik vind vrijheid van onderwijs heel belangrijk.Door de basisbeurs kunnen ook studenten van minder draagkrachtige ouders op kamers,nu zie je dat bij de afschaffing ervan meer studenten thuis blijven wonen en voor studies dichterbij kiezen.
En laat geen partij het in zijn hoofd halen om de gratis studenten OV af te schaffen.
quote:PowerCube schreef op 04 maart 2017 @ 11:27:

Ik denk ook dat VVD de grootste wordt. Ik hoop dat de PVV en 50PLUS nog wat kleiner worden, zodat er zo veel mogelijk stemmen naar partijen gaan die ondanks hun verschillen op een normale manier kunnen en willen samenwerken.Ik denk dat GL ook wel wat kleiner wordt met hun belachelijke belastingverhogingen oa op m2 wonen en afschaffing eigen risico die dan neerkomt op eigen sigaar door premie verhoging waardoor het juist slechter wordt.Zorg kost 90 miljard per jaar dat kan gewoon niet zonder eigen risico.Ergens moet die 90 miljard van betaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Alles komt neer op een sigaar uit eigen doos. Er is maar een beperkt bedrag uit te geven.

En het is dan wat je belangrijk vindt waar je het aan uitgeeft. Alle partijen werken met een sigaar uit eigen doos systeem. Linksom of rechtsom, sommige dingen moeten betaald worden. De vraag is hoe je dat doet en waar je iets meer aan uitgeeft en waar iets minder.

Bij de ene partij betalen de rijkeren meer belasting, bij de andere gaan de armere/modale gezinnen er voor opdraaien.

De ene partij wil een zorgfonds (wie gaatdaar de kosten van betalen) de anderen willen het eigen risico handhaven of zelfs verhogen. Weer andere willen de premies omhoog en anderen willen het hele systeem op zijn kop zetten.
quote:PowerCube schreef op 09 februari 2017 @ 21:11:

Ook ik zal niet snel stemmen op een partij met een religieuze grondslag.



Daarnaast vind ik het CDA hypocriet. Een van hun uitgangspunten is rentmeesterschap: "Vanuit een besef van verbondenheid tussen de generaties voelt het CDA zich geroepen tot zorg voor natuur en cultuur." Ik zie dat in de praktijk niet bepaald terug bij het CDA. Ze zijn vooral pro-boer.

Boeren hoort toch ook bij de natuur en Nederlandse cultuur

Het CDA en de VVD hebben allebei de meeste zetels in Provincie Gelderland waar ik woon. Het Gelders landschap wordt oa door hen behartigt. Dus wat natuur en landschap betreft zit je bij het CDA prima. Ook wat cultuur betreft,kasteel wat particulier museum herbergt,voormalig gemeentehuis wat particulier museum is geworden.Wat cultuur en erfgoed betreft zit je in onze provincie wel goed,bijna 30 miljoen voor 2017.

https://www.gelderland.nl/Cultuur-en-erfgoed
quote:Habbekratz schreef op 04 maart 2017 @ 12:48:

[...]



Boeren hoort toch ook bij de natuur en Nederlandse cultuur

Het CDA en de VVD hebben allebei de meeste zetels in Provincie Gelderland waar ik woon. Het Gelders landschap wordt oa door hen behartigt. Dus wat natuur en landschap betreft zit je bij het CDA prima. Ook wat cultuur betreft,kasteel wat particulier museum herbergt,voormalig gemeentehuis wat particulier museum is geworden.Wat cultuur en erfgoed betreft zit je in onze provincie wel goed,bijna 30 miljoen voor 2017.

https://www.gelderland.nl/Cultuur-en-erfgoed

Het CDA is voorstander van het verdelen van het budget voor cultuur over het hele land in plaats van alles in de Randstad te concentreren. Hoewel ik zelf in de Randstad woon, vind ik dat zeer terecht.



Maar het CDA is qua natuur- en milieubeleid gewoon alleen maar pro-boer en anti-milieu. De VVD is dat ook, maar die doen in ieder geval niet net alsof het anders is. Het CDA daarentegen beweert rentmeesterschap hoog in het vaandel te hebben maar handelt precies tegenovergesteld. Ik vind dat zo ontzettend hypocriet dat ik alleen daarom al nooit op het CDA zou stemmen.
quote:PowerCube schreef op 04 maart 2017 @ 12:56:

[...]



Het CDA is voorstander van het verdelen van het budget voor cultuur over het hele land in plaats van alles in de Randstad te concentreren. Hoewel ik zelf in de Randstad woon, vind ik dat zeer terecht.



Maar het CDA is qua natuur- en milieubeleid gewoon alleen maar pro-boer en anti-milieu. De VVD is dat ook, maar die doen in ieder geval niet net alsof het anders is. Het CDA daarentegen beweert rentmeesterschap hoog in het vaandel te hebben maar handelt precies tegenovergesteld. Ik vind dat zo ontzettend hypocriet dat ik alleen daarom al nooit op het CDA zou stemmen.Hier in onze provincie doen ze het prima en zijn pro milieu

http://landschapsbeheergelderland.nl/

http://landschapsbeheergelderland.nl/uwerf/ecologie/
Maar nu begrijp ik waarom al die BNers uit de Randstad hier een tweede huis kopen,wat natuur en milieu betreft zitten ze hier een stuk beter
Landschapsbeheer is zeker belangrijk, maar ik heb het meer over dingen als het mestprobleem, de landbouwsubsidies, CO2-reductie, de bio-industrie en duurzame energie/fossiele brandstoffen.
Puntje tegen het CDA vind ik ook hun belastingvoorstel. Vlaktaks van 36% voor inkomens tot 68k en 49% voor hogere inkomens. Volgens mij levert dat voor iedereen een belastingverzwaring op. En hoe werkt dat als je 70k verdient? Kan toch niet dat je dan over je hele inkomen de helft moet afdragen?

In het programma vond ik ook nog de zorgverzekering. Budgetpolissen vinden ze ten koste gaan van de solidariteit, maar er wordt aan voorbij gegaan dat jonge gezonde mensen vaak ook al het meeste procentueel afdragen van hun salaris.

Kortom, als ik kies voor CDA moet er wel een rechtse partner bij komen. Misschien moet ik nog maar even de peilingen afwachten en dan een keuze maken.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat je boven de 68000 pas meer belasting gaat betalen. Net zoals het nu in de schijven geregeld is.
quote:gemini2011 schreef op 04 maart 2017 @ 13:46:

Lijkt me dat je boven de 68000 pas meer belasting gaat betalen. Net zoals het nu in de schijven geregeld is.Waarom heet het dan een vlaktaks?
http://www.telegraaf.nl/b ... ed_Buma_weggehoond__.html



Ik ben wel voor het leren van het volkslied.Jullie?
Alle reacties Link kopieren
vind het raar dat je op mensne stemt die geloven in een fabel
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven