Op het CDA stemmen in maart.

09-02-2017 19:23 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ga jij op het CDA stemmen in maart, ja of nee? En waarom wel of niet? Misschien weet je het nog niet en kun je hier meelezen om je mening te vormen.
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
quote:nbk schreef op 07 maart 2017 @ 15:11:

Waarom is dat zo belangrijk? Ben ik serieus benieuwd naar. Maakt het je méér Nederlander, een beter mens? Wat?



Heeft m.i. niets met méér Nederlander of een beter mens-zijn te maken.

Ik vind het bij je algemene ontwikkeling horen. Belangstelling voor de wereld om je heen. Het zou voor mij horen bij de geschiedenisles of maatschappijleer. Hoe het ontstaan is. Wat de betekenis is. Dat "ben ik van duitschen bloet" helemaal NIETS met Duitsland te maken heeft, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eerder bizar dat kinderen niet het volkslied op school leren. Wanneer is dat begonnen?
quote:nbk schreef op 07 maart 2017 @ 15:11:

Waarom is dat zo belangrijk? Nederland heeft het oudste volkslied van de wereld. Mooi toch dat elk land zijn eigen volkslied heeft. Van China tot Engeland en van Amerika tot Duitsland. Ik vind het mooi om het bij officiele gelegenheden te horen zoals bij de kroning van een staatshoofd en olympische spelen ,
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 07 maart 2017 @ 15:28:

[...]





Heeft m.i. niets met méér Nederlander of een beter mens-zijn te maken.

Ik vind het bij je algemene ontwikkeling horen. Belangstelling voor de wereld om je heen. Het zou voor mij horen bij de geschiedenisles of maatschappijleer. Hoe het ontstaan is. Wat de betekenis is. Dat "ben ik van duitschen bloet" helemaal NIETS met Duitsland te maken heeft, bijvoorbeeld.





Helemaal eens.

Bijzonder om te lezen hoe men op iets simpels als een volkslied reageert. Wat is er toch gebeurd in Nederland?



Het Wilhelmus kun je juist op school goed gebruiken om eea over Nederland en de taal uit te leggen. Djeez, hier op school kent elk kind het school lied ook uit zijn/haar hoofd. We hebben een streek-lied en een soort van stadslied.



Blijkbaar mag je je in Nld overal aan verbonden voelen behalve aan je land.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 07 maart 2017 @ 15:41:

Ik vind het eerder bizar dat kinderen niet het volkslied op school leren. Wanneer is dat begonnen?Ik kijk er ook van op dat het blijkbaar al lang niet meer zo is.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 07 maart 2017 @ 15:44:

[...]





Helemaal eens.

Bijzonder om te lezen hoe men op iets simpels als een volkslied reageert. Wat is er toch gebeurd in Nederland?



Het Wilhelmus kun je juist op school goed gebruiken om eea over Nederland en de taal uit te leggen. Djeez, hier op school kent elk kind het school lied ook uit zijn/haar hoofd.



En dat in een land dat zn tradities zó hoog in het vaandel heeft staan dat de Zwarte Pietdiscussies in augustus al starten.

In een land dat geheel oranje kleurt bij een internationaal sportevenement.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 07 maart 2017 @ 15:44:

[...]





Ik kijk er ook van op dat het blijkbaar al lang niet meer zo is.Raar hé. Ik heb dat gewoon nog op school geleerd. Wat is daar in hemelsnaam mis mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 07 maart 2017 @ 15:41:

Ik vind het eerder bizar dat kinderen niet het volkslied op school leren. Wanneer is dat begonnen?Nou inderdaad.... Ik ben in de dertig en heb het gewoon op school geleerd, 1e en 6e couplet. Vind het inderdaad horen bij de algemene ontwikkeling en gênant als bij bijvoorbeeld een sportwedstrijd zelfs dat eerste couplet niet meegezongen kan worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 07 maart 2017 @ 15:48:

[...]





En dat in een land dat zn tradities zó hoog in het vaandel heeft staan dat de Zwarte Pietdiscussies in augustus al starten.

In een land dat geheel oranje kleurt bij een internationaal sportevenement.



Inderdaad



Maar wat gebeurt er dan als Nld het wk of ek wint? Niemand kent het lied nog
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 07 maart 2017 @ 15:48:

[...]





Raar hé. Ik heb dat gewoon nog op school geleerd. Wat is daar in hemelsnaam mis mee?



En ik ben niet eens pro-Zwartepiet

Maar ik houd wél van beschuit-met-muisjes. En van oliebollen.

Oranje staat me niet, helaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 07 maart 2017 @ 15:50:



[...]





Inderdaad



Maar wat gebeurt er dan als Nld het wk of ek wint? Niemand kent het lied nogMet je rood-wit-blauwe vlaggetje zwaaien?
Die playbacken mee met de enkeling die het wel kan zingen
quote:amarna schreef op 07 maart 2017 @ 15:52:

[...]





Maar ik houd wél van beschuit-met-muisjes.

Ik zag bij AH blauwe en roze hagelslag ipv muisjes
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 07 maart 2017 @ 15:54:

[...]



Met je rood-wit-blauwe vlaggetje zwaaien?



En met dodenherdenking?



Krijgen kinderen überhaupt nog wel geschiedenis op school?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al zó oud dat ik me nog herinner dat we bij de geboorte van Willem-Alexander bijna 50 jaar geleden op school en bij opa's en oma's beschuit met oranje muisjes kregen.

Maar het zingt zo rot met een mond vol droge kruimels...
Alle reacties Link kopieren
Als je redeneert dat kinderen het volkslied niet hoeven te kennen hoeven ze ook geen geschiedenis te leren. Waar is dat voor nodig?

Het volkslied is deel van de geschiedenis en net zo relevant om te leren als wie Balthasar Gerards was. Dat maakt je ook niet méér Nederlander maar het is wel belangrijk.



Volgens mij is het punt van het CDA dat kinderen tegenwoordig weinig binding meer hebben met de geschiedenis van Nederland en het verplicht leren van het volkslied draagt daar aan bij.
Dat kinderen het Wilhelmus leren op school, daar heb ik geen problemen mee. Dat past prima binnen muziekles of wereldoriëntatie. Maar ik heb er wel problemen mee als ze het verplicht staand moeten zingen op door het CDA voorgeschreven momenten
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 07 maart 2017 @ 17:10:

Dat kinderen het Wilhelmus leren op school, daar heb ik geen problemen mee. Dat past prima binnen muziekles of wereldoriëntatie. Maar ik heb er wel problemen mee als ze het verplicht staand moeten zingen op door het CDA voorgeschreven momenten



Dat is het plan toch ook niet? Ze moeten het leren.

Dat leren moet dan misschien staand, maar ergens hebben ze punt dat je niet zittend een volkslied zingt.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 07 maart 2017 @ 17:10:

Dat kinderen het Wilhelmus leren op school, daar heb ik geen problemen mee. Dat past prima binnen muziekles of wereldoriëntatie. Maar ik heb er wel problemen mee als ze het verplicht staand moeten zingen op door het CDA voorgeschreven momenten





Muziekles of wereldoriëntatie? Wat dacht je van geschiedenis of nederlands?

Staand vergaderen is toch ook hip?

Staand leren enzo schijnt het leerproces te bevorderen. Dus why not?
quote:tvandattum schreef op 07 maart 2017 @ 17:19:

[...]





Muziekles of wereldoriëntatie? Wat dacht je van geschiedenis of nederlands?

Staand vergaderen is toch ook hip?

Staand leren enzo schijnt het leerproces te bevorderen. Dus why not?Ik heb het over de basisschool Daar hebben ze geen geschiedenis meer, dat zit met nog wat vakken in wereldoriëntatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 07 maart 2017 @ 17:25:

[...]



Ik heb het over de basisschool Daar hebben ze geen geschiedenis meer, dat zit met nog wat vakken in wereldoriëntatie.



Oh ja.

Nederlands krijgen ze toch nog wel?
Alle reacties Link kopieren
Geen geschiedenis op de basisschool? Leren ze dan nog wel iets over de tweede wereldoorlog? Om een voorbeeld te noemen van een belangrijk thema.
Ik haak ook af bij het cda.

Toch maar vvd dan.
quote:Tmaar schreef op 07 maart 2017 @ 15:50:

[...]





Nou inderdaad.... Ik ben in de dertig en heb het gewoon op school geleerd, 1e en 6e couplet. Vind het inderdaad horen bij de algemene ontwikkeling en gênant als bij bijvoorbeeld een sportwedstrijd zelfs dat eerste couplet niet meegezongen kan worden.Ja ik inderdaad ook,volgens mij al in de eerste klas wat nu groep 3 is.
quote:tvandattum schreef op 07 maart 2017 @ 17:54:

[...]





Oh ja.

Nederlands krijgen ze toch nog wel? Spelling en dictee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven