Op oudere leeftijd werkloos raken voorgoed.

03-03-2017 17:22 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedereen die werkloos is geraakt veel wijsheid in de toekomst en sterkte.

Ik hoop dat de wal het schip ooit zal keren.
Jolanda
Oudere werknemers zijn voor veel werkgevers een te groot risico wegens de '2 jaar doorbetalen bij ziekte.' Volslagen gestoord beleid als je het mij vraagt.



Vind het erg sneu voor mensen die op een bepaalde leeftijd werkloos raken en niet meer aan de bak komen. Minder regels+kosten voor werkgevers en bedrijven komt ons werknemers ook ten goede. Dit is een race to the bottom als de risico's steeds groter worden en het rendement voor werkgevers steeds kleiner.



Nu lees ik dat ondanks je werkloos bent geraakt, na een traject toch een oplossing hebt gekregen, ook al is dat niet de beste. Voor mensen die nu werkloos zijn en 50 jaar ziet het er helemaal slecht uit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe bedoel je AOW gat van 12 jaar? Ben je 12 jaar lang geen ingezetene van Nederland geweest? Of bedoel je iets anders? Want AOW bouw je gewoon op door ingezetene van NL te zijn. Daar hoef je niks voor te doen. Zelfs mensen die nog geen dag gewerkt hebben krijgen AOW na het bereiken van de pensioensleeftijd.



Is je vrouw ook haar baan kwijt geraakt? Ik kan dit niet helemaal uit je verhaal opmaken namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed berijp wordt het "gat" van nu (58 jaar) tot aan je AOW-leeftijd (68 jaar?) dus opgevuld door een IOAW uitkering.



Vanaf je 68e (of 67 jaar en 9 maanden?) ontvang je dan AOW + aanvullend pensioen dat je hebt opgebouwd t/m je 48e jaar.



In het verleden ging men uit van 40 jaar pensioen opbouwen (van je 25e -dan werd je pas opgenomen in het pensioenfonds- tot je 65e jaar) = 40 jaar x 1,75% = 70% pensioen (inclusief AOW bedrag).

Als jij ook pas op je 25e in het pensioenfonds bent gekomen, en je hebt t/m je 48e pensioenpremie betaald, dan zou je dus zo'n 23 jaar premie hebben betaald. Dat betekent dat je over 12 jaar dan in elk geval wel dat je uitzicht hebt op iets meer inkomen.



Tenminste, als de afbraak van alles wat je ooit dacht opgebouwd te hebben, niet in hetzelfde tempo wordt voortgezet.

Het ergste is de moordende onzekerheid over de toekmst c.q. toekomstige maatregelen.

Sterkte.
Ja joh..hier ook ervaring . Man was al vanaf 1995 gedeeltelijk afgekeurd en dus deels wao. Werkte uiteindelijk nog 10/12 uur per week. Is toen bij een reorganisatie op straat gezet op zijn 53e. Pensioen werd niet verder opgebouwd.

Hetzelfde jaar kreeg ik ontslag na 2x 2jaar ziektewet. Allerlei aangepast werk geprobeerd bijn erkgever maar lukte niet. Ik heb een kleine wia uitkering. Man had dus een gedeeltelijke wao. Samen gingen we er flink op achteruit maar we konden de tering naar de nering zetten. Man laat nu sinds oktober zijn pensioen al gedeeltelijk uitkeren met als insteek: we hebben er nu nog wat aan. Ik wacht met pensioen uitkeren tot mn gerechtigde leeftijd. Ik bouw nog wel gedeeltelijk op.

Wel hebben we een lastig jaar als man 67,3 wordt en zn aow krijgt en ik nog niets. Maar daar sparen we nu dus een deel van zn pensioen voor op.

Wij, en met name man, is ook een hele periode flink gefrustreerd en depressief geweest.

Ikzelf had ook depressieve klachten en veel stress maar nu zijn we aan de situatie gewend.

Veel sterkte voor jou en je vrouw. Jezelf niet gek laten maken. Die uitkeringsinstanties zijn soms gekmakend hoor..weten we alles van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebruna schreef op 03 maart 2017 @ 18:41:

Als ik het goed berijp wordt het "gat" van nu (58 jaar) tot aan je AOW-leeftijd (68 jaar?) dus opgevuld door een IOAW uitkering.



Vanaf je 68e (of 67 jaar en 9 maanden?) ontvang je dan AOW + aanvullend pensioen dat je hebt opgebouwd t/m je 48e jaar.



In het verleden ging men uit van 40 jaar pensioen opbouwen (van je 25e -dan werd je pas opgenomen in het pensioenfonds- tot je 65e jaar) = 40 jaar x 1,75% = 70% pensioen (inclusief AOW bedrag).

Als jij ook pas op je 25e in het pensioenfonds bent gekomen, en je hebt t/m je 48e pensioenpremie betaald, dan zou je dus zo'n 23 jaar premie hebben betaald. Dat betekent dat je over 12 jaar dan in elk geval wel dat je uitzicht hebt op iets meer inkomen.



Tenminste, als de afbraak van alles wat je ooit dacht opgebouwd te hebben, niet in hetzelfde tempo wordt voortgezet.

Het ergste is de moordende onzekerheid over de toekmst c.q. toekomstige maatregelen.

Sterkte.Hopelijk is je partner even oud want anders krijg je het niet ruimer na je pensioen. De partnertoeslag van de AOW is afgeschaft in 2015 dus je krijgt dan de 50% van de AOW ( € 751 netto) en je opgebouwde pensioen uit arbeid. Je partner krijgt haar eigen AOW van € 751 als ze zelf de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Dit is wat veel mensen niet weten en er dus ook te laat achter komen om voorzorgsmaatregelen te nemen. Dus hopelijk schelen jullie niet teveel in leeftijd. Want anders krijg je het pas financieel ruimer als ook je partner recht heeft op AOW.
Alle reacties Link kopieren
Met het AOW gat bedoel ik dat mijn partner 9 jaar jonger is plus dat er twee jaar bij gekomen zijn bij mij van 65 naar 67.

Er zijn drie maanden bijgekomen dat is nu bijna 12 jaar te samen het AOW gat is nu al bijna 12 jaar.

De generatie na ons krijgt het nog slechter, gelukkig is regeren vooruit zien en kijken ze dapper de andere kant op.
Jolanda
quote:klaas4 schreef op 03 maart 2017 @ 21:09:

Met het AOW gat bedoel ik dat mijn partner 9 jaar jonger is plus dat er twee jaar bij gekomen zijn bij mij van 65 naar 67.

Dat is nu bijna 12 jaar te samen het AOW gat zoals ik het bedoelde.

Bij mijn partner staat de AOW leeftijd niet eens vast en het kan nog gekker worden.

Ik kon er ook voor kiezen tot aan mijn 67 ste in de IOAW te blijven maar dat is echt te triest voor woorden en gaan we op ons gereserveerde geld voor het AOW gat interen met een tekort van 150 Euro per maand.Waardeloos dit. Hier loop je inderdaad tegenaan bij een (groot) leeftijdsverschil tussen partners.
Alle reacties Link kopieren
Zijn wel meer dan een kabinet geweest in de afgelopen 12 jaar. Wat wil je veranderen? Concreet.
Dat de partnertoeslag voor jongere partners is afgeschaft, vind ik eerlijk gezegd wel terecht. Waar stel je anders de grens? Omdat iemand toevallig een partner heeft die 20 jaar ouder is, zou deze al met 45 AOW krijgen. Als je ervoor kiest om thuis te zitten en je partner voor het inkomen laat zorgen, dan is het logisch dat als die partner niet meer voor dat inkomen kan zorgen, je dat zelf moet doen. Dat wordt toch ook verwacht van iemand die alleenstaand is?
quote:Mayapril schreef op 03 maart 2017 @ 21:16:

[...]



Waardeloos dit. Hier loop je inderdaad tegenaan bij een (groot) leeftijdsverschil tussen partners.Zijn partner kan voor de aanvulling op de AOW ook een parttime baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft het kabinet hier mee te maken? Dit is 1 van de eerste kabinetten die werk heeft gemaakt van leeftijdsdiscriminatie. Veel meer kan een overheid ook niet doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:klaas4 schreef op 03 maart 2017 @ 21:09:

Met het AOW gat bedoel ik dat mijn partner 9 jaar jonger is en de partnertoeslag is afgeschaft plus dat er twee jaar bij gekomen zijn bij mij van 65 naar 67.

Dat is nu bijna 12 jaar te samen het AOW gat zoals ik het bedoelde.

Bij mijn partner staat de AOW leeftijd niet eens vast en het kan nog gekker worden voorlopig is er weer drie maanden bijgekomen.

Ik kon er ook voor kiezen tot aan mijn 67 ste in de IOAW te blijven maar dat is echt te triest voor woorden en gaan we op ons gereserveerde geld voor het AOW gat want dat zagen we aankomen interen met een tekort van 150 Euro per maand.

Wij waren bewust alleen verdiener en toen ze wilde herintreden als bejaardenverzorgster bleek juist die groep wegbezuinigd.



Tja, bewust kiezen voor een kostwinnaarsmodel is erg risicovol. Dat de partnertoeslag is afgeschaft is natuurlijk volkomen terecht en past in deze geëmancipeerde maatschappij. Het zou vreemd zijn als de werkende groep steeds de AOW leeftijd ziet opschuiven en dat de niet-werkende partners gewoon gratis geld krijgen.

Ook dit zijn dingen die een alleen verdiener moet incalculeren.

En dit is ook een belangrijke reden om nooit voor deze risicovolle constructie te kiezen als werkend stel zijnde.

Bejaardenverzorgsters zijn inderdaad wegbezuinigd als in medewerker in een bejaardentehuis maar als thuiszorgmedewerker zijn er vol op banen. Misschien kan ze solliciteren?
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het helemaal goed begrijp ben je met 52 jaar in de WW gekomen? Je partner is 9 jaar jonger en was toen 43 jaar? Waarom is ze toen niet gelijk een baan gaan zoeken?



Sorry als ik bot over kom, maar ik begrijp gewoon nooit zo goed waarom mensen zulke risico's nemen en hun kansen niet spreiden? Jullie beiden hebben toch een verantwoordelijkheid naar jullie gezin toe? Dit geldt toch niet alleen voor de man?
Alle reacties Link kopieren
De partner toeslag is inderdaad terecht afgeschaft de achterliggende gedachte was dat iedere vrouw financieel onafhankelijk kon zijn met een baan.

Deze redenering was gebaseerd in de economische goede tijden.en nog voordat de wet er doorheen was waren we jaren verder en ziet alles er anders uit Foutje bedankt.Reactie van het beste kabinet ooit; Sorry hoor, wij kijken nog even de andere kant op.
Jolanda
quote:klaas4 schreef op 03 maart 2017 @ 22:23:

De partner toeslag is inderdaad terecht afgeschaft maar er had in een overgang daar naar toe in die gevallen ook kunnen resulteren in een AOW uitkering voor een alleenstaande.

De achterliggende gedachte van de politiek namelijk dat vrouwen tegen die tijd economisch zelfstandig konden zijn maar dat is mede door de crisis voor velen niet haalbaar gebleken helaas.Hoeveel jaar solliciteert je partner dan al? Er is toch altijd schoonmaakwerk of iets dergelijks te vinden?
quote:klaas4 schreef op 03 maart 2017 @ 22:23:

De partner toeslag is inderdaad terecht afgeschaft maar er had in een overgang daar naar toe in die gevallen ook kunnen resulteren in een AOW uitkering voor een alleenstaande.

De achterliggende gedachte van de politiek namelijk dat vrouwen tegen die tijd economisch zelfstandig konden zijn maar dat is mede door de crisis voor velen niet haalbaar gebleken helaas.



Maar ook al was de crisis er niet geweest, jouw partner (of jullie) heeft (hebben) blijkbaar bewust besloten dat zij stopte met werken (hoe lang heeft ze niet gewerkt?). Ook zonder crisis zal het moeilijk zijn geweest om als 40-plusser, na zoveel jaren niet op de arbeidsmarkt te zijn geweest, weer snel een baan te vinden.

Jouw situatie kun je wat dat betreft niet vergelijken met het hare. Zij heeft bewust een tijd niet gewerkt, tja, dan maak je het jezelf erg moeilijk en kun je niet verwachten dat je zo weer aan het werk kunt zodra je 'er aan toe bent'.
Alle reacties Link kopieren
quote:klaas4 schreef op 03 maart 2017 @ 22:23:

De partner toeslag is inderdaad terecht afgeschaft maar er had in een overgang daar naar toe in die gevallen ook kunnen resulteren in een AOW uitkering voor een alleenstaande.

De achterliggende gedachte van de politiek namelijk dat vrouwen tegen die tijd economisch zelfstandig konden zijn maar dat is mede door de crisis voor velen niet haalbaar gebleken helaas.



Nee, want je bent niet alleenstaand. Partner kan zelf het tekort aanvullen door te werken. Daar hoeft de maatschappij niet voor op te draaien. De achterliggende gedachten is dat vrouwen zelfstandig zijn en als een echtpaar daar bewust niet voor kiest dan is dat jammer en die stellen komen om die reden dan ook vaker in dit soort problemen. Dat heeft niets met de crisis te maken want je schreef eerder dat jullie bewust alleen verdiener waren. Als ze gewoon al die jaren was blijven werken had ze waarschijnlijk ook gewoon tijdens de crisis gewerkt.

Maar goed, ondanks dat ik er zo in sta neemt niet weg dat ik het wel vervelend voor jullie vind. Maar het is echt onterecht dat de politiek daar de schuld van krijgt. Zelfs in mijn kindertijd ( eind jaren80 ) werden meisjes al voorbereid op een werkend leven ipv thuis te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Dat de partnertoeslag ooit bestaan heeft is inderdaad niet logisch.
Jolanda
Alle reacties Link kopieren
quote:klaas4 schreef op 03 maart 2017 @ 22:47:

Dat de partnertoeslag ooit bestaan heeft is inderdaad niet logisch.



Ooit was het helaas nodig. Gelukkig nu niet meer. Tijden veranderen maar mensen moeten wel op tijd mee veranderen.Daar verander je nu niets meer aan.

Probeer dus nu in oplossingen te denken en ga in gesprek met de uitkeringsinstantie. Misschien kunnen ze je partner helpen aan een stage plek bij een thuiszorgorganisatie in combinatie met een korte cursus? Wie weet rolt er een baan uit, desnoods parttime. Ze is pas 49 jaar en zou nog zeker 18 jaar kunnen werken als ze gezond is en blijft uiteraard. En ze bouwt dan gelijk wat pensioen op en er is direct meer financiële ruimte.
quote:viva1966 schreef op 03 maart 2017 @ 22:00:

Wat heeft het kabinet hier mee te maken? Dit is 1 van de eerste kabinetten die werk heeft gemaakt van leeftijdsdiscriminatie. Veel meer kan een overheid ook niet doen.

Dat kan wel natuurlijk. Maak het voor bedrijven aantrekkelijk om mensen aan te nemen waar eventueel risico aan kleeft, door minder regulatie, minder belasting en geen loon doorbetaling bij ziekte voor 2 jaar. Helaas schuift hier door de leeftijdsgrens waar op men nog wordt aan genomen steeds meer naar beneden. De oplossing is niet meer regulatie, maar minder.



Hopelijk kan de vrouw van TO nog een baan vinden. Schoonmaken is misschien wel een idee, daar speelt leeftijd wellicht minder een rol.
Alle reacties Link kopieren
De overheid treft zeer zeker de juiste maatregelen om oudere werklozen aan werk te helpen Ik mocht en dat mag iedereen boven de 50 volgens mij nog steeds op mijn CV zetten dat er voor de werkgever die een oudere aanneemt op jaarbasis 6000 Euro korting op de sociale lasten voor de duur van drie jaar melden echter ook zonder resultaat boven de 50 werkloos dan ben je afgeschreven en zijn de rapen echt gaar.

Dat is niet de schuld van het kabinet overigens maar de Europese marktwerking die dit veroorzaakt.

Er wordt al aandacht aan besteed door het in mijn ogen falende kabinet maar ze hollen allemaal achter de feiten aan want ook ik heb tijdens mijn werkzame leven als stukadoor met Europeanen die zonder veiligheidsschoenen of ander verantwoordelijkheidsbesef ook stonden te kleien met gips zonder VCA certificaat voor jawel de helft van de prijs.

Naast Nederlands zouden ze met de integratie cursus ook een vak moeten leren en daar moet je in Afrika al mee beginnen met ontwikkelingshulp binnen nu en 8 jaar staan er hier namelijk nog een paar van op de stoep.
Jolanda
Mijn tip: focus je niet op wat je niet hebt (werk), maar op wat je wel hebt. (Partner, familie, kunnen genieten van mooi weer, hobby's -die weinig of geen geld kosten-, de "sport" om met heel weinig geld heel veel te doen... enz.)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt in elk geval een groot doorzettingsvermogen!



Het is triest dat oudere werknemers zo slecht in de markt liggen. De beeldvorming over 50+ werknemers moet worden verbeterd.



Voor werknemers die al de pensioenleeftijd naderen en goed functioneren is het juist vrij aantrekkelijk om hen in vaste dienst te nemen. Binnen een paar jaar moeten zij met bereiken van AOW leeftijd toch met pensioen en houdt het vaste dienstverband vanzelf op.



Ook zou het makkelijker moeten worden om werknemers te ontslaan, waardoor zij ook gemakkelijker worden aangenomen. Nu is ontslag te moeilijk en te kostbaar waardoor werkgevers heel krampachtig omgaan met het in dienst nemen van personeel.
Alle reacties Link kopieren
Dit was mijn eerste topic; Bedankt allemaal voor uw inbreng.

Ik zal de reacties blijven volgen en heb inmiddels voldoende informatie.
Jolanda

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven