Op oudere leeftijd werkloos raken voorgoed.

03-03-2017 17:22 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedereen die werkloos is geraakt veel wijsheid in de toekomst en sterkte.

Ik hoop dat de wal het schip ooit zal keren.
Jolanda
Ik realiseer me dat alles wat na mij komt het nog zwaarder zal gaan krijgen helaas de IOAW gaat in 2020 ook verdwijnen en hoe triest ook dan kan je alles wat je hebt opgebouwd je hele leven lang gewoon opmaken voordat je de trieste gang naar de bijstand kunt maken dan is het echt pas huillie huillie voor velen te triest voor woorden wordt a.u.b snel wakker KABINET!

-------------------------------------------------------------------------



Waar staat dat vermeld Klaas dat de IOAW verdwijnt?

De IOW is een tijdelijke regeling (tot 2027)

De IOAW blijft volgens mij gewoon bestaan voor jou
De IOAW is voor degenen die geboren zijn voor 1-1-1965 voor degenen die daarna geboren zijn is het afgeschafteen jaar of 2 geleden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 05 maart 2017 @ 12:06:

Ik realiseer me dat alles wat na mij komt het nog zwaarder zal gaan krijgen helaas de IOAW gaat in 2020 ook verdwijnen en hoe triest ook dan kan je alles wat je hebt opgebouwd je hele leven lang gewoon opmaken voordat je de trieste gang naar de bijstand kunt maken dan is het echt pas huillie huillie voor velen te triest voor woorden wordt a.u.b snel wakker KABINET!

-------------------------------------------------------------------------



Waar staat dat vermeld Klaas dat de IOAW verdwijnt?

De IOW is een tijdelijke regeling (tot 2027)

De IOAW blijft volgens mij gewoon bestaan voor jouEens, het jaartal 2020 geldt voor mensen die in willen stromen.

Instroom in de IOW-uitkering blijft mogelijk tot 1 januari 2020 voor werkloze werknemers die bij aanvang van hun werkloosheid 60 jaar of ouder waren.

http://hetarbeidsrechtadv ... re-werknemers-verdwijnen/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
De IOAW houd op te bestaan als je dan voor je 60 ste werkloos uit de ww komt ben je goed de Sjaak.
Jolanda
Klaas de IOAW is reeds afgeschaft voor personen die na 1-1-1965 zijn geboren.

Dus jij houdt IOAW.



1 januari 2017

gehuwden en samenwonenden

€ 1.618,10

alleenstaand, ouder met kind

€ 1.251,50

alleenstaande, ouder zonder kinderen

€ 1.251,50

alleenstaande met één of meer meerderjarige personen

€ 1.029,41
Je houdt samen met je vrouw van die 1618,10 bruto ca 1460 netto over. Moet je toch van kunnen rondkomen?
quote:summerheat schreef op 03 maart 2017 @ 22:09:

[...]





Tja, bewust kiezen voor een kostwinnaarsmodel is erg risicovol. Dat de partnertoeslag is afgeschaft is natuurlijk volkomen terecht en past in deze geëmancipeerde maatschappij. Het zou vreemd zijn als de werkende groep steeds de AOW leeftijd ziet opschuiven en dat de niet-werkende partners gewoon gratis geld krijgen.

Ook dit zijn dingen die een alleen verdiener moet incalculeren.

En dit is ook een belangrijke reden om nooit voor deze risicovolle constructie te kiezen als werkend stel zijnde.

Bejaardenverzorgsters zijn inderdaad wegbezuinigd als in medewerker in een bejaardentehuis maar als thuiszorgmedewerker zijn er vol op banen. Misschien kan ze solliciteren?

ik word doodgegooid met aanbiedingen om als helpende te komen werken of om de opleiding IG te gaan doen. Ik zie mensen van 50+ ook die opleiding ingaan. Het is inderdaad een beetje vreemd, want 2 jaar geleden werden daar veel mensen wegbezuinigd en nu zijn ze weer niet aan te slepen.

Bejaardenverzorgster is een erg achterhaalde term btw
Alle reacties Link kopieren
De IOW die nu de IOAW vervangt geldt pas als de werkloze bij het ingaan van de werkloosheid 60 jaar of ouder is !

Dus dat is een groot verschil met de IOAW (de IOAW was vanaf 50 jaar). De IOAW blijft wel gelden voor de oudere groep, dus de eerdere jaargangen. Maar voor de wat oudere werknemer van nu geldt dus het devies : blijf aan het werk tenminste tot je 60 e !



Ik vind het een forse ingreep.
Alle reacties Link kopieren
Het is zeker een forse ingreep en om alles steeds verder afgeschaft te zien worden.

Vooral omdat juist de lager betaalde met zware beroepen goed de Sjaak zijn.
Jolanda
Joh, wees blij dat je van het ene potje in het andere stroomt. Voor mensen van mijn generatie is dat er allemaal niet meer hoor. En ook als vrouw zul je gewoon moeten werken voor je geld. Heel leuk al die bewuste keuzes om thuis te blijven, maar draag dan ook de consequenties van die keuzes en schuif het niet in de schoenen van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Kennis van mij is net voor zijn 50e werkloos geworden. Heeft zich suf gesolliciteerd (HBO opleiding), maar het lukt niet. Zelfs slechtbetaalde banen niet, want over overgekwalificeerd.

Dan krijg je na je WW helemaal niets. Hij is inmiddels gescheiden. Heeft zijn huis moeten verkopen.

Een maandje later werkloos en hij had IOAW gkregen. Dat is zuur hoor. En ik vind het niet kloppen.

Deze groep werklozen valt ook niet op bij het CBS. Ze tellen niet mee, want niemand weet dat ze er zijn.

UWV heeft ze uitgeschreven en ze zoeken het maar uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er altijd weer van te kijken dat er weer mensen zijn die nog verder van huis zijn.

Ik denk ook dat we er nog lang niet zijn voor de verkiezingen gaat nu alles goed maar na de verkiezingen valt alles toch wat tegen.

Sterkte voor deze groep.

Hopelijk keert de wal het schip nog eens.
Jolanda
Alle reacties Link kopieren
Het is toch ook belachelijk dat 50 als oud wordt gezien.

Mijn schoonmoeder is 85 en rijdt met haar autootje het hele land door, zit op een sportclub en past op 2 kleinkinderen.

Als je je baan niet kwijt bent geraakt vinden ze het prima dat je doorwerkt tot je 67e, maar word je per ongeluk werkloos dan Ben je de klos, hoe slim je ook bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:tinydancer schreef op 05 maart 2017 @ 19:11:

De IOW die nu de IOAW vervangt geldt pas als de werkloze bij het ingaan van de werkloosheid 60 jaar of ouder is !

Dus dat is een groot verschil met de IOAW (de IOAW was vanaf 50 jaar). De IOAW blijft wel gelden voor de oudere groep, dus de eerdere jaargangen. Maar voor de wat oudere werknemer van nu geldt dus het devies : blijf aan het werk tenminste tot je 60 e !



Ik vind het een forse ingreep.





Dat is het zeker! Ik ken diverse oudere werklozen die nu nog een WW-uitkering hebben, maar daarna geen rooie rotcent meer krijgen, omdat hun echtgenote nét boven het bijstandsniveau verdient.

En wat moet je dan? Je huis verkopen ? Te hopen dat je er iets aan overhoudt, want de goedkope huurwoningen liggen niet voor het oprapen.

En daar heb je dan jaaaaren voor gewerkt en premie afgedragen....



Wij hadden zelf bijna in die situatie gezeten. Man werd werkloos toen hij 53 was. 2 jaar thuis gezeten. Nu gelukkig weer een vast dienstverband na 2 tijdelijke contracten in zijn eigen branche. We zijn er heeeeel dankbaar voor!

Die baan niet gevonden dankzij het UWV, maar door netwerken.

We hebben geen goed woord voor het UWV over, die hebben hem helemaal niet geholpen. Het enige advies dat hij kreeg was om eens verder van huis te solliciteren. Dat deed hij en kreeg toen te horen dat men liever de voorkeur gaf aan een kandidaat uit de buurt.....

Je krijgt ook de kans niet om duidelijk te maken dat je best met een lager salaris genoegen wilt nemen, want je sollicitatie wordt onmiddellijk op de stapel "nee" gelegd.
Alle reacties Link kopieren
Een groot deel van het probleem kan worden opgelost door af te stappen van salaris op basis van anciënniteit maar het te baseren op competenties. Ouderen zijn volgens de meeste CAO's duurder dan jongeren, maar als je niet meer bijdraagt dan iemand die jonger is ben je dus te duur (en werkervaring heeft ook maar een beperkte waarde: ja, vergeleken met een schoolverlater kan een 55-jarige meer, maar t.o.v. iemand met zo'n 10 jaar werkervaring is het verschil minimaal). Dus: vol inzetten op competentie en (verschrikkelijke term) een levenlang leren.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 08 maart 2017 @ 11:22:

Een groot deel van het probleem kan worden opgelost door af te stappen van salaris op basis van anciënniteit maar het te baseren op competenties. Ouderen zijn volgens de meeste CAO's duurder dan jongeren, maar als je niet meer bijdraagt dan iemand die jonger is ben je dus te duur (en werkervaring heeft ook maar een beperkte waarde: ja, vergeleken met een schoolverlater kan een 55-jarige meer, maar t.o.v. iemand met zo'n 10 jaar werkervaring is het verschil minimaal). Dus: vol inzetten op competentie en (verschrikkelijke term) een levenlang leren.Ik ben het met je eens, maar dat betekent een complete cultuuromslag. Is niet 1-2-3 gerealiseerd.
Alle reacties Link kopieren
Denk ook aan zelfstandigen die totaal geen recht hebben op welke sociale voorziening dan ook: op zich is dat geen probleem, als zelfstandige weet je dat dit zo is. Wanneer je verstandig bent, reserveer je geld als inkomensvoorziening. En daarnaast voor je pensioen.

(voor zover je tenminste voldoende verdient als zelfstandige om dat geld ook te kúnnen reserveren)



Maar als je dan 53 bent en geen werk meer kunt vinden, moet je nog 15 jaren overbruggen.

Rente krijg je amper, maar de overheid gaat er van uit dat je gaat beleggen en "zogenaamd/fictief" fantastische rendementen haalt.

En dan moet je dus maandelijks niet alleen van je spaargeld zien te overleven, maar ook nog eens elke maand een paar honderd euro (!!) belasting afdragen omdat de overheid heeft verzonnen dat je zogenaamd (!) "inkomen" zou hebben....



Zelfstandigen zonder reserves zullen dus hun huis moeten verkopen, alles opeten en de eerste jaren heel veel belasting betalen want volgens de overheid zijn zij rijk vanwege het "spaar"geld (verkoop huis) op de bank, etc. en dan héél snel richting o,- met vooruitzicht van alleen AOW.



En wie wel reserves had, kan misschien in zijn huis blijven wonen, maar zal na 15 jaar zijn eigen "inkomen/overleven" financieren + belasting betalen, ook totaal blut zijn als hij toe is aan zijn AOW.
Alle reacties Link kopieren
Viva, zelfs een baan die een stuk minder betaalt, krijg je niet meer. Daar zou die vriend van ons best genoegen mee nemen, maar hij krijgt de kans niet. En voor veel van dat soort banen hoef je helemaal niet bij te leren. Met een beetje gezond verstand leer je het vanzelf.

En dan is het nog ergelijker dat hij vaak totale nitwits bij allerlei instanties waar hij mee te maken heeft gehad aan de telefoon krijgt. Ze weten het niet, ze zijn er niet, ze bellen niet terug, ze geven het niet door.
Ik ben totaal anti VVD maar als ik dan soms zie hoe mensen zichzelf op hele onlogische manier ontzettend afhankelijk van de overheid maken dan word ik spontaan superliberaal. Dat heeft namelijk niks te maken met "toen was de economie nog goed" maar met je instelling om flexibel te blijven als het leven en de wereld om je heen verandert.



Neemt niet weg dat je huidige situatie beroerd is en ik hoop dat het je lukt om je inkomen te vergroten. Zou je aanraden om hulp aan te nemen om met je mee te kijken waar de mogelijkheden liggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 08 maart 2017 @ 11:05:

[...]





Dat is het zeker! Ik ken diverse oudere werklozen die nu nog een WW-uitkering hebben, maar daarna geen rooie rotcent meer krijgen, omdat hun echtgenote nét boven het bijstandsniveau verdient.

En wat moet je dan? Je huis verkopen ? Te hopen dat je er iets aan overhoudt, want de goedkope huurwoningen liggen niet voor het oprapen.

En daar heb je dan jaaaaren voor gewerkt en premie afgedragen....



Wij hadden zelf bijna in die situatie gezeten. Man werd werkloos toen hij 53 was. 2 jaar thuis gezeten. Nu gelukkig weer een vast dienstverband na 2 tijdelijke contracten in zijn eigen branche. We zijn er heeeeel dankbaar voor!

Die baan niet gevonden dankzij het UWV, maar door netwerken.

We hebben geen goed woord voor het UWV over, die hebben hem helemaal niet geholpen. Het enige advies dat hij kreeg was om eens verder van huis te solliciteren. Dat deed hij en kreeg toen te horen dat men liever de voorkeur gaf aan een kandidaat uit de buurt.....

Je krijgt ook de kans niet om duidelijk te maken dat je best met een lager salaris genoegen wilt nemen, want je sollicitatie wordt onmiddellijk op de stapel "nee" gelegd.Sterker nog, die worden met voorrang aan statushouders toegewezen. En zich maar afvragen waar de onvrede vandaan komt die veel mensen voelen. Ouder en werkloos, dan mag je verrekken. En het gaat nog veel erger worden. Rutte denkt dat mensen met het vakantiegeld een reisje gaan boeken. Hoe wereldvreemd kan je zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 08 maart 2017 @ 12:18:

Ik ben totaal anti VVD maar als ik dan soms zie hoe mensen zichzelf op hele onlogische manier ontzettend afhankelijk van de overheid maken dan word ik spontaan superliberaal. Dat heeft namelijk niks te maken met "toen was de economie nog goed" maar met je instelling om flexibel te blijven als het leven en de wereld om je heen verandert.



Neemt niet weg dat je huidige situatie beroerd is en ik hoop dat het je lukt om je inkomen te vergroten. Zou je aanraden om hulp aan te nemen om met je mee te kijken waar de mogelijkheden liggen.Hoe flexibel je zelf ook bent, het bedrijfsleven moet jou de kans geven dat te bewijzen. En dat gebeurt dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Op de internet pagina van de Telegraaf kan je vandaag 8-3-2017 nog meer reacties van burgers lezen op diverse onderwerpen.

Las dit kabinet ook maar de krant.
Jolanda
Alle reacties Link kopieren
quote:klaas4 schreef op 08 maart 2017 @ 15:14:

Op de internet pagina van de Telegraaf kan je vandaag 8-3-2017 nog meer reacties van burgers lezen op diverse onderwerpen.

Las dit kabinet ook maar de krant.Ja, want anonieme reacties op internet waar niemand zich iets aantrekt van normale omgangsvormen moeten echt een maatstaf zijn.
Alle reacties Link kopieren
Juist hierom zouden we met elkaar de vergrijzing toe moeten juichen. Op die manier kunnen we tekorten op de arbeidsmarkt creëren, waar grote groepen mensen van kunnen profiteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 08 maart 2017 @ 15:22:

[...]



Ja, want anonieme reacties op internet waar niemand zich iets aantrekt van normale omgangsvormen moeten echt een maatstaf zijn.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven