oppas oma"s en opa"s

29-05-2007 10:24 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al volgens mij vaker onderwerpen over geweest, de oppas opa's en oma's van tegenwoordig.



Aangezien we tegenwoordig allemaal willen/ moeten werken en de kinderopvang zogenaamd te duur is wordt er bijna door iedereen wel gebruik gemaakt van oppas opa's en oma's.



Loop eens op een doordeweekse dag door de stad en je ziet ze allemaal zeulen met de kleinkinderen.



Op zich niks mis mee, tot op een bepaalde hoogte.

Want soms zie ik in mijn vrienden en familie kring dat wel erg makkelijk beroep wordt gedaan op opa en oma.



Zo was werkt een vriendin van mij soms in de weekenden, ze heeft een man en 3 kids. de papa is dan in het weekend thuis maar ze brengen dan meestal de kids naar opa en oma omdat papa het zo druk vind alleen voor de kids te zorgen. En natuurlijk moet hij ook aan zijn eigen hobbies kunnen doen. De kids gaan dan naar opa en oma, die beide nog de hele week ook een fulltime job hebben en dus het mogen oplossen.



Die zelfde vriendin werkt 2 dagen in de week en op allebei de dagen komen de oma's oppassen. Waarbij niet alleen de kids worden verzorgd maar ook even het huishouden wordt gedaan. Heerlijk toch zo'n goedkope poetshulp er ook nog bij!



Voor mij gaat dit dus echt te ver!

Want er wordt ook nog beweerd dat de creche te duur is, dit terwijl ze wel minstens 2 maal met vakantie gaan en niet naast de deur.

Oja en als er een verre reis wordt gemaakt, blijven de kids bij opa en oma.



Hmmm ja, dan krullen dus mijn tenen!



Wat ik me dus afvraag is of ze later ook zo klaar zullen staan als opa en oma zelf nodig gaan hebben en mantelzorgers nodig zijn.

Of hebben ze het dan te druk met vakanties houden en andere hobbies???



Ik vind dat tegenwoordig te gemakkelijk de kids ergens gebracht worden om het gemakje van pa en ma. Waar zijn de tijden gebleven dat het hele gezin met vakantie ging??



Zijn we ons wel bewust wat we van de opa's en oma's vragen?



Het beschrevenen is geen incident maar ik ken dus meer mensen zo.



Wat vinden jullie? Of maken jullie ook grondig gebruik van de gratis oppasdienst/poetshulp/restaurantfunctie van je ouders/schoonouders?
Ik heb geen kinderen, maar als mijn moeder komt, dan moet ik haar met ducttape an de bank tapen, anders gaat ze mijn keuken schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
De opa's en oma's zijn mondig genoeg hoor. Ze worden heus niet onder druk gezet of zo
Mijn schoonouders gaan een dag in de week op mijn nichtje passen (ze zijn al in de zeventig), omdat ze bang zijn dat ze kleinkind anders te weinig zien.

Schoonzus heeft het te druk met haar vier dagen werken, haar opleiding en haar paarden. Zwager heeft het ook erg druk met zijn vier dagen werken.



Ze moeten er om een uur of zeven zijn, het is een uur rijden.

Absurd vind ik dit.
Oh ja, schoonmoeder moest eerst op audientie komen om te laten zien of ze wel luiers kon verschonen. Schoondochter had er toch niet zoveel vertrouwen in, heeft tegen schoonmoeder gezegd dat de vader de eerste keer wel thuis bleef om vervolgens de buurvrouw op te laten passen. Baby was toen twee weken.
Alle reacties Link kopieren
Heb ook zo'n familielid die te pas en te onpas haar kinderen bij mijn opa en oma dumpt. Ze heeft gewoon een bord voor haar kop, die mensen zijn echt te oud, maar ja, gemak dient te mens.



Ik zou er niet eens over denken mijn kind daar te brengen. Stel dat er iets gebeurt zijn ze niet meer in staat alert te reageren en met een bloedvaart naar het z'huis te rijden.
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
De opa's en oma's zijn mondig genoeg hoor. Ze worden heus niet onder druk gezet of zo
Die van mij dus niet. Lopen tegen de tachtig en zeggen tegen alles en iedereen ja.
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
Doen ze toch zelf? Ja sorry hoor, maar als opa's en oma's willen oppassen dan neem ik aan dat ze dat doen omdat ze dat graag willen en niet van uit een soort van schuldgevoel naar hun kinderen toe en al helemaal niet omdat de kinderen dat eisen. En als ze niet willen kunnen ze nog altijd nee zeggen. Die discussie heb ik ook met mijn moeder gehad toen ik vroeg of ze ook wel op nr 2 wil passen. (Ze past 1 dag in de week op nr 1). Moest ze eerst met mijn vader overleggen en ze wist niet hoe hij daartegenoverstond en misschien wilde hij wel niet. Toen heb ik gezegd dat het dan niet meer hoefde, maar dat ze dan ook niet meer op nr 1 hoefde te passen. Of je past 1 dag in de week op je kleinkinderen omdat je dat graag wilt en je kleinkinderen graag 1 dag om je heen wil hebben en anders wordt er gewoon niet opgepast. Dan gaan de kids maar een dag extra naar het kdv.
Alle reacties Link kopieren




quote: dopey155 reageerde



De opa's en oma's zijn mondig genoeg hoor. Ze worden heus niet onder druk gezet of zo Die van mij dus niet. Lopen tegen de tachtig en zeggen tegen alles en iedereen ja.
Mijn schoonmoeder laat ik om die reden al niet eens meer oppassen. Is 74. Ze wil wel, maar ze kan het niet aan. Mijn ouders zijn een stuk jonger (vader 61, moeder 59).
Alle reacties Link kopieren
De opa's en oma's zijn mondig genoeg hoor. Ze worden heus niet onder druk gezet of zo
Mondig best, maar als je kind zielig loopt te doen dat ze het niet aankunnen of lopen te piepen, geen ouder die weigert of zegt zoek het je maar uit.



En inderdaad wordt het vaak op de boeg gegooid van, goh dan zien jullie de kleinkinderen weer. Tuurlijk is het leuk de kids te zien, maar er een hele dag echt voor zorgen met alles erop en eraan is weer iets anders.

Naar mijn idee wordt ingespeeld op emoties daarbij.
Mijn moeder heeft altijd gezegd dat ze nooit een vaste dag in de week op zou willen passen, ik kan dat goed begrijpen.
Alle reacties Link kopieren


Ik heb geen kinderen, maar als mijn moeder komt, dan moet ik haar met ducttape an de bank tapen, anders gaat ze mijn keuken schoonmaken.







Ik kan me voorstellen dat sommige moeders inderdaad dat graag doen, gewoon uit moederlijke goedheid. Maar het toelaten is een tweede.



Als mijn ma een hele week fulltime zou werken, zou ik haar verbieden bij mij te komen poetsen als ik zelf 2 dagen in de week werk!
Alle reacties Link kopieren




quote: Stardusty reageerde





quote: dopey155 reageerde



De opa's en oma's zijn mondig genoeg hoor. Ze worden heus niet onder druk gezet of zo Die van mij dus niet. Lopen tegen de tachtig en zeggen tegen alles en iedereen ja.





Mijn schoonmoeder laat ik om die reden al niet eens meer oppassen. Is 74. Ze wil wel, maar ze kan het niet aan. Mijn ouders zijn een stuk jonger (vader 61, moeder 59).



Gelijk heb je!
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat gaat voor mijn ouders zeer zeker niet op. Sterker nog: toen nr 1 werd geboren, heeft mijn moeder via mijn zus aangegeven dat ze dolgraag 1 dag in de week wilde oppassen, maar dat ze mij niet durfde te vragen. En het was niet eens in ons opgekomen. Het kdv was toen allang geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft altijd gezegd dat ze nooit een vaste dag in de week op zou willen passen, ik kan dat goed begrijpen.
Zei mijn moeder ook. Totdat dochter geboren was. Ze past nu 1,5 dag in de twee weken op.
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft ook altijd geroepen dat ie nooit wilde oppassen. Moet je hem eens horen als ik eens een keer zonder zoon bij mijn ouders kom! Dan is ie bijna boos dat ik mijn zoon niet meegenomen heb!
Doen ze toch zelf? Ja sorry hoor, maar als opa's en oma's willen oppassen dan neem ik aan dat ze dat doen omdat ze dat graag willen en niet van uit een soort van schuldgevoel naar hun kinderen toe en al helemaal niet omdat de kinderen dat eisen. En als ze niet willen kunnen ze nog altijd nee zeggen. Die discussie heb ik ook met mijn moeder gehad toen ik vroeg of ze ook wel op nr 2 wil passen. (Ze past 1 dag in de week op nr 1). Moest ze eerst met mijn vader overleggen en ze wist niet hoe hij daartegenoverstond en misschien wilde hij wel niet. Toen heb ik gezegd dat het dan niet meer hoefde, maar dat ze dan ook niet meer op nr 1 hoefde te passen.

Nou sorry, maar dat vind ik dus wel degelijk onder druk zetten. misschien is twee kleintjes gewoon een te zware belasting, die mensen zijn ook en dagje ouder. en als jij dan komt met "als je nummer twee niet wilt krijg je nr 1 ook niet meer, dan vind ik dat best wel onvrienelijk overkomen. ( Hoewel ik ook snap dat het niet praktisch is als je dan dat 2e kind alsnog naar KVD moet halen en brengen). 

Of je past 1 dag in de week op je kleinkinderen omdat je dat graag wilt en je kleinkinderen graag 1 dag om je heen wil hebben en anders wordt er gewoon niet opgepast.

De zorg en verantwoordelijkheid voor 2 kleine kinderen is toch heel anders dan voor 1. als mijn ouders het idee hadden dat ze dat niet aankonden zou ik liever hebben dat ze aangeven daqt de belasting te groot is dan dat ze ht toch proberen en het gat een keer mis.

Dan gaan de kids maar een dag extra naar het kdv.
Alle reacties Link kopieren






Loop eens op een doordeweekse dag door de stad en je ziet ze allemaal zeulen met de kleinkinderen.





weet je zeker dat het geen oude ouders zijn ? :D
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren


Er zijn al volgens mij vaker onderwerpen over geweest, de oppas opa's en oma's van tegenwoordig.



Aangezien we tegenwoordig allemaal willen/ moeten werken en de kinderopvang zogenaamd te duur is wordt er bijna door iedereen wel gebruik gemaakt van oppas opa's en oma's.

Valt blijkbaar wel mee, aangezien iedereen hier roept dat niet te doen.



Loop eens op een doordeweekse dag door de stad en je ziet ze allemaal zeulen met de kleinkinderen.



Op zich niks mis mee, tot op een bepaalde hoogte.

Want soms zie ik in mijn vrienden en familie kring dat wel erg makkelijk beroep wordt gedaan op opa en oma.



Zo was werkt een vriendin van mij soms in de weekenden, ze heeft een man en 3 kids. de papa is dan in het weekend thuis maar ze brengen dan meestal de kids naar opa en oma omdat papa het zo druk vind alleen voor de kids te zorgen. En natuurlijk moet hij ook aan zijn eigen hobbies kunnen doen. De kids gaan dan naar opa en oma, die beide nog de hele week ook een fulltime job hebben en dus het mogen oplossen.



Die zelfde vriendin werkt 2 dagen in de week en op allebei de dagen komen de oma's oppassen. Waarbij niet alleen de kids worden verzorgd maar ook even het huishouden wordt gedaan. Heerlijk toch zo'n goedkope poetshulp er ook nog bij!



Voor mij gaat dit dus echt te ver!

Nou, doe jij het lekker anders met je kids.



Want er wordt ook nog beweerd dat de creche te duur is, dit terwijl ze wel minstens 2 maal met vakantie gaan en niet naast de deur.

Oja en als er een verre reis wordt gemaakt, blijven de kids bij opa en oma.



Hmmm ja, dan krullen dus mijn tenen!


Mijn eerste reactie is: waar bemoei je je mee. Daar gaan mijn tenen nou van krullen. heb je dit ook al in deze bewoordingen tegen je vriendin gezegd?



Wat ik me dus afvraag is of ze later ook zo klaar zullen staan als opa en oma zelf nodig gaan hebben en mantelzorgers nodig zijn.

Of hebben ze het dan te druk met vakanties houden en andere hobbies???



Ik vind dat tegenwoordig te gemakkelijk de kids ergens gebracht worden om het gemakje van pa en ma. Waar zijn de tijden gebleven dat het hele gezin met vakantie ging??

Waar zijn de tijden gebleven dat hele families voor elkaar zorgden? Bovendien; ik weet niet in wat voor kringen jij leeft, maar in mijn wereld gaan gezinnen toch echt meestal lekker met elkaar op vakantie. Ken jij echt alleen maar mensen die elk jaar met zijn 2en op vakantie gaan en nooit meer met het gezin?



Zijn we ons wel bewust wat we van de opa's en oma's vragen?



Het beschrevenen is geen incident maar ik ken dus meer mensen zo.



Wat vinden jullie? Of maken jullie ook grondig gebruik van de gratis oppasdienst/poetshulp/restaurantfunctie van je ouders/schoonouders?



Ja. Ik maak ook gebruik van mijn ouders als me dat uitkomt, en van mijn vrienden en zus. Net zo goed als mijn ouders, zus en vrienden gebruik maken van mij als dat zo uitkomt. En we zeggen 'nee' als het niet uitkomt.



Ik vind dat je met bovenstaande posting schromelijk overdrijft. Jij kunt niet in andermans portomonee of familieaangelegenheden kijken. Als jij dit misbruik vindt, regel je het voor jezelf toch lekker anders? Of spreek in ieder geval de mensen er op aan waarvan jij vindt dat ze dit doen. Heb je hun wel eens gevraagd hoe zij er tegen aan kijken?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren




quote: traincha reageerde



Doen ze toch zelf? Ja sorry hoor, maar als opa's en oma's willen oppassen dan neem ik aan dat ze dat doen omdat ze dat graag willen en niet van uit een soort van schuldgevoel naar hun kinderen toe en al helemaal niet omdat de kinderen dat eisen. En als ze niet willen kunnen ze nog altijd nee zeggen. Die discussie heb ik ook met mijn moeder gehad toen ik vroeg of ze ook wel op nr 2 wil passen. (Ze past 1 dag in de week op nr 1). Moest ze eerst met mijn vader overleggen en ze wist niet hoe hij daartegenoverstond en misschien wilde hij wel niet. Toen heb ik gezegd dat het dan niet meer hoefde, maar dat ze dan ook niet meer op nr 1 hoefde te passen.

Nou sorry, maar dat vind ik dus wel degelijk onder druk zetten. misschien is twee kleintjes gewoon een te zware belasting, die mensen zijn ook en dagje ouder. en als jij dan komt met "als je nummer twee niet wilt krijg je nr 1 ook niet meer, dan vind ik dat best wel onvrienelijk overkomen. ( Hoewel ik ook snap dat het niet praktisch is als je dan dat 2e kind alsnog naar KVD moet halen en brengen). 

Of je past 1 dag in de week op je kleinkinderen omdat je dat graag wilt en je kleinkinderen graag 1 dag om je heen wil hebben en anders wordt er gewoon niet opgepast.

De zorg en verantwoordelijkheid voor 2 kleine kinderen is toch heel anders dan voor 1. als mijn ouders het idee hadden dat ze dat niet aankonden zou ik liever hebben dat ze aangeven daqt de belasting te groot is dan dat ze ht toch proberen en het gat een keer mis.

Dan gaan de kids maar een dag extra naar het kdv.
Pardon?! Mijn ouders zijn volwassen mensen die heel goed in staat zijn om zelf te beslissen of ze wel of niet willen oppassen. En je geeft het zelf al aan: het is gewoon niet praktisch om 1 kind wel naar opa en oma te laten gaan en de ander naar het kdv te brengen. Dat noem ik niet "onder druk zetten", maar gewoon een kwestie van goed organiseren, dus of je past op allebei (omdat je dat graag wilt!!) of je past niet op en ze gaan allebei naar het kdv.
Alle reacties Link kopieren
En je hoeft me al helemaal niet te wijzen om de verantwoordelijkheid over 2 kleine kinderen. Ik weet dondersgoed waar die verantwoordelijkheid ligt en daarom vind ik het juist zo belangrijk dat er met oppasoma en opa hele goeie afspraken worden gemaakt. Voor de goede orde: ze passen ook wel eens extra op, maar als het niet kan dan houdt het gewoon op.
Alle reacties Link kopieren
Zwarteklapper ,heb je zelf kinderen?

En zo ja,hoe doe je het zelf dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het deels wel met TO eens. Kinderopvang ís ten eerste helemaal niet duur. Wij betalen 150,- per maand netto voor 3 dagen per week opvang. Daar zitten luiers, eten, flesvoeding enzo bij in. En we verdienen ook niet extreem weinig ofzo, dus daar ligt het niet aan. We krijgen van de rekening van 750,- zon 600,- terug.



En ouders voelen zich wel degelijk vaak onder druk gezet. Want wat als je wél op het oudste kleinkind wilt passen, maar 2 kinderen wél een te grote belasting vindt? Of als je 2e kind óók kinderen krijgt. Veel opa's en oma's voelen zich dan verplicht om ja te zeggen, omdat ze ook op de kids van kind 1 passen. Dus dan zitten die opa's en oma's al gauw met 3 kinderen verdeeld over een dag of 3 per week. En heel veel ouders gaan er al vanuit dat de opa's en oma's staan te springen om op te passen. En die moeten dan ook nog alles op hún manier doen.



Om deze redenen wilde ik absoluut niet dat mijn ouders en schoonouders structureel oppassen. Tuurlijk passen ze weleens een dagje op als er iets bijzonders is, of een avondje ofzo, maar ik probeer het zoveel mogelijk te beperken. Met het KDV kan ik duidelijke afspraken maken over hoe ik wil dat iets gebeurd, met de opa's en oma's gaat dat een stuk lastiger en dat wíl ik ook helemaal niet. De keren dát ze oppassen doen ze het maar lekker op hun manier.



Opa en oma moeten volgens mij ook écht opa en oma blijven, geen surrogaat ouders worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft altijd gezegd dat ze nooit een vaste dag in de week op zou willen passen, ik kan dat goed begrijpen.




Mijne ook en ik kan dat ook best begrijpen. Mijn moeder wil liever oma zijn dan opvoeder en ze denkt dat ze over een paar jaar als ze stopt met werken geen zin meer heeft ergens aan 'vast' te zitten elke week. Mijn ouders willen dan gewoon spontaan kunnen zeggen, 'zullen we naar Frankrijk rijden?' en gaan. Prima. Ik heb nog geen kinderen in de planning maar weet dit wel al :D, ik neem aan dat de meeste ouders wel tegen hun kinderen durven te zeggen hoe zij daar over denken?

Maar als ik 't gevoel kreeg dat mijn moeder het niet zou durven zeggen als ze het niet zou willen, zou ik 't ook zeker niet doordrukken dan zou ik 't gevoel hebben misbruik te maken en wie wil er nou misbruik maken van zijn eigen ouders?

Neemt trouwens niet weg dat wanneer ik in de penarie zou zitten ze echt wel langere tijd mij werk uit handen zou nemen, en wanneer ik een dag zou bellen 'kan ik Mientje nu bellen, ik moet onverwacht weg' ze het accuut zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons passen mijn ouders 1 dag in de week op. We hadden in beginsel wel 3 dagen KDV (we werken allebei 4 dagen). Toen heb ik gevraagd of ze een halve dag in de week wilden komen oppassen. Eigenlijk om een reden waarover hier een beetje geschamperd werd: ik wilde graag dat opa&oma hun kleinkind wat vaker zouden zien. Aangezien onze familie en vrienden nogal over NL verdeeld zijn, lukt het niet om ze vaak te bezoeken. Met zo'n kleine ga je ook niet op zaterdag naar Alkmaar en vervolgens op zondag naar Enschede (iets wat mensen soms ook wel willen vergeten, als men 'vindt' dat je vaker langs moet komen).

Je ziet ook echt wel een verschil nu: dochter heeft een hele goede band met mijn ouders, terwijl ze m'n schoonouders (nog) niet herkent en niet met hen alleen gelaten wil worden. Wordt vast wel beter als ze ouder wordt.



Omdat ze een halve dag te kort vinden (ook ivm de afstand), komen ze een hele. Wanneer dat niet meer tot groot plezier is van opa, oma of kind (nu vinden ze het alledrie super, gelukkig), houdt het wat ons betreft op. Dat bespreek ik ook regelmatig.



Tip voor de ouders die een oppasoma/opa hebben: je kan ook geld vd belasting terugkrijgen hiervoor, zoals bij KDV. Bij ons krijgen mijn ouders dat geld (ik ken ook mensen die dat geld zelf houden, dat vind IK dan weer te idioot voor woorden, maar da's een ander verhaal). Zij hebben verzonnen dat we daarvan dan weer een weekendje bungalowpark doen met de hele familie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven