Orka vervoeren

29-11-2011 09:07 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in het nieuws dat de orka gaat immigreren.

Ik vraag me dan af wat wat zou dat kosten en wie gaat dat betalen?
Alle reacties Link kopieren
Wat het kost weet ik niet, maar ik denk dat de dierentuin waar hij naartoe gaat de kosten betaalt?
Alle reacties Link kopieren
@yesyes: Ik neem aan dat je onderstaand bericht bedoelt?



Orka Morgan onderweg naar Tenerife



Morgan wordt vanuit het bassin een container ingetakeld



Orka Morgan zal spoedig het Dolfinarium in Harderwijk verlaten. Het dier wordt via een onbekende luchthaven naar Tenerife gevlogen.



Morgan werd vanmorgen vanuit het bassin in een container getakeld. In de container, die inmiddels op een vrachtwagen is geladen, ligt ze in een hangmat en wordt ze met water nat gehouden door enkele verzorgers. Tijdens de reis wordt de orka, die zo'n 1400 kilo weegt, ook vergezeld door een dierenarts. Om haar rustig te houden, moet er continu tegen haar gepraat worden.



In Harderwijk is sinds gisteren een noodverordening van kracht. De gemeente wil zo voorkomen dat tegenstanders van het transport de operatie verstoren. Vooralsnog wordt er niet geprotesteerd.



Er was fel verzet tegen de verhuizing van de orka naar een zeedierenpark op Tenerife. De actiegroep Orka Coalitie wilde dat het dier terug in zee wordt gezet en stapte naar de rechter. Die oordeelde dat de orka gewoon naar Tenerife kan.



De Orka Coalitie liet eerder al weten niet te zullen proberen om het transport te blokkeren. "Wij hebben gekozen voor de juridische weg en beperken ons nu tot het onderzoeken van verdere juridische mogelijkheden", staat op hun website.



Morgan werd in juni 2010 gered uit de Waddenzee. De vrouwtjesorka werd sterk vermagerd en zeer verzwakt naar een opvangbassin in het Dolfinarium gebracht. Haar leeftijd wordt geschat op 2 à 3 jaar.



Aanvankelijk was het de bedoeling om Morgan in het Dolfinarium te laten aansterken en haar daarna terug te zetten in zee. Maar omdat het Dolfinarium nu denkt dat de orka zichzelf niet in het wild kan redden, wordt ze overgebracht naar het Loro Parque op Tenerife.Bron







Ik zou zeggen: zet dat vis zoogdier terug in de zee. Daar komt ie toch ook vandaan? En waarom moeten ze tegen haar praten om haar rustig te houden? Alsof ze dat gewend is vanuit de oceaan?
Is dat relevant dan wie wat betaalt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het me ook afgevraagd en hoop idd dat de dierentuin betaald!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat alles goed gaat. Lijkt me nogal een stressvolle onderneming voor zo'n dier.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ik wil ook al een tijdje mijn orka vervoeren maar de vraag wat het kost houd me tegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 29 november 2011 @ 09:22:

Ik hoop dat alles goed gaat. Lijkt me nogal een stressvolle onderneming voor zo'n dier.Ik vind het ontzettend zielig en eigelijk wil ik er verder niet teveel over nadenken omdat ik er alleen maar een rotgevoel van krijg. Van mij had het dier terug gemogen naar zee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yvonne77 schreef op 29 november 2011 @ 09:14:

Om haar rustig te houden, moet er continu tegen haar gepraat worden.Orkawhisperer?
Alle reacties Link kopieren
Het zal toch niet het eerste zoogdier zijn die op deze manier wordt vervoerd of denk je dat die dolfijnen zijn komen zwemmen naar het dolfinarium?



Al denk ik zelf dat ze beter af is in de zee. Maar ik vind dat alle dieren die in dierentuinen zitten voor ons plezier zijn en beter af zijn waar ze vandaan komen.
Ze kon vast niet in aanmerking komen voor een railrunner kaartje.
Alle reacties Link kopieren
maar als ze niet meer in staat is om te jagen, of geen aansluiting vindt bij een familie is ze in de zee dus niet beter af.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik maak mij meer zorgen om projecten zoals de HSL lijn, die miljoenen hebben gekost, dan het vervoeren van de Orka naar een goed onderkomen.
Alle reacties Link kopieren
Transport van dieren wordt (dat is bij dierentuinen die ik ken) onderling geregeld door de tuinen zelf.



Terug naar zee had, spijtig genoeg, waarschijnlijk ook niet goed uitgepakt voor het arme dier. Vaak lukt het wel zoals met bruinvissen en vele andere dieren die worden opgevangen. Ik denk dat het dolfinaruim hier wel in te vertrouwen is.



Transport van dieren wordt begeleid door experts om de onderneming zo min mogelijk stress te laten veroorzaken bij de dieren.



Het is jammer dat ze niet terug kan maar ik hoop dat veel mensen door haar te zien of door deze soap meer respect krijgen voor de natuur en de bijzondere bol waar we op leven.
quote:DeWareJacoba schreef op 29 november 2011 @ 09:25:

[...]



Ik vind het ontzettend zielig en eigelijk wil ik er verder niet teveel over nadenken omdat ik er alleen maar een rotgevoel van krijg. Van mij had het dier terug gemogen naar zee.



en dat is nou net het punt. Die activisten willen dat hij naar zee gaat, maar deskundigen beweren dat hij daar nooit kan overleven (omdat alleen zijn eigen groep/familie hem zal accepteren en andere groepen niet).

Maar goed, het dolfinarium wordt te klein voor hem en op Tenerife is meer ruimte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 29 november 2011 @ 09:26:

[...]





Orkawhisperer?Als olifanten ofzo op transport gaan naar een andere dierentuin gaat ook (als nodig) een voor hen bekende verzorger mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeWareJacoba schreef op 29 november 2011 @ 09:25:

[...]



Ik vind het ontzettend zielig en eigelijk wil ik er verder niet teveel over nadenken omdat ik er alleen maar een rotgevoel van krijg. Van mij had het dier terug gemogen naar zee.



Om daar langzaam dood te gaan van de honger?

Want dat is wat er zeer hoogstwaarschijnlijk dan gebeurt.



Gevangenschap is ook niet ideaal, maar als je eerst zo'n dier denkt te moeten redden uit zee (had dat dan niet gedaan...), dan moet je vervolgens de beste oplossing voor het dier zien te vinden. Harderwijk is dat niet: veel te klein bassin + het dier zat daar in d'r eentje. Terug de zee in, is een vrijwel zekere wisse dood. Dus dan maar naar Tenerife. Andere opties waren er geloof ik niet.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat een en ander bekeken is.



Misschien is het wel zo dat de orka helemaal niet meer terug kan in zee omdat ze niet opgenomen wordt in een orkagroep en zo niet overleeft of althans een kleinere kans heeft? Of is ze in de tussentijd het jagen verleerd? Ik zeg maar wat hoor.



Ik neig persoonlijk ook om een dier gewoon terug in de natuur te zetten maar wij weten hier veel te weinig af van de materie om zomaar 'tegen' te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Omdat Morgan gehecht is geraakt aan mensen zijn ze bang dat wanneer Morgan wordt vrijgelaten zij bijvoorbeeld boten gaat opzoeken wat weer gevaar kan opleveren voor zowel haar als mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 29 november 2011 @ 09:34:

Ik neem aan dat een en ander bekeken is.



Misschien is het wel zo dat de orka helemaal niet meer terug kan in zee omdat ze niet opgenomen wordt in een orkagroep en zo niet overleeft of althans een kleinere kans heeft? Of is ze in de tussentijd het jagen verleerd? Ik zeg maar wat hoor.



Ik neig persoonlijk ook om een dier gewoon terug in de natuur te zetten maar wij weten hier veel te weinig af van de materie om zomaar 'tegen' te zijn.



Dat klopt, maar dat geldt ook andersom.

Wij hebben ook te weinig kennis om zo maar aan te nemen dat terug zetten in de natuur bij voorbaat mislukt.

Het is een smerig welles/nietes spelletje geworden, en wij als leken kunnen daar geen gefundeerde mening uit opmaken.



Het is dit:

http://www.orkacoalitie.nl/veelgestelde-vragen/

versus dit:



http://www.dolfinarium.nl ... -lang-genoeg-geduurd.html



Een erg ingewikkelde zaak. Ik kan mij voorstellen dat dolfinaria erg blij zijn met een 'verse' orka aangezien je daar niet zomaar meer aan komt (evt. via een onderling dierentuin ruilprogramma, maar er zijn er ook niet veel in andere dierentuinen) En de macht van de grote bedrijven doen mij nergens meer van opkijken.

Maar nogmaals, het blijft moeilijk om als leek hier een standpunt over in te nemen.
Juist omdat we nog zo weinig weten over orka's, lijkt het me de beste oplossing dat Morgan inderdaad naar Tenerife gaat. Kan ze mooi bestudeerd worden, zodat we over een aantal jaren misschien wèl de kennis hebben hoe we beter om kunnen gaan met geredde zeezoogdieren die terug de natuur in moeten.
Alle reacties Link kopieren
PP, de rechter heeft gesproken en heeft de zaak goed bekeken en alles afgewogen en dan is de zaak voor mij af. De beste oplossing is om naar Tenerife te gaan met de orka.
Ik denk dat als ze morgan naar zee brengen en ze binnen een week dood is (door ondervoeding, omdat andere orka's haar verstoten), dat de kritiek op het dolfinarium ook niet mals zal zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 29 november 2011 @ 09:17:

Is dat relevant dan wie wat betaalt?Ik vroeg het met af. Als dat de dierentuin is, prima. Was al bang dat het de belasting centen waren.
Alle reacties Link kopieren
Als het lot had bepaald was Morgan sowieso overleden, het feit dat ze het destijds niet redde op zee is gewoon een Darwinistisch principe. Het is mooi dat ze is gered maar Moeder Natuur had eigenlijk een ander plan voor haar. Ondanks dat er ongetwijfeld geld is gemoeid bij de verhuizing naar Tenerife, die zal Dolfinarium zeker een bak geld opleveren, zal het waarschijnlijk toch het beste zijn dat het dier in gevangenschap blijft. Ze is blijkbaar niet sterk genoeg om zelfstandig te overleven. Dus dan is het dit of dood... mensen kijken veel te emotioneel naar zulke dingen, de natuur is nu eenmaal keihard. Ze is nu dus relatief goed af als ze geen ongelukkig verdrag vertoont, maar blijkbaar is ze goed gewend aan mensen inmiddels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven