ouderschap voor zwakbegaafden?

22-01-2015 07:53 334 berichten
50 kinderen per jaar sterven door toedoen van hun ouders die psychiatrische aandoeningen hebben maar n.a.v. het artikel ga ik er van uit dat deze aandoeningen voortkomen uit zwakbegaafdheid.



Ik ben voor gedwongen anticonceptie van zwakbegaafden. Hoewel ik het, net als de politiek, een griezelige stap vindt om mensen gedwongen medicatie, dan wel anticonceptie, toe te dienen,vind ik het belang van het ongeboren kind toch belangrijker.



Opvoeden en zorgen is al een hele klus als je een normaal verstandelijk vermogen heb en redeneren is daar toch een belangrijk onderdeel van en als je daar toe niet in staat bent krijgt een kind sowieso niet de startkansen die het verdient.



Wat ik wel moeilijk vind is wat dan met mensen die lijden aan borderline, schizofrenie, bipolair,chronische depressie. Ook ziektes die van invloed zijn op de thuissituatie en opvoeding van een kind. Je kan het niet overlaten aan de eigen verantwoordelijkheid want als mensen iets willen praten ze het voor zich zelf toch wel recht.



Maar ook kinderen van blinden, doven of invalide mensen lopen meer risico's.



Wanneer grijp je in in de autonomie die een mens heeft over zijn lichaam? Dat is toch een fundamenteel recht in mijn ogen maar moet een kind daar onder lijden? Wanneer kom je als samenleving op een hellend vlak terecht. Ik dacht dat ik er een makkelijk antwoord op had maar waar ligt die grens voor een kind op een goed leven als je dat vooraf zou kunnen bepalen?



Is er een eenduidig antwoord op?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor anticonceptie bij b.v. mensen met het syndroom van down, ik ken zelfs een moeder die haar autistische dochter preventief zou willen laten steriliseren, kan me er wel iets bij voorstellen eigenlijk, en iemand met een lichamelijke beperking vind ik wel heel iets anders dan iemand met een geestelijke beperking.
die ik wilde bestaat al...
Ik vraag me vooral af waar en door wie die grens getrokken gaat worden...
Gedwongen conceptie voor zwakbegaaften



Alle reacties Link kopieren
"Ik ben voor gedwongen conceptie van zwakbegaafden.".



Conceptie = bevruchting. Dus je bent voor gedwongen bevruchting? Ik denk dat je hier het tegenoverstelde zegt van wat je bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
Over welk IQ hebben we het dan? Grijs gebied en glijdende schaal. Voor je het weet komen we in Hitleriaanse taferelen terecht (ene bevolkingsgroep beslist dat andere bevolkingsgroep geen recht van bestaan heeft). Aan de ene kant denk ik wel dat kinderen beschermd (misschien wel niet geboren uit sommige verstandelijk gehandicapte ouders) moeten worden, aan de andere kant is dit ook wel echt een gevaarlijke ontwikkeling.
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 22 januari 2015 @ 08:07:

Gedwongen conceptie voor zwakbegaaften



Alle reacties Link kopieren
Ouderwetse eugenetica!



Het probleem is: wie bepaalt?



Bipolair en borderline is behandelbaar.



En heel veel gezonde mensen kunnen prima ouders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje vreemde stelling dat je op basis van iemand zijn iq iemand zou 'mogen' steriliseren? Dan kan ik nog wel een rijtje opnoemen: mensen die te weinig verdienen, iemand met een chronische ziekte, iemand met een erfelijke ziekte, etc. Ik wil maar aangeven dat er veel meer factoren zijn die bepalen of iemand in staat is een kind op te voeden, dan slechts het IQ. Het zou echt te belachelijk voor woorden zijn en gelukkig is standaard sterilisatie al lang niet meer (!) gewoon in Nederland.



En wat zou dan wel een goed iq zijn? Je zegt zwakbegaafd maar bedoel je niet verstandelijk beperkt? En is dan iemand met een iq van 69 het haasje, terwijl iemand met een iq van 71 wel een kind mag krijgen?
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Misschien even de titel veranderen, het is zwakbegaafden (komt zo zwakbegaaft over )
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Als mensen met een verstandelijke beperking een kind krijgen hebben ze van alle kanten hulp en begeleiding nodig, gezinsvoogd, maatschappelijk werk, jeugdzorg, op zich goed voor de werkgelegenheid in die branche maar hoe is het voor het kind?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Het is overigens zwakbegaafden, niet zeakbegaaften.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
quote:infinity schreef op 22 januari 2015 @ 08:19:

Het is overigens zwakbegaafden, niet zeakbegaaften.Joh
:-$Sorry, was toch een beetje te vroeg voor me. Die titel kan ik niet veranderen merk ik en ik bedoelde inderdaad anticonceptie.
Alle reacties Link kopieren
Haha! Lekker dannnn!
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Daar is inderdaad een eenduidig antwoord op. Dat antwoord is 'nee'.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 22 januari 2015 @ 08:07:

Gedwongen conceptie voor zwakbegaaften







Absoluut!



Gedwongen Anticonceptie dan
Frankly my dear, I don"t give a damn
Bipolair en borderline zijn te behandelen maar niet te genezen, je zal altijd last houden van deze stoornis en dat zal ook een stempel kunnen drukken op je kind en inderdaad net als armoede maar je weet van te voren al dat je bipolair bent of borderline hebt.



Maar dat is dus wel de vraag, wanneer is het belang van het kind groter dan ethiek. Autisme is ook zo'n voorbeeld. Als je ziet door wat voor mallemolen adoptie-ouders moeten en aan welke eisen die moeten voldoen voor ze volgens overheid geschikt zijn om kinderen op te voeden versus, je kunt neuken, bent vruchtbaar dus je hebt een kind, ongeacht hoe onverantwoord het eigenlijk is.



Zwakbegaafdheid begint bij een IQ van 85 en naar beneden. Een laag iq betekent dat je moeite hebt met logica en redeneren en lange termijnplanning dus erg moeilijk is. Autisten kunnen moeilijk met veranderingen omgaan. Dat betekent eigenlijk dat een "ongelukje" zo gebeurd kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dus? Moeite met logica is een contra-indicatie voor het krijgen van kinderen?
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 22 januari 2015 @ 08:34:

[...]





Absoluut!



Gedwongen Anticonceptie dan Dan ook gedwongen anticonceptie voor radicalen, die kunnen ook niet genuanceerd en logisch nadenken! Hebben we niets aan.
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de grens trekken bij niet zelfstandig kunnen wonen. Dan zou je echt geen kinderen moeten krijgen.

Daarnaast zou het fijn zijn om ouders waarbij kinderen steeds uit huis geplaatst worden of ouders die hun kinderen vermoord hebben (moeder van Savannah bijvoorbeeld) op de een of andere manier onmogelijk gemaakt werd om nog kinderen te krijgen.
Ik denk dat wanneer iemand niet in staat is om goed (zelfstandig) voor zichzelf te kunnen zorgen dat daar de grens ligt. En dat is niet zwakbegaafd (zoals bijvoorbeeld kinderen op de praktijkschool in hun dossier hebben staan), maar echt een niveau lager zoals verstandelijk beperkte mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tjjjjjemig schreef op 22 januari 2015 @ 08:40:

[...]





Dan ook gedwongen anticonceptie voor radicalen, die kunnen ook niet genuanceerd en logisch nadenken! Hebben we niets aan.Zodra iemand dusdanig geestelijk gehandicapt is dat ze niet eens voor zichzelf kan zorgen, moet voorkomen worden dat ze zwanger wordt en ja, dan is gedwongen anticonceptie/sterilisatie de beste oplossing (voor alle partijen!)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Moeilijke kwestie. Een stuk minder moeilijk bij bewezen misbruik/mishandeling eerdere kinderen.

Die stiefvader van die Daniella en haar moeder zouden prima kandidaten zijn. En dan maakt het niet uit of iemand zwakbegaafd is of niet.
quote:waterplant schreef op 22 januari 2015 @ 08:34:

Bipolair en borderline zijn te behandelen maar niet te genezen, je zal altijd last houden van deze stoornis en dat zal ook een stempel kunnen drukken op je kind en inderdaad net als armoede maar je weet van te voren al dat je bipolair bent of borderline hebt.



Maar dat is dus wel de vraag, wanneer is het belang van het kind groter dan ethiek. Autisme is ook zo'n voorbeeld. Als je ziet door wat voor mallemolen adoptie-ouders moeten en aan welke eisen die moeten voldoen voor ze volgens overheid geschikt zijn om kinderen op te voeden versus, je kunt neuken, bent vruchtbaar dus je hebt een kind, ongeacht hoe onverantwoord het eigenlijk is.



Zwakbegaafdheid begint bij een IQ van 85 en naar beneden. Een laag iq betekent dat je moeite hebt met logica en redeneren en lange termijnplanning dus erg moeilijk is. Autisten kunnen moeilijk met veranderingen omgaan. Dat betekent eigenlijk dat een "ongelukje" zo gebeurd kan zijn.Snap niet zo goed wat bipolair en bordeline met zwakbegaafdheid te maken heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven