Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 15:20:

Mijn ouders hebben me vast naar die school gestuurd om het katholicisme omver te werpen. Net als die islamitische ouders in Den Haag, denk je niet?Geen idee waarom je ouders dat gedaan hebben. Misschien kun je dat nog eens navragen.
Je spreekt dus jezelf ook nog eens tegen, want eerder in het topic roep je steeds over Sinterklaas in Amsterdam. Moet ik je quoten of lees je zelf even terug?
O die reden is heel simpel hoor. De enige openbare school was bijna 20km verder en er was geen geld en tijd om ons daar elke dag met de auto naartoe te brengen. En dat schoolbusje waar jij het over hebt bestond niet.



Ik kan me zo voorstellen dat de islamitische ouders van die leerlingen in Den Haag soortgelijke praktische issues hebben. Maar nee, het internet ziet daar natuurlijk een boos opgezet plan in om Onze Waarden af te pakken. Je ziet toch hopelijk zelf wel in hoe stuitend en absurd je eigen theorietje is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 15:07:

[...]





Heb ik dan zulke vreemde ideeën over het Nederlanderschap? Je mag toch verwachten van nieuwkomers dat zij onze wetten, normen en waarden respecteren? Wij hebben als Nederland toch besloten dat wij man en vrouw als gelijkwaardig beschouwen, dat homo's hier alle rechten hebben en dat je als Nederlandse vrouw gewoon in een korte rok over straat kan? Ik mag toch verlangen van nieuwkomers dat zij de taal leren en in hun eigen onderhoud gaan voorzien? Als je als Nederlands staatsburger ideeën hebt die in botsing komen met de Nederlandse wetten en haaks staan op de Nederlandse normen en waarden wat moet je dan in de melk brokkelen? Betekent dat dan dat je je vrouwonvriendelijke praktijken ons hier door de strot mag duwen, zoals recentelijk in Gouda gebeurde?



Waarom hebben we het telkens over rechten, maar vergeten we de plichten die bij het Nederlanderschap horen? Gelden die plichten dan alleen maar voor de autochtonen?En wat mogen we van jou verwachten? Kennelijk zit het onderwerp je hoog. Wat voel jij als jouw plicht om de integratie te bevorderen?
óu sont les neiges d'antan

Hoe minder prettig mensen zich voelen, hoe meer ze zich op het oude vertrouwde gaan richten.

Dat zal hier aan de hand zijn.

Dat geldt zowel voor autochtonen als allochtonen.



Een bekend verschijnsel.

Daar zullen alle Nederlanders aan moeten werken, om dat te keren,
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 15:07:

[...]





Wij hebben als Nederland toch besloten dat wij man en vrouw als gelijkwaardig beschouwen, dat homo's hier alle rechten hebben en dat je als Nederlandse vrouw gewoon in een korte rok over straat kan? I



Tja, christenen hebben eeuwenlang, nog tot de vorige eeuw en in bepaalde delen van het land nu ook nog man en vrouw niet als gelijkwaardig beschouwd, homo's niet erkend, korte rokken en broeken verboden voor vrouwen, en altijd wat in de melk te brokken gehad.



Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik christelijke tradities nou niet bepaald zie als bolwerken in de strijd om die waarden te verdigen.
óu sont les neiges d'antan

quote:merano schreef op 17 april 2017 @ 15:46:

[...]





Tja, christenen hebben eeuwenlang, nog tot de vorige eeuw en in bepaalde delen van het land nu ook nog man en vrouw niet als gelijkwaardig beschouwd, homo's niet erkend, korte rokken en broeken verboden voor vrouwen, en altijd wat in de melk te brokkelen gehad.



Ik hoop dat je het niet erg vind als ik christelijke tradities nou niet bepaald zie als bolwerken in de strijd om die waarden te verdigen. Juist omdat wij die tijd achter de rug hebben, is het geen goed idee om opnieuw achterlijke ideeën te importeren. Je vergeet trouwens de kruistochten er nog even bij te halen......
quote:merano schreef op 17 april 2017 @ 15:41:

[...]



En wat mogen we van jou verwachten? Kenelijk zit het onderwerp je hoog. Wat voel jij als jouw plicht om de integratie te bevorderen?Volgens mij hebben wij als Nederland al genoeg gedaan en is het nu de beurt aan de nieuwkomers om eens iets van hun goede bedoelingen te laten zien.
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 15:31:

Je spreekt dus jezelf ook nog eens tegen, want eerder in het topic roep je steeds over Sinterklaas in Amsterdam. Moet ik je quoten of lees je zelf even terug?Lees die link dan eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 15:50:

[...]





Volgens mij hebben wij als Nederland al genoeg gedaan en is het nu de beurt aan de nieuwkomers om eens iets van hun goede bedoelingen te laten zien.Dat vroeg ik niet. Ik vroeg wat jij gedaan hebt.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 15:50:

[...]





Volgens mij hebben wij als Nederland al genoeg gedaan en is het nu de beurt aan de nieuwkomers om eens iets van hun goede bedoelingen te laten zien.Gewoon werken, je kinderen naar school brengen, de taal spreken en verder doen wat een willekeurig ander mens doet is niet genoeg?
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 15:51:

[...]





Lees die link dan eens!



Dat heb je zelf duidelijk niet gedaan:



Amsterdam

In november 2009 was er ook discussie over de aanwezigheid van een kruis op de mijter van Sinterklaas. De toenmalige CDA-Tweede Kamerleden Ad Koppejan en Jan Schinkelshoek stelden daar vragen over. Het ging toen om de intocht van Sinterklaas in Amsterdam. Op de mijter van de goedheiligman stond toen niet één kruis, maar de drie andreaskruisen uit het stadswapen van Amsterdam.



Verondersteld werd dat dit te maken had met het multi-etnische karakter van de hoofdstedelijke kinderbevolking, maar de Sint liet destijds weten dat hij speciaal voor Amsterdam een nieuw pak had laten maken met daarin de drie kruisen uit het stadswapen, omdat hij dat uit artistiek oogpunt weer eens wat anders vond. Bovendien zei de Sint dat de andreaskruisen verwezen naar de heilige apostel Andreas, ‘die nota bene voor het christelijk geloof de kruisdood is gestorven’.
quote:merano schreef op 17 april 2017 @ 15:53:

[...]



Dat vroeg ik niet. Ik vroeg wat jij gedaan hebt.Wat moet ik dan volgens jou doen? Ik werk, betaal belasting, ben mantelzorger, pas op mijn kleinkinderen, is dat niet genoeg? Als ik ga emigreren staat er ook geen welkomstcomité klaar om mij van een uitkering te voorzien en worden ook niet alle culturele uitingen voor mij aangepast. Dan wordt er van mij verwacht dat ik de taal van het nieuwe land ga spreken, de gebruiken van dat land respecteer en mijn eigen broek ga ophouden. Waarom zou het in Nederland andersom moeten?
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 15:59:

[...]





Dat heb je zelf duidelijk niet gedaan:



Amsterdam

In november 2009 was er ook discussie over de aanwezigheid van een kruis op de mijter van Sinterklaas. De toenmalige CDA-Tweede Kamerleden Ad Koppejan en Jan Schinkelshoek stelden daar vragen over. Het ging toen om de intocht van Sinterklaas in Amsterdam. Op de mijter van de goedheiligman stond toen niet één kruis, maar de drie andreaskruisen uit het stadswapen van Amsterdam.



Verondersteld werd dat dit te maken had met het multi-etnische karakter van de hoofdstedelijke kinderbevolking, maar de Sint liet destijds weten dat hij speciaal voor Amsterdam een nieuw pak had laten maken met daarin de drie kruisen uit het stadswapen, omdat hij dat uit artistiek oogpunt weer eens wat anders vond. Bovendien zei de Sint dat de andreaskruisen verwezen naar de heilige apostel Andreas, ‘die nota bene voor het christelijk geloof de kruisdood is gestorven’.



Lees dan eerst even de eerste alinea van die link. Daar staat duidelijk in dat het om een school in Utrecht ging.



Dat kulverhaal over dat artistieke oogpunt (Amsterdam) gaat er bij mij sowieso niet in. Er was immers al een hele discussie aan voorafgegaan en de gemeente Amsterdam had in eerste instantie duidelijk vermeld dat het om een aanpassing ging om moslims niet voor het hoofd te stoten. Later, toen er ophef over ontstaan was, kwam men met het verhaal over "het artistieke oogpunt". Dat jij dat als zoete koek wilt slikken prima, maar ik vind het dus een kulverhaal.
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 15:07:

[...]





Heb ik dan zulke vreemde ideeën over het Nederlanderschap? Je mag toch verwachten van nieuwkomers dat zij onze wetten, normen en waarden respecteren? Wij hebben als Nederland toch besloten dat wij man en vrouw als gelijkwaardig beschouwen, dat homo's hier alle rechten hebben en dat je als Nederlandse vrouw gewoon in een korte rok over straat kan? Ik mag toch verlangen van nieuwkomers dat zij de taal leren en in hun eigen onderhoud gaan voorzien? Als je als Nederlands staatsburger ideeën hebt die in botsing komen met de Nederlandse wetten en haaks staan op de Nederlandse normen en waarden wat moet je dan in de melk brokkelen? Betekent dat dan dat je je vrouwonvriendelijke praktijken ons hier door de strot mag duwen, zoals recentelijk in Gouda gebeurde?



Waarom hebben we het telkens over rechten, maar vergeten we de plichten die bij het Nederlanderschap horen? Gelden die plichten dan alleen maar voor de autochtonen?

Nee, ik vind dat die voor alle Nederlanders gelden. Ik deel verder ook de mening dat nieuwkomers zich op de hoogte moeten stellen van onze samenleving en onze taal moeten leren.



Ik zeg niet dat jij vreemde ideeën hebt over het Nederlanderschap of de Nederlandse cultuur. Wel dat ik sommige van die ideeën niet deel. Nederland is een heel divers land en ik wil geen schijnbeeld creëren van 'de Nederlander'. De discussie over Zwarte Piet is een goed voorbeeld. Er zijn zat autochtone Nederlanders die daar gewoon niet aan hechten (zoals ikzelf). Hetzelfde geldt voor de christelijke feesten en alles daaromheen. Daar leven echt heel uiteenlopende ideeen over in Nederland.



Het irriteert me dat mensen die wel waarde hechten aan Zwarte Piet of de christelijke feesten, dat willen opleggen aan anderen onder het mom van: het is Nederlands/hoort bij Nederland. Nee, voor een deel van de bevolking is het van belang, voor een ander deel gewoon niet. Het is dus niet kenmerkend voor dé Nederlander. Als autochtoon wil ik die dingen al niet door mijn strot geduwd krijgen, waarom zouden we ze dan aan allochtonen moeten opleggen?



Normen en waarden die in Nederland wel breed worden gedeeld, liggen vast in wetgeving. Ik ben het helemaal met je eens dat die wetten gehandhaafd moeten worden. Verder wil ik niet gaan en dat is mijns inziens ook niet nodig.
quote:Kuzu schreef op 17 april 2017 @ 15:57:

[...]





Gewoon werken, je kinderen naar school brengen, de taal spreken en verder doen wat een willekeurig ander mens doet is niet genoeg?Dat is dus het probleem. Veel mensen die niet integreren werken lang niet altijd gewoon en spreken de taal niet. En als je wel werkt, de taal spreekt, maar vervolgens weinig verdraagzaam bent naar bijvoorbeeld homo's dan is dat ook een probleem. Als je geen handen wilt schudden van iemand van het andere geslacht of je kinderen leert dat ongelovigen honden zijn, dan is dat ook een probleem. Dus integratie is sowieso meer dan alleen maar werken, je kinderen naar school brengen en de taal spreken.
quote:PowerCube schreef op 17 april 2017 @ 16:09:

[...]



Nee, ik vind dat die voor alle Nederlanders gelden. Ik deel verder ook de mening dat nieuwkomers zich op de hoogte moeten stellen van onze samenleving en onze taal moeten leren.



Ik zeg niet dat jij vreemde ideeën hebt over het Nederlanderschap of de Nederlandse cultuur. Wel dat ik sommige van die ideeën niet deel. Nederland is een heel divers land en ik wil geen schijnbeeld creëren van 'de Nederlander'. De discussie over Zwarte Piet is een goed voorbeeld. Er zijn zat autochtone Nederlanders die daar gewoon niet aan hechten (zoals ikzelf). Hetzelfde geldt voor de christelijke feesten en alles daaromheen. Daar leven echt heel uiteenlopende ideeen over in Nederland.



Het irriteert me dat mensen die wel waarde hechten aan Zwarte Piet of de christelijke feesten, dat willen opleggen aan anderen onder het mom van: het is Nederlands/hoort bij Nederland. Nee, voor een deel van de bevolking is het van belang, voor een ander deel gewoon niet. Het is dus niet kenmerkend voor dé Nederlander. Als autochtoon wil ik die dingen al niet door mijn strot geduwd krijgen, waarom zouden we ze dan aan allochtonen moeten opleggen?



Normen en waarden die in Nederland wel breed worden gedeeld, liggen vast in wetgeving. Ik ben het helemaal met je eens dat die wetten gehandhaafd moeten worden. Verder wil ik niet gaan en dat is mijns inziens ook niet nodig.Niemand verplicht jou toch om mee te doen met het Sinterklaas of om een kerstboom neer te zetten? Maar het is toch ook niet zo dat je een ander die daar wel waarde aan hecht dat af moet nemen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 16:12:

[...]





Dat is dus het probleem. Veel mensen die niet integreren werken lang niet altijd gewoon en spreken de taal niet. En als je wel werkt, de taal spreekt, maar vervolgens weinig verdraagzaam bent naar bijvoorbeeld homo's dan is dat ook een probleem. Als je geen handen wilt schudden van iemand van het andere geslacht of je kinderen leert dat ongelovigen honden zijn, dan is dat ook een probleem. Dus integratie is sowieso meer dan alleen maar werken, je kinderen naar school brengen en de taal spreken.



Helaas zijn er genoeg (teveel) autochtonen die niet willen werken maar liever profiteren en zwart bijklussen, autochtonen die onverdraagzaam zijn tegenover homosexuelen, vrouwen als ondergeschikt zien.

Dat zijn extremen. Net als bij allochtonen.

Het grootste deel van de 'nieuwkomers' doet gewoon mee met de maatschappij.
Dan moet je het plaatselijke suffertje wat beter lezen, Pientje. Die Andreaskruisen stonden in 2006 al op de mijter. Pas in 2009 kwam er gedoe over.
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 16:14:

[...]





Niemand verplicht jou toch om mee te doen met het Sinterklaas of om een kerstboom neer te zetten? Maar het is toch ook niet zo dat je een ander die daar wel waarde aan hecht dat af moet nemen?

Nee, maar volgens mij gebeurt dat ook niet.

Sterker nog, ik vier zelf al jaren Sinterklaas met alles erop en eraan omdat ik kinderen in die leeftijd heb. Maar dat de NPO probeert om ook andere Pieten een rol te laten spelen bij de landelijke intocht vind ik echt geen probleem en mijn kinderen ook niet. Ik heb ook een boom staan met de kerst omdat ik aan die traditie hecht. Voor mij is een kerstboom een gezellige bron van licht in de duisternis van de winter. In christelijke scholen en in of rondom kerken vind ik het heel logisch als er dan ook nog een kerststal onder staat. In een openbare school of in een gemeentehuis is dat alweer stukken minder logisch.
quote:Kuzu schreef op 17 april 2017 @ 16:21:

[...]





Helaas zijn er genoeg (teveel) autochtonen die niet willen werken maar liever profiteren en zwart bijklussen, autochtonen die onverdraagzaam zijn tegenover homosexuelen, vrouwen als ondergeschikt zien.

Dat zijn extremen. Net als bij allochtonen.

Het grootste deel van de 'nieuwkomers' doet gewoon mee met de maatschappij.Natuurlijk zitten er ook rotte appels tussen de autochtonen, maar dat is toch geen excuus voor de slechte integratie van (niet-westerse) nieuwkomers, die voor een groot deel helemaal niet zo goed meedoen met onze maatschappij? Die ook nog eens bovengemiddeld vaak (blijvend) afhankelijk zijn van een uitkering?
quote:froufrou80 schreef op 17 april 2017 @ 16:21:

Dan moet je het plaatselijke suffertje wat beter lezen, Pientje. Die Andreaskruisen stonden in 2006 al op de mijter. Pas in 2009 kwam er gedoe over.UTRECHT!!!!!!!
Jij hebt het toch echt zelf steeds over Amsterdam eerder in dit topic, Pien!



En een Andreaskruis is een christelijk symbool. Je ziet toch zelf wel hoe belachelijk deze kruistocht is?
quote:Pientjexxxx schreef op 17 april 2017 @ 16:35:

[...]





UTRECHT!!!!!!!Op basisschool De Panda in Kanaleneiland wordt Piet, zwart of gekleurd, volledig in de ban gedaan. De assistenten van Sinterklaas heten 'Panda-hulpjes', het pietendiploma van de gym is afgeschaft en Sinterklaas mag op de school met veelal allochtone leerlingen geen mijter met kruis erop meer dragen.



http://www.ad.nl/utrecht/scholen-geheim ... ~ad740e0e/
quote:YellowDiamond schreef op 17 april 2017 @ 16:39:

[...]



Op basisschool De Panda in Kanaleneiland wordt Piet, zwart of gekleurd, volledig in de ban gedaan. De assistenten van Sinterklaas heten 'Panda-hulpjes', het pietendiploma van de gym is afgeschaft en Sinterklaas mag op de school met veelal allochtone leerlingen geen mijter met kruis erop meer dragen.



http://www.ad.nl/utrecht/scholen-geheim ... e/Gelukkig!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven