Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
quote:Pientjexxxx schreef op 23 april 2017 @ 18:09:

[...]





Nou er gaan nog net geen bommen af, maar onveilig voor meisjes is het in ieder geval wel in die zwembaden."nog net geen bommen af" klinkt ook een beetje overdreven.
quote:missie_m schreef op 23 april 2017 @ 13:42:

[...]





[fgcolor=#242898]Megafoons van moskeeën zou ik ook absoluut niet willen horen, afschuwelijk. Wat je rottig vind aan een kerkklok begrijp ik dan weer niet. Behalve als je er tegenover zou wonen en nachtdienst hebt gehad en de slaap niet kan vatten, maar dan nog liever een gezellige kerkklokNiets gezellig aan gebeier om 23.30 uur 's avonds of in het holst van de ochtend. Het geluid is extreem indringend en gaat zelfs door oordopjes heen. Ik woon in de buurt van een rk kerk. Die luiden op de meest bizarre tijden de klokken, totaal onvoorspelbaar ook. Daar had ik geen last van toen ik in mijn vorige wijk tussen twee moskeeen in woonde. Overdag tussen 10.00 en 20.00 is nog tot daar aan toe, maar eerder of later is gewoon asociaal Sowieso is het tegenwoordig gewoon niet meer nodig om een klok te luiden, aangezien betrokkenen wel weten hoe laat zo'n dienst begint.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 23 april 2017 @ 18:02:

[...]



De feiten zijn dat de scholen zeggen dat ze gewoon Pasen vieren.En lees ook de allerlaatste regel in de OP. Enfin, dit topic heb ik geopend op 12 april nadat ik onderstaande had gelezen:



Spoeddebat over paasvieringen scholen
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 23 april 2017 @ 18:04:

En ondertussen heb jij nog nooit een moskee gehoord, Missy.

Dat vind ik in deze tijd helemaal onvoorstelbaar.

Ken je wel moslims in het echt?

Of alleen van tv en/of uit de krant?Ik vind het onvoorstelbaar als dat in een westers Nederland 'helemaal onvoorstelbaar" zou zijn.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 23 april 2017 @ 18:08:

Omdat iemand het volgende schreef:



Nou nee Missy, het oorlogsgebied haal jij er al bij op pagina 17.Ik had het bericht aangehaald op 20-04-2017 om 16:02 omdat even te voren iemand de link had geplaatst en ik in eerste instantie problemen had om die link te openen. Je weet wel dat ik altijd blauwe letters gebruik?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 23 april 2017 @ 18:02:

[...]

De feiten zijn dat de scholen zeggen dat ze gewoon Pasen vieren.Ik antwoord eff met behulp van de woorden die je eerder bij een andere reactie van mij gebruikte:







quote:sam1968 schreef op 23 april 2017 @ 14:44:

[...]

Dat staat er ja. Ik zou dat niet helemaal letterlijk nemen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 23 april 2017 @ 18:09:

[...]





Nou er gaan nog net geen bommen af, maar onveilig voor meisjes is het in ieder geval wel in die zwembaden.Ik las de woorden : (soms ernstige) geweldsdelicten.



Dan vind ik een ik-heb-nog-zo-gezegd-geen-bommetje ongevaarlijker.



https://youtu.be/tvU__WAZgbk
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 23 april 2017 @ 18:11:

[...]



Dan moet daar meer toezicht zijn en zwaarder gestraft worden.Meer toezicht? Heb je het bericht helemaal gelezen?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 23 april 2017 @ 18:34:

[...]



Niets gezellig aan gebeier om 23.30 uur 's avonds of in het holst van de ochtend. Het geluid is extreem indringend en gaat zelfs door oordopjes heen. Ik woon in de buurt van een rk kerk. Die luiden op de meest bizarre tijden de klokken, totaal onvoorspelbaar ook. Daar had ik geen last van toen ik in mijn vorige wijk tussen twee moskeeen in woonde. Overdag tussen 10.00 en 20.00 is nog tot daar aan toe, maar eerder of later is gewoon asociaal Sowieso is het tegenwoordig gewoon niet meer nodig om een klok te luiden, aangezien betrokkenen wel weten hoe laat zo'n dienst begint.Nou, ik weet niet bij wat voor rare kerken jij dan hebt gewoond, maar ik woon tussen twee kerken in, en het enige gebeier dat ik hoor is rond 10 uur op zondagmorgen, als de dienst/mis begint. Oh, ja, en de katholieke kerk héél soms op zaterdag rond 17.00 uur, want dan is er een avonddienst. Maar echt nog nóót meegemaakt, in alle twintig jaar dat ik hier woon, dat die klokken op de meest vreemde tijden geluid worden, en zeker niet om middernacht ofzo...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 23 april 2017 @ 18:34:

[...]



Niets gezellig aan gebeier om 23.30 uur 's avonds of in het holst van de ochtend. Het geluid is extreem indringend en gaat zelfs door oordopjes heen. Ik woon in de buurt van een rk kerk. Die luiden op de meest bizarre tijden de klokken, totaal onvoorspelbaar ook. Daar had ik geen last van toen ik in mijn vorige wijk tussen twee moskeeen in woonde. Overdag tussen 10.00 en 20.00 is nog tot daar aan toe, maar eerder of later is gewoon asociaal Sowieso is het tegenwoordig gewoon niet meer nodig om een klok te luiden, aangezien betrokkenen wel weten hoe laat zo'n dienst begint.







Ik woon ook in de buurt van een kerk, eigenlijk in de buurt van meerdere kerken. Ik lig in een deuk als je dat geluid extreem indringend vind. Hoe vaak 'beiert' de klok om 23:30 uur? één tik? En dan dat je het luiden van de klok 'totaal onvoorspelbaar" vind hahahaha. Om vier uur slaat het Klokslag 4 uur, en om 5 uur slaat het klokslag 5 uur. Ze gaan echt niet midden in de nacht 'zomaar' luiden, of het is een alarm in oorlogstijd. En als ze overdag "onvoorspelbaar luiden" kan er bv een begrafenismis zijn. Dat kunnen ze nou eenmaal niet vooraf in de jaaragenda vermelden.



Ik zou je meteen willen adviseren om terug naar je oude woonplek te gaan, tussen de twee moskeeën in.



En als je me al quote, doe dan de hele zin mee quoten. Ik schreef:maar dan nog liever een gezellige kerkklok of romantisch toeterende boot dan een drukke winkelstraat een spoorwegovergang, schoolplein of autoweg langs mijn raam....enz..
LOEP ME MAAR aub.
Oké, wat je wilt.

Ik kan hier niet tegenop.
quote:PowerCube schreef op 23 april 2017 @ 20:21:

Oké, wat je wilt.

Ik kan hier niet tegenop.



Nou inderdaad.



Ik woon ook langs de kerk en erger me niet aan het geluid.

Maar de klokken luiden 4 * per uur, kwart voor en kwart over 1 maal, om half 5 5 maal en om 5 uur 5 maal. Ook 's-nachts.

Oh en al de andere uren ook natuurlijk, half 11 11 maal, 11 uur 11 maal.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 23 april 2017 @ 20:21:

Oké, wat je wilt.

Ik kan hier niet tegenop.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 23 april 2017 @ 21:46:

[...]





Nou inderdaad.



Ik woon ook langs de kerk en erger me niet aan het geluid.

Maar de klokken luiden 4 * per uur, kwart voor en kwart over 1 maal, om half 5 5 maal en om 5 uur 5 maal. Ook 's-nachts.

Oh en al de andere uren ook natuurlijk, half 11 11 maal, 11 uur 11 maal.



Zovaak?

Ik dacht dat ze op de halve uren ook maar 1 keer luiden.

Maar ik heb ook geen verstand van kerken .



Ik heb een app met de Islamitische gebedsoproep.

Al heb ik het geluid buitenshuis wel op stil staan.

Als er ineens 'Allahu Akbar' uit je handtas komt terwijl je tijdens de spits op de trein staat te wachten maak je geen vrienden denk ik .
quote:Kuzu schreef op 23 april 2017 @ 22:12:

[...]





Zovaak?

Ik dacht dat ze op de halve uren ook maar 1 keer luiden.

Maar ik heb ook geen verstand van kerken .



Ik heb een app met de Islamitische gebedsoproep.

Al heb ik het geluid buitenshuis wel op stil staan.

Als er ineens 'Allahu Akbar' uit je handtas komt terwijl je tijdens de spits op de trein staat te wachten maak je geen vrienden denk ik .Op de halve uren 1x, op de hele uren het aantal uren. Dat is het probleem verder niet. Maar dat de klokken 's avonds laat of 's ochtends om 7 uur langdurig achter elkaar beieren, op tijdstippen dus dat mensen slapen, om gelovigen op te roepen naar de rk mis te gaan vind ik wel vervelend ja.
quote:Kuzu schreef op 23 april 2017 @ 22:12:

[...]





Zovaak?

Ik dacht dat ze op de halve uren ook maar 1 keer luiden.

Maar ik heb ook geen verstand van kerken .



Ik heb een app met de Islamitische gebedsoproep.

Al heb ik het geluid buitenshuis wel op stil staan.

Als er ineens 'Allahu Akbar' uit je handtas komt terwijl je tijdens de spits op de trein staat te wachten maak je geen vrienden denk ik .



Nou ja, ik weet niet of het voor iedere kerk geldt, maar hier wel.



Nee, dat denk ik ook niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:Kuzu schreef op 23 april 2017 @ 22:12:

[...]





Zovaak?

Ik dacht dat ze op de halve uren ook maar 1 keer luiden.

Maar ik heb ook geen verstand van kerken .



Ik heb een app met de Islamitische gebedsoproep.

Al heb ik het geluid buitenshuis wel op stil staan.

Als er ineens 'Allahu Akbar' uit je handtas komt terwijl je tijdens de spits op de trein staat te wachten maak je geen vrienden denk ik .Je hebt meer verstand van kerken dan je zelf weet. Op de halve uren inderdaad 1 tik.



Inderdaad zou je geen vrienden maken als 'dat geluid' uit je handtas zou komen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 23 april 2017 @ 22:46:

[...]



Op de halve uren 1x, op de hele uren het aantal uren. Dat is het probleem verder niet. Maar dat de klokken 's avonds laat of 's ochtends om 7 uur langdurig achter elkaar beieren, op tijdstippen dus dat mensen slapen, om gelovigen op te roepen naar de rk mis te gaan vind ik wel vervelend ja.Zijn er bij jullie dan nog ochtendmissen??????Dat is echt iets van jáááááren geleden. Uit grootmoederstijd. Nu mag je blij zijn als er al überhaupt een avondmis is.



Kun je verder wel tegen het geluid van voorbij razende brommers, auto's en vliegtuigen?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 23 april 2017 @ 21:46:

[...]





Nou inderdaad.



Ik woon ook langs de kerk en erger me niet aan het geluid.

Maar de klokken luiden 4 * per uur, kwart voor en kwart over 1 maal, om half 5 5 maal en om 5 uur 5 maal. Ook 's-nachts.

Oh en al de andere uren ook natuurlijk, half 11 11 maal, 11 uur 11 maal.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 23 april 2017 @ 23:25:

[...]





Zijn er bij jullie dan nog ochtendmissen??????Dat is echt iets van jáááááren geleden. Uit grootmoederstijd. Nu mag je blij zijn als er al überhaupt een avondmis is.



Kun je verder wel tegen het geluid van voorbij razende brommers, auto's en vliegtuigen?

Ja.

Maar dit is je laatste vraag die ik beantwoord en het laatste door jou geopende topic waarin ik reageer. Ik ben klaar met je respectloze manier van reageren.
quote:PowerCube schreef op 23 april 2017 @ 23:39:

[...]



Ja.

Maar dit is je laatste vraag die ik beantwoord en het laatste door jou geopende topic waarin ik reageer. Ik ben klaar met je respectloze manier van reageren.

Inderdaad.

Goed voorbeeld doet goed volgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 23 april 2017 @ 23:39:

[...]



Ja.

Maar dit is je laatste vraag die ik beantwoord en het laatste door jou geopende topic waarin ik reageer. Ik ben klaar met je respectloze manier van reageren.Ben jij vergeten met welke woorden je in deze discussie stapte? (pagina 2) Zulke woorden heb ik hier nooit gebruikt. Ik ben niet respectloos maar realistisch. Je roept dingen die gewoon niet kloppen en bent boos als ik dat kan aantonen.
LOEP ME MAAR aub.
[verwijderd i.v.m. privacy en baas over eigen data/tekst]
anoniem_64f880061f850 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 04:53
89.50% gewijzigd
quote:Wikka schreef op 24 april 2017 @ 06:32:

Ik ken een katholieke kerkklok die ieder kwartier de tijd slaat:

0:15 dingdong

0:30 dingdong dingdong

0:45 ding dong dingdong dingdong

0:00 dingdong dingdong dingdong dingdong + tweemaal (met korte pauze ertussen) het uur in enkele slagen (dus 10 uur: 10 enkele slagen en even later weer 10 enkele slagen).

Dit gebeurt klokje rond, overdag en 's nachts.

De klok luidt/beiert ook nog uitvoerig iedere dag (behalve op sommige speciale dagen) om 7:00, 12:00 en 19:00. Op speciale dagen wordt er niet of juist extra gebeierd.

' t Went, ik slaap er zelfs vaak doorheen 's ochtends...



Een andere kerk beiert iedere dag om 9:00.



Waar woon jij dan?

Ik ben katholiek en heb mijn hele jeugd totdat ik het huis uit ging vlakbij een rooms-katholieke kerk gewoond.

Wat jij omschrijft heb ik nog nooit meegemaakt, en ook nog nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon vlakbij een kerk. Zondagochtend gaat ie om 10:10 u helemaal los en met bepaalde feestdagen. Maar ook wel eens tussendoor als de beiaardier een concertje weggeeft. Ik vind het prachtig! Wist ik toen ik er ging wonen. En dan nog elk half uur een mooie dingdong. Geen idee eigenlijk of ie 's nachts ook gaat. Ik slaap er door heen. Ik kan er niet mee zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven