Politiek in je vriendenkring

18-02-2017 10:48 169 berichten
Gister weer een discussie met een goede vriend wiens politieke standpunten ik absoluut niet deel. Ik vind dat toch best ingewikkeld, dat je uitgangspunten zo lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan.



Vroeg me ineens af: hebben jullie veel vrienden met een andere politieke mening? En dan bedoel ik niet een PvdA'er en een Groenlinkser, maar een SP'er en een VVD'er, bijvoorbeeld.

Of ken je vooral mensen met wie je elkaars mening kunt bevestigen? Of heb je het gewoon niet over politiek?



Zou je mensen van elke politieke gezindte onder je vrienden kunnen hebben? Of houdt het op bij - laten we zeggen - de PVV of de SGP?
Alle reacties Link kopieren
Vrienden zijn vrienden wat mij betreft, daarvoor hoef ik niet dezelfde politieke mening te delen in ieder geval. Juist contrast kan je ook veel gespreksstof bieden. Wij hebben het er wel over en met de één zijn we het over veel dingen eens en met de andere bijna niets. Maar in het algemeen gaan de denkwijzes hier richting PVV. Of een ander nu SP, Groenlinks of wat dan ook stemt, hun keuze. Met schoonfamilie komt de politiek niet ter sprake want daar willen ze het niet over hebben, dan zijn de poppen aan het dansen ;) Koetjes en kalfjes, dat is fijn
Volgens mij lig ik redelijk gelijk met mijn vrienden. En zo niet, zou ik dat ook niet erg vinden. Als iemand die ik ken op de PVV wil stemmen moet diegene dat lekker zelf weten. Dat zou voor mij niet tussen een vriendschap in staan. De politieke voorkeur is maar een deel van iemands identiteit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vrienden die steeds meer islam-bashen.



Maar het zijn gays en veel moslims zijn ook niet zo politiek correct over hen. Dus ik begrijp het wel. Maar vind het toch moeilijk die steeds scherpere geluiden uit hun mond te horen.



'Ze haten ons' zeggen ze, en de laatste 5 jaar is dat dus steeds meer wederzijds geworden.
Alle reacties Link kopieren
En verder is zo ongeveer iedereen in mijn omgeving 'very well to do' en rijk en vinden ze allemaal dat ze veel te veel belasting betalen en stemmen ze rechts.



Ik ben de enige maatschappelijke looser ertussen, met een geknakte carrière en nu noodgedwongen parttime baan en de linkse rakker.

Linkse mensen geven altijd het geld van anderen uit, zei een vriend laatst. Ik vind hem een verwende blaag die met gouden paplepel in mond is geboren en schaapjes op het droge heeft.



Niet leuk, die politieke opmerkingen maar met drank erbij vaak onvermijdelijk.
Alle reacties Link kopieren
Nee, eigenlijk stemt iedereen in mijn vriendenkring ongeveer hetzelfde.



Ik sta met een open blik in de wereld, ben niet bang voor wat vreemd is, en met haatgevoelens kan ik niets. Veel van de dingen die ik bereikt heb in mijn carriere, heb ik te danken aan een open Europa zonder grenzen.



Dus ik denk niet dat ik vriendjes kan worden met bijvoorbeeld een PVV'er, om maar wat te noemen. Omdat die mensen waarschijnlijk heel anders in het leven staan.
Maar Eigenlijk Heel Lief
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring niet heel veel verschillen maar op mijn werk wel en dan vooral de deelnemers/cliënten vind dat altijd wel lastig. Probeer mijn voorkeur in het midden te houden en geef aan dat ieder zijn of haar eigen mening over heeft maar soms moet ik ze ook echt wel begrenzen. Soms echt racistische uitlatingen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
De meesten liggen wel redelijk in de buurt: vvd, d66, cda.

Met de paar vrienden die sp stemmen praat in gewoon niet over politiek want in weet we het nooit eens gaan worden.

Ik heb nog nooit gehoord van vrienden die pvv stemmen maar daar zou ik denk ik hetzelfde op reageren.

Zonde als politieke discussies je vriendschap verpesten...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er moeite mee als een vriend PVV sympathieën heeft. Ik zal de vriendschap niet verbreken, maar ik word dan alerter op zijn gedachtengoed. Denkt hij echt zo radicaal over andere groepen? Wil hij echt strijd tussen mensen?

Dat is raar, want ik hoef er niks mee. Maar ik moet er dan aan wennen dat iemand die ik graag mag, akelige ideeën heeft.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vrienden hebben voor zover ik weet ongeveer dezelfde politieke voorkeur als ik. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat ik bevriend zou zijn met iemand die bijvoorbeeld PVV stemt, maar ik sluit het ook niet helemaal uit.
quote:hiltje schreef op 18 februari 2017 @ 11:03:

Linkse mensen geven altijd het geld van anderen uit, zei een vriend laatst. Ik vind hem een verwende blaag die met gouden paplepel in mond is geboren en schaapjes op het droge heeft.

Ja, deze tegenstelling loop ik ook tegenaan. En de mythe van de kleine overheid. Alsof het beter zou gaan als we ons lot in handen zouden leggen van de grote bedrijven.
Alle reacties Link kopieren
Pvv'ers heb ik niet tot weinig in mijn omgeving.

Wel merkte ik dat de linkse partij waar ik lid van ben meer moeite had met mijn toenmalige relatie met een VVD'er dan wij zelf. Alsof je überhaupt geen afwijkende mening kan hebben binnen een relatie.



Maargoed, er zijn mensen met wie over politiek praten altijd leuk is en er zijn mensen met wie het altijd uitdraait op drama. Dat heeft weinig met politieke voorkeur te maken.
De meest kwetsende opmerkingen heb ik toch echt gehoord van VVD-stemmers, dat heeft nog weleens een deukje in een vriendschap gegeven.



Dan spreek ik toch liever mensen die PVV of SGP stemmen.

Maar over het algemeen is politiek geen gespreksonderwerp in mijn vriendenkring.
PVV-stemmers horen niet tot mijn vrienden. Niet omdat ze PVV stemmen maar omdat zulke mensen toch al heel anders in het leven staan dan ik en we ook geen vrienden zouden zijn als de PVV niet bestond.



Wel iemand die actief is in de gemeentepolitiek in zijn woonplaats. Ook een partij waar ik niet op zou stemmen, maar daarom niet minder vriend.



Verder weet ik van velen gewoon ook niet wat ze stemmen. Prima!
PVV zou ik lastig vinden. Omdat die partij het conflict opzoekt en uitbuit. Dat mag dan heel goed zijn voor de publiciteit, maar je lost er geen problemen mee op.



SGP zou nog wel gaan. Ik ben het fundamenteel met ze oneens, maar ze hebben tenminste een visie, het zijn geen opportunisten en volksmenners. En ze zijn een stabiele factor.
Alle reacties Link kopieren
Discussies hier thuis gaan over details. Hoewel we qua partijvoorkeur niet veel verschillen, denken we toch heel anders over de uitwerking van bepaalde ideeën.

Maar dat komt ook omdat de discussie met een pvv of vvd aanhanger al stukloopt op het grote geheel.

Als je al over basisopvattingen niet hetzelfde denkt, ben je snel uitgepraat.
Alle reacties Link kopieren
Binnen mijn vriendenkring zitten de meesten op VVD, D66, PvdA met een aantal uitschieters naar links en een enkele PVV stemmer.

Die PVV'ER is iemand waar ik altijd al flinke discussies mee heb gevoerd sinds ik hem ken zitten we niet echt op 1 lijn wat politiek betreft. Ik merk dat de mensen waar ik het meest mee om ga ook het meest in mijn richting stemmen.
quote:-Isa- schreef op 18 februari 2017 @ 11:18:

De meest kwetsende opmerkingen heb ik toch echt gehoord van VVD-stemmers, dat heeft nog weleens een deukje in een vriendschap gegeven.Ik heb verschillende vrienden die VVD stemmen. Maar als ik ze daarover hoor praten, heb ik toch altijd een beetje het gevoel of zij in een parallel universum leven.
Alle reacties Link kopieren
Van de mensen in mijn omgeving die VVD stemmen snap ik het nooit zo goed. Verdienen meestal best aardig, maar imo niet genoeg om te profiteren van hun VVD stem. Ze overschatten zichzelf een beetje denk ik.

Degene die het meest verdient stemt d66 en de anderen die hoog opgeleid zijn en een bovenmodaal inkomen hebben stemmen d66, PvdA of GL.
Alle reacties Link kopieren
Dat zie ik bij mensen in mijn omgeving ook wel. Inkomen lang niet genoeg voor doelgroep VVD. Ook geen eigen onderneming.

Ik gok maar dat het een beetje 'fake it till you make it' is.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat ik ooit close ben geweest met iemand die rechts van het midden zit. Heb in de afgelopen jaren ook maar één iemand (een oude buur) van FB hoeven verwijderen die rare politieke standpunten inneemt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendenkring is behoorlijk gemengd: VVD, CU, GL, D66, SP, we hebben geen SGP of PVV stemmers. Ik zou zelf absoluut nooit VVD stemmen, zelf stem ik CU, en ik heb ook weer vrienden die absoluut nooit CU zouden stemmen, die zelfs vinden dat alle partijen met christelijke inslag weg zouden moeten. Maar toch praten we de laatste tijd veel met elkaar over politiek en dat is nooit een probleem, het levert juist hele boeiende gesprekken op .
quote:sssssst schreef op 18 februari 2017 @ 11:19:

PVV-stemmers horen niet tot mijn vrienden. Niet omdat ze PVV stemmen maar omdat zulke mensen toch al heel anders in het leven staan dan ik en we ook geen vrienden zouden zijn als de PVV niet bestond.



Wel iemand die actief is in de gemeentepolitiek in zijn woonplaats. Ook een partij waar ik niet op zou stemmen, maar daarom niet minder vriend.



Verder weet ik van velen gewoon ook niet wat ze stemmen. Prima!

Als je niet weet wat ze stemmen, zouden ze zomaar pvv kunnen stemmen he...



In mijn oudste vriendengroep, we kennen elkaar minstens 25 jaar, zitten een aantal pvv-stemmers ben ik bang. We hebben het nooit over politiek maar soms worden er foute grappen gemaakt. Ik lach dan niet mee en probeer het gesprek een andere kant op te sturen. Politiek is een te gevaarlijk onderwerp in deze groep.
quote:orkenflow schreef op 18 februari 2017 @ 11:23:

[...]



Ik heb verschillende vrienden die VVD stemmen. Maar als ik ze daarover hoor praten, heb ik toch altijd een beetje het gevoel of zij in een parallel universum leven.Dat idee heb ik ook wel ja. Ze zitten in hun eigen bubbel.
quote:-Isa- schreef op 18 februari 2017 @ 11:47:

[...]





Dat idee heb ik ook wel ja. Ze zitten in hun eigen bubbel.Dat vinden zij dan waarschijnlijk weer van Groenlinks of PvdD.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven