Politiek in je vriendenkring

18-02-2017 10:48 169 berichten
Gister weer een discussie met een goede vriend wiens politieke standpunten ik absoluut niet deel. Ik vind dat toch best ingewikkeld, dat je uitgangspunten zo lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan.



Vroeg me ineens af: hebben jullie veel vrienden met een andere politieke mening? En dan bedoel ik niet een PvdA'er en een Groenlinkser, maar een SP'er en een VVD'er, bijvoorbeeld.

Of ken je vooral mensen met wie je elkaars mening kunt bevestigen? Of heb je het gewoon niet over politiek?



Zou je mensen van elke politieke gezindte onder je vrienden kunnen hebben? Of houdt het op bij - laten we zeggen - de PVV of de SGP?
Alle reacties Link kopieren
[quote]Westworld schreef op 18 februari 2017 @ 16:34:

Ik kan en zal niet omgaan met mensen die achter Geert Wilders zijn uitspraken staan en zelfs op hem stemmen. Maar tot op heden heeft het gelukkig ook nog nooit geklikt met zulke mensen in mijn volwassen leven. Ik heb wel familieleden die op de PVV stemmen en die zal ik niet anders behandelen, maar kijk wel op ze neer./quote]



Want jij bent beter? Of jou stem is belangrijker?



Ik heb het al eens in een ander topic geschreven maar wat zou er gebeuren als iedereen nou eens gewoon naar elkaar zou luisteren zonder meteen in de hoogste boom te klimmen of meteen een partij uit te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Van mijn vrienden stemt niemand volgens mij. Mijn ouders stemmen PVV en dat maakt me echt niets uit en kijk al helemaal niet op ze neer en ben ook niet teleurgesteld in ze. Daarbij zijn ze de liefste mensen die ik ken



Mij maakt het echt niets uit wat iemand stemt. Heb zelfs NVU-fans gekend. Waarom die dan met mij omgingen is me dan wel een volledig raadsel, ben namelijk een halfbloed.
Alle reacties Link kopieren
Nee hooit. Ik houd er ook niet van als iemand zijn politieke mening op een irritante manier uitdraagt. In de zin van "je bent gek, dom, asociaal, egoistisch, simpel enz als je ... stemt". Dat vind ik zo dom dat die persoon al snel voor me heeft afgedaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Met vrienden spreken we simpelweg nooit over politiek.
quote:blue_lagoon schreef op 18 februari 2017 @ 18:23:

Van mijn vrienden stemt niemand volgens mij.



(...) Daar zou ik me meer zorgen om maken eigenlijk. Mij maakt het niet meteen uit wat iemand stemt, als iemand maar gebruik maakt van z'n stemrecht.
Alle reacties Link kopieren
quote:SRCNN14 schreef op 18 februari 2017 @ 20:23:

[...]





Daar zou ik me meer zorgen om maken eigenlijk. Mij maakt het niet meteen uit wat iemand stemt, als iemand maar gebruik maakt van z'n stemrecht.Ik zie niet in waarom ik me daar zorgen om zou moeten maken, hun keuze.
Mij interesseert het ook niet of iedereen stemt, tenzij op de partij van mijn keuze.
quote:blue_lagoon schreef op 18 februari 2017 @ 20:44:

[...]

Ik zie niet in waarom ik me daar zorgen om zou moeten maken, hun keuze.En ik zie niet in waarom iemand er voor kiest niet van zijn/haar stemrecht gebruik te maken. Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
quote:SRCNN14 schreef op 18 februari 2017 @ 21:01:

[...]





En ik zie niet in waarom iemand er voor kiest niet van zijn/haar stemrecht gebruik te maken. Maar goed, dat is weer een andere discussie.Ik ook niet en mijn keuze is het ook niet, maar bemoei me doorgaans niet met die van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat er zoveel vooroordelen zijn over mensen die PVV stemmen.

Als ik stem, stem ik om de ideeën/standpunten van de partij, wat er in het partijprogramma staat.

Ik stem niet op de manier hoe een partijleider zich uit, dat is zijn keuze, maar het gaat mij daadwerkelijk om de standpunten.



Ik ben overigens totaal niet racistisch om het maar even te benoemen.

Vluchtelingen? Ik heb niets tegen HEN, zij kiezen er niet voor om te moeten vluchten.

Ik zie de politiek ook veel breder dan alleen ons Nederland, de grote invloeden komen vooral uit de wereldpolitiek, maar daar kan je niet op stemmen.
anoniem_183554 wijzigde dit bericht op 18-02-2017 23:12
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:meid-27 schreef op 18 februari 2017 @ 23:09:

Bizar dat er zoveel vooroordelen zijn over mensen die PVV stemmen.

Als ik stem, stem ik om de ideeën/standpunten van de partij, wat er in het partijprogramma staat.

Ik stem niet op de manier hoe een partijleider zich uit, dat is zijn keuze, maar het gaat mij daadwerkelijk om de standpunten.



Ik ben overigens totaal niet racistisch om het maar even te benoemen.

Vluchtelingen? Ik heb niets tegen HEN, zij kiezen er niet voor om te moeten vluchten.

Ik zie de politiek ook veel breder dan alleen ons Nederland, de grote invloeden komen vooral uit de wereldpolitiek, maar daar kan je niet op stemmen.Ik gok zomaar dat het verkiezingsprogramma van de PVV juist is wat vele zorgen baart. Het begint al bij de eerste paragraaf, https://pvv.nl/visie.html.
Ik snap westworld wel, ik krijg echt een gevoel van walging als ik stompzinnige opmerkingen hoor over moslims, en vluchtelingen, kopvoddentax etc. Wilders is een racistische gek. En iemand die daarop stemt, daar kijk ik ook op neer. Heb ook mensen in mijn omgeving die de vreselijkste dingen liken op fb of op feestjes dingen uitkramen. Maar vinden het zelf dan niet racistisch. Ik ben geen racist maar...blabla Word er inwendig zo kwaad en verdrietig van. Vind ik niks denigrerends aan! Iedereen was in shock over Jan Maat. Nou hij valt in het niet bij Wilders. We hebben het in korte tijd toegelaten dat deze uitspraken weer mogen en geaccepteerd worden....verschrikkelijk
Alle reacties Link kopieren
quote:meid-27 schreef op 18 februari 2017 @ 23:09:

Bizar dat er zoveel vooroordelen zijn over mensen die PVV stemmen.

Als ik stem, stem ik om de ideeën/standpunten van de partij, wat er in het partijprogramma staat.

Ik stem niet op de manier hoe een partijleider zich uit, dat is zijn keuze, maar het gaat mij daadwerkelijk om de standpunten.



Ik ben overigens totaal niet racistisch om het maar even te benoemen.

Vluchtelingen? Ik heb niets tegen HEN, zij kiezen er niet voor om te moeten vluchten.

Ik zie de politiek ook veel breder dan alleen ons Nederland, de grote invloeden komen vooral uit de wereldpolitiek, maar daar kan je niet op stemmen.



Ik geloof helemaal niet dat iedereen die op de PVV stemt een racist is.



Maar tegelijk is de PVV ook heel duidelijk in dat ze anti islam zijn, dat ze geen immigratie willen en dat ze 0 asielzoekers toe willen laten en dat.



Op hun pagina staat me grote letters Nederland weer van ons, en ons is dan de autochtone Nederlander en zeker niet de moslims.



Het anti-immigratie en anti-islam beleid is duidelijk hun nummer 1 pijler.



De rest van hun beleid ben ik het ook grotendeels mee oneens maar dat zie ik meer als gewone politieke verschillen.



Maar het consequent afwijzen van de Islam en van immigratie is iets heel anders.



Daarom kan ik er niet overheen stappen als iemand PVV stemt in de zin van dat ik goede vrienden zou willen zijn met die persoon.



Het grootste deel van mijn vriendenkring bestaat uit immigranten, ik heb kinderen van een moslim vader, ik heb een moslim schoonfamilie, mijn beste vriendinnen zijn moslim.



Dat is een persoonlijke afwijzing, een afwijzing van heel veel mensen die mij heel dierbaar zijn.



Wat zouden een PVV stemmer en ik dan verder met elkaar moeten?



De PVV stemmer accepteert niet dat mijn kinderen, mijn familie, mijn vrienden, hun religie en hun overtuigingen ook bij dit land horen en niet de ander zijn.



En iemand kan wel om hele andere redenen PVV willen stemmen maar het is duidelijk dat het anti-islam en anti-immigratie beleid hun meest belangrijke standpunten zijn (dat vinden ze zelf ook)



Dus iemand kan wel zeggen ik stem op de PVV omdat ze zo goed zijn voor de zorg en de AOW leeftijd willen verlagen (bijvoorbeeld) en ik neem hun andere standpunten voor lief.



Maar tegelijk door je steun te geven en je stem daar op uit te brengen stem je ook tegen immigranten en moslims en geef je aan hun rechten en hun plaats in dit land minder belangrijk te vinden.



Dat kan natuurlijk maar het is logisch dat je daarmee vereenzelvigd wordt als kiezer.



De PVV heeft een half a-viertje verkiezingsprogramma. Het grootste deel daarvan gaat over de Islam en immigratie. Dat is het enige standpunt wat enigszins is afgewerkt.

De eerste zin luidt: miljoenen Nederlanders hebben schoon genoeg van de islamisering van ons land.

Dat is dus het standpunt van de partij.



Dan is het toch logisch dat je als PVV stemmer wordt gezien als iemand die deze standpunten deelt?
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen zitten mijn vrienden en ik in hetzelfde politieke spectrum. We wijken wel eits af maar niks extreems.



En naar mijn weten ben ik niet bevriend met mensen die daadwerkelijk op de twee partijen stemmen waar ik resoluut een afkeer van heb. Politiek is politiek en een stem zegt niet alles, maar... Het is toch wel een basis van ideeen die je deelt met mensen. Daar heb je gewoon wat meer meer mee in real life denk ik. Je hebt raakvlak met elkaar waardoor je sowieso al een connectie hebt gemaakt.
Ik heb 1 islam-bashende PVV stemmende vriendin en eigenlijk heb ik medelijden met haar omdat ze gewoon één brok angst is. Met haar erbij herstel ik het oude adagium "geen politiek en religie aan de eettafel" want dan is het hek van de dam.



De rest van mijn vriendenkring zit in het volledige spectrum rechts tot links en dat discussieert heel beschaafd met elkaar.
Wilders maakt er geen geheim van dat hij op een grote groep mensen neerkijkt en ze zelfs dingen wil verbieden en het liefst wil wegsturen. En dan ben ik de gek omdat ik neerkijk op mensen die zulke mensen en politieke standpunten ondersteunen?



Zoals ik zei VVD is ook niet mijn partij, maar dat mensen daarop stemmen kan ik nog enigszins begrijpen. Maar Geert Wilders is gewoon een haat zaaiende gek en als je je daarbij aansluit ben je geen haar beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Valia_1 schreef op 19 februari 2017 @ 03:02:

[...]



Het grootste deel van mijn vriendenkring bestaat uit immigranten, ik heb kinderen van een moslim vader, ik heb een moslim schoonfamilie, mijn beste vriendinnen zijn moslim.



Dat is een persoonlijke afwijzing, een afwijzing van heel veel mensen die mij heel dierbaar zijn.



De PVV heeft een half a-viertje verkiezingsprogramma. Het grootste deel daarvan gaat over de Islam en immigratie. Dat is het enige standpunt wat enigszins is afgewerkt.

De eerste zin luidt: miljoenen Nederlanders hebben schoon genoeg van de islamisering van ons land.

Dat is dus het standpunt van de partij.



Dan is het toch logisch dat je als PVV stemmer wordt gezien als iemand die deze standpunten deelt?



+1



Er vond pas een politieke discussie plaats langs de voetballijn bij onze club.

Toen zei de moeder van een teamgenootje van mijn zoon dat ze zo zat was van al die moslims die overal maar moskeeën bouwen, etc, etc.... Het bekende pvv-riedeltje..



(Let wel, we wonen in een boerenstad met veel kerken en GEEN moskee. Demeeste overlast ondervinden we hier van autochtone tokkiejeugd).



Maar goed, ik wilde me toch enigzins verdedigen en toen werd het al snel 'ja maar jouw kinderen bedoel ik niet hoor en ik ben ook echt niet racistisch' en kreeg ik een schouderklopje, Ik werd daar echt onpasselijk van, wanneer je die die dingen uitkraamt ben je een racist in mijn boek, punt.



Haar zoon siste ook altijd gemene opmerkingen naar mijn zoon tijdens de trainingen (stomme neger, etc) en een Aziatisch jongentje kreeg dezelfde behandeling.

Nou, dan weet je wel dat hij dat thuis meekrijgt.
Live long and prosper
quote:Westworld schreef op 19 februari 2017 @ 10:42:

Wilders maakt er geen geheim van dat hij op een grote groep mensen neerkijkt en ze zelfs dingen wil verbieden en het liefst wil wegsturen. En dan ben ik de gek omdat ik neerkijk op mensen die zulke mensen en politieke standpunten ondersteunen?



Zoals ik zei VVD is ook niet mijn partij, maar dat mensen daarop stemmen kan ik nog enigszins begrijpen. Maar Geert Wilders is gewoon een haat zaaiende gek en als je je daarbij aansluit ben je geen haar beter.+
Alle reacties Link kopieren
quote:janena schreef op 19 februari 2017 @ 11:02:

en toen werd het al snel 'ja maar jouw kinderen bedoel ik niet hoorDit is wel herkenbaar. Hoe vaak heb ik wel niet moeten horen 'we bedoelen jou niet hoor, voor ons ben je gewoon een Nederlander' wist nooit zo goed wat ik daarvan moest denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saphira schreef op 18 februari 2017 @ 23:17:

[...]





Ik gok zomaar dat het verkiezingsprogramma van de PVV juist is wat vele zorgen baart. Het begint al bij de eerste paragraaf, https://pvv.nl/visie.html.Dit jaar had ik het verkiezingsprogramma van de PVV nog niet bekeken moet ik zeggen. En ja kan me voorstellen dat veel mensen dat racistisch vinden. Momenteel ben ik erg druk met andere dingen, dus nog niet erg verdiept op dit moment. Maar veel van de goede dingen uit vorige verkiezingsprogramma's zie ik inderdaad niet staan in dit programma. 1 pagina... bizar! Het waren er toen vele malen meer. Maar goed, tijd om weer eens in de verkiezingsprogramma's van de partijen te duiken en met vrienden te discussiëren over de politiek
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 19 februari 2017 @ 12:56:

[...]





Dit is wel herkenbaar. Hoe vaak heb ik wel niet moeten horen 'we bedoelen jou niet hoor, voor ons ben je gewoon een Nederlander' wist nooit zo goed wat ik daarvan moest denken.



Ja, ik snap dat ook niet, alsof ze eigenlijk wel doorhebben dat ze wel haats en/of racistisch zijn.

Maar toch gewoon stemmen op die pipo terwijl ze heel goed weten dat, zou Wilders echt machtig worden, mijn kinderen, familie en vrienden het zwaar gaan krijgen.

Kan me zomaar voorstellen dat die dan mogen rondlopen met een gele maan op hun jas en niet meer naar huis mogen mochten ze toevallig in het buitenland verblijven....
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Ja ik word ook altijd een beetje moe van "Ja, maar Mohammed van de bakker op de hoek bedoelen we niet, dat is een prima vent" en daarmee kan je dan 'bewijzen' dat je niet discrimineert of geen rascist bent. Ga er dan echt voor staan denk ik dan. Geert heeft altijd zijn mond vol over dat je je nu uit mag spreken etc. Doe dat dan ook zeg dan gewoon dat je eenn hekel hebt aan Moslims, dan weet ik iig wat ik aan je heb. Maar nee dat vindt men dan toch te moeilijk.



Als je niet vanwege de Islam/immigratie op de PVV stemt maar als argument aandraagt dat je Fleur zo goed voor de oudjes op vindt komen, dan vind ik dat gewoon dom. Dan kan je namelijk gewoon SP stemmen. Of als je veiligheid belangrijk vindt, kan je prima terecht bij de VVD. Maar je gaat toch niet voor iets wat 3% van het programma dat je wel aanspreekt op een partij stemmen? En dan durven te beweren dat je het niet met die 97% eens bent, want je bent tenslotte geen rascist, maar dat ene punt (dat makkelijk binnen andere partijen te halen is) dat trekt je over de streep?

Dat is hetzelfde als zeggen dat ik het beleid van D66 op milieugebied zo goed vind dat ik op zze ga stemmen. Maar ik ben wel anti EU, anti referenda, onderwijs vind ik totaal niet belangrijk en ik ben pro koningshuis.



Vaak krijg je dan van die discussies van "de PVV is heel goed voor de oudjes in de verpleeghuizen" "Daar maakt de SP zich al 20 jaar druk om" "Ja maar eigenlijk heeft Geert wel een punt met die Marokkanen hè, die zijn toch vaak oververtegenwoordigd in de criminaliteit. Niet dat ik rascistisch ben, maar..."



Is het dan schaamte, omdat men weet dat men eigenlijk een beetje fout zit of een soort politiek correctheid? Als je iets vindt, sta er dan voor. En dan ook echt, dat je dus ook recht in het gezicht van die moeder met kinderen van een moslimman durft te zeggen dat je haar man en kinderen niet moet. Want dat is wel wat je in het algemeen wilt toch?
Alle reacties Link kopieren
Eens met gemini2011.
Alle reacties Link kopieren
Janena, lijkt me heel kwetsend voor jouw man en kinderen
quote:gemini2011 schreef op 19 februari 2017 @ 14:13:

Ja ik word ook altijd een beetje moe van "Ja, maar Mohammed van de bakker op de hoek bedoelen we niet, dat is een prima vent" en daarmee kan je dan 'bewijzen' dat je niet discrimineert of geen rascist bent. Ga er dan echt voor staan denk ik dan. Geert heeft altijd zijn mond vol over dat je je nu uit mag spreken etc. Doe dat dan ook zeg dan gewoon dat je eenn hekel hebt aan Moslims, dan weet ik iig wat ik aan je heb. Maar nee dat vindt men dan toch te moeilijk.



Als je niet vanwege de Islam/immigratie op de PVV stemt maar als argument aandraagt dat je Fleur zo goed voor de oudjes op vindt komen, dan vind ik dat gewoon dom. Dan kan je namelijk gewoon SP stemmen. Of als je veiligheid belangrijk vindt, kan je prima terecht bij de VVD. Maar je gaat toch niet voor iets wat 3% van het programma dat je wel aanspreekt op een partij stemmen? En dan durven te beweren dat je het niet met die 97% eens bent, want je bent tenslotte geen rascist, maar dat ene punt (dat makkelijk binnen andere partijen te halen is) dat trekt je over de streep?

Dat is hetzelfde als zeggen dat ik het beleid van D66 op milieugebied zo goed vind dat ik op zze ga stemmen. Maar ik ben wel anti EU, anti referenda, onderwijs vind ik totaal niet belangrijk en ik ben pro koningshuis.



Vaak krijg je dan van die discussies van "de PVV is heel goed voor de oudjes in de verpleeghuizen" "Daar maakt de SP zich al 20 jaar druk om" "Ja maar eigenlijk heeft Geert wel een punt met die Marokkanen hè, die zijn toch vaak oververtegenwoordigd in de criminaliteit. Niet dat ik rascistisch ben, maar..."



Is het dan schaamte, omdat men weet dat men eigenlijk een beetje fout zit of een soort politiek correctheid? Als je iets vindt, sta er dan voor. En dan ook echt, dat je dus ook recht in het gezicht van die moeder met kinderen van een moslimman durft te zeggen dat je haar man en kinderen niet moet. Want dat is wel wat je in het algemeen wilt toch?

Op zich wel eens, maar op PVV stemmen en er voor uit komen kan wel degelijk gevolgen hebben die niet leuk zijn . Zelfde als met Trump stemmers.



Overigens ik stem geen PVV, al ben ik het dus wél eens met Wilders zijn islam standpunten. Kan ook nog..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven